me
door mennom Feb 21, 2015 om 17:26
Vrije tijd & tuin

Online tegoedbon

Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en ik zal het zo kort en krachtig mogelijk houden.

Ik heb onlangs online een beeldje besteld.
Dit had ik betaald met een online tegoedbon die ik via de website had gekocht(online tegoed van 25, kostte 20) en de rest gewoon met iDEAL.

Maar het was niet zoals ik verwacht had en wil mij beroepen op recht op retour. Maar mij werd verteld dat alleen een gedeelte teruggestort kan worden. De online tegoedbon niet maar wel de rest, omdat ik de code had gebruikt om tegoed op mijn account op te waarderen. Beeldje kostte 49,99, dus zou ik 24,99 terug krijgen.

Klopt het wat zij zeggen? Ik kan hier geen informatie over vinden. Mijn idee was dat het niet klopt omdat het geen fysiek tegoedbon is, maar door middel van een code. En de online tegoedbon kon alleen bij hun verzilverd worden trouwens.

Ik hoor graag jullie reacties,

Groetjes,

Menno

2990 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mennom,

Welkom op de site.
Klopt.
Voor een gebruikte tegoedbon krijg je het bedrag als 'tegoedbon' retour en NIET contant.
Zal ook wel op de site vermeld staan.
Welke?

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 17:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....online tegoed van 25, kostte 20......
Dat is het lokkertje dus.
Dat moet je dus sowieso bij die firma besteden zoals je zelf ook al aangaf: ..... En de online tegoedbon kon alleen bij hun verzilverd worden trouwens.
....

ma
door madmenyo - Feb 22, 2015 om 23:50
28 Antwoorden / 3 Vragen

De online tegoed bon is ook gewoon een internet aankoop. Hier zit een wettelijk "niet goed geld terug" termijn van 7 dagen op. Dit geld voor alles wat je op internet koopt. Ik zou ze hier op wijzen, het kopen van een kortings coupon is gewoon een internet aankoop waar de retour regels op toe te passen zijn.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 00:33
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Feit blijft dat als je betaalt met (bijvoorbeeld) airmiles en het artikel gaat retour, krijg je airmiles terug. Betaal je met VVV bonnen, krijg je VVV bonnen terug. Dus als u met een online tegoedbon betaalt (deels eventueel) krijgt u dus het cash gedeelte retour maar de online tegoedbonbedrag als tegoedbon retour en niet de geldwaarde daarvan.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 00:36
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@madmenyo, de retour termijn is geen 7 dagen. klik HIER maar 14 dagen.

agent327
door agent327 - Feb 23, 2015 om 00:51
24 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=madmenyo schreef op zondag 22 feb 2015, 23:50]De online tegoed bon is ook gewoon een internet aankoop. Hier zit een wettelijk "niet goed geld terug" termijn van 7 dagen op. Dit geld voor alles wat je op internet koopt. Ik zou ze hier op wijzen, het kopen van een kortings coupon is gewoon een internet aankoop waar de retour regels op toe te passen zijn.

Wat zou er dan niet goed zijn aan die tegoedbon? Hij was zo goed dat hij hem zelfs gebruikt heeft. Hij heeft niets meer om retour te sturen.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 23, 2015 om 13:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een tegoedbon is gewoon vervangend geld.
Moet terugbetaald worden.
Begrijp ik het nou goed ? Is de bon uitgegeven door het bedrijf dat het beeldje leverde ?

ma
door madmenyo - Feb 23, 2015 om 13:44
28 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=agent327 schreef op maandag 23 feb 2015, 00:51][quote=madmenyo schreef op zondag 22 feb 2015, 23:50]De online tegoed bon is ook gewoon een internet aankoop. Hier zit een wettelijk "niet goed geld terug" termijn van 7 dagen op. Dit geld voor alles wat je op internet koopt. Ik zou ze hier op wijzen, het kopen van een kortings coupon is gewoon een internet aankoop waar de retour regels op toe te passen zijn.

Wat zou er dan niet goed zijn aan die tegoedbon? Hij was zo goed dat hij hem zelfs gebruikt heeft. Hij heeft niets meer om retour te sturen.

Het maakt niet uit of iets goed of slecht is. De consument word beschermd bij aankopen via het internet en staat vrij om het geld terug te vragen "no questions asked". Het gaat zelfs zo ver dat als je bijvoorbeeld een playstation online koopt je deze gewoon een paar dagen mag gebruiken en daarna weer terug kan sturen. Je betaald alleen de kosten voor het retourneren van het product.

@Mahadma
Inderdaad, dit was dus altijd 7 dagen en met het keurmerk 14. Ik heb in het verleden ook nog een webshop.

pi
door pieterwolters - Feb 23, 2015 om 14:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer had je de tegoedbon gekocht?

endemion
door endemion - Feb 23, 2015 om 14:58
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=madmenyo schreef op maandag 23 feb 2015, 13:44]
Inderdaad, dit was dus altijd 7 dagen en met het keurmerk 14. Ik heb in het verleden ook nog een webshop.
Het was 7 werkdagen ofwel 10 (11*) dagen of langer als er ook nog feestdagen tussen zaten. Nu is het gewoon 14 (15*) dagen. Daar kun je eigenlijk nog 1* dag bij tellen aangezien de termijn pas 1 dag na ontvangst in gaat.

Wel of geen keurmerk had er eerder weinig mee te maken. Dat ze destijds wellicht verlangde dat je 14 dagen bood in ruil voor dat keurmerk, kan, echter wettelijk hoefde dat niet dus in hoeverre je daar in de praktijk op kon vertrouwen?

Denk dat het verder voor de TS nu wel duidelijk is dat hij recht heeft op geld terug en de cadeaubon terug. En als dat laatste onmogelijk blijk via het gebruikte systeem zullen ze gewoon een nieuwe bon moeten aanmaken met de gelijke waarde uiteraard. En dan zou je ook nog de aankoop vd bon ongedaan kunnen maken als je daarmee ook nog binnen de termijn zit.

me
door mennom - Feb 23, 2015 om 16:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het 6 dagen geleden gekocht.
Maar de tegoedbon is dus gebruikt.
Ik kan dus alleen het bedrag naast mijn kortingsbon terugkrijgen en niet de gebruikte kortingsbon in geld?
Bon had ik inderdaad direct via het bedrijf gekocht.

Wat als ik nou niets anders wil bestellen? Dan zit ik met hun bon waar ik niets mee doe....
Heb ik wel de restant terug maar toch...

Dus terugkrijgen kan alleen als ze zelf dat beslissen?
Retour is dus:
Geld voor geld
Bon voor bon
Geen geld voor bon

Heb ik het hiermee correct?

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 17:01
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Retour is dus:
Geld voor geld
Bon voor bon
Geen geld voor bon

Heb ik het hiermee correct?

Ja, klopt helemaal.

endemion
door endemion - Feb 23, 2015 om 17:19
237 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de aankoop vd bon geld hetzelfde als voor de aankoop van het beeldje. Je moet het dus zien als 2 aparte aankopen welke beide ongedaan zijn te maken ivm de wet koop op afstand. Maar dan moet je wel eerst die bon terug krijgen. Dus die 20€ die je voor die bon betaald hebt kun je uiteindelijk ook weer terug krijgen.

Ik zou het zo ook uitleggen aan het bedrijf in kwestie om ze zo op het hart te drukken dat het wellicht eenvoudiger is dat ze gewoon die 45€ die je bij hun besteed hebt terugbetalen.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 17:22
11520 Antwoorden / 51 Vragen

In winkels geld geen retourrecht op waardebonnen, en ik denk dat dat voor webshops gelijk is.

endemion
door endemion - Feb 23, 2015 om 17:38
237 Antwoorden / 3 Vragen

Naar aanleiding van wat ik er over heb kunnen vinden blijkt daarvoor hetzelfde te gelden als voor elke andere aankoop op afstand.

https://webwinkelrecht.nl/elektronisch-contracteren/juridische-vraag-mag-een-cadeaubon-geretourneerd-worden/
(nu is dat natuurlijk 14 dagen)

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 17:44
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Emdenlon, je voorbeeld gaat over een "diensten"kadobon en geen "geld"kadobon. En daar gaat het hier over. Dus het voorbeeld gaat mank.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 23, 2015 om 17:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De enige reden die ik kan bedenken waarom u de bon gekocht heeft is die 5 euro korting.
Het is bijzonder bizar dat men u de bon niet terugbetaalt.
Namelijk : de bon is uitgegeven door het bedrijf zelf waar u het beeldje hebt gekocht.
Dus uw 20 euro van de bon zit in de kassa van het betreffende bedrijf.
Uw bon is gewoon geld, en onderdeel van het totaalbedrag van de aankoop.
Als u de aankoop retourneert, en ontbindt, dient men het door u betaalde bedrag terug te geven.
Inclusief de bon.
Dat van die bon lijkt mij een truc, die men vaker uithaalt.
Je koopt een bon bij het bedrijf, en als je retourneert krijg je het geld van de bon niet terug.
Alleen het restbedrag.
Zo verdienen ze op de meeste retouren 20 euro.
Want de meeste kopers zullen eerst de bon kopen vanwege die 5 euro. korting.
Kent u de uitdrukking 'laaielichters' ?
Nu wel !
Vraag : op welke site kun je die bon kopen ?

endemion
door endemion - Feb 23, 2015 om 17:53
237 Antwoorden / 3 Vragen

Of je nu een betaaldienst of een dienst in de vorm van bv luchtballonvaart koopt, lijkt me niet dat daar juridisch verschil in wordt gemaakt. In het artikel wordt dan ook over cadeaubonnen gesproken zonder dat er specifiek onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende typen / wat er nu precies aan de cadeaubon gekoppeld is.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 17:58
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik lees: "Een kadobon voor een tocht met een luchtballon" dan kan ik dat zien als een dienst.
Als ik lees: "Een bon die ik in de webshop kan gebruiken t.w.v. € 25,00 voor de prijs van € 20,00 dan zie ik een duidelijk geen dienst maar een geldcheque.

endemion
door endemion - Feb 23, 2015 om 18:07
237 Antwoorden / 3 Vragen

Tja ik denk niet dat het zo werkt en dat je nu dus een onderscheid creëert die het juridisch niet geeft.

Ik heb iig ff een reactie bij dat artikel geplaatst misschien dat dat meer duidelijkheid verschaft (als er nog een reactie komt).

Maar voor de TS lijkt me dat hij wat in dat artikel staat iig kan gebruiken in de correspondentie met het bedrijf in kwestie wat wellicht al genoeg is om ze aan te zetten tot handelen naar redelijkheid.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 18:12
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als, en ik bedoel als, de TS deze weg gekozen heeft om € 5,00 te "verdienen", worden dat lastig, ingewikkeld en twijfelachtig om alles weer terug te draaien ..............

me
door mennom - Feb 23, 2015 om 18:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het lastige vind ik zelf ook dat ik de bon daadwerkelijk ook gebruikt heb.
Als het niet zo was, dan weet ik ook wel dat het retour kan.
Maar een gebruikte bon is blijkbaar een lastigere kwestie.

Ze bieden mij ook restant + nieuwe bon.

Ik ben bang dat ik daar akkoord mee MOET gaan en juridisch niet veel kan aantonen dat het anders is...

Kan ook helemaal niets vinden hierover, of ik het in geld terug kan krijgen.

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2015 om 18:56
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ze bieden mij ook restant + nieuwe bon.

Ik ben bang dat ik daar akkoord mee MOET gaan en juridisch niet veel kan aantonen dat het anders is...

Dan voldoen ze in elk geval volledig aan wat hoort, dus accepteren en voor het verlopen van de geldigheid van de bon deze besteden. Anders krijgen we weer een vraag: "Mijn kadobon is verlopen, wat nu?"

wimmi20
door wimmi20 - Feb 23, 2015 om 19:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zozo vraagsteller Mennom,
het verhaal is wel even anders als u het eerst voorstelde.
U neemt ons een beetje in de maling.
Wat blijkt : u krijgt uw geld terug.
EN EEN NIEUWE TEGOEDBON.
Dat heeft dat bedrijf dus correct geregeld.
Want het beeldje viel tegen.
Viel de tegoedbon soms ook tegen ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++=======

quote=mennom schreef op maandag 23 feb 2015, 18:52]Het lastige vind ik zelf ook dat ik de bon daadwerkelijk ook gebruikt heb.
Als het niet zo was, dan weet ik ook wel dat het retour kan.
Maar een gebruikte bon is blijkbaar een lastigere kwestie.

Ze bieden mij ook restant + nieuwe bon.

Ik ben bang dat ik daar akkoord mee MOET gaan en juridisch niet veel kan aantonen dat het anders is...

Kan ook helemaal niets vinden hierover, of ik het in geld terug kan krijgen.

diumenge
door diumenge - Feb 23, 2015 om 20:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Toch had je een punt wimmi20. Het is op zich, vanuit de verkoper geredeneerd, een slimme methode om bonnen te verkopen op deze manier. Stel er staat een artikel van 50 euro, je kan die ook kopen door een bon van 25 euro voor 20 euro te kopen en daarna die bon te gebruiken + 25 euro natuurlijk. Het artikel kost je dan 45 euro, mooie deal denk je. Tot je het artikel terugstuurt en 25 euro + een bon van 25 euro terugkrijgt die je alleen daar kan besteden...

wimmi20
door wimmi20 - Feb 24, 2015 om 00:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mennom,
u hebt mijn vraag nog niet beantwoord.
Op welke site kun je die bon bestellen ?