am
door ammke Nov 20, 2015 om 21:28
Geldzaken & recht

Online winkelen/ retouren

Goedemiddag,

Op 25 september heb ik bij www.steunkousenspecialist.nl (Mooy en de Goede) een bestelling geplaatst en deze enkele dagen later ontvangen. Helaas zijn de kousen de verkeerde maat en graag zou ik deze willen omruilen voor de juiste maat. Bij de bestelling in zat geen retour formulier. Al 11x eerder heb ik hierover geprobeerd contact op te nemen via het contactformulier van diezelfde site. Het contactformulier is ook de enige manier om in contact te kunnen komen met de verkoper. Op de site staat ook een telefoon nummer maar als ik deze bel wordt er niet opgenomen, geen voicemail. Maar zelfs na meerdere keren het contact formulier te hebben ingevuld geen antwoord gekregen...
Nu heb ik ondertussen al meer dan 2 maanden artikelen in huis waarvoor ik veel geld heb betaald maar niks mee kan. Voor mij is €83,80 een groot bedrag dat ik kwijt ben aan de producten die ik voor medische redenen nodig heb. Zoals u kunt begrijpen is de nood hoog om de juiste kousen in ontvangst te kunnen nemen.

Dank u wel,

1074 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2015 om 22:42
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe gaat het retourneren in z’n werk?
Artikelen kunnen onder bepaalde voorwaarden worden geretourneerd. Neem contact met ons op om uw product te retourneren.

Ik kan mij voorstellen dat steunkousen onder het begrip hygiënische artikelen vallen en dat die dus niet terugstuurbaar zijn, maar ik ga verder zoeken.

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2015 om 22:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ze lopen in elk geval achter met de algemene voorwaarden:
Artikel 8 - Herroepingsrecht bij levering van producten

1. De klant heeft bij de aankoop van producten gedurende zeven dagen vanaf de dag van ontvangst van het product door of namens de klant de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden.

7 Dagen al al enige tijd 14 dagen.

Maar punt 8 slash 4. Om hygiënische redenen geldt op producten die op de huid gedragen worden zoals kousen, sokken en braces het herroepingsrecht niet. geeft duidelijkheid. U mag inderdaad geen (steun)kousen terugsturen. Zoals ik al dacht.

alfatrion
door alfatrion - Nov 20, 2015 om 23:50
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dwingende wetgeving gaat boven de algemene voorwaarden.

Het herroepingsrecht is ook van toepassing op hygiënische artikelen. De uitzondering is hygiënische artikelen [u]waarvan de verzegeling is verbroken[/u]. Een niet onbelangrijk detail. Het gevolg is namelijk dat hygiënische producten die onverzegeld worden aangeboden of waarvan de verzegeling niet is verbroken ook terug genomen moeten worden.

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2015 om 23:56
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dankjewel Alfatrion,

dat is in dit geval dan duidelijk, de kousen waren te klein, dus gepast, dus uit de verpakking geweest, dus helaas niet retour mogelijk. Ik neem aan dat "men" geen niet-verzegelde steunkousen zou accepteren. (Helaas zijn de kousen de verkeerde maat en graag zou ik deze willen omruilen voor de juiste maat.)

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 00:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 20 nov 2015, 23:56]Dankjewel Alfatrion,

dat is in dit geval dan duidelijk, de kousen waren te klein, dus gepast, dus uit de verpakking geweest, dus helaas niet retour mogelijk. Ik neem aan dat "men" geen niet-verzegelde steunkousen zou accepteren. (Helaas zijn de kousen de verkeerde maat en graag zou ik deze willen omruilen voor de juiste maat.)
Er staat toch niet in de topic dat de steunkousen in een verzegelde verpakking zaten? Ze mogen dus niet in een doosje dat gewoon open kan. Verzegelen is niet een gewone verpakking. Daar zitten kousen vaak in.

zoekster
door zoekster - Nov 21, 2015 om 00:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Daar zitten kousen vaak in, sloeg op een gewoon onverzegeld doosje.

alfatrion
door alfatrion - Nov 21, 2015 om 00:09
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je maakt te veel aannames.

1. Een verpakking is niet zomaar gelijk te stellen met een verzegeling. Blisterverpakking wel, kartonnendoos niet.
2. Dat de kousen te klaren waren impliceert niet dat ze dus gedragen waren.

Het kan ook dat TS per abuis een verkeerde maat heeft besteld en daar pas bij ontvangst achter is gekomen.

mahadma
door mahadma - Nov 21, 2015 om 00:16
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dan zal de vraagsteller kunnen vertellen of ze gepast zijn, en hoe ze verpakt zaten bij aankomst.

Ik kan me voorstellen dat dit soort kousen toch wel minimaal in een fatsoen afgesloten dichtgesealde verpakking zal zijn ontvangen. Maar dat in maar een gedachte.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2015 om 00:23
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@ammke, is best wel moeilijk om te 'bewijzen' welke maat steunkousen u heeft besteld, maar om nu direct steunkousen onder hygiënisch artikel te laten vallen? Hoe anders kan men dan dit soort artikelen op juistheid/maat controleren? Bij een 'onderbroek' o.i.d. kan ik me er wel iets bij voorstellen; steunkousen zijn hartstikke duur, kan men als bedrijf wel enige souplesse tonen. Ik lees in uw klacht niet hoe het is verzonden, met of zonder verzegeling; ook niet wat in hun voorwaarden staat. Is in ieder geval een "goede les" voor U, en een dure: schaf ze voortaan in een hulpwinkel aan. Daar wordt ook een juist en goed advies gegeven.

ho
door hopetobehelping - Nov 21, 2015 om 06:38
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ammke,

dit is wat consuwijzer schrijft over het kopen op afstand, klik hier.

De 14 dagen bedenktijd zijn al lang voorbij. Als u kunt bewijzen dat u binnen die 14 dagen al heeft aangegeven dat u de steunkousen kunt retourneren zou dat mooi zijn.
Of de steunkousen in een verzegelde verpakking zaten (en nog steeds zitten) weet ik niet. Ook weet ik niet of u binnen de wettelijke bedenktijd (14 dagen) al heeft aangegeven de steunkousen retour te willen sturen (en dat aan kunt tonen).

Als ik u was zou ik contact opnemen met consuwijzer. Met alle details die u dan kunt geven zullen zij u verder kunnen helpen verwacht ik. Voor de contactgegevens van consuwijzer, klik hier.

alfatrion
door alfatrion - Nov 21, 2015 om 17:27
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zaterdag 21 nov 2015, 06:38]De 14 dagen bedenktijd zijn al lang voorbij.
De straf op het schenden van de informatieplicht is dat de bedenktermijn wordt verlengt tot maximaal 12 maanden.

hutch
door hutch - Nov 21, 2015 om 19:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Nergens lees ik van TS dat hij/zij een verzegeling heeft verbroken en/of de kousen aangehad heeft.

Het volgende staat op die website:

"Op het moment zijn er veel cowboys in de markt. Iedereen denkt snel geld te kunnen verdienen door even een goedkope webshop uit de grond te stampen. Maar wil je op de lange termijn goed blijven verkopen, naam krijgen en kwaliteit blijven leveren, is er wel iets meer nodig.

Waar wij goed in zijn
Een tevreden klant is een vaste klant. Mooy & de Goede maakt van haar klanten vaste klanten door een geweldige ‘customer experience’ te bieden. Directe en snelle communicatie zijn daarbij van groot belang
."

Deze 'cowboy' heeft het blijkbaar niet zo op vaste klanten, gezien dit topic.
En die GEWELDIGE ‘customer experience’ stelt dus totaal niets voor; een heel goedkoop, nietszeggend verkooppraatje.

Daarbij een website die alléén goede reviews plaatst (al dan niet verzonnen....), vertrouw ik al helemaal niet.

En dan die van hen. Ze hebben het nog steeds over een herroepingsrecht van 7 dagen....... Erg slordig.

Ik begrijp waarom zij niet bij een overkoepelende branchevereniging zijn aangesloten.

Maar heeft u * * of * * telefoonnummer al geprobeerd?

Deze 'cowboy' frustreert willens en wetens de boel. Indien u binnen de gestelde termijn van 14 dagen heeft aangegeven dat u deze kousen wilt ruilen/ terug sturen (mits deze niet gebruikt zijn), wordt die termijn automatisch verlengd.

Laat dit voorval voor een ieder een waarschuwing zijn, om met deze 'cowboy' in zee te gaan.

am
door ammke - Nov 22, 2015 om 21:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Goedenavond,

Wauw! Wat een reacties!

Fijn dat jullie je willen verdiepen in mijn vraag en de site/ naam achter Mooy en de Goede.
Wat jullie je afvragen en wat ik inderdaad niet in mijn vraag heb beschreven;
De kousen zijn niet gedragen,
De kousen zaten niet in een verzegelde verpakking,
Ik heb slechts 1 doosje geopend en meteen bij het openen, het openvouwen van het plastic en het uithalen van de kous zag ik al dat ik de verkeerde (lengte) maat had ontvangen.
Het plastic dat om de kousen heen zit is eromheen gevouwen, makkelijk te openen zonder daadwerkelijk een zegel/ seal te hoeven verbreken. Het doosje daaromheen is ook een verpakking dat eenvoudig in elkaar te vouwen is.
Ik heb in één bestelling 4 paar kousen ontvangen. Slechts één doosje van de 4 doosjes is open geweest.
Mocht het nou echt zo zijn dat het gaat om het niet mogen ruilen/ retouneren van hygiënische artikelen, dan zou ik de andere 3 doosjes toch wél terug mogen sturen..?

Wat mij vooral wars zit is dat zij geen gehoor geven aan de mails die ik heb gestuurd..

Beste hutch, bedankt voor het 06 nummer dat u heeft gevonden, dit ga ik morgen ochtend meteen proberen. Het tweede nummer dat u heeft gevonden heb ik dus al meerdere keren geprobeerd, zonder resultaat. En inderdaad, de sites staan vol met positieve recensies, maar nergens een linkje naar waar je die recensie kan plaatsen..?

Beste hopetobehelping,
Bedankt voor uw reactie.
Zeker weet ik niet of ik kan aantonen of ik binnen 14 dagen heb gereageerd. Het enige wat ik binnen het termijn van 14 dagen heb ingevuld is het contact formulier op de site van www.steunkousenspecialist.nl. En naar mijn weten is dat niet meer terug te vinden..

Beste tenormin,
Bedankt voor uw reactie.
Al eerder heb ik kousen aan laten meten door een specialist. Dus de maat die ik nodig heb weet ik. Echter is daar de keus vaak beperkt aan materiaal en kleur. Daarom kwam ik op deze site terecht. Een dure les is het zeker!

zoekster
door zoekster - Nov 22, 2015 om 22:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de verkoper u een andere maat heeft gestuurd dan u heeft opgegeven, dan maakt het zelfs helemaal niets uit als u ze heeft gedragen. Dan is dit een product dat niet voldoet aan de overeenkomst en dat geeft u het recht om alsnog de goede maat te ontvangen.

Maar beter kunt u gebruik maken van uw herroepingsrecht.

Omdat de juiste herroepingstermijn niet is genoemd, 14 dagen, wordt uw herroepingsrecht verlengd naar maximaal een jaar. Dat wil zeggen dat op het moment dat de verkoper aangeeft dat de herroepingstermijn 14 dagen is dat vanaf dat moment pas de 14 dagen gaan lopen. Omdat de verkoper de verkoper tot nu toe niet heeft aangegeven dat de herroepingstermijn 14 dagen zit, zit u in de termijn van een jaar. Wat dat betreft heeft u niets te vrezen.

Consuwijzer verwoordt het zo:

Wanneer is er sprake van verlengde bedenktijd?

In sommige gevallen hebt u langere bedenktijd. De verkoper moet u goede informatie geven over de bedenktijd. En hij moet u een formulier geven dat u kunt invullen om gebruik te maken van uw bedenktijd. Heeft de verkoper u niet de informatie over de bedenktijd gegeven? Of heeft de verkoper u bijvoorbeeld geen formulier gegeven dat u kunt invullen als u van de koop af wil? Dan wordt uw bedenktijd automatisch met een jaar verlengd. De bedenktijd wordt weer veertien dagen vanaf het moment dat u alsnog de goede informatie van de verkoper krijgt.

bron

Hiermee bent u er natuurlijk nog niet, want de verkoper moet wel meewerken, anders wordt het een zaak van de rechter (die u overigens wel zeker zou winnen). Ook zou u een klacht kunnen indienen bij de ACM dat gaat ook via consuwijzer.

Laten we hopen dat de verkoper wijzer is en gewoon de kousen terugneemt en u uw geld terugbetaalt.

alfatrion
door alfatrion - Nov 22, 2015 om 22:43
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ammke schreef op zondag 22 nov 2015, 21:08]Het plastic dat om de kousen heen zit is eromheen gevouwen, makkelijk te openen zonder daadwerkelijk een zegel/ seal te hoeven verbreken. Het doosje daaromheen is ook een verpakking dat eenvoudig in elkaar te vouwen is.
Het gevolg hiervan is dat het herroepingsrecht gewoon van toepassing is op de gehele bestelling.

[quote=ammke schreef op zondag 22 nov 2015, 21:08]Zeker weet ik niet of ik kan aantonen of ik binnen 14 dagen heb gereageerd. Het enige wat ik binnen het termijn van 14 dagen heb ingevuld is het contact formulier op de site van www.steunkousenspecialist.nl. En naar mijn weten is dat niet meer terug te vinden..
Mocht dit een twistpunt worden dan kun je aangeven dat de verkoper jou niet op duidelijke en begrijpelijke wijze heeft geinformeert over het herroepingsrecht. De bewijslast daarvoor ligt bij de verkoper. En het gevolg hiervan is dat het herroepingsrecht wordt verlengt tot maximaal 12 maanden.

Nadat je een beroep hebt gedaan op het herroepingsrecht moet je de goederen binnen 14 dagen terugsturen. Als dit aangetekend doet dan kan de verkoper moeilijk betwisten dat het pakket is aangekomen. En mocht het bij PostNL kwijtraken dan is het verzekerd tot 500 euro voor een pakket (50 voor een brief).