ha
door hans69 Apr 19, 2014 om 10:34
Voeding & gezondheid

Onrijp fruit

afgelopen week kocht ik een grote bak met pruimen bij de lidll
in purmerend,ik weet niet meer exact de prijs,maar zekker
€ 4.na drie dagen waren de pruimen nog niet te fr....Steenhard.hetzelfde met de meloenen mee gemaakt.als jedenkt nu is het wel rijp vergeet het maar.ga zo maar door,met de bananen en de peren en de appels
kortom is er dan niemand in dit land die daar toezicht op houdt?dit is gewoon bedrog!!en niet bevorderdlijk voor de volksgezondheid

23023 45 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2014 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heft dat met de volksgezondheid van doen? Als u daar al het fruit zo slecht vindt, kunt u beter naar een andere zaak gaan.

pi
door pieterwolters - Apr 19, 2014 om 11:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een lage prijs moet ergens vandaan komen. 1 van de mogelijkheden is fruit vroeger (of te vroeg) oogsten zodat de teler het voor minder aan de supermarkten kan verkopen (hij heeft immers minder kosten, en hij heeft z'n geld eerder).

Voor kwaliteit eerst goed kijken en bij twijfel naar een goede speciaalzaak gaan.

edrick3
door edrick3 - Apr 19, 2014 om 11:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hans69,

Denk dat je dan gewoon pech hebt gehad.
Lidl staat toch bekend om z'n goede kwaliteit groente en fruit.
Zou met klachten terug gaan naar de zaak.

Met vr.gr.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 19, 2014 om 11:51
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Niet rijp is te laat uit koeling gehaalde dus even een appel er bij en in plastic zak want die damp van appel is vaak voldoende voor snelle rijping.

me
door mein33 - Apr 19, 2014 om 13:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het fruit is eigenlijk nog te onrijp om al verkocht te worden. Maar verder is er niets mis mee.
U zult geduld moeten hebben om het fruit de gelegenheid te geven verder te rijpen.
Een handige tip geeft @tot15karakters hierover.

zoekster
door zoekster - Apr 19, 2014 om 13:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je hebt ook fruit dat gewoonweg nooit meer normaal rijpt. Ik heb eens een paar groene kiwi's gekocht, nog knalhard. Heb ze op de vensterbank gelegd om ze door te laten rijpen, maar het enige wat er gebeurde was dat de schil langzaam verschrompelde, ze bleven verder hard.

Nu zit ik met een stel avocado's, moet precies het moment afwachten tot ze zacht genoeg zijn om te gebruiken, maar weer oppassen dat ze niet dradig met groene strepen worden.
't Blijf tobben...

aurora1
door aurora1 - Apr 19, 2014 om 13:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tips om het stel avocado's te laten rijpen: klik hier.
Voor kiwi's schijnt zoiets ook te werken: klik hier.

tenormin
door tenormin - Apr 19, 2014 om 14:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

nou aurora1, als ik dit nu 2 weken geleden gelezen had waren de kiwi's wel door me opgegeten, maar, net als bij zoekster, 't enige wat er gebeurde was net als bij mijn eigen huis, verschrompeld ;-) maar hard. Hij is fijn. ?

tenormin
door tenormin - Apr 19, 2014 om 14:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

geen huis, maar huid uiteraard, oh oh...

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 19, 2014 om 16:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Bij bananen kun je het beste diegene kopen die er los liggen of per paar, van logischerwijs verschillende 'kleuren'. Zijn ze tenminste niet allemaal op 1 moment rijp.

Bij peren in het halsje drukken, wanneer dit iets zacht aanvoelt zijn ze klaar om te verorberen. Liefst dan nog 2 dagen wachten, hoef je niet te kauwen :-).

ma
door marleenvanh - Apr 21, 2014 om 11:06
451 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de AH, zag ik, was een medewerker een keer alle rijpe bananen (die dus al kleine bruine plekjes op de schil hadden) er tussen uit aan het halen, want de mensen kochten die toch niet meer zei hij desgevraagd, men wil mooi uitziend (!!) fruit.... Tja misschien een gevolg van 'een oorzaak' dat veel fruit (te) onrijp in het schap ligt? Verschrompelen van de huid van fruit in een huiskamer is logisch, want de atmosfeer daar is meestal gewoon veel te droog.

zonnewind
door zonnewind - Apr 21, 2014 om 11:26
222 Antwoorden / 61 Vragen

@lekkerisdat, Ik geloof niet dat de groenteman blij zal zijn met al die mensen die in de halsjes van de peren gaan staan knijpen om te zien/voelen of ze rijp zijn.
Zelf heb ik nu een, nog steeds knoertharde, nectarine. Hij/zij ligt er al 7 dagen. Ben er wéér ingetrapt. Steeds heb je de hoop dat hij nog zal narijpen. 9 van de 10 keer niet dus. Ik koop ze al per 1 of hooguit 2. Leg ze in het oog zodat ik, wanneer hét moment daar is, ze meteen kan consumeren. Ben bang dat deze de weg naar de prullenbak/groenbak weer zal weten te vinden. Bij ons in het dorp hebben we nog een ECHTE groenteman, duurder maar dan heb je ook wat. Denk dat ik daar nog maar eens naar binnen loop.

sa
door sariah - Apr 21, 2014 om 11:26
34 Antwoorden / 3 Vragen

Voor goede fruit en groenten ga ik naar de Toko. Wij hebben hier een Turkse toko . De fruit en groente zijn sappiger en vele malen lekkerder dan in de winkel en het kost veel minder. Ik had laatst paprika's bij de Lidl vandaan. Qua prijs mooi en niet verkeerd, maar toen ik ze van het weekend bij de Toko haalde was er duidelijk verschil. En goedkoper en hele sappige en stevige paprika's. Deze worden vaak via veilingen gekocht en zijn niet te vroeg geplukt.

Voor nu kunt u weinig doen. Inderdaad alleen wachten tot ze rijp zijn.

re
door red1 - Apr 21, 2014 om 11:44
329 Antwoorden / 1 Vragen

wees bijdehand en koop je groente en fruit bij de turkse of marokanse winkels . altijd kwaliteit

kl
door kleinduimpje123 - Apr 21, 2014 om 11:48
5 Antwoorden / 0 Vragen

ga naar een andere winkel als je problemen hebt met de liddle

audb
door audb - Apr 21, 2014 om 11:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bij C1000 en ah precies het zelfde maar als je een banaan er bij ligt dan wordt het vanzelf rijp.
In de schil van een banaan zit namelijk een bacterie die voor de mens niet schadelijk is maar wel er voor zorgt dat een banaan en andere fruit rijp word.
Maar dat bij AH bananen weg worden gehaald die "te rijp" zijn heb ik zelf nog niet mee gemaakt wel dat ze te groen waren voor mij.
Echter zijn veel Surinaamse mensen juist dol op groene bananen terwijl ik zelf liefst een banaan heb die heel erg rijp is en zo zie je maar dat er heel veel verschil in smaak zit.
Overigens is de redenen dat fruit niet helemaal rijp verkocht word heel eenvoudig uit te liggen, onrijp fruit kan namelijk langer bewaard of verkocht worden.
En onrijp fruit is niet ongezond alleen smaakt het niet lekker,

an
door anzepanz - Apr 21, 2014 om 12:04
6 Antwoorden / 1 Vragen

mijn ervaring is juist het tegenovergestelde: heb je net appels, bananen, peren gekocht, 2 dagen later zijn ze overrijp, beurs of liggen al half beschimmeld in je fruitschaal!!

jo
door joskaa - Apr 21, 2014 om 12:34
80 Antwoorden / 44 Vragen

Gewoon de bon bewaren en na een week terug gaan naar de winkel en je geld terugvragen of nieuw fruit.
Sommig fruit is zelf met een banaan erbij in een plastic zakje, nog niet rijp te krijgen met name kiwi's.
Ik leg het harde fruit altijd op de diepvriezer. Vanaf de achterkant van de vriezer komt zoveel warmte vrij dat het fruit vanzelf afrijpt. Na een paar dagen het fruit in de koelkast leggen anders wordt het te rijp.

bertjebert
door bertjebert - Apr 21, 2014 om 12:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben marktkoopman en dit hoor ík dagelijks.b.v.nooit lekkere mandarijnen of slechte pers sinaasappelen . Ga na de groente winkel of markt daar heeft u een aanspreek punt , en kunt u advies vragen. Bij mij kan je de pruimen ook nog proeven voor je ze koopt.

jpm
door jpm - Apr 21, 2014 om 12:42
820 Antwoorden / 28 Vragen

Bijna rijpe, of nog groene bananen zijn goed te bakken. Pisang goreng is lekker bij Indische of Chinese maaltijden, maar kunnen ook goed als toetje gegeten worden. Kinderen zijn er vaak gek op.

h19l49
door h19l49 - Apr 21, 2014 om 12:50
121 Antwoorden / 0 Vragen

@hans69,

Volgens mij ligt de verantwoording toch echt bij je zelf aangezien je duidelijk kunt zien wat je koopt en dus zelf het risico neemt.
Ik haal mijn groente en fruit al jaren bij de Lidl en Aldi en heb zelden een miskoop, gewoon kwaliteit.
Dat kan ik van de AH hier in Leeuwarden niet zeggen.

wi
door wijnholdsmit - Apr 21, 2014 om 12:55
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hans69,

Vervelend die pruimen die niet rijp willen worden.

Als je terug gaat naar de Lidl en het probleem uitlegt, dan geloof ik vast dat je, of je geld terug krijgt, of andere pruimen of iets ter vervanging uit kunt zoeken. En hopelijk gaan ze er ook iets mee doen.
Wij hebben ook wel eens zoiets gehad en er werd nooit moeilijk over gedaan, we kregen altijd iets ter vervanging ervoor terug.. Ik begrijp dat het vervelend is om weer terug te gaan naar de winkel,
en anders doe je het gewoon als je opnieuw.je boodschappen doet of in de buurt bent.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 21, 2014 om 13:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

LIDL adverteert maar al te graag dat ze de nummer 1 zijn met groente en fruit.
Maar ik denk daar anders over : een netje mandarijnen waarvan de onderste beschimmeld waren, een bakje kleine tomaten waarvan de onderste beschimmeld waren, handsinaasappelen die niet te pellen waren, en als je hem in 4 partjes sneed kon je het vruchtvlees er met geen mogelijkheid uitdrukken, het vruchtvlees kwam niet los van de schil.
Het waren geen pers sinaasappelen.

Ik heb op de site van LIDL wel eens geklaagd over een slecht product.
Recent trachtte ik dat weer te doen.
Maar na het invullen van mijn mijn gegevens kwam de melding in een rood vak :
wachtwoord en e-mail adres zijn bekend.
En een tweede klacht kon niet verstuurd worden, de klacht werd geblokkeerd.

ha
door harryromijn - Apr 21, 2014 om 13:27
272 Antwoorden / 0 Vragen

Fruit verzamelt in zich de suikers, die de bladeren van de boom genereren. Rijp = max aan suikers opgeslagen, dus klaar om te vallen te gaan rotten ( = voedsel voor de pit = volgende generatie boom).
De mens wil handig zijn, en die vrucht eten. De supermarktmens gaat ervan uit, dat tussen plukken en in de winkel liggen 20 seconden vergaan. Helaas. Wil de vrucht de werkelijke tijd kunnen overbruggen, mag die niet zacht = rijp zijn, dus.. onrijp plukken en hopen dat onderweg de ook opgeslagen zetmelen omgezet worden in suikers ( = kunstmatige rijping )
Bij mij in de tuin zijn de pruimenbloesems net bevrucht, ofwel: uw pruimen van de Lidl hebben al een heel lange weg achter de rug. Vanuit Chili, Zd Afrika, want daar is het nu herfst ?
De supermarktmens wil alles het hele jaar door hebben, dus... niet zeuren, als het in werkelijkheid niet te vr..ten is cq nauwelijks smaak noch kraak heeft. De meesten proeven namelijk niet met hun tong of neus, maar met het (lage) prijskaartje.

Heeft helemaal NIETS met voedselveiligheid of volksgezondheid ( = NVWA) te maken, maar met lekker en dan maar 3/4 jaar niet verkrijgbaar..

ro
door roelof89 - Apr 21, 2014 om 14:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat verwacht je dan bij de Lidl voor die prijzen, je kan wel kwaliteit willen, maar dat heeft z'n prijs. Lidl kan geen constant goeie kwaliteit leveren met dit soort lage prijzen.

door 70donamirkalex - Apr 21, 2014 om 14:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Door de aangebrachte conserveringsmiddelen om de bewaartijd te verlengen komen b.v bij appels snel van binnen vieze bruine vlekken voor.

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2014 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lidl wint regelmatig een prijs voor het beste fruit of groente. Als iets niet in orde is, kunt u daarmee naar de winkel teruggaan en krijgt u nieuwe, iets anders of uw geld terug.

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2014 om 15:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

't Is dat het onmogelijk is, maar fruit in het land van herkomst is het allerlekkerst. Neem de perzik, hoe zalig druipt het sap eraf als je er in bijt. Of die oerlelijke tomaat die oh zo heerlijk smaakt. En noemt u al het fruit maar op. Of ga, als de tijd rijp is naar de Betuwe: lekker plukken bij de fruit 'boeren' met hun appel, peren, pruimenbomen enz.

ge
door gerjos - Apr 21, 2014 om 16:53
14 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3: Teruggaan? Ben je wel eens ergens mee terug geweest naar Aldi of Lidl dan ? Het "personeel" behandelt je alsof je de grootste boef bent die rondloopt omdat je durft terug te komen met iets. Als je zeker wilt zijn van kwaliteit en niet alleen op de prijs afgaat, die trouwens lang niet altijd het goedkoopste is, ga dan naar een speciaalzaak of voor mijn part naar de markt. Albrecht van Aldi schreef een aantal jaren geleden niet voor niets: Bij ons kom je voor de prijs, voor klantvriendelijkheid moet je bij ons niet zijn.

h19l49
door h19l49 - Apr 21, 2014 om 17:03
121 Antwoorden / 0 Vragen

@gerjos,

Inderdaad, als je graag meer betaald voor vaak mindere kwaliteit ga je dus naar de speciaalzaak, wat is daar zo speciaals aan?.
Of je laat je lekker een oor aan naaien op de markt want daar is immers je euro een gulden waard.

h19l49
door h19l49 - Apr 21, 2014 om 17:06
121 Antwoorden / 0 Vragen

@roelof89,

Wat ik verwacht bij de Lidl voor die prijzen?, gewoon kwaliteit en dat is bewezen, helaas nog niet bij jou.

lp
door lpaard1981 - Apr 21, 2014 om 17:23
50 Antwoorden / 1 Vragen

stop onrijp fruit met een rijpe banaan in een plastic zak. niet alles te gelijk want dan rijpt het nl sneller.
binnen een dag te eten.

li
door lisa123 - Apr 21, 2014 om 21:18
134 Antwoorden / 53 Vragen

Er is volgens mij niemand die er op let, het ligt zoals al gezegd hier aan de inkoop.

Bas v.d. Heijden, Dirk of hoe hij nu heten mag verkoopt altijd kiwi's die na 6 weken nog niet rijp zijn, ondanks verpakken thuis met bananen, appels of welk soort fruit dan ook.

boppe1943
door boppe1943 - Apr 21, 2014 om 21:43
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Het is echt niet alleen Lidl die fruit verkoopt dat nog niet helemaal rijp of eetbaar is. Ik zie het overal. Zaterdag zag ik bij AH geen rijpe bananen, ze waren allemaal nog groen. Lidl schijnt volgens de advertenties in diverse media zelfs de beste te zijn in groente en fruit. Het is gewoon een kwestie van verstandig boodschappen doen en vooruit te denken, dan heb je altijd rijp fruit in huis. Als supermarkten alleen maar rijp fruit zouden verkopen, kan men daar het restant de volgende dag weggooien en dat voert de prijs op. Bovendien moet je als klant dat rijpe fruit dan diezelfde dag al consumeren. Een een hele bak pruimen..... Leg een deel van de pruimen in de koelkast en de pruimen die je snel wilt eten laat je buiten de koelkast een paar dagen rijpen. Inderdaad is het fruit bij Marokkaanse en Turkse winkels rijper, soms zelfs overrijp, maar ook wat duurder. Op de markt is je gulden een daalder waard, was vroeger de uitdrukking. Maar je kunt daar niet zelf het fruit uitzoeken of pakken. De kans dat je er een rotte of beschadigde vrucht tussen vindt is aanwezig. M.v.g.

labren
door labren - Apr 22, 2014 om 11:41
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik kijk en voel altijd voor ik iets koop , als je alles maar zo klakkeloos voor je wegpakt dan kom je echt bedrogen uit

so
door sosamidi47 - Apr 22, 2014 om 19:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had laatst een net sinaasappelen van de Lidl daar zaten een paar drogen in zonder sap
Ik die week daarop weer boodschappen doen bij de Lidl vroeg ik of ze meerdere klachten hadden gehad
Nee,,,,, maar ik mocht zonder dat ik die kassabon bij me had een nieuwe net sinaasappelen mee nemen,
zo gaat het dus wel bij de Lidl nooit verder klachten gehad.

natuurmens
door natuurmens - Apr 23, 2014 om 10:03
158 Antwoorden / 4 Vragen

Vaak wordt fruit verkeert bewaard, in de koelkast terwijl ze niet in de koelkast horen. Fruit wordt meestal door de groothandel onrijp verkocht. Voor de houdbaarheid. Dan doen wij het in de koelkast terwijl het daarin niet hoort te worden bewaard. Pruimen, tomaten appels sinaasappelen horen niet in de koelkast maar bij bepaalde producten produceren gas en deze hoor je eigelijk in een luchtdicht bewaard. Dat gebeurd bij appels b.v.

ha
door hans69 - Apr 23, 2014 om 13:58
54 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=hans69 schreef op zaterdag 19 apr 2014, 10:34]afgelopen week kocht ik een grote bak met pruimen bij de lidll
in purmerend,ik weet niet meer exact de prijs,maar zekker
€ 4.na drie dagen waren de pruimen nog niet te fr....Steenhard.hetzelfde met de meloenen mee gemaakt.als jedenkt nu is het wel rijp vergeet het maar.ga zo maar door,met de bananen en de peren en de appels
kortom is er dan niemand in dit land die daar toezicht op houdt?dit is gewoon bedrog!!en niet bevorderdlijk voor de volksgezondheid

ha
door hans69 - Apr 23, 2014 om 14:08
54 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=hans69 schreef op zaterdag 19 apr 2014, 10:34]afgelopen week kocht ik een grote bak met pruimen bij de lidll
in purmerend,ik weet niet meer exact de prijs,maar zekker
€ 4.na drie dagen waren de pruimen nog niet te fr....Steenhard.hetzelfde met de meloenen mee gemaakt.als jedenkt nu is het wel rijp vergeet het maar.ga zo maar door,met de bananen en de peren en de appels
kortom is er dan niemand in dit land die daar toezicht op houdt?dit is gewoon bedrog!!en niet bevorderdlijk voor de volksgezondheid

Het gaat niet om de zaak lidl,noem mij maar een supermarkt die fruit verkoopt dat direct te eten is,vroeger ging mijn moeder naar de markt kwam thuis met fruit en konden wij dat eten.tegenwoordig vinden wij het normaal dat je kiwis'
pas na enkele dagen kunt consumeren,ook meloenen worden onrijp verkocht.
en ga zo maar door.en hoe komt dat,de consument slikt alles voor zoete koek.
hoe is het mogelijk dat er mensen zijn allerlij trukjes uithalen om het fruit rijp
te maken?je moet direct eetbaar fruit eisen daar hebben wij toch al die clubjes
voor die over ons consumenten wel en wee waken.
ik ben boos,heel boos.
hans69

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2014 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien moet u die pruimen dan pas kopen als het pruimentijd is. En dat duurt nog een poosje. Boos zijn heeft geen zin.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2014 om 14:21
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vraag mij af wat het probleem is m.b.t. volksgezondheid. Allen verrot fruit kan een probleem geven.

Het punt is dat veel fruit dat nu wordt verkocht 'van verre' komt een ondanks vervoer in koelschepen nog niet geheel rijp geplukt en vervoerd kan worden wil het niet verrot aankomen. Bananen zijn een heel goed voorbeeld hiervan.
DE oplossing: het bewuste fruit niet in de koeling leggen en dan is het toch bnnen de kortste keren rijp.

zonnewind
door zonnewind - Apr 27, 2014 om 23:18
222 Antwoorden / 61 Vragen

@gerritaltena: volgens mij koopt u weinig fruit.

Em
door Emmap - May 8, 2014 om 14:11
162 Antwoorden / 8 Vragen

Misschien is er iets mis gegaan met de temperatuur of de begassing bij het bewaar- en rijpingsproces. Onrijp fruit wil weleens beter rijpen als je ze bij of op of tussen de appels legt. Die scheiden een gas uit dat de rijping bevordert.

'k Kocht onlangs bananen in een aanbieding, voor 1/3 groen en voor 2/3 geel. Pas na bijna twee weken waren ze lekker, vond ik (maar smaken verschillen, vooral bij bananen schijnt het) met kleine bruine spikkeltjes op de schil.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 9, 2014 om 11:17
16845 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=zonnewind schreef op zondag 27 apr 2014, 23:18]@gerritaltena: volgens mij koopt u weinig fruit.

Laat ik nou wel degelijk redelijk veel fruit kopen maar vooral ook veel verstand hebben van reefer vervoer vanuit 'verder' gelegen contreien zoals o.a Nieuw Zeeland.

ra
door rappertje_4 - Jun 28, 2014 om 22:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben helemaal niet zokapot van de agf van lydl ik kom regelmatig doordeweeks of zaterdags in tee Lydll winkels in gelderland oa tiel
als ik die groenten zie bah snap niet da gfk hier aan mee wil doen om te zeggen beste groente en fruit want is niet eenmalig maar heb het nu al 4 weken op rij mee gemaakt en wat ik zeg door de weeks en zaterdags dus aarom krijgen zij de naam beste agf te hebben
dit lijkt wel omkoperij of betalen ze gfk een bedrag hiervoor om 1ste te mogen zijn ,lijkt er wel op heb afgelopen week ook weer ijsbergsla inde aanbied=ing de kist boven op was allemaal al rot heb niet eens eronder gekeken de snijbonen bruin sinaasappels rot nee dit is geen toeval maar schande dat zoiets kan