pr
door progfan Mar 19, 2015 om 22:33
Elektronica & tv

Ontbinding koopovereenkomst onkosten

Afgelopen jaar heb ik in twee bestellingen een audioset besteld. Toen ik de versterker en de luidsprekers combineerde bleek dat de tweeters kraakten. Nu heb ik een tweeter vervangen gekregen, maar het kraken zit er nog steeds. Ik ben gaan mailen met de verkoper en die zei op een gegeven moment dat ik de apparatuur moest retourneren. Puntje bij paaltje stribbelde hij tegen en kreeg ik een mail dat omruilen van de speakers geen zin heeft, omdat ik te veel eisen zou stellen aan 'een eenvoudige set'.

Nu las ik dus dat ik nu recht heb op ontbinding van de koopovereenkomst. De brief is bijna af, maar ik vroeg me af of de verkoper ook de onkosten van de verzending hoort te vergoeden. Ook heb ik geen verpakkingsmateriaal om de artikelen in te verzenden, de luidsprekers zijn ongeveer 120 cm hoog. Zou ik naar verpakkingsmateriaal mogen vragen bij de verkoper of is dat voor eigen rekening.

Alvast bedankt!

(Ik weet niet zeker of deze categorie de goede is om dit te vragen)

1602 23 Rapporteer

crewmember
door crewmember - Mar 20, 2015 om 09:30
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Recht is een groot woord. Je kan je vertrouwen in de verkopende partij opzeggen en de koopovereenkomst ontbinden, na een aantal reparatie pogingen. Hoeveel dit is is vaag.

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen

Mag ik vragen welk merk en type set het is en wanneer hij kraakt?

alfatrion
door alfatrion - Mar 20, 2015 om 10:08
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het recht op ontbinding ontstaat op het moment dat de verkoper niet binnen een redelijke termijn (ik houd zelf altijd 4 tot 6 weken aan) of zonder ernstige overlast niet door -naar keuze van de koper- heeft gezorgd voor herstel of vervanging ALS het product ondeugdelijk is. Als de verkoper hieraan zijn medewerking niet verleent dan moet je naar de rechter. En de rechter moet je dan overtuigen van jouw stelling dat het product (al dan niet bij aflevering) niet over alle eigenschappen bezit die jij op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten.

Als je recht hebt op ontbinding dan moet de verkoper ook je kosten vergoeden.

uwjurist
door uwjurist - Mar 20, 2015 om 13:03
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de winkel middels een aangetekende brief in gebreke (laten) stellen en sommeren om alsnog binnen 14 dagen het probleem op te lossen door vervanging of reparatie.
En kondig in de brief ook aan: Bij gebreke daarvan ontbind ik reeds nu voor alsdan de overeenkomst, maak ik aanspraak op terugbetaling en zo nodig de wettelijke rente. En zo nodig zal ik rechtsmaatregelen laten nemen, waarvan de kosten ook op u verhaald worden.
Omdat het een consumentenkoop betreft (dus als u als particulier hebt gekocht) ligt de bewijslast de eerste zes maanden bovendien niet bij u, maar bij de verkoper.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Mar 20, 2015 om 13:07
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een ondeugdelijk product zijn de retourkosten overigens voor rekening van de winkelier.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

pr
door progfan - Mar 20, 2015 om 14:23
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw antwoorden. De verkoper heeft in het laatste mailtje aan mij gemeld dat omruilen geen zin heeft, omdat de set volgens de verkoper technisch in orde is. Hij heeft dus al toegegeven niet meer te willen ruilen. Ik ben echter nog steeds niet tevreden, dus als ik het goed begrijp mag ik nu de koop te ontbinden.

Het gaat om de LTC V7B-BL speakers in combinatie met de Koda 1305bl, die de verkoper mij aangeraden heeft bij de speakers.

crewmember
door crewmember - Mar 20, 2015 om 14:55
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=progfan schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 14:23]Dank voor uw antwoorden. De verkoper heeft in het laatste mailtje aan mij gemeld dat omruilen geen zin heeft, omdat de set volgens de verkoper technisch in orde is. Hij heeft dus al toegegeven niet meer te willen ruilen. Ik ben echter nog steeds niet tevreden, dus als ik het goed begrijp mag ik nu de koop te ontbinden.

Het gaat om de LTC V7B-BL speakers in combinatie met de Koda 1305bl, die de verkoper mij aangeraden heeft bij de speakers.

Nee dit mag niet. Als er niks kapot is en de verkoper je ook niet voorgelogen heeft is het je eigen probleem als je iets koopt wat niet aan je verwachtingen voldoet. Je hebt zelf een onderzoeks plicht.

Dus de vraag is of hij kapot is, of dat dit zo hoort en je verwachtingen te hoog zijn. Wanneer kraakt hij precies? Bij hoog volume met veel bas?
Voor speakers en een versterker van deze prijs kan je ook niet veel verwachten.

Het lijkt op een goedkope kopie van B&W speakers trouwens:
http://www.stassen.nl/luidsprekers/luidspreker/bowers-wilkins-cm8
(prijs per stuk)

Cookies
door Cookies - Mar 20, 2015 om 15:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=progfan schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 14:23]Dank voor uw antwoorden. De verkoper heeft in het laatste mailtje aan mij gemeld dat omruilen geen zin heeft, omdat de set volgens de verkoper technisch in orde is. Hij heeft dus al toegegeven niet meer te willen ruilen. Ik ben echter nog steeds niet tevreden, dus als ik het goed begrijp mag ik nu de koop te ontbinden.

Het gaat om de LTC V7B-BL speakers in combinatie met de Koda 1305bl, die de verkoper mij aangeraden heeft bij de speakers.

Zo te lezen, wil je voor een dubbeltje op de 1e rij zitten. Niet vervelend bedoeld, maar je kunt met dergelijke prijzen nauwelijks fatsoenlijke kwaliteit verwachten. Alle waar naar zijn geld, nietwaar.

Als er niets aan mankeert, heb je ook niet het recht de koop te ontbinden.

mahadma
door mahadma - Mar 20, 2015 om 15:20
11541 Antwoorden / 51 Vragen

En welke muziek wordt er ten gehore gebracht qua bron? Een slechte MP3 komt gewoon slecht over, een goede cd dient onder "normale omstandigheden" met een goede cd speler met een schone lens enz. normaal weer te geven.

Kan de vraagsteller verteller wanneer er "een slecht geluid" is, welke speler, welke geluidsdrager (mp3, wav, cd, lp), zijn de kabel en VOORAL de stekkers (qua solderingen) in orde?

Wat de vraagsteller schrijft, een slecht geluid, is het gevolg ergens van, maar dat hoeft niet per sé aan de versterker of boxen te liggen.

pr
door progfan - Mar 20, 2015 om 15:40
10 Antwoorden / 1 Vragen

Met niet tevreden bedoel ik dus dat de tweeters kraken wanneer ik muziek afspeel, je merkt het vooral aan de synthesizers en de percussie. Ik mag toch verwachten dat de speakers niet kraken of begrijp ik dat verkeerd? Ik heb via de aux- en mp3-poort laptop, tablet en telefoon geprobeerd met allemaal hetzelfde resultaat. Het gekke is dat de linker tweeter meer kraakt dan de rechter, als dat allebei gelijkwaardig was, geloof ik best dat het aan de kwaliteit van de speakers ligt.

pr
door progfan - Mar 20, 2015 om 15:41
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het kraakt onder ieder omstandigheid trouwens, hoge treble, lage treble, hoge bas, lage bas.

pr
door progfan - Mar 20, 2015 om 15:42
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb qua muziekkwaliteit 320 kbps mp3 tot hoge Flac geprobeerd. Als u het probleem zou kunnen benoemen aan de hand van mijn beschrijving zou ik ook geholpen zijn.

crewmember
door crewmember - Mar 20, 2015 om 16:00
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=progfan schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 15:42]Ik heb qua muziekkwaliteit 320 kbps mp3 tot hoge Flac geprobeerd. Als u het probleem zou kunnen benoemen aan de hand van mijn beschrijving zou ik ook geholpen zijn.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het lijkt inderdaad alsof er iets kapot is. (Lijkt mij de versterker). Het blijft uiteraard vaag wat er met kraken bedoeld wordt dus kan dat niet 100% beoordelen zonder de speakers zelf te luisteren.
Hoe weet de verkoper dat de set technisch in orde is? En om welke winkel gaat het?

Probeer nog een paar dingen:
1:Probeer de CD aansluiting eens (geen phono die is voor platenspelers)
2: Zet de trebble balans en bas in het midden.
3:Check of de + en - draden van je speakers goed aangesloten zijn. Dus rood aan rood en zwart aan zwart.

Als het kan:
4:Probeer de speakers op een andere versterker en de versterker op een andere speaker.

Disclaimer:Ik heb zelf 5 jaar lang dit soort sets en andere consumenten electronica verkocht.

pr
door progfan - Mar 20, 2015 om 16:09
10 Antwoorden / 1 Vragen

De versterker is al een keer opgestuurd geweest en uit tests van de zaak bleek dat er niks met de versterker aan de hand was. Het gaat trouwens om elektronicatekoop.nl. Punten 2 en 3 heb ik zelf uitgebreid gecheckt, daar ligt het niet aan. Punt 4 heb ik ook gedaan, uit die tests bleek volgens de verkoper dat de versterker niet goed was, wat dus niet zo bleek te zijn. Punt 1 kan ik helaas niet proberen, ik heb geen cd-speler die via deze aansluiting werkt, alleen een versterker van een microset met ingebouwde cd-speler die ik de headphone out kan aansluiten op de Koda.

pr
door progfan - Mar 20, 2015 om 16:11
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vergeet weer wat, excuus, ik heb ook een losse tweeter ontvangen en die vervangen in een van de speakers. Het gekraak (zoals ik het noem) is desondanks gebleven.

crewmember
door crewmember - Mar 20, 2015 om 16:40
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Zon kabel kan helpen (koop bij de action ofzo). Waarschijnlijk test de winkel het met een tulip aansluiting op de achterkant en constateren ze daarom geen probleem. Het kan dus zijn dat alleen de jack aansluiting aan de voorkant stoort.

pr
door progfan - Mar 20, 2015 om 17:09
10 Antwoorden / 1 Vragen

Een tulpkabel is volgens mij ook niet de oplossing, want die heb ik ook gebruikt voor het draaien.

mahadma
door mahadma - Mar 20, 2015 om 17:25
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou om er uit te komen waar de fout zit alles controleren, los van elkaar.

Dus, de speakers op een andere versterker, de versterker op andere speakers, een goede cd speler met GOEDE kabels op de verschillende versterkers aansluiten. En dat met een geteste cd op een totaal andere installatie. Meet de kabels door of die 100% goed zijn. Elke schakel kan problemen opleveren en u zult eerst moeten bewijzen dat het aan apparaat x of speakers y ligt.

MP3 met 320 norm kunnen nog steeds ergens een "bijgeluidje" geven. Ik ervaar dit dagelijks in de radio studio. En als je echt goede speakers hebt, tja, dàn hoor je dat.

pr
door progfan - Mar 20, 2015 om 17:33
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het punt is dus dat ik de materialen niet heb om het onafhankelijk te kunnen controleren, tenminste geen goede, gezien het andere setje dat ik heb een veel lager vermogen heeft en de vorige keer onjuiste conclusies met zich meebracht.

crewmember
door crewmember - Mar 23, 2015 om 09:27
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Pas op met vermogens, RMS en dat soort waardes. Home cinema sets zetten vaak waardes als 1000Watt! op de doos. Maar meten dit in tegenstelling tot bij kwaliteits zet bij bij 100% vervorming (ruis). Terwijl ze bij goede sets de wattage meting al afkappen bij 1-3% dacht ik.

Gewicht is vaak een goede indicatie van kwaliteit. (Grote spoelen en condensatoren zijn zwaar). Een versterker die 4cm dik is en 500 gram weegt, kan gewoon geen 500+ watt zijn. En dat zou dan beter moeten zijn dan een 10 cm dikke Denon van 160 watt en 10 kilo.

pr
door progfan - Mar 25, 2015 om 07:05
10 Antwoorden / 1 Vragen

Aha, dat zou ook nog wel eens kunnen, ja. Dan heb ik waarschijnlijk te maken met een winkel waar ze niet weten hoe het zit: ze hebben mij deze versterker zelf aangeraden.

crewmember
door crewmember - Mar 25, 2015 om 09:38
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Op lage volumes zou hij nog steeds niet moeten kraken. De speaker en versterker specs zijn normaal, en hij zou qua impedantie, frequentiebereik en wattage gewoon goed op elkaar moeten passen.

Het kan ook zijn dat de filters in de speakers zelf niet goed werken. Als je de speakers met elkaar verwisseld, blijft dan dezelfde speaker kraken?

Verder houdt een beetje op wat je kan doen.

Of je eist dat de leverancier, hem nog eens ter reparatie aanneemt (Eventueel met een Youtube filmpje van het probleem)

Of je test de onderdelen zelf verder met speakers/versterker van een vriend.

pr
door progfan - Mar 25, 2015 om 11:27
10 Antwoorden / 1 Vragen

Doorvragen werkt blijkbaar ook: de verkoper heeft aangegeven dat ik de speakers op kan sturen en mijn geld terugkrijg. Dank voor uw tips!

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2015 om 11:38
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dat is dan ook weer opgelost, ga volgende keer naar een winkel, luister met je eigen muziek bij je, .......... en neem er de tijd voor. Boxen kopen kan feitelijk niet per internet.