gr
door greensmoothie Feb 17, 2014 om 13:16
Geldzaken & recht

Ontbinding van cursuscontract buitenland mogelijk?

Ik heb een contract ondertekend in Engeland voor een cursus over property, het contract omvatte een aantal cursusdagen in Engeland en allerlei cursusmateriaal en levenslange mentoring. Het was een zeer prijzige cursus. Ik heb het bedrag grotendeels al betaald. Bij nader inzien wil ik van deze overeenkomst af, het is veel te duur voor mij, ik heb nu al geld geleend van mijn familie om dit te kunnen bekostigen, en al het geld dat ik voor mijn kinderen gespaard heb zit er ook al in.
Het voelt niet goed, ik heb slapeloze nachten hiervan.

Het cursusmateriaal heb ik hier in huis, dat zou ik eventueel terug kunnen sturen naar Engeland. Ik heb nog geen cursusdagen bezocht, dus in feite heb ik hun product nog niet afgenomen.

De cooling-off periode is echter al ruim voorbij.
Heb ik nog enige kans om dit contract te ontbinden? En een groot deel van mijn geld terug te krijgen?
Hoe pak ik dat aan?

454 4 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2014 om 15:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ben bang dat uw naam greensmoothie geen smooth antwoord heeft. Dus, nee, hier kunt u niet meer onderuit. Heeft weinig zin u erop te wijzen dat u behoorlijk voorbarig bent geweest, dat weet u zelf al. Is er op geen enkele manier kans alsnog die cursus daadwerkelijk te gaan volgen? Natuurlijk kunt u proberen er een gevoelige mail of telefoontje aan te spenderen, maar zakelijk gezien denk ik echt niet dat, al heeft u de cursus ongebruikt thuis liggen, ze u zomaar ontslaan van uw "contract", want dat is het wel.

zoekster
door zoekster - Feb 17, 2014 om 15:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zult het Engelse contractrecht moeten nagaan, maar ik denk dat u weinig kans maakt om het contract te ontbinden.
Als u dit grondig wilt uitzoeken zult u een Engelse jurist in de arm moeten nemen (die doet dat waarschijnlijk ook niet gratis).

Een uiterst domme actie van u waar u nu ook uw familie/gezinsleden mee heeft belast.

gr
door greensmoothie - Feb 17, 2014 om 15:42
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, achteraf misschien dom. Op zich is het waarschijnlijk een hele goede cursus/mentorship, het is het geld waarschijnlijk wel waard, een goede business om in te werken. Normaal gesproken zou ik de cursus zijn gaan doen, maar onze financiële omstandigheden zijn wat veranderd (baanonzekerheid).
Ik dacht beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Nu niet nog meer geld gaan uitgeven (reis-en verblijfskosten e.d.) dan ik al gedaan heb.
Het is hoop ik beter om de cursus niet af te nemen qua onderhandelingspositie nu. Mijn plannen zijn veranderd, ik ga voorlopig niet verder met de property business. Dus alsnog naar die cursus gaan wil ik ook niet.

Of ik moet iemand vinden die de cursus van mij wil overnemen. Dat zou ook nog een optie zijn.
Maar het is al snel, de cursus is over 3 weken al.
Mijn huidige plan is om een emotionele brief te schrijven naar degenen die de cursus geven, en dan hopen op wat medemenselijkheid.

zoekster
door zoekster - Feb 17, 2014 om 15:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=greensmoothie schreef op maandag 17 feb 2014, 15:42]
Of ik moet iemand vinden die de cursus van mij wil overnemen. Dat zou ook nog een optie zijn.
Maar het is al snel, de cursus is over 3 weken al.
Mijn huidige plan is om een emotionele brief te schrijven naar degenen die de cursus geven, en dan hopen op wat medemenselijkheid.

Als het niet lukt, kun je die cursus misschien nog op Marktplaats te koop aanbieden. Of misschien ken je forums waar men interesse zou kunnen hebben voor dit soort cursussen en daar eens een balletje opgooien.