sa
door sannieaa Feb 26, 2015 om 20:45
Geldzaken & recht

Onterecht betalen?

Hallo,
Ik huur in een studentehuis een kamer. 18 vierkante meter en alle voorzieningen delen met 3 andere bewoners. Mijn huur bedraagt 400,- inclusief, ook met voorschot gas,water,licht. Nu krijgen wij een rekening binnen van het KBGT waterzuivering etc met een bedrag van 187 euro. Al naar juridische loket geweest en hun zeggen als het in het contract staat moeten jullie het betalen en ja het staat in het contract.. erg raar. Ik zelf heb KBGT gebeld om te vragen of het bedrag niet voor de huurbaas is, dat is het wel ook staan wij niet ingeschreven als studentenhuis maar als een normaal gezinswoning waardoor hij dus zijn eigen regels kan maken m.b.t huur en dergelijke. Wat kan ik doen en mag dit wat hij doet??

953 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 26, 2015 om 22:00
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het Juridisch Loket heeft gesproken, dus wij kunnen wel wat anders zeggen, maar daar heb je niets aan. De woning is geen studentenhuis en er zijn geen contractuele zaken geregeld hierover.

sa
door sannieaa - Feb 26, 2015 om 22:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is wel een studentenhuis maar hij heeft dat niet 'bekend' gemaakt. Dat mag neem ik aan niet of zijn daar geen regels over?

mahadma
door mahadma - Feb 26, 2015 om 22:09
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Al naar juridische loket geweest en hun zeggen als het in het contract staat moeten jullie het betalen en ja het staat in het contract..

Als het in een contract staat wat getekend is door beide partijen, duidelijk omschreven, kunnen wij hier ook niets anders zeggen. Maak een verdeelsleutel voor de bewoners, dat is reeël.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 26, 2015 om 23:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat mag .

door 1953 - Feb 27, 2015 om 04:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het onderscheid wordt gemaakt tussen een eigenaren en gebruikersdeel.

Die € 187,00 door vier delen en u weet wat uw deel is. Wie gaat die € 187,00 betalen? Wie is de aangeschrevene?

sa
door sannieaa - Feb 27, 2015 om 07:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik sta aangeschreven als betaler.

zoekster
door zoekster - Feb 27, 2015 om 11:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het juridisch loket heeft gelijk.

Klik HIER

waaruit:

Houd er wel rekening mee dat bij de huur van een kamer de gemeentelijke belastingen en de waterschapsbelasting door de verhuurder aan de huurder kan worden doorberekend. Dit dient dan natuurlijk wel expliciet in de huurovereenkomst opgenomen te zijn. In deze huurovereenkomst dient specifiek aangegeven te worden welke kosten apart in rekening worden gebracht.

In het standaard ROZ-model voor huurovereenkomsten staat onder artikel 7.1 aangegeven welke belastingen kunnen worden doorberekend. Maakt de verhuurder gebruik van dit model dan mag hij de belastingen in beginsel doorberekenen.

aa
door aanbh - Apr 1, 2015 om 15:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sannieaa schreef op donderdag 26 feb 2015, 22:06]Het is wel een studentenhuis maar hij heeft dat niet 'bekend' gemaakt. Dat mag neem ik aan niet of zijn daar geen regels over?

Volgens mij is dat per gemeente verschillend maar ik weet toevallig dat ze in Nijmegen pas van kamerverhuur spreken als er sprake is van verhuur aan meer dan 4 bewoners. Alle panden die verhuurt worden aan minder dan 5 bewoners hoeft niet ingeschreven te staan als kamerverhuurpand.

Bron: https://app1.nijmegen.nl/Loket/prodcat/products/getProductDetailsAction.do?name=Kamerverhuur

Wil je jouw huisbaas een beetje in de juiste richting helpen, kijk dan eens op www.roomrental.nl

me
door mein33 - Apr 1, 2015 om 15:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sannieaa schreef op vrijdag 27 feb 2015, 07:40]Ik sta aangeschreven als betaler.

Klopt de benaming KBGT wel.

Blijkbaar bent u dan de (hoofd-) huurder van de woning, vandaar de deze belastingaanslag bij u terecht komt.
Als de rekening alleen op uw naam staat dan moet u er rekening mee houden dat u, indien u vertrekt uit deze woning het GBLT hiervan in kennis stelt.
Als u in de loop van het kalenderjaar vertrekt dan heeft u wel voor het hele jaar betaald, mogelijk kunt u het resterende deel dan verrekenen met een nieuw huurder.

Krijgt u dan ook de heffingen van de Gemeente op uw naam toegestuurd voor de rioolbelasting, reinigingsheffing en de WOZ. ?

getty
door getty - Apr 1, 2015 om 15:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien kom je in aanmerking voor kwijtschelding?