ha
door hansreijmers Jul 31, 2014 om 11:39
Computers & telefonie

Onterecht innen van abonnementsgeld

door mijn internet provider is tot bijna 2 jaar na opzegging nog abonnementsgeld automatisch afgeschreven. Zij willen 1 jaar abonnementsgeld terug betalen. Rest van de maanden wordt niet betaald.zij vinden dat wij moeten controleren of zij niet onrechtmatig afschrijven.

624 25 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 31, 2014 om 11:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, dit klopt niet, als u onverschuldigd heeft betaald, heeft u het recht om al het geld terug te krijgen. De verjaring gaat pas na 5 jaar in en ook nog eens nadat u het redelijkerwijs had kunnen ontdekken dat u ten onrechte geld heeft betaald.

Wie is die provider? Heeft u een rechtsbijstandverzekering?

mahadma
door mahadma - Jul 31, 2014 om 12:02
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder een "kat" richting de vraagsteller (TS) te richten, maar het is minimaal verstandig (voor iedereen) om minstens één keer in de maand, liever één keer per week, te controleren wat je bankrekeningen gedaan hebben. Daardoor voorkom je dit soort excessen.

mahadma
door mahadma - Jul 31, 2014 om 12:03
11540 Antwoorden / 51 Vragen

door mijn internet provider is tot bijna 2 jaar na opzegging

Heeft u wel een opzegbevestiging ontvangen? Per welke datum einde contract?

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2014 om 12:15
937 Antwoorden / 2 Vragen

Handig is het niet, maar u heeft recht op al het geld terug. Mooi spaarpotje! laat u niet afschepen met smoesjes. Willen ze niet betalen? Incasso bureau erop zetten! en publiekelijk maken welke provider het is. Kijken of ze dan wel betalen!

ha
door hansreijmers - Jul 31, 2014 om 12:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor al uw reacties. Toentertijd is bevestigd dat het abonnement pet oktober 2012 eindigd. Laten we ons wel realiseren dat providers uitsluitend contracten aangaan met een automatische betaling. Hierdoor hebben zij, naar mijn mening, een zorgplicht. Natuurlijk zou er af en toe gecontroleerd moeten worden. Het is niet terecht dat abonnee's de financiele zaken van bedrijven moeten controleren. Zoja, neem dan de abonnee's in dienst.

mahadma
door mahadma - Jul 31, 2014 om 12:22
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Toentertijd is bevestigd dat het abonnement pet oktober 2012 eindigd. , Mooi, dan heeft u bewijzen in handen dat u kunt terug vorderen.

Het is niet terecht dat abonnee's de financiele zaken van bedrijven moeten controleren. Zoja, neem dan de abonnee's in dienst Dit ben ik niet met u eens, u dient zelf ALTIJD (zeker tegenwoordig) ééns per week in te loggen op uw bankrekening. En het is dan minimaal een logisch advies om de bij en afschrijvingen te controleren. Dat is en blijft UW verantwoording.

zoekster
door zoekster - Jul 31, 2014 om 12:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 31 jul 2014, 12:22]En het is dan minimaal een logisch advies om de bij en afschrijvingen te controleren. Dat is en blijft UW verantwoording.
Maar het bedrijf moet wel de afschrijvingen stoppen na beëindigen van het abonnement. Daar ligt net zo goed een verantwoordelijkheid.

Het blijven onverschuldigde betalingen. Of jij je nu opwindt over het niet nakijken van de betalingen of niet. Dat geld moet terug.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zoekster, u bent het toch met mij eens dat zoiets, dus twee jaar of in andere topics nog veel langer, superstom is van de klant? Uiteraard moet dat geld terugkomen, maar als de mensen zo weinig belangstelling hebben voor hun eigen financiën, vraag je je soms af of ze niet allemaal onder curatele gesteld moeten worden. ;-)

mahadma
door mahadma - Jul 31, 2014 om 12:37
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Dat het geld terug moet is logisch. maar kennelijk heeft de TS niet al te nauwkeurig de bank af en bij bekeken. Het is zeker als de provider weigert terug te betalen een goede gedachte om de naam hier te publiceren.

Maar het bedrijf moet wel de afschrijvingen stoppen na beëindigen van het abonnement.
Daarom, als het einde oefening is met dat bedrijf, blokkeer selectief het rekeningnummer van dit bedrijf bij je bank, dan kùnnen ze niet meer incasseren. Goed beschouwd, het zal niet veel zijn, moeten ze nu nog rente betalen ook.

zoekster
door zoekster - Jul 31, 2014 om 12:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@tijger1
Het is erg onverstandig (om een ander woord te vermijden). Dat ben ik volmondig met je eens.

Maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Ik mag toch hopen dat @hansreijmers zijn lesje heeft geleerd. Want uiteindelijk zal hij flink aan de bak moeten om zijn geld terug te krijgen.

ha
door hansreijmers - Jul 31, 2014 om 12:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Onder curatele stellen van iedereen lijkt mij wel wat, werkgelegenheid enzo. Grapje, lever niet op reageren. Ik denk dat het een zaak is van goed fatsoen. In elk bedrijf gaat weleens iets mis, een vergissing, teveel afgeschreven bijvoorbeeld. Geen man overboord. Wat is er mis door te zeggen, sorry, teveel afgeschreven, gaan we herstellen en betalen het bedrag terug. Er is immers geen prestatie in die periode verricht. Kortom, foutje gemaakt, even op de blaren zitten en herstellen. Niet de verantwoordelijk wegschuiven naar anderen. Dit is mijn laatste reactie, dank voor uw medeleven en goede raad. en inderdaad, ik heb een lesje geleerd, geen vertrouwen meer hebben in de medemens. Oja, de provider is online.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hebt u dus het verkeerde lesje geleerd. Eigen verantwoordelijkheid nemen en zeker eens per maand, liever nog vaker, uw afrekeningen controleren.

Niet de verantwoordelijkheden afschuiven naar anderen dus.

zoekster
door zoekster - Jul 31, 2014 om 12:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Geef Online een verwijzing naar dit forum en kijk of het dan sneller gaat.

Lukt het u voor geen meter om bij Online het overige geld terug te krijgen, dan kunt u naar de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten

klik HIER

Let wel, u moet zich daar binnen 3 maanden nadat u uw klacht bij Online heeft ingediend bij de GC melden.

Lees goed de brochure door!

alfatrion
door alfatrion - Jul 31, 2014 om 13:22
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou u adviseren om bij de bank een MOI melding te doen. U krijgt dan de aflopen 13 maanden terug. Als de provider dan een jaar overboekt heeft u de twee jaar op die manier terug.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 31 jul 2014, 13:22]Ik zou u adviseren om bij de bank een MOI melding te doen. U krijgt dan de aflopen 13 maanden terug. Als de provider dan een jaar overboekt heeft u de twee jaar op die manier terug.

Zo werkt dat natuurlijk niet.

alfatrion
door alfatrion - Jul 31, 2014 om 14:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk wel.

costnix
door costnix - Jul 31, 2014 om 16:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Je krijgt het geld wel terug op die manier, alleen heeft Online een minuscuul boekhoud(on)kundig probleem. Het geld komt uit het boekjaar 2013 en zorgt daar voor en tekort.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je krijgt met een MOI uiteindelijk het geld terug over 13 maanden van Online, maar nog niet over de rest.

Dus die manier is niet geschikt om 24 maande terug te halen.

Geen probleem voor Online, zo'n bedrijf heeft veel overlopende posten.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 31, 2014 om 17:48
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@tijger1
Online laat je 1 jaar terugbetalen en zelf haal je voor 1 jaar terug via de bank, dat maakt samen.. inderdaad ;-).

Denk alleen wel dat Online (T-Mobile kennende) direct 'n incassobureau (of Lindorff) op je afstuurt.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 31, 2014 om 17:56
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 31 jul 2014, 17:48]@tijger1
Online laat je 1 jaar terugbetalen en zelf haal je voor 1 jaar terug via de bank, dat maakt samen.. inderdaad ;-).

Denk alleen wel dat Online (T-Mobile kennende) direct 'n incassobureau (of Lindorff) op je afstuurt.

Als ze dat doen maken ze alleen maar kosten voor hun zelf, je hebt immers wel recht op dat bedrag, en daarbij hebben ze geen factuur die niet betaald is van die tijd omdat je geen abbo had. Geen poot om op te staan dus.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 31, 2014 om 18:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op donderdag 31 jul 2014, 17:56]Als ze dat doen maken ze alleen maar kosten voor hun zelf, je hebt immers wel recht op dat bedrag, en daarbij hebben ze geen factuur die niet betaald is van die tijd omdat je geen abbo had. Geen poot om op te staan dus.
Helemaal mee eens. TS kan deze dan ook gewoon negeren.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lekkersisdat

Maar dat is dus juist helemaal niet het geval. Bij een MOI procedure spreekt de bank de incassant aan en als Online dus kan aantonen de bedragen van het laatste jaar te hebben terugbetaalt, is het klaar. En komt daar niets van terug.

Dus een onzin advies.

De Ts moet Online aanspreken en als ze die twee jaar niet betalen naar de geschillencommissie gaan.

alfatrion
door alfatrion - Jul 31, 2014 om 20:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De bank neemt contact op met de incassant zodat zij kan aantonen dat er wel een geldige machtiging is afgegeven. Als dit niet het geval is dan krijg je de laatste 13 maanden teruggestort. Het is iets dat TS op zijn minst kan proberen. Niet geschoten is nooit raak. Als het lukt dan hoeft TS niet naar de rechter of naar de geschillencommissie.

consumentenbond incassomachtigingen.nl

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 31, 2014 om 20:36
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Opgezegt contract word soms toch verlengt na telefoontje dus het kan.

Maar waarom kontroleer je je bank niet beter?
Tot enkele maanden is zelf terug te boeken.

Kijk tenminste elke 2 maanden want naast een niet gestopte kan er nog meer fout gaan.
Dat ze maar tot 1 jaar terug willen vind ik netjes, U had Uw bank rekening op alle betalingen moeten nakijken en heeft dat te laat gedaan.

door 1953 - Jul 31, 2014 om 22:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In het vervolg uw huishoudboekje beter controleren en direct aan de bel - storneren - trekken.