no
door nowak Mar 19, 2013 om 08:42
Voeding & gezondheid

Onterechte berekening

Hoi ik heb een vraagje over mijn tandartsrekening.
Ik ben al jaren bij dezelfde tandarts, de laatste keer kwam ik voor controle en toen vroeg zij mij toen ik in de stoel zat
"gebruik je medicijnen", ik antwoordde nee.
Nu krijg ik bij mijn tandarts rekening een bedrag ad € 25,52 voor een schriftelijke anamnese (vragen over je gezondheid).
Niks schriftelijk, alleen deze vraag in de stoel.
Nu heb ik een discussie met mijn tandarts hierover, zij zegt dat ik moet betalen, maar volgens mij is dit alleen maar als je nieuw bent bij een tandarts, of als je echt medische problemen hebt waar de tandarts rekening mee moet houden. Wie weet dit. En oh ja, het officiële bedrag voor deze anamnese is volgens de zorgauthoriteit € 19,.., dus ik voel me zowiezo al € 6,-- benadeeld.

8918 35 Rapporteer

jo
door jorisw - Mar 19, 2013 om 09:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet alleen de vraag, maar dit zal ook (Nederlandse regeltjes kennende) gedocumenteerd moeten worden. En dat kost geld.

empyria
door empyria - Mar 19, 2013 om 10:10
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jorisw schreef op dinsdag 19 mrt 2013, 09:09]Het is niet alleen de vraag, maar dit zal ook (Nederlandse regeltjes kennende) gedocumenteerd moeten worden. En dat kost geld.

Zoveel geld wil ik per minuut ook wel verdienen!

Belachelijk!

freya
door freya - Mar 19, 2013 om 10:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo nowak,

Bij zo'n tandarts zou ik bang zijn om überhaupt nog een vraag te beantwoorden. Vóór je het weet krijg je een rekening.....

Mijn tandarts heeft me dat ook wel eens gevraagd. En ook wel eens hoe het verder met de gezondheid is. Of er nog veranderingen zijn, enz. Nog nooit een rekening van gezien. Ook niet op de overzichten die ik van mijn zorgverzekeraar krijg.
En dan na één vraag een rekening sturen.... Dit lijkt me toch typisch een geval van 'proberen ergens een slaatje uit te slaan'....

m.vr.gr. Freya

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2013 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stel uw tandarts eens de vraag hoe het met hem gaat en als hij dan antwoord: goed. Stuur een nota.

Dat is geen anamnese, maar oplichting.

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2013 om 11:42
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Je schrijft dat je al lang bij deze tandarts bent dus sta je ook gewoon in het systeem. Een eerste bezoek aan een (nieuwe) tandarts, ja, daar krijg je gezondheidsvragen en die worden dan in het systeem gezet. Jouw verhaal lijkt een praatje voor de vaak, is wel een "grappige oplossing" die tijger oppert. Ga toevallig om 2 uur vanmiddag, zal er eens op letten of er een "gezondheidsvraag" tussen zit, buiten het: "nog nieuwe medicatie"? Want dat word me wel altijd gevraagd. In variatie op "een pootje uitgerukt worden" vind ik dit "een tandje slaan uit", dus niet zo netjes.

_connie_
door _connie_ - Mar 19, 2013 om 12:09
168 Antwoorden / 5 Vragen

De vraag"gebruik je medicijnen"is absoluut geen schriftelijke anamnese,waar haalt die man dat vandaan?
Zo wil ik mijn geld ook wel verdienen.
Wat tijger oppert gewoon in de praktijk brengen,en dan eens kijken of hij een praatje nog gezellig vind.

stacey
door stacey - Mar 19, 2013 om 12:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Een schriftelijke medische anamnese is alleen declareerbaar als er iets bijzonders of complex aan de hand is.

De NZa adviseert iedereen die over de declaratie van een anamnese twijfelt altijd eerst met hun tandarts te overleggen.
Veel tandartsen geven als reactie aan patiënten aan dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg met een circulaire de tandartsen verplicht heeft om regelmatig een schriftelijke medische anamnese uit te voeren.
Dat is niet het geval.-- - NZa -

no
door nowak - Mar 19, 2013 om 13:23
2 Antwoorden / 4 Vragen

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik ga het advies van Stacey opvolgen en de NZa inlichten over deze wanpraktijken.
Ik hou jullie op de hoogte.

sw
door swat1500 - Mar 20, 2013 om 01:34
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Was deze controle in 2012 of in 2013? In 2013 golden nog de vrije tandartstarieven en mocht de tandarts dus zelf de hoogte bepalen van de diverse verrichtingen.

Een en ander klinkt, als het inderdaad zo is gegaan, een beetje als mogelijke declaratie fraude. Onder protest betalen en de NZA informeren (uiteraard de tandarts hiervan op de hoogte stellen).

U zult waarschijnlijk dan wel moeten gaan omzien naar een nieuwe tandarts.

zoekster
door zoekster - Mar 20, 2013 om 08:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 01:34]

Onder protest betalen en de NZA informeren (uiteraard de tandarts hiervan op de hoogte stellen).

Nee, absoluut niet (onder protest) betalen, dat geld ziet u nooit meer terug. En voor 25 euro procederen is waanzin. Niets betalen en wegwezen bij die tandarts.

mo
door mokassa - Mar 20, 2013 om 10:35
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg steeds meer het idee dat er tandartsen zijn die sinds het afschaffen van de tarieven van 2012 totaal losgeslagen zijn. Mijn eigen tandarts is er helaas ook zo eentje.

Afspraak één dit jaar: ik kom voor de halfjaarlijkse controle en voor een uitgevallen vulling. De controle wordt uitgevoerd, de vulling wordt uitgesteld naar de volgende afspraak (terwijl ik uitdrukkelijk daarvoor kwam) en er wordt ongevraagd een gebitsreiniging uitgevoerd. Ik heb tandartsangst dus ik houd altijd scherp in de gaten hoelang ik binnen ben. Controle plus gebitsreiniging plus bespreken volgende afspraak: zes hele minuten. In rekening gebracht: naast de periodieke controle driemaal vijf minuten gebitsreiniging. Toch knap dat je driemaal vijf minuten in minder dan zes minuten kunt persen.

Afspraak twee: eindelijk de uitgevallen vulling aangepakt. Vulling zat er pas een paar maanden in, door deze tandarts zelf aangebracht. Slechte zaak als die er dan al zo snel uit komt vallen, m.i. is hij dan niet goed geplaatst. Tot mijn grote opluchting wordt er niet geboord, er wordt ontsmet, gevuld en gepolijst, ik sta met een paar minuten weer buiten. In rekening gebracht: onder meer boorwerkzaamheden. Op mijn protest laat de praktijkmanager onder meer weten dat ik dan wel niet gemerkt zal hebben dat er geboord is. Ja vást! Het is niet alsof mijn tandarts met lasers werkt, die heeft nog gewoon zo'n boor die je door merg en been gaat. En dat zou mij, met mijn tandartsangst dan volledig ontgaan zijn. Hoe diep kun je zinken om valse facturatie recht te praten?

Het moge duidelijk zijn dat ik aan het uitkijken ben naar een andere tandarts.

ma
door mar60 - Mar 20, 2013 om 10:53
15 Antwoorden / 6 Vragen

Je bent al jaren patient bij deze tandarts dus heel vreemd maar wat eigenlijk erger is de nalatig van de tandarts die gegevens over jouw niet up tot date heeft.
Er is nieuwe regel voor tandartsen, ze moeten een anamnese bij iedere patientenkaart hebben en die mag niet ouder zijn dan 2 jaar. ik zou in gesprek gaan en het bedrag weigeren, of ze moet de schriftelijke anamnese kunnen tonen die jij hebt ingevuld met handtekening en dat kan een kantje of 4 zijn !!!
succes

gabriele
door gabriele - Mar 20, 2013 om 10:53
107 Antwoorden / 2 Vragen

als ik dit allemaal zo lees dan ga ik helemaal niet meer ,alleen om de rest e rnog uit te laten halen,het is toch belachelijk dat je voor elke lettergreep moet betalen?die tandarts had helemaal niet uit pakket gehaald moeten worden,hoort dat niet gewoon bij je lijf??? waar betalen we ons dan groen en geel aan???? het is nooit genoeg voor die heren !

gwbonline
door gwbonline - Mar 20, 2013 om 12:06
25 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet tegenwoordig al 140 euro betalen voor de mededeling dat je 'hier niet goed zit'.

lu
door lucienne1954 - Mar 20, 2013 om 12:21
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind op dit moment het hele tandartsgebeuren een hele super commerciële instelling. Zo vlug mogelijk geld binnenhalen, niet meer en niet minder. En huisartsenpraktijken idem dito.

simon55
door simon55 - Mar 20, 2013 om 12:27
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Deed je niet toevallig mee aan t spelletje n kwartje per seconde..of misschien wel per seconde wijzer

h19l49
door h19l49 - Mar 20, 2013 om 12:41
121 Antwoorden / 0 Vragen

Het moge toch bekend zijn dat een tandarts buiten het gaatjes vullen ook de grootste zakkenvuller is.
En mocht er zich bij de periodieke controle geen mankementen voor doen dan maken ze er ter plaatse wel een paar.
Controle op dit soort maffia praktijken is altijd moeilijk te bewijzen.

mijn mening
door mijn mening - Mar 20, 2013 om 12:42
16 Antwoorden / 0 Vragen

mooi hé die marktwerking
in elk geval voor wanneer je zelf een tandarts bent.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2013 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gwbonline schreef op woensdag 20 mrt 2013, 12:06]Je moet tegenwoordig al 140 euro betalen voor de mededeling dat je 'hier niet goed zit'.

En waar komt dat dan voor?

maurik
door maurik - Mar 20, 2013 om 13:14
19 Antwoorden / 7 Vragen

Begin deze maand was ik samen m et mijn dochtewrs bij de tandarts voor controle. In de wachtkamer kwam de assistente een vragen formulier brengen, of wij dit wilden invullen Zou voortaan bij iedere controle gebeuren. Wij onnozelaars hebben dit zo goed mogelijk ingevuld, een aantal vragen open gelaten, gaat mijn tandarts niets aan, vragen o.a. over medicijnen, operaties etc.

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 20, 2013 om 13:30
199 Antwoorden / 73 Vragen

Mijn tandarts heeft me zelfs een keer heel uitgebreid nagevraagd hoe het met mijn medische situatie was en welke medicijnen ik daarvoor gebruikte. Ik heb toen ook een formulier ingevuld met gegevens over de systeemziekte die ik inderdaad heb. Sindsdien vraagt ie bij elke controle hoe het daarmee verder gaat, maar een rekening: nee daar heeft hij me nog nooit iets voor in rekening gebracht.
Waarschijnlijk màg het en dùs smeedt ze het ijzer nu het heet is, maar dan nog hoort ook jouw tandarts zich aan het kennelijke tarief hiervoor van € 19,- te houden. En daar gaat ze ècht in de fout.
Tja, daar zou ik haar toch (vriendelijk!) mee confronteren...
Een goede relatie met je tandarts is wel belangrijk maar dat geldt ook voor haar: haar relatie met de patiënt moet zijn ook nastreven, en zó lukt dat niet.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2013 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=maurik schreef op woensdag 20 mrt 2013, 13:14]Begin deze maand was ik samen m et mijn dochtewrs bij de tandarts voor controle. In de wachtkamer kwam de assistente een vragen formulier brengen, of wij dit wilden invullen Zou voortaan bij iedere controle gebeuren. Wij onnozelaars hebben dit zo goed mogelijk ingevuld, een aantal vragen open gelaten, gaat mijn tandarts niets aan, vragen o.a. over medicijnen, operaties etc.

Weten welke medicijnen u gebruikt, is natuurlijk wel van belang voor de tandarts. Ook operaties kunnen van belang zijn. Hebt u bijvoorbeeld een nieuwe knie, dan mag de tandarts niet zomaar gaan boren en vullen, maar dan moet u eerst antibiotica gebruiken. Dus 1 keer zo'n anamnese is eigenlijk goed. Hij kan dan nadien vragen of er iets gewijzigd is en dan daarvoor natuurlijk geen nota sturen.

moeder56
door moeder56 - Mar 20, 2013 om 13:46
483 Antwoorden / 2 Vragen

Van de site van de Nederlandse Zorg Autoriteit

Medische intake
Een medische intake, ofwel schriftelijke medische anamnese, mogen tandartsen declareren als er na het stellen van routinevragen nog meer medische informatie nodig is over een patiënt. Veel meldingen die de NZa krijgt zijn van patiënten van wie de tandarts geregeld een medische anamnese uitvoert en daarvoor kosten in rekening brengt (met code C22, het huidige tarief is € 19,63).

Een schriftelijke medische anamnese is alleen declareerbaar als er iets bijzonders of complex aan de hand is. Een vragenlijst invullen als iemand voor het eerst bij een nieuwe tandarts komt, of routinevragen over zwangerschap of over medicatie komen niet in aanmerking voor declaratie. De NZa adviseert iedereen die over de declaratie van een anamnese twijfelt altijd eerst met hun tandarts te overleggen. Veel tandartsen geven als reactie aan patiënten aan dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg met een circulaire de tandartsen verplicht heeft om regelmatig een schriftelijke medische anamnese uit te voeren. Dat is niet het geval.

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2013 om 13:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=maurik schreef op woensdag 20 mrt 2013, 13:14]Begin deze maand was ik samen m et mijn dochtewrs bij de tandarts voor controle. In de wachtkamer kwam de assistente een vragen formulier brengen, of wij dit wilden invullen Zou voortaan bij iedere controle gebeuren. Wij onnozelaars hebben dit zo goed mogelijk ingevuld, een aantal vragen open gelaten, gaat mijn tandarts niets aan, vragen o.a. over medicijnen, operaties etc.

Dat gaat de tandarts wel degelijk wat aan: die vragen over medicijngebruik en operaties. Vreemd dat u dit vreemd vind.

gabriele
door gabriele - Mar 20, 2013 om 13:58
107 Antwoorden / 2 Vragen

In ziekenhuis wel degelijk formulier ingevuld ,want als er iets fout lopen gaat,en men heeft verzuimd door te geven welke medicijnen je gebruikt en die zouden tegen de narcose zijn ,dan kan dat wel consequenties geven! zo moet ik altijd doorgeven dat ik een keer buiten westen ging door een narcoseprik bij tandarts jaren gaat het goed ,maar op eens niet meer maar sinds heb ik panische angst bij tandarts,want toen dat gebeurde ,was in Spanje stond de ambulance al voor de deur,en dan schrik je echt wel hoor! trouwens van de rekening schrok ik toen ook!

je
door jeannettek - Mar 20, 2013 om 14:53
12 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap iets niet : U zegt dat U in de stoel zit en dan die vraag beantwoordde.
Om 1 zo'n vraag te beantwoorden is het niet nodig om in die stoel te gaan zitten.
Waarschijnlijk is er ook een controle uitgevoerd en dus is de factuur verklaarbaar, logisch en normaal.

vl
door vlinder30 - Mar 20, 2013 om 15:16
52 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jeannettek schreef op woensdag 20 mrt 2013, 14:53]Misschien ligt het aan mij, maar ik snap iets niet : U zegt dat U in de stoel zit en dan die vraag beantwoordde.
Om 1 zo'n vraag te beantwoorden is het niet nodig om in die stoel te gaan zitten.
Waarschijnlijk is er ook een controle uitgevoerd en dus is de factuur verklaarbaar, logisch en normaal.

AUB lezen, ook de controle is in rekening gebracht. Het gaat hier puur om een faktuur(bedrag) dat erop staat voor een medische intake (schriftelijk). Dat is dus duidelijk niet gebeurd, alleen die vraag, welke alleen met nee is beantwoord.

Dus ook mijn conclusie: contact opnemen met NZA, dit melden, en uiteraard NIET betalen. Plus: zou direkt naar een andere tandarts uitkijken, relatie is nu verstoord en vertrouwen in die persoon is compleet weg en vertrouwen moet je wel hebben in de tandarts :)

fr
door francienesmeijer - Mar 20, 2013 om 16:10
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ook even iets positiefs: ik heb nog nooit klachten gehad over mijn tandarts, niet over de behandeling en niet over de rekening....

stacey
door stacey - Mar 20, 2013 om 17:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 20 mrt 2013, 13:49][quote=maurik schreef op woensdag 20 mrt 2013, 13:14]Begin deze maand was ik samen m et mijn dochtewrs bij de tandarts voor controle. In de wachtkamer kwam de assistente een vragen formulier brengen, of wij dit wilden invullen Zou voortaan bij iedere controle gebeuren. Wij onnozelaars hebben dit zo goed mogelijk ingevuld, een aantal vragen open gelaten, gaat mijn tandarts niets aan, vragen o.a. over medicijnen, operaties etc.

Dat gaat de tandarts wel degelijk wat aan: die vragen over medicijngebruik en operaties. Vreemd dat u dit vreemd vind.

Dat gaat die tandarts geen R##T aan als het niet ter zake doende is................
en zeker niet als dat puur voor de centen gebeurd elke keer.
Bovendien blijkt het met de veiligheid van patientgegevens bij meeste tandartsen ook niet zo best gesteld.

Ik heb 3x dat formulier geweigerd en nu eindelijk werd ik de laatste keer niet meer geterroriseert met dat ding nadat ik mijn tandarts vorige keer had gezegd dat dat mooie praatje over `verplicht voor hun` complete onzin was en dat ik contact had gehad met de NZa hierover en dat ik pas wat meld als dat relevant mocht zijn.
Ik kan daar al jaren, enkel controle en mocht er een gaatje zijn, boren doe ik al mijn hele leven zonder verdoving dus bestaat in dat geval geen risico met verdoving en eventuele medicatie.
Mocht ik een ander probleem hebben dan kan ik dat wel melden bij de afspraak die hij speciaal voor meerwerk altijd maakt.

Dingen die van belang kunnen zijn op een moment dat er iets moet gebeuren kun je gewoon ter plekke melden, ik heb nog nooit iemand met spoed en buiten bewustzijn bij de tandarts zien binnen komen voor een risicovolle behandeling ..............
Tandartsen vergeten al jaren dat je gewoon een Betalende Klant bent en geen kleuter die de meester blind gehoorzamen moet.

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2013 om 18:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dus wat jij schrijft, Stacey, zou dan de waarheid moeten zijn? Jij hebt nog nooit iemand met spoed en buiten bewustzijn bij de tandarts zien BINNENKOMEN?. Dat is vrij logisch, zo iemand word dan naar een ziekenhuis gebracht. Ik daarentegen heb iemand gekend, een chronisch zieke patiënt, die door wel een verdoving (want niet iedereen kan zonder!) hartstikke dood in de stoel lag en nee, dat was niet door een hartstilstand. M.i. is het wel belangrijk dat een tandarts weet welke medicatie er gebruikt word; het gaat hem/haar dus wel een r##t aan.

stacey
door stacey - Mar 20, 2013 om 19:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

=tenormin schreef op woensdag 20 mrt 2013, 18:47: Dus wat jij schrijft, Stacey, zou dan de waarheid moeten zijn? Jij hebt nog nooit iemand met spoed en buiten bewustzijn bij de tandarts zien BINNENKOMEN?. Dat is vrij logisch, zo iemand word dan naar een ziekenhuis gebracht. Ik daarentegen heb iemand gekend, een chronisch zieke patiënt, die door wel een verdoving (want niet iedereen kan zonder!) hartstikke dood in de stoel lag en nee, dat was niet door een hartstilstand. M.i. is het wel belangrijk dat een tandarts weet welke medicatie er gebruikt word; het gaat hem/haar dus wel een r##t aan.

Je moet Lezen wat ik schrijf, tandarts hoeft Enkel iets te weten als er iets moet gebeuren, niet `standaard` voor elke controle waar verder niets gebeurt en ze hebben ook geen belang bij alle informatie waar ze naar vragen op die 2 pagina lange lijst............
Dat hoeft ook niet allemaal geregistreerd, je kunt ook Communiceren oevr het hoe of wat en noodzaak op dat moment.
Wat mijn familie al dan niet mankeert daar heeft tandarts niets mee nodig, niet gezegd dat ik hetzelfde als mijn familie zou mankeren.
En zoals ik zei, niemand komt daar buiten bewustzijn binnen gereden dus je kunt gewoon Praten en tandarts melden waar je tandarts rekening mee moet houden, Simpel.
We zijn toch niet een stel makke schapen of wel.....

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 20, 2013 om 21:44
292 Antwoorden / 1 Vragen

volgens mij is dit gewoon een vraag die hoort bij de voorbereiding van wat voor onderzoek of behandeling dan ook, dus hoort erbij en mag zeker niet apart berekend worden.
Maar de tandarts kan het altijd proberen en misschien betaal je wel zonder morren, komt nog steeds heeeeel veel voor!
Je hoeft alleen maar te betalen voor iets waar je voor gevraagd hebt of wat een onderdeel ergens van is, als je bijvoorbeeld je auto in de garage gerepareerd wil hebben kun je moeten betalen voor transport naar de garage. Als de garage vraagt of je hem ook doorgesmeerd of gewassen of wat dan ook wil laten gebeuren zul je voor die vraag nooit hoeven te betalen! Een tandarts of een technicus, ergens zijn ze hetzelfde, moet zich op de hoogte stellen van feiten die nodig zijn voor de repa/ope/ratie.
Alleen als hij bijvoorbeeld speciaal n.a.v. jouw vraag of wens speciaal onderzoek moet doen of extra kosten moeten worden gemaakt, kunnen die doorberekend worden, echter dan alleen nog als dat iets extra's betreft buiten zijn normale werk, dus iets wat hij normalerwijze niet hoeft te weten.

ma
door martine10tje - Oct 8, 2013 om 12:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had in september een afspraak voor mijzelf en m'n dochter van 3,5.
Vorige week kreeg ik de rekening. Voor mijzelf een consult en gebitsreiniging totaal € 44,72. Voor m'n dochter kreeg ik een rekening van maar liefst €41,04!! Ze hebben een consult gerekend en een schriftelijke medische anamnese!
Ik heb de tandarts opgebeld en gevraagd wat dat inhoudt. Ze zeiden dat is voor het inschrijven van uw dochter als nieuwe patiënt. Maar mij is verder geen enkele vraag gesteld en mijn dochter heeft 3 min in de stoel gelegen en er zijn alleen maar 20 tandjes geteld!
Is dit terecht? Ik voel me knap opgelicht en denk erover dit melden bij de nza

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2013 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@martine10tje

Dat zou ik zeker melden en die anamnese niet betalen.

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2013 om 13:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk even hier (klik) bij de tandartscodes. Controle en gebitsreiniging heb ik laatst een soortgelijk bedrag voor betaald. Gebitsreiniging wordt per eenheden van 5 minuten gerekend als ik het goed heb. Per code staat onder i vermeld wat het inhoudt.
Kijk ook eens op de site van die tandarts of daar kosten vermeld staan voor inschrijven.