hehahi
door hehahi Dec 19, 2014 om 16:54
Computers & telefonie

Onterechte melding lege cartridge Epson printer

Sinds ruim een jaar heb ik een Epson xp-302 printer. Ik gebruik 'm weinig. Drie weken na m'n laatste print zegt ie vandaag "zwart inkt op"! Printen kan pas weer als ik (voor veel geld uiteraard) een nieuwe cartridge koop. Echter, ik weet zeker dat er nog inkt in zit. Dus gegoogled... blijkt dat Epson, Canon en wellicht andere printerbedrijven chips hebben ingebouwd die meer op tijd dan op hoeveelheid inkt sturen. En dus doodleuk melden dat je nieuwe patronen moet kopen, terwijl dat eigenlijk nog niet hoeft. Brutaal staaltje van bedrog dus!

Mijn vraag is: hoe kan ik m'n Epson xp-302 printer resetten, zodat die premature onzinmelding weggaat en ik kan blijven printen totdat de cartridges ECHT leeg zijn? Graag tips!

17212 28 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 19, 2014 om 17:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hehahi,

Cartridge verwijderen en opnieuw plaatsen lukt niet?

Resetten kan wel, maar is ook een dure zaak. Klik eens hier.
En werkt dan nog alleen maar als er nog méér dan 25% in zit.
Als je de printer weinig gebruikt is een nieuwe cartridge wellicht toch voordeliger.
Kijk eens hier.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Dec 19, 2014 om 17:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Die 'resetter' is hier goedkoper.

edrick3
door edrick3 - Dec 19, 2014 om 17:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk ook eens hier.

Suc6

ro
door ron530 - Dec 19, 2014 om 17:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als u even googled kunt u zo het antwoord vinden om de patronen te resetten. Nieuwe vullingen voor deze printer kosten als set bar weinig. Fabrikanten verdienen aan de printer niets want die gaan tegen de productieprijs over de toonbank, de vullingen leveren nog iets op dus daar zit de winst. U heeft een jaar met de bijgeleverde vullingen gedaan, de kans dat vullingen uitdrogen is dan bijzonder groot.
Tip, u kunt de zwarte inktpatroon verwijderen en de software zo instellen dat enkel de kleurenpatronen gebruikt worden. De kwaliteit van de afdrukken wordt wel minder maar zo is wel het laatste uit de overige vullingen te persen.

hehahi
door hehahi - Dec 19, 2014 om 17:49
57 Antwoorden / 70 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 19 dec 2014, 17:20]Hallo hehahi,

Cartridge verwijderen en opnieuw plaatsen lukt niet?

Daar trapt ie niet in. Zo'n resetapparaatje valt te overwegen. Hoog tijd dat die fabrikanten worden aangepakt.

pi
door pieterwolters - Dec 19, 2014 om 18:00
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens is het helemaal leegprinten van cartridges geen goed idee. Restanten in de nozzles kunnen dan opdrogen waardoor ze verstopt raken.

ro
door ron530 - Dec 19, 2014 om 18:08
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=hehahi schreef op vrijdag 19 dec 2014, 17:49][quote=edrick3 schreef op vrijdag 19 dec 2014, 17:20]Hallo hehahi,

Cartridge verwijderen en opnieuw plaatsen lukt niet?

Daar trapt ie niet in. Zo'n resetapparaatje valt te overwegen. Hoog tijd dat die fabrikanten worden aangepakt.
Waarom de fabrikant aanpakken? zoals ik al had gezegd verdienen ze aan de printer geen kwartje, wel aan de originele vullingen. Een all in one printer kost je nieuw om en nabij de 60 euro, dus kun je een keuze maken, vullingen kopen of voor een nieuwe printer kiezen die nog beter is.
Maar toch de vullingen voor deze Epson zijn origineel vrij goedkoop.

edrick3
door edrick3 - Dec 19, 2014 om 18:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530,

.....Maar toch de vullingen voor deze Epson zijn origineel vrij goedkoop. ......
Ligt er maar aan wat je onder 'goedkoop' verstaat.
Is nogal relatief.
Al eens omgerekend wat die printerinkt per liter kost?
Dat is goud geld. Logisch dat de printers voor weggeefprijzen de deur uitgaan.

hehahi
door hehahi - Dec 19, 2014 om 19:22
57 Antwoorden / 70 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 19 dec 2014, 18:08]
Waarom de fabrikant aanpakken? zoals ik al had gezegd verdienen ze aan de printer geen kwartje, wel aan de originele vullingen.

aanpakken omdat de cartridge niet leeg is. En dat ze verdienen aan de cartridges mag van mij (koop ik de goedkopere), maar een printer laten aangeven dat een patroon leeg is terwijl dat niet zo is deugt niet. Ik gooi dan een nog half gevulde weg, omdat de fabrikant dan kan verdienen aan een nieuws aangeschaft exemplaar.

Terug on topic : )

Mijn vraag is: hoe kan ik m'n Epson xp-302 printer resetten, zodat die premature onzinmelding weggaat en ik kan blijven printen totdat de cartridges ECHT leeg zijn? Alle goede tips zijn welkom.

pi
door pierepoer Dec 3, 2015 om 15:00
4 Antwoorden / 6 Vragen

Het zijn boeven

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2014 om 19:39
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ik geloof al jaren niet meer de boodschap dat mijn Epson cartridges leeg zouden zijn. Lijkt wel of die melding gewoon standaard "meegeleverd" word als je er 4 nieuwe (gebruik wel de echte Epson) cartridges hebt ingedaan. Deze zegt al maanden dat ie leeg is, maar hij print gewoon. Als hij echt leeg is komt er wel een nieuwe set in. Ga ook eerst over op andere kleur, komt ook gewoon zwart uit, want hij is natuurlijk dol op zwart.

ro
door ron530 - Dec 19, 2014 om 20:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Mijn vraag is: hoe kan ik m'n Epson xp-302 printer resetten, zodat die premature onzinmelding weggaat en ik kan blijven printen totdat de cartridges ECHT leeg zijn? Alle goede tips zijn welkom".

Zoek op het wereld wijde web en u zult vinden. Ik en wellicht anderen ook, gaan dat niet voor u doen.

edrick3
door edrick3 - Dec 19, 2014 om 21:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 19 dec 2014, 19:39]Ik geloof al jaren niet meer de boodschap dat mijn Epson cartridges leeg zouden zijn. Lijkt wel of die melding gewoon standaard "meegeleverd" word als je er 4 nieuwe (gebruik wel de echte Epson) cartridges hebt ingedaan. Deze zegt al maanden dat ie leeg is, maar hij print gewoon. Als hij echt leeg is komt er wel een nieuwe set in. Ga ook eerst over op andere kleur, komt ook gewoon zwart uit, want hij is natuurlijk dol op zwart.

Afgezien van het feit dat je geen antwoord geeft op de vraag van TS, vraag ik me af wat voor Epson printer jij dan hebt.
Als je namelijk een melding over die cartridges krijgt gaat er een waarschuwingslampje branden en kun je niet meer printen.

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2014 om 22:05
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 19 dec 2014, 21:17]
Afgezien van het feit dat je geen antwoord geeft op de vraag van TS, vraag ik me af wat voor Epson printer jij dan hebt.
Als je namelijk een melding over die cartridges krijgt gaat er een waarschuwingslampje branden en kun je niet meer printen.

Ik geef wel antwoord op de vraag van TS; ook hij is ervan overtuigd dat er nog inkt inzit. Als ik nieuwe cartridges heb geplaats krijg ik na 2 maal printen die boodschap. Voor uw informatie: heb een Epson uit de tijd van de Ark van Noach: SX125.

edrick3
door edrick3 - Dec 20, 2014 om 12:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

OT
.....Ik geef wel antwoord op de vraag van TS; ook hij is ervan overtuigd dat er nog inkt inzit. .....
De vraag is: hoe kan ik m'n Epson xp-302 printer resetten, en daar geef je géén antwoord op.

.....Als ik nieuwe cartridges heb geplaatst krijg ik na 2 maal printen die boodschap. ....
Dan is je printer dus niet in orde.
Dat blijkt ook wel, want je kunt blijkbaar gewoon doorgaan met printen.
Als rechts voor dat 'druppeltje' gaat branden op je printer zou je normaal gesproken niet meer kunnen printen.

dr
door driftkikker - Dec 22, 2014 om 13:14
19 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb een HP-printer, weet dus niet of mijn antwoord geldt voor een Epson. Ik koop af-en-toe een HP cartridge, dan wordt ook gezegd dat ie leeg is doch gaat nog zeker 80 afdrukken mee. Laat meestal een cartridge vullen bij een inktstation. De laatste keer kreeg ik daar de boodschap mee: HP zal u blijven zeggen dat uw cartridge leeg is omdat u bij hen geen nieuwe heeft gekocht, dat moet u maar gewoon wegklikken. Zo gedaan en rustig verder printen.
Driftkikker

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2014 om 13:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@driftkikker,

Als een Epson printer de waarschuwing 'inkt op' weergeeft stopt-ie ook met printen.
Je kunt dus niet rustig doorgaan met printen. (helaas)>

hehahi
door hehahi - Dec 22, 2014 om 20:12
57 Antwoorden / 70 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 22 dec 2014, 13:48]@driftkikker,

Als een Epson printer de waarschuwing 'inkt op' weergeeft stopt-ie ook met printen.
Je kunt dus niet rustig doorgaan met printen. (helaas)>

Klopt! Zo afgesteld door de fabrikant, inkt is nog niet op maar koopt u toch maar een nieuwe cartridge... Printerinkt, het zwarte goud.

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2014 om 21:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hehahi,

.....Printerinkt, het zwarte goud. .....
En de kleurtjes dan? ;-)

door 1953 - Dec 22, 2014 om 22:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Epson staat alom bekend voor dit fenomeen.

jo
door joentje1978 - Dec 23, 2014 om 11:38
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ben zelf in het bezit van een oudere EPSON printer en deze heeft 1 zwarte cartridge en voor de kleuren 3 aparte cartridges.
Als 1 van de kleurencartridges leeg is en wil je alleen in zwart printen dan weigert de printer dienst.
Als ik de lege kleurencartridge reset met een chipresetter dan werkt de printer weer prima.

Heb ook eens alle drie de kleurencartridges tegelijkertijd gereset (dus "vol"), in de printer gedaan, weer eruit gehaald en weer teruggeplaatst en toen was het inktniveau ineens 20% lager zonder dat er geprint is.

Ook als je alleen in zwart print (en dan ook echt alleen in zwart) dan zakt het niveau van de kleurencartridges ook.

Ook komt het voor dat een cartridge als "leeg" wordt weergegeven terwijl deze nog voor de helft vol zit.

Omdat ik het idee heb dat de inktcartridges in het begin helemaal niet zo snel leegraakten en nu wel heb ik zomaar mijn vermoedens.
Ik verdenkt de fabrikant ervan dat zij de software zo ontwikkeld hebben dat ze de klanten hun cartridges vroegtijdig laten vervangen en dat de snelheid waarmee de cartridges "leeg" raken afhangt van de leeftijd van de printer en het aantal cartridges die je in die jaren vervangen (dus ook gekocht) hebt.

Dus heb je een oude printer en heb je maar een paar keer cartridges vervangen dan raken deze volgens de software steeds sneller "leeg" zodat je cartridges blijft kopen.
Als de printer afgeschreven is dan heb je in ieder geval genoeg cartridges gekocht.

reflecs
door reflecs - Jan 4, 2015 om 13:12
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Beste hehahi,
Ik heb geen antwoord op uw vraag, maar wellicht wel een simpele oplossing voor uw probleem. Met mijn Epson xp-205, ruim een jaar oud, kan ondanks de meldingen en lampjes gewoon met zwart worden geprint. Zodra de inkt écht op is wordt er gevraagd of het document geprint mag worden door het mengen van de kleureninkt en dat geeft ook een goed resultaat. Zoals uit de reacties te lezen is lukt het niet iedereen en het blijft irritant natuurlijk, maar toch het proberen waard?

tenormin
door tenormin - Jan 4, 2015 om 13:29
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=reflecs schreef op zondag 4 jan 2015, 13:12]Beste hehahi,
Ik heb geen antwoord op uw vraag, maar wellicht wel een simpele oplossing voor uw probleem. Met mijn Epson xp-205, ruim een jaar oud, kan ondanks de meldingen en lampjes gewoon met zwart worden geprint. Zodra de inkt écht op is wordt er gevraagd of het document geprint mag worden door het mengen van de kleureninkt en dat geeft ook een goed resultaat. Zoals uit de reacties te lezen is lukt het niet iedereen en het blijft irritant natuurlijk, maar toch het proberen waard?

Precies zo doe ik het ook en het werkt gewoon prima, met een andere kleur doorgaan (zoals vorig jaar ;-) ) al aangegeven.

reflecs
door reflecs - Jan 4, 2015 om 14:05
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Toevoeging: kleuren tot zwart mengen kan alleen als de afdrukkwaliteit "tekst" is geselecteerd. Link naar Epson : http://support.epson-europe.com/onlineguides/nl/xp-202_205_302_305_402_405/html/ink_4.htm

reflecs
door reflecs - Jan 4, 2015 om 14:07
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 4 jan 2015, 13:29][quote=reflecs schreef op zondag 4 jan 2015, 13:12]Beste hehahi,
Ik heb geen antwoord op uw vraag, maar wellicht wel een simpele oplossing voor uw probleem. Met mijn Epson xp-205, ruim een jaar oud, kan ondanks de meldingen en lampjes gewoon met zwart worden geprint. Zodra de inkt écht op is wordt er gevraagd of het document geprint mag worden door het mengen van de kleureninkt en dat geeft ook een goed resultaat. Zoals uit de reacties te lezen is lukt het niet iedereen en het blijft irritant natuurlijk, maar toch het proberen waard?

Precies zo doe ik het ook en het werkt gewoon prima, met een andere kleur doorgaan (zoals vorig jaar ;-) ) al aangegeven.

Nog de beste wensen ;)

tenormin
door tenormin - Jan 4, 2015 om 14:26
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=reflecs schreef op zondag 4 jan 2015, 14:07]

Nog de beste wensen ;)

U ook de beste wensen.

hehahi
door hehahi - Jan 4, 2015 om 15:22
57 Antwoorden / 70 Vragen

[quote=reflecs schreef op zondag 4 jan 2015, 13:12]Beste hehahi,
Ik heb geen antwoord op uw vraag, maar wellicht wel een simpele oplossing voor uw probleem. Met mijn Epson xp-205, ruim een jaar oud, kan ondanks de meldingen en lampjes gewoon met zwart worden geprint. Zodra de inkt écht op is wordt er gevraagd of het document geprint mag worden door het mengen van de kleureninkt en dat geeft ook een goed resultaat. Zoals uit de reacties te lezen is lukt het niet iedereen en het blijft irritant natuurlijk, maar toch het proberen waard?

Dank voor deze tip, maar met mijn printer is dat niet mogelijk. Zwart (nog niet leeg) vervangen of niet meer printen, zo heeft Epson het ingesteld.

reflecs
door reflecs - Jan 6, 2015 om 19:56
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Graag gedaan. Vervelend dat het niet lukt.
Durf het eigenlijk bijna niet te vragen, maar heeft u al eens gekeken wat er
gebeurt als u de inktmelding binnen de Epson software uitzet?

Zo niet, en u nog geen “chipresetter” heeft of knarsetandend een nieuwe cartridge heeft gekocht, bij mijn versie kan het zo:
printericoon (op de taakbalk)>
controlevoorkeursinstellingen>
waarschuwing “weinig inkt” uit en vinkje weghalen bij “herinneringsberichten weinig inkt”>
ok

U kunt ook de "Statusmonitor" tijdelijk uitzetten:
printericoon>
printerinstellingen>
hulpprogramma's>
extra instellingen>
vinkje weghalen bij “Epson Status monitor inschakelen">
ok

Misschien moet de computer opnieuw opgestart worden om de nieuwe
instellingen te bevestigen.

pi
door pierepoer - Dec 3, 2015 om 14:48
4 Antwoorden / 6 Vragen

Bij mij is de inkt ook op, zogenaamd. Balen....