pa
door patio Jul 25, 2015 om 19:44
Geldzaken & recht

Onterving kinderen

Wij zijn in gemeenschap v. goederen getrouwd.Hebben een testament op de langstlevende. Wij willen onze kinderen en daarmee ook hunkinderen (kl.kinderen) onterven. Al jaren horen of zien we niets van hen, dus nu niet ,dan ook maar later niet genieten van de vruchten van ons als ouders.Moeten we nu al beiden dat in ons testament regelen of kan dat gebeuren op het moment van de langstlevende ? Zijn daar regels voor ?

13626 26 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Jul 25, 2015 om 19:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste patio,

wat jammer dat het zo moet lopen dat u uw kinderen nooit meer ziet.

Helemaal onterven gaat niet lukken, uw kinderen blijven altijd recht houden op hun 'legitieme portie'. Meer informatie vind u hier.

Betreffende uw vraag 'nu al of op het moment van de langstlevende' adviseer ik u om contact op te nemen met een notaris. Normaliter is het bij een testament op 'langstlevende' zo dat bij overlijden van één van de partners de kinderen al een deel erven maar dat dit niet opeisbaar is. Dat zou u in uw testament terug moeten kunnen vinden. Dat zou dus betekenen dat, als u inderdaad uw kinderen wilt onterven, u het beter kunt regelen als u beiden nog in leven bent. Maar een notaris kan u meer duidelijkheid verschaffen.

Ondanks uw vraag hoop ik toch dat het lukt om het contact met uw kinderen te herstellen.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2015 om 20:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u uw kinderen wilt onterven, moet u dat beiden nu in uw testament regelen.

Want als één persoon komt te overlijden, wordt al het kindsdeel vastgesteld. Niet dat de kinderen dat kunnen opeisen. Ze moeten dus wachten tot ook de ander overlijdt.

Afgezien daarvan houden kinderen altijd recht op hun legitieme portie. Dat is de helft van wat ze geërfd zouden hebben als zij niet onterfd zouden zijn.

Mocht een kind vooroverleden zijn, dan treden zijn of haar kinderen in de plaats van dat kind en is het voorgaande op de kleinkinderen van toepassing.

marcel75
door marcel75 - Jul 25, 2015 om 20:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Er bestaat niet zoiets als 1 soort langstlevende testament. Het is helemaal afhankelijk van wat er geregeld is. Als het al een wat ouder testament (denk aan voor de jaren '80) dan kan het best nog zo zijn dat uw kinderen al onterfd zijn.

Maar links om of rechts om zult u toch beiden bij leven een gang langs de notaris moeten gaan om beiden een nieuw testament op te laten stellen.

Bedenk vooraf wel wie er wel tot erfgenaam benoemd moet worden en ook wie tot executeur (dat kunnen dezelfde persoon zijn). Neem eventueel als vangnet op dat een goed doel tot erfgenaam is, voor het geval de persoon of personen die u wel tot erfgenaam wilt benoemen voor of gelijk met u komen te overlijden.

Op de legitieme portie zal een kind zelf een beroep moeten doen en wel binnen 5 jaar na het overlijden van een van u. Overlijdt de langstlevende, dan hebben de kinderen weer 5 jaar de tijd om hun legitieme portie in die nalatenschap in te roepen. Zij kunnen ook binnen die 5 jaar verklaren geen beroep te willen doen op hun legitieme portie.

Laat in het testament ook de reden van de onterving opnemen en expliciet dat u uw kinderen en hun afstammelingen wenst te onterven.

Dat u in gemeenschap van goederen gehuwd bent, maakt overigens daar niets voor uit.

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2015 om 20:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo patio,

In uw testament legt u vast wie uw erfgenamen zijn .

Erfgenamen onterven:

(klein)kinderen:

Wanneer u uw kinderen en/of kleinkinderen wilt onterven, moet u er wel rekening mee houden dat zij altijd recht houden op hun legitieme portie. Ook als u ze onterft. De legitieme portie is een som geld ter grootte van de helft van wat het (klein)kind zou erven volgens de wet. Stel dat u een vermogen nalaat van 30.000 euro en u heeft drie kinderen, waarvan u er één heeft onterfd. Dan ontvangt dit kind de helft van 10.000 euro, 5.000 euro dus. De legitieme portie heeft alleen betrekking op geld en niet op goederen. Dit kind zit niet aan tafel bij de verdeling van uw inboedel. Uw (klein)kinderen krijgen hun legitieme portie niet vanzelf. Zij moeten binnen vijf jaar na uw overlijden het recht hierop claimen.
(Bron)

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2015 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3

Die link had @hopetobehelping al gegeven.

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2015 om 20:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 25 jul 2015, 20:27]@edrick3

Die link had @hopetobehelping al gegeven.

Oei. Mijn fout. Over het hoofd gezien.

lovebird
door lovebird - Jul 27, 2015 om 12:20
36 Antwoorden / 0 Vragen

Past u goed op met de adviezen en voorlichting van een notaris. In onze afhandeling van het testament van mijn overleden vader bleken er door de notaris toch zaken vermeld stonden die later juridisch niet onderbouwt konden worden en door de familie aangevochten werden.

Ervan uitgaande dat een notaris en daarnaast ook als extra hulpmiddel enkele malen gebruik gemaakt van de notaristelefoon...bleken deze uitingen te doen die zo door de advocaat erfrecht van de tafel geveegd werden.

Niet alle notarissen weten het juridisch dicht te metselen voor de opdrachtgever van het testament. Ik ben geschrokken van de fouten en adviezen van deze notarissen .Achteraf had ik het geld van de notaristelefoon kunnen besparen..maar dat is achteraf.

Mijn advies: Wilt u echt weten hoe het zit neem een GOEDE advocaat in de arm die gespecialiseerd is in ERFRECHT.

Inmiddels ligt in ons geval alles bij een goede erfrechtadvocaat die er nu het beste van probeert te maken voor de familie.

Een goede erfrechtadvocaat kost u misschien wat geld maar niet zoveel als mijn vader heeft betaalt aan deze notaris met al zijn foute voorlichting die voor veel verdriet en verderf heeft gezorgd in de familie. Je mag er toch vanuit gaan dat een notaris "de deskundige" is op dit gebied.

Ik wens u veel succes en wijsheid toe in deze!

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lovebird

Juist een notaris is gespecialiseerd in erfrecht en kan alleen een testament opmaken.

wi
door wimkep - Jul 27, 2015 om 12:36
16 Antwoorden / 1 Vragen

Op de eerste plaats deel ik uw verdriet over de scheiding die blijkbaar tussen u als ouders en uw kinderen is ontstaan.
Ons is gebleken - zoals hierboven ook al geschreven - dat notarissen ook niet foutloos zijn.
Om onvoorzien problemen te voorkomen, proberen wij met een zogenaamde warme hand te schenken. Niet wachten dus tot er sprake van een overlijden is, maar nu bij leven zien hoe u anderen een plezier kunt doen met een gift. Op die manier komt het terecht waar u het wil en hoeft er niet over gediscussieerd te worden aan uw beider sterfbed.
Oprecht veel sterkte en wijsheid toegewenst.

lovebird
door lovebird - Jul 27, 2015 om 12:37
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 27 jul 2015, 12:25]@lovebird

Juist een notaris is gespecialiseerd in erfrecht en kan alleen een testament opmaken.

Helaas hebben wij aan den lijve ondervonden dat dit dus precies is wat iedereen denkt in Nederland..ook mijn vader dacht dat hij het goed geregeld had.
Nu ligt de hele zaak bij een goede ERFRECHTadvocaat en zij heeft de notaris zelfs moeten laten weten dat hij hier fouten heeft gemaakt.
Dit terwijl je verwacht dat de notaris en de keren dat de notaristelefoon gebeld is als extra backup , deze informatie en adviezen dus niet klopten.

Nu zit de bewindvoerder met de gebakken peren om het zo maar te zeggen.
Denk je dat het goed geregeld is...mooi niet dus!

Zo zie je maar tijger1 ons "blinde" vertrouwen dat je denkt te hebben kan je duur komen te staan.
Nu is het in goede handen en kijken we wel hoe we de brokstukken kunnen ruimen om er zo goed mogelijk uit te komen naar ieders tevredenheid.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lovebird

Ik heb innemend een blind vertrouwen.

Uw vader moet dan wel een hele bijzondere nalatenschap gehad hebben.

ma
door marianne1948 - Jul 27, 2015 om 13:04
13 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Patio.

Misschien kun je eerst eens proberen om contact op te nemen met je [klein]kinderen, ik weet niet hoeveel het er zijn, maar ik vind het wel raar, dat er geen een meer thuis komt.
Ik zie die van ons gewoon iedere week, en nu zelfs wel 2 a 3 keer per week in de vakantie periode.
Wat is er fijner dan je kleinkinderen,.. bij mij staan ze op nr1 hoor.
Kom op...pak de telefoon, of stuur een mail, en vraag hoe het met ze gaat.

allony
door allony - Jul 27, 2015 om 13:48
12 Antwoorden / 12 Vragen

Marianne er niks mooier als je de kleinkinderen ziet, maar we weten niet wat hier de achtergrond is.
ik kom er ook niet bij maar je hoort het steeds vaker.
Laat jullie goed informeren desnoods door meerdere notarissen

karelstromph
door karelstromph - Jul 27, 2015 om 17:50
95 Antwoorden / 5 Vragen

Neen. Ze ZIJN (al) onterfd. In principe heb je actief, niets met je kleinkinderen te maken. Die kunnen slechts lijdelijk van je erven, dus alleen via jouw kinderen, en pas na je dood. Schenken kun je uiteraard wel. Dus neen, je kunt niet, het erfrecht jegens je kleinkinderen aanroepen. Actief noch passief. Echter: gaan je kinderen eerder dood dan jij, dan zijn je kleinkinderen je erfgenamen, maar bij hen geldt geen legitieme portie.

Tenzij daar dringende reden om zijn, kun je beter GEEN testament maken. Dan valt het zelf op zijn plaats. Mocht je daar behoefte aan hebben, dan schenk je het geld tijdens je leven WEG, zodat niets hoeft na te laten.

P.S. testament komt van het woord "testikel". De Romeinen moesten voor de rechter een eed afleggen (if any) op hun teelbal doen. "Edelachtbare ik zweer op mijn.....". Romijnse vrouwen hadden er geen, dus mochten ze niet voor de rechter getuigen.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@karelstromp

Als een kind vooroverleden is, dan treden diens kinderen in zijn plaats en hebben dan dezelfde rechten als hun ouder. Dus ook gezamenlijk op de legitieme portie van hun ouder.

Die kleinkinderen zijn dus helemaal niet onterfd.

Uiteraard kan iemand pas iets van iemand anders wat erven na diens dood.

marcel75
door marcel75 - Jul 27, 2015 om 20:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=lovebird schreef op maandag 27 jul 2015, 12:37][quote=tijger1 schreef op maandag 27 jul 2015, 12:25]@lovebird

Juist een notaris is gespecialiseerd in erfrecht en kan alleen een testament opmaken.

Helaas hebben wij aan den lijve ondervonden dat dit dus precies is wat iedereen denkt in Nederland..ook mijn vader dacht dat hij het goed geregeld had.
Nu ligt de hele zaak bij een goede ERFRECHTadvocaat en zij heeft de notaris zelfs moeten laten weten dat hij hier fouten heeft gemaakt.
Dit terwijl je verwacht dat de notaris en de keren dat de notaristelefoon gebeld is als extra backup , deze informatie en adviezen dus niet klopten.

Nu zit de bewindvoerder met de gebakken peren om het zo maar te zeggen.
Denk je dat het goed geregeld is...mooi niet dus!

Zo zie je maar tijger1 ons "blinde" vertrouwen dat je denkt te hebben kan je duur komen te staan.
Nu is het in goede handen en kijken we wel hoe we de brokstukken kunnen ruimen om er zo goed mogelijk uit te komen naar ieders tevredenheid.

En dus heeft de door u (vorstelijk) betaalde advocaat gelijk? Die is niet bij de bespreking geweest met uw vader, heeft geen praktijkervaring in het opstellen van testament en wordt betaald om vooral datgene te roepen dat u wilt horen. Wie zegt u, mij en de anderen dat het testament niet de wil van uw vader bevat. Dat u het daar niet mee eens bent, is uw goed recht, maar staat daar verder los van.

En welk probleem de bewindvoerder nu heeft dan anders mogelijk niet zou bestaan is mij niet duidelijk.

curious
door curious - Jul 27, 2015 om 21:06
45 Antwoorden / 7 Vragen

Nu zit de bewindvoerder met de gebakken peren om het zo maar te zeggen.
Denk je dat het goed geregeld is...mooi niet dus!

Mij is niet bekend dat een bewindvoerder de afwikkeling van een testament voor zijn/haar rekening neemt.
En zo kom ik nog meer onduidelijkheden tegen.

De reactie van marcel75 kan ik mij prima in vinden.
Tussen het geschil van twee partijen groeit het gras van de advocaat.

zi
door zijderveld - Jul 27, 2015 om 22:33
50 Antwoorden / 20 Vragen

Nog beter maak het geld lekker zelf op (ook voor diegenen die wel hun kinderen zien, want jullie hebben er voor gewerkt). Heb je een eigen huis los de hypotheek af en maak daar een testament voor dat je aan iets of iemand nalaat waar je wel denkt dat het goed terecht komt.

Wat ook misschien helpt is alle rancune (terecht of onterecht) laten voor wat het is en kijken of je toch weer contact kunt leggen met je kinderen (zet je gehele ego opzij en geef ze een kans). Vaak is het contact verbroken omdat er aan beide zijden een miscommunicatie ontstaan is (dat kunnen heel kleine dingen zijn). Waarschijnlijk denken uw kinderen ook niet al te best over u, want anders was dit contact er wel. Meestal moet in dit soort situaties 1 de grootste zijn en gewoon zeggen of het nu wel of niet mijn schuld is dat het misgegaan is, ik neem die verantwoording van het misgaan op me om de impasse te doorbreken. Alleen dan (echt zonder alle maar en waarom of wat voor verdekte verwijten dan ook) is het mogelijk dat er weer iets opgebouwd kan worden.

Neemt niet weg dat ook al komt het goed tussen u en uw kinderen, gewoon lekker genieten van je eigen geld!

lovebird
door lovebird - Jul 28, 2015 om 09:57
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=curious schreef op maandag 27 jul 2015, 21:06]Nu zit de bewindvoerder met de gebakken peren om het zo maar te zeggen.
Denk je dat het goed geregeld is...mooi niet dus!

Mij is niet bekend dat een bewindvoerder de afwikkeling van een testament voor zijn/haar rekening neemt.
En zo kom ik nog meer onduidelijkheden tegen.

WEL.. als deze als zodanig is benoemd in het testament om deze taak ten uitvoer te brengen die daarin volgens de wil is vastgelegd!

lovebird
door lovebird - Jul 28, 2015 om 10:10
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 27 jul 2015, 20:50][quote=lovebird schreef op maandag 27 jul 2015, 12:37][quote=tijger1 schreef op maandag 27 jul 2015, 12:25]@lovebird

Juist een notaris is gespecialiseerd in erfrecht en kan alleen een testament opmaken.

Helaas hebben wij aan den lijve ondervonden dat dit dus precies is wat iedereen denkt in Nederland..ook mijn vader dacht dat hij het goed geregeld had.
Nu ligt de hele zaak bij een goede ERFRECHTadvocaat en zij heeft de notaris zelfs moeten laten weten dat hij hier fouten heeft gemaakt.

En dus heeft de door u (vorstelijk) betaalde advocaat gelijk?

Helaas zijn de fouten zodanig geweest dat de uitvoering van het testament niet volgens de wens is gegaan. Dit heeft grote gevolgen en brengt veel narigheid mee die vader nu juist heeft willen voorkomen.

En JA...de advocaat is juridisch beter op de hoogte en heeft de notaris hiermee geconfronteerd. Jammer genoeg is het kwaad al geschied.
Dat is nu juist het punt...men denkt dat de notaris de wijsheid in pacht heeft maar niets is minder waar als het ten uitvoer komt zoals in ons geval.

Steek uw licht goed op en laat de dure notaristelefoon ook maar voor wat het is. Het betaalde nummer is duur en achteraf zijn wij er niets mee opgeschoten.

Het is aan u of u er wat mee doet maar het staat vrij hieraan voorbij te gaan.
voor de rest laat ik het hierbij. Ik wens Patio (vraagsteller) veel wijsheid toe in deze!

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus dan geen bewindvoerder maar de executeur.

marcel75
door marcel75 - Jul 28, 2015 om 20:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En welk probleem heeft de executeur dan wel met de afwikkeling?

aurora1
door aurora1 - Jul 28, 2015 om 20:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ergens in een reactie op een topic over wilsonbekwaam e.d. meldde @lovebird over bewindvoering van haar/zijn vader, het regelen van e.e.a. dacht ik.
Naar het lijkt is dan de bewindvoerder na het overlijden van vader inmiddels executeur testamentair?
Het betreffende topic: klik hier.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook al staat men onder bewind, dan kan men nog zelfstandig een testament laten opstellen.

aurora1
door aurora1 - Jul 28, 2015 om 21:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 28 jul 2015, 21:49]Maar ook al staat men onder bewind, dan kan men nog zelfstandig een testament laten opstellen.

En zo is het.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En pa zal wel iets anders in zijn testament hebben gezet, dan dat de kinderen dachten.

Maar goed, we dwalen af van het topic.

Beste advies in dit geval is, alkes tijdig opmaken, dan hoeft men niet over zijn graf heen te regeren