ha
door hans van burik Oct 16, 2014 om 13:47
Huishouden & energie

Ontkalkingszout

kan keukenzout (NaCl) gebruikt worden als ontkalkingszout (99,9 % NaCl) ???

23279 31 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 16, 2014 om 13:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waarom denk je dat er speciaal ontkalkingszout bestaat?

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 16, 2014 om 20:37
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo hans van burik,
ik denk niet dat er met keukenzout kalkafzetting valt te verwijderen, u kunt met azijn al of niet gecombineerd met zuiveringzout ontkalken.
Vr. gr.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 16, 2014 om 20:57
2189 Antwoorden / 14 Vragen

In mijn vaatwasser gebruik ik niet die dure klontjes maar Jodium vrij zout en dat mag...
Het fijne zout kan ook en werkt al jarenlang, geen E1,- maar 26 cent per pak..
Wel die zonder Jodium nemen dus niet normale keuken zout.

Salina,
Delto products
Dordrecht Holland....

en daar zit Anti klontermiddel E535/536 in... 13 mg per kg.

Het is een witte plastic zak met blauwe opdruk en niet overal verkrijgbaar....

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2014 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewoon zout kan ook. Die speciale pakken voor de vaatwasser zijn overbodig. Afhankelijk van de instelling neemt de vaatwasser zelf wat nodig is om te regenereren.

me
door mein33 - Oct 17, 2014 om 11:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Speciaal zout voor de vaatwasser heeft niet voor niets een grove structuur.
De zoutkorrels worden langzaam opgelost en geven zo de juist benodigde en ingestelde hoeveelheid per wasbeurt af.
Andere zoutsoorten, waaronder keukenzout, kunnen door hun fijne structuur voor verstoppingen zorgen van de ventielen in de watertoevoer en de waterafvoer van het zoutreservoir.
Hierdoor gaat de werking van het zout bij een wasbeurt verloren en de schade die ontstaat aan de ventielen weegt in geen enkele vergelijking op tegen beoogde besparing op de kosten van speciaal zout.
Dit speciale zout is al te koop vanaf € 0.89 per kilo pak, wat ruim voldoende is om minstens 7 mnd.
(eigen verbruik) mee te gaan.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2014 om 11:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In sommige gebieden met zachter water doe je er nog veel langer mee.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 17, 2014 om 12:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Dus ik zou als ervaringsdeskundige sinds 1992 al diverse keren een reparatie gehad moeten hebben voor de 3 vaatwassers die ik sinds die datum heb gehad?

Ik heb ze weg gedaan wegens;
1e verkoop huis.
2e wilde zuiniger....
3e staat er nog en is nu 3 jaren jong.....
En dus al 22 jaren probleemloos gebruik in vaatwassers en na 1 gratis doosje advies van die monteur opgevolgd, maar wel jodium vrije gebruiken!

mo
door mof - Oct 17, 2014 om 12:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

mein33: je [edit redactie] uit jenek. Zout ost heel erg goed op in water, zeker in warm water,
dus kleine of grote korrels maakt niet uit.

ook verstoppingen treden niet op zolang jemaar goed door spoelt en het zout niet laat aankoeken. Maar ook daar geldt: het maakt geen donder uit of je grote of kleine korreltjes gebruikt.

to
door tonelly - Oct 17, 2014 om 12:50
7 Antwoorden / 0 Vragen

Beste "mof", keukenzout lost in koud water beter op dan in warm. Vraag me niet waarom, maar dit is een van de weinige dingen die me van de schei- en natuurkundelessen op de HBS-A zijn bijgebleven.
Voor de rest ben ik het wel met je eens en is "vaatwasserzout"gewoon grof keukenzout.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 17, 2014 om 13:22
7155 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 17 okt 2014, 12:24]

En dus al 22 jaren probleemloos gebruik in vaatwassers en na 1 gratis doosje advies van die monteur opgevolgd, maar wel jodium vrije gebruiken!

Dat houdt dus zeezout in.

labren
door labren - Oct 17, 2014 om 13:52
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat kan niet omdat het niet ontkalkt

acjzr1
door acjzr1 - Oct 17, 2014 om 20:42
295 Antwoorden / 3 Vragen

Keukenzout zonder jodium is precies het zelfde als als wat men hier "ontkalkingszout" noemt. Het is alleen fijner van structuur. Het zout wordt ook niet gebruikt om te ontkalken, maar om het hars in de waterontharder van de vaatwasser te regenereren. Het zout komt dus niet rechtstreeks in het waswater terecht.
Het verhaal van mein33 moet je dus maar heel snel vergeten.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 17, 2014 om 20:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Labren,
al het zout is zeezout.
Ook als het uit de grond of uit zoutmijnen komt.
De plekken die nu land zijn waren vroeger zout water.
En Labren en Sjoppie, de vraag gaat niet over ontkalken maar over de hardheid van water verminderen.
Zout zit in vaatwastabletten om kalkvlekken op de borden en glazen te voorkomen

acjzr1
door acjzr1 - Oct 17, 2014 om 22:22
295 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 20:49]Labren,
al het zout is zeezout.
Ook als het uit de grond of uit zoutmijnen komt.
De plekken die nu land zijn waren vroeger zout water.
En Labren en Sjoppie, de vraag gaat niet over ontkalken maar over de hardheid van water verminderen.
Zout zit in vaatwastabletten om kalkvlekken op de borden en glazen te voorkomen

Er zit geen zout in vaatwastabletten.
Wel b.v. fosfaten welke calcium en magnesium aan zich binden zodat ze niet neerslaan als "kalk"

wimmi20
door wimmi20 - Oct 17, 2014 om 23:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

acjzr1,
u zit er totaal naast.
In vaatwastabletten zit wel zout.
Klop maar in bij koekel : zit er zout in vaatwastabletten.

door 1953 - Oct 18, 2014 om 03:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U bedoelde onthardingszout voor uw vaatwasser?

door 1953 - Oct 18, 2014 om 03:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Waar hebben we het over?! Onthardingszout voor de vaatwasser: kost ca. € 0,60 voor een pak van 1 kilogram 'Broxo'!

In de meeste vaatwastabletten zit al onthardingszout verwerkt. Met mijn 1 jaar oude Bosch vaatwasser kan ik zelfs twee functies uitschakelen middels het tableau: onthardingszout en het glansmiddel.

sl
door slobberbone - Oct 18, 2014 om 09:49
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=acjzr1 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 20:42]Keukenzout zonder jodium is precies het zelfde als als wat men hier "ontkalkingszout" noemt. Het is alleen fijner van structuur. Het zout wordt ook niet gebruikt om te ontkalken, maar om het hars in de waterontharder van de vaatwasser te regenereren. Het zout komt dus niet rechtstreeks in het waswater terecht.
Het verhaal van mein33 moet je dus maar heel snel vergeten.

Verhaal van Mein33 is correct, ik ken geen enkele fabrikant die ook keukenzout aanbeveelt.

labren
door labren - Oct 18, 2014 om 11:37
862 Antwoorden / 0 Vragen

azijn onkalt het beste

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2014 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@labren

Het gaat niet over ontkalken.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 18, 2014 om 12:13
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Het wachten is op Hansvanburik, want er wordt hier lustig op losgegist.

ha
door hans van burik - Oct 18, 2014 om 13:21
3 Antwoorden / 2 Vragen

In de handleiding van mijn nieuwe vaatwasser staat dat ik onthardings/regenereerzout moet gebruiken. Ik daarom een pak daarvan gekocht (€1.-/KG). De samenstelling is 99.9% NaCl. Keukenzout (~100% NaCl) kost €0.20/KG). Daarom vroeg ik mij af waarom ik geen keukenzout zou kunnen gebruiken. Gelijksoortig: Bakpoeder is bijna 100% soda (NaHCO3), Korrelontstopper is natronloog (NaOh) bruikbaar om vet te verzepen.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2014 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dus rustig gewoon zout gebruiken, maar een pak per jaar? Wat dan nog.

acjzr1
door acjzr1 - Oct 18, 2014 om 14:49
295 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 23:51]acjzr1,
u zit er totaal naast.
In vaatwastabletten zit wel zout.
Klop maar in bij koekel : zit er zout in vaatwastabletten.

Vraag de productveiligheidsbladen van de fabrikant(en) maar eens op.
Of bekijk ze online.
Je zult er geen Natriumchloride (NaCl) oftewel gewoon zout aantreffen.
Wel Soda (Natriumcarbonaat) e.d. maar dat is toch echt iets anders.

sc
door scontra - Oct 18, 2014 om 14:51
66 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 11:47]@labren

Het gaat niet over ontkalken.

@tijger1,

Deze opmerking slaat als een tang op een varken, om maar in de ongepaste terminologie van @mof te blijven.

Leidingwater bevat kalk en de hoeveelheid kalk in het leidingwater wordt aangeven in de "hardheid" hiervan. Een vaatwasser heeft zo zacht mogelijk water nodig.
Om de werking van het kalk te verminderen (zacht te maken) wordt er gebruik gemaakt van een zoutoplossing die in het zoutreservoir wordt gemaakt.
Bij het speciale grove zout kan het water door de zoutlaag heen filtreren en zo de juiste hoeveelheid zout opnemen, bij het fijne keukenzout kan dat niet omdat dat tot een compacte laag of klomp wordt gevormd.
Verder sluit ik mij volledig aan bij de correcte uitleg zoals die door @mein33 is gegeven.

labren
door labren - Oct 18, 2014 om 15:16
862 Antwoorden / 0 Vragen

maare ????? wat moet die dan ontkalken dat zeg die niet !!!!!!!! en nee keukenzout kan je niet gebruiken als ontkalker omdat het niet ontkalk !!!!

acjzr1
door acjzr1 - Oct 18, 2014 om 17:49
295 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=scontra schreef op zaterdag 18 okt 2014, 14:51]

Leidingwater bevat kalk en de hoeveelheid kalk in het leidingwater wordt aangeven in de "hardheid" hiervan. Een vaatwasser heeft zo zacht mogelijk water nodig.
Om de werking van het kalk te verminderen (zacht te maken) wordt er gebruik gemaakt van een zoutoplossing die in het zoutreservoir wordt gemaakt.
Bij het speciale grove zout kan het water door de zoutlaag heen filtreren en zo de juiste hoeveelheid zout opnemen, bij het fijne keukenzout kan dat niet omdat dat tot een compacte laag of klomp wordt gevormd.
Verder sluit ik mij volledig aan bij de correcte uitleg zoals die door @mein33 is gegeven.

Er hoeft niets gefilterd te worden!
Er dient een zoutoplossing te ontstaan (en dat kan zowel met grof als met fijn zout).
De zoutoplossing wordt gebruikt om hars in de ontharder mee te regenereren wanneer deze verzadigd is met Calcium en Magnesium. Het zout neemt de plaats van deze mineralen waarna de hars weer geregenereerd is, en de ontharder zijn werk weer kan doen.
Zout onthard niet! Het vervangt de mineralen die de hardheid veroorzaken.
Zout toevoegen aan het waswater zou het alleen maar erger maken.
(Ik werk regelmatig met ontharders in diverse grootten en maten.)

wimmi20
door wimmi20 - Oct 18, 2014 om 19:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nee hoor acjzr1,
uw stelling klopt niet.
Het zout in vaatwastabletten is extra gezuiverd keukenzout, gewoon natriumchloride.
Koekel : NaCI zout.
Dat heet fysiologisch zout, zoals gebruikt in de geneeskunde.
Klop nou eens in bij koekel : ecozone vaatwastabletten, mijn eerste de beste zoektreffer.
Nee toch ! heeft die Wimmi toch gelijk, op de ingredientenlijst staat natriumchloride, gewoon keukenzout !
Een kilo pak keukenzout kost meestal 39 cent per kilo.
Voor vaatwasser zout betaal je meestal 89 cent per kilo.
Voor het filteren van keukenzout betaal je dus 50 cent .
++++++++++++++++++++++++++++++++==================

=acjzr1 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 14:49:
=wimmi20 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 23:51: acjzr1,
u zit er totaal naast.
In vaatwastabletten zit wel zout.
Klop maar in bij koekel : zit er zout in vaatwastabletten.

Vraag de productveiligheidsbladen van de fabrikant(en) maar eens op.
Of bekijk ze online.
Je zult er geen Natriumchloride (NaCl) oftewel gewoon zout aantreffen.
Wel Soda (Natriumcarbonaat) e.d. maar dat is toch echt iets anders.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2014 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je hebt verschillende soorten vaatwastabletten. Met zout, zonder zout, met glansspoelmiddel en ook nog veel zonder. En ook nog met alles.

Allemaal geen punt. En als je de simpelste vaatwastabletten gebruikt of poeder, is het verstandig zout in het reservoir te gooien. Dure of goedkope, zogenaamde speciale of gewoon keukenzout, maakt geen verschil, zout is zout.

sl
door slobberbone - Oct 19, 2014 om 16:45
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 20:23]Je hebt verschillende soorten vaatwastabletten. Met zout, zonder zout, met glansspoelmiddel en ook nog veel zonder. En ook nog met alles.

Allemaal geen punt. En als je de simpelste vaatwastabletten gebruikt of poeder, is het verstandig zout in het reservoir te gooien. Dure of goedkope, zogenaamde speciale of gewoon keukenzout, maakt geen verschil, zout is zout.

Zou het zeker niet in het reservoir gooien waar je ook je vaatwastablet stopt keukenzout lost te langzaam op en kan je hele vaatwasser doen vastlopen zeker alle spoelarmen.

Ook prijsverschil is er nauwelijks een pak Broxo van 2 kilo is 86 cent.

Was hier hele jaar voor nog geen 10 euro en mijn wasmachine is bijna 15 jaar en in zeer goede conditie met dito wasresultaat.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slobberbone

Ik heb het nutuurlijk over het reservoir voor het zout. En al eerder gezegd, bij de meeste mensen doe je wel een jaar met zo'n pak. Dus stelt niets voor.