un
door unknown Dec 15, 2010 om 16:40
Geldzaken & recht

Ontslag uit hypotheek

Hallo,
Ik ben een 3 jaar geleden gescheiden en heb voor de kinderen mijn naam op de hypotheekakte laten staan zodat mijn ex in ons oude huis kon blijven wonen. Nu wil ik graag met mijn nieuwe partner een huis kopen dus heeft mijn ex bij zijn hypotheekverstrekker aangevraagd mij te ontslaan. De hypotheekverstrekker gaat hier niet mee akkoord die zeggen dat mijn ex de hypotheek niet alleen kan dragen. Mijn ex zegt dan verkoop ik het huis wel maar in deze tijd zie ik dat niet 1,2,3 gebeuren en ik wil verder. Zijn er wegen die ik kan bewandelen om eenzijdig uit de hypotheek ontslagen te worden?

1369 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 15, 2010 om 16:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als de hypotheekverstrekker niet wil meewerken houdt het op. Het enige wat je kan doen - als je daartoe in staat bent - is de hypotheek zodanig verlagen door vervroegde aflossing, dat jouw ex wel de hypotheeklasten kan dragen volgens de bank of het huis verkopen.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 15, 2010 om 17:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, je kunt niet eenzijdig ontslagen worden uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Je bent namelijk met z'n beiden een schuld aangegaan en daardoor hoofdelijk aansprakelijk geworden. Je kunt niet omdat jou dat beter uitkomt je terugtrekken zonder medewerking van de andere schuldenaar en/of de bank.

Ik zal overigens wel blond zijn, maar omwille van de kinderen de verdeling niet regelen snap ik niet helemaal.

Vladja,
Dus jij gaat geld stoppen in het geld van je ex? Hoe krijg je dat weer terug dan?

vladja
door vladja - Dec 15, 2010 om 17:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Hij wil ervan af.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 15, 2010 om 17:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Dat begreep ik al, maar hierdoor stop je ergens geld in, waarvan je hooguit de helft terugkrijgt. En je moet nogal wat geld in de pot stoppen wil je het ontslag wel rond krijgen. Dan kun je beter het geld in je nieuwe huis stoppen en vooralsnog alleen de nieuwe partner eigenaar en schuldenaar laten zijn.

vladja
door vladja - Dec 15, 2010 om 18:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ben ik met je eens.

Vladja

un
door unknown - Dec 16, 2010 om 09:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Vladja en Marcel,

Nee ik ben niet blond maar toen leek het een goede oplossing ik wilde dat de kinderen in ieder geval in 1 bekend huis zouden kunnen blijven wonen. Nu denk ik stom maar goed!
Ik betaal natuurlijk al drie jaar helemaal niets meer mee en het is zeker niet mijn plan om er geld nog in te stoppen dan is inderdaad de enige oplossing verkopen. Maar kan ik met mijn nieuwe partner als mijn ex schuldenaar/eigenaar blijft een nieuwe hypotheek afsluiten?

marcel75
door marcel75 - Dec 16, 2010 om 09:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik stelde even heel blond die vraag omdat ik je motivering mistte om het huis onverdeeld te laten. Zeker geen kritiek naar jou toe.

Zolang jij nog medeschuldenaar bent voor de oude hypotheek, zal een nieuwe bank daar rekening mee houden. Je kredietwaardigheid is dan namelijk een stuk lager omdat je nog aansprakelijk bent voor een andere (forse) schuld.

Of je een nieuwe hypotheek kunt afsluiten is uiteindelijk aan die geldverstrekker om te bepalen. Lastig zal het wel worden. Als het haalbaar is, kun je er misschien beter voor kiezen om je nieuwe partner aan te laten kopen en alleen schuldenaar te laten zijn. Je zult dan wel in het samenlevingscontract moeten laten opnemen dat jij ook meedeelt in de onder- en overwaarde.

un
door unknown - Dec 16, 2010 om 09:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks..pff wat het toestand! Zinvolste is zo snel mogelijk verkopen maar ja of dat zo snel gaat lukken is natuurlijk ook maar afwachten. Ik hoop stiekem nog op het feit dat mijn ex-schoonmoeder garant gaat staan voor mijn exman dan kan ik er alsnog vanaf!

marcel75
door marcel75 - Dec 16, 2010 om 09:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Snelle verkoop zit er in deze markt en huidige politieke klimaat vaak niet in. Soms heb je mazzel en is het huis snel verkocht, maar daar moet je niet op voorhand van uit gaan. Of de moeder van je ex (nog) voldoende kredietwaarde is, weet ik nog niet zo zeker. Zeker als ze al op leeftijd is, zal de bank daar ook niet om staan te springen.

un
door unknown - Jan 11, 2011 om 11:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Goed nieuws...ex heeft een bank gevonden die m een "nieuwe"hypotheek geeft. 31 jan zit ik bij de notaris!! Jippie!

marcel75
door marcel75 - Jan 11, 2011 om 12:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat zijn de allerbeste berichten in dit geval! En de overwaarde of onderwaarde wordt ook meteen verrekend hoop ik?