mj
door mjev64 Feb 15, 2015 om 21:54
Huishouden & energie

Onveilige zoldertrap

Mijn dochter gaat binnenkort een woning huren. De eigenaar heeft de woning net gekocht en onze dochter is de eerste huurder. De vorige eigenaar (een particulier die er gewoon zelf in woonde) heeft de vlizotrap zelf vervangen door een vaste trap naar de zolderverdieping. De binnenbocht van de trap is mijns inziens erg onveilig; als je bovenaan de trap staat, kun je de gangvloer (twee verdiepingen lager!!) gewoon zien. Een kind dat er dus van af valt, kan zo twee verdiepingen vallen. Mijn vraag is: is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar een veilige trap in de woning te hebben? Zo ja, welke wettelijke gronden zijn daar dan voor zodat we de eigenaar daarop kunnen wijzen?

3865 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een vlisotrap kan men normaal gesproken naar beneden trekken en die kont dan op de overloop van de etage uit. Als die vervangen wordt door een vaste trap met een bocht en de zoldervloer wordt daar niet uitgebreid voor asngepast, wordt dat een ladtige trap.

Maar voor kinderen is het sowieso veiliger een traphekje te hebben.

tenormin
door tenormin - Feb 15, 2015 om 23:07
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, de eigenaar is niet verantwoordelijk voor de trap. Dus zoals tijger1 al schrijft is een trap hekje de eerste optie. Ook bij niet "gevaarlijke" trappen worden hekjes immers geplaatst.

ph
door philip36 - Feb 15, 2015 om 23:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De vorige eigenaar heeft de vlizotrap zelf vervangen.
Voldoet de nieuwe trap wel aan de bouwvoorschriften.
Zoals u het beschrijft is het een gevaarlijke situatie en adviseer u toch om wat meer informstie in te winnen.
Ik weet niet bij welke instantie u hiervoor terecht kunt, maar de gemeente zou een begin kunnen zijn.
Ga er in ieder geval achteraan, beter voorkomen dan genezen.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2015 om 00:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je gewoon twee halfronde teappen hebt, kan je van de zolderverdieping ook de begane grondvloer zien..

ph
door philip36 - Feb 16, 2015 om 00:20
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 16 feb 2015, 00:02]Als je gewoon twee halfronde teappen hebt, kan je van de zolderverdieping ook de begane grondvloer zien..

Dan zijn de trappen te klein voor het trappengat.

sw
door swat1500 - Feb 16, 2015 om 00:35
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Bouwvoorschriften zijn alleen van toepassing op het pand zelf en wezenlijke veranderingen aan het pand zelf zoals de vervanging van een steunmuur. Voor een trap komt de gemeente niet.

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2015 om 00:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Diverse zoldertrappen: klik hier, verschillende trappen naar de woonkamer: klik hier.
Zou daar een bouwinspectie geweest zijn en zouden daar allerhande bouwvoorschriften voor gelden?
Het is al gezegd, een traphekje plaatsen.
Had u (uw dochter) daar dan liever een vlisotrap gehad?

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2015 om 11:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Welke (mooie) trappen @aurora1 ons ook laat zien: met kleine kinderen zijn traphekjes gewoon nodig, doorzichtige of ondoorzichtige traphuizen ten spijt. En of men nu huurt of koopt: is gewoon voor eigen kosten.

gerbera
door gerbera - Feb 16, 2015 om 17:14
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn bouwvoorschriften voor een trap. Klik
Echter wat ik begrijp is dat de trap aan een zijde niet van een hekwerk c/q leuning is voorzien. Deze zal u dan zelf moeten aanbrengen, hiervoor zijn geen bepalingen gesteld.

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2015 om 18:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie ook de toelichting: klik hier.