hu
door hugomulder Oct 23, 2014 om 01:09
Geldzaken & recht

Onverdeelde boedel bij erfenis

**ik schrijf dit voor een vriendin**

30 jaar geleden is mijn vader overleden. Er bestond een langstlevende testament met vruchtgebruik. De boedel is destijds nooit beschreven. (ik ben enigst kind). Omdat ik toen minderjarig was werd mijn oom als toeziend voogd aangewezen. Mijn moeder wilde een paar jaar geleden het ouderlijk huis verkopen, (waar ik in eerste instantie op tegen was). Ze heeft mij toen aangeboden mijn "kale" kindsdeel uit te keren als ik afzag van mijn rechten. Op advies van haar notaris heb ik dat toen gedaan. Nu blijkt (volgens opgave van mijn oom en voogd) dat er heel veel geld door haar verzwegen is.. Wat kan ik hier aan doen ?

4526 21 Rapporteer

door 1953 - Oct 23, 2014 om 02:54
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vreemd verhaal!

Uw oom was alleen toeziend-voogd ten tijde van uw minderjarigheid - was zelf ook destijds aangesteld als toeziend-voogd door de rechter en gold toen ten tijde van de minderjarigheid van mijn broertjes.

Als het verzwegen geld destijds, de bekende spaarpot, en nimmer belasting op is geheven. Dan is er mogelijk geen controle over het gesparde bedrag.

Is het wel op spaarrekeningen terug te vinden, dan zal ongetwijfeld na de vrijstellingsgrens er vermogensbelasting op zijn geheven door de Belastingdienst.

Zou kunnen spreken van dwaling.

Als uw moeder sterft, dan heeft u recht op die spaartegoeden e.d. als enig erfgenaam, tenzij er een testament is die anders luidt. Vermoed dat er sprake is van een testament, daar er al een notaris zich heeft geroerd met het 'kale kindsdeel'. Tijdens haar leven geen aanspraak zou kunnen doen op enig ander recht wat u als enig kind zou kunnen bekomen.

hu
door hugomulder - Oct 23, 2014 om 05:21
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 23 okt 2014, 02:54]Vreemd verhaal!

Uw oom was alleen toeziend-voogd ten tijde van uw minderjarigheid - was zelf ook destijds aangesteld als toeziend-voogd door de rechter en gold toen ten tijde van de minderjarigheid van mijn broertjes.

Als het verzwegen geld destijds, de bekende spaarpot, en nimmer belasting op is geheven. Dan is er mogelijk geen controle over het gesparde bedrag.

Is het wel op spaarrekeningen terug te vinden, dan zal ongetwijfeld na de vrijstellingsgrens er vermogensbelasting op zijn geheven door de Belastingdienst.

Zou kunnen spreken van dwaling.

Als uw moeder sterft, dan heeft u recht op die spaartegoeden e.d. als enig erfgenaam, tenzij er een testament is die anders luidt. Vermoed dat er sprake is van een testament, daar er al een notaris zich heeft geroerd met het 'kale kindsdeel'. Tijdens haar leven geen aanspraak zou kunnen doen op enig ander recht wat u als enig kind zou kunnen bekomen.

Schijnbaar helemaal geen vreemd verhaal. Mijn oom (toeziend voogd) stelde toen ik hem hierom vroeg "Ik dacht toen wat maakt het uit ? jij ben toch de enige erfgename en het geld gaat toch allemaal naar je toe". Het was nog de tijd van spaarbankboekjes en oude sokken (vooral bij ons in de familie).

marcel75
door marcel75 - Oct 23, 2014 om 22:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Er is destijds veel niet goed gegaan/geregeld. Omdat u minderjarig was, had de rechter al ingeschakeld moeten worden om de nalatenschap af te kunnen wikkelen. Gebruikelijk was destijds dat de rechter uw moeder bevolen zou hebben een hypotheekrecht te vestigen op de woning ter verzekering van uw erfdeel.

Vervolgens is verzaakt om een beschrijving te maken van de nalatenschap. Nu had dus achteraf alsnog vastgesteld moeten worden wat de nalatenschap van vader waard was op het moment van zijn overlijden. Een schier onmogelijke taak. Taxeer maar eens een woning tegen de waarde van 30 jaar geleden en probeer nog maar eens de banksaldi te achterhalen van destijds.

De toeziend voogd had hierin geen rol.

Wat nu nog te doen? Moeder er op aanspreken.

door 1953 - Oct 24, 2014 om 00:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Is uw moeder gestorven of leeft zij nog?

Blijf erbij dat u als enig kind, mits er een testament is en tenzij daarin anders bepaald, dat alle (spaar)tegoeden uw toekomen na het sterven van uw moeder.

hu
door hugomulder - Oct 24, 2014 om 03:04
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 00:39]Is uw moeder gestorven of leeft zij nog?

Blijf erbij dat u als enig kind, mits er een testament is en tenzij daarin anders bepaald, dat alle (spaar)tegoeden uw toekomen na het sterven van uw moeder.

Moeder leeft nog. Inmiddels heeft een vriend (gepensioneerd notaris) mij het volgende medegedeeld.

"Hoewel het destijds helemaal niet had gemogen is het natuurlijk wel gunstig voor jou want nu moet de verdeling van o.a. het registergoed naar de waarde van vandaag plaatsvinden. Hou wel rekening met het feit dat als je je kindsdeel gaat opeisen, het hier het bloot-kindsdeel betreft, dus daar gaat heel veel af. Wat eraf gaat is afhankelijk van de leeftijd van je moeder."

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn de verhoudingen dan zoveel verslechterd dat u overweegt uw kindsdeel te gaan opeisen?

marcel75
door marcel75 - Oct 24, 2014 om 22:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Maar goed dat het een oud-notaris is. De waarde van de nalatenschap dient al jaren te worden gewaardeerd tegen de waarde van het moment van overlijden. Er is dus geen voordeel of nadeel op dat punt. Ook het fictief vruchtgebruik waar hij op doelt is niet meteen aan de orde. U bent gewoon mede-erfgenaam en op grond van de destijds geldende regel mede-eigenaar van de spullen geworden.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begreep uit uw vraag dat de woning toch wel verkocht is, dan is er dus geen sprake meer van een registergoed, uiteraard behalve als er nog meer onroerend goed is.

Nog even afgezien van de onjuistheid van de opmerking van die oud-notaris.

marcel75
door marcel75 - Oct 24, 2014 om 22:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een beetje slimme (oud-)notaris zou geadviseerd hebben om een redelijke reconstructie te maken van de toenmalige nalatenschap en op basis daarvan een vaststellingsovereenkomst hebben getekend.

door 1953 - Oct 25, 2014 om 03:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 10:25]Zijn de verhoudingen dan zoveel verslechterd dat u overweegt uw kindsdeel te gaan opeisen?

Ts kan mogelijk in een financiële malaise verkeren en daarvoor het ... , opeisbaar, opeisen.

hu
door hugomulder - Oct 25, 2014 om 08:14
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op zaterdag 25 okt 2014, 03:48][quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 10:25]Zijn de verhoudingen dan zoveel verslechterd dat u overweegt uw kindsdeel te gaan opeisen?

Ts kan mogelijk in een financiële malaise verkeren en daarvoor het ... , opeisbaar, opeisen.

Nee hoor het gaat meer om het feit dat ik me in de maling genomen voel door mijn eigen moeder. Ik ga vrijwel elke dag met haar om, maar op het moment dat ik het gesprek op dit soort dingen wil brengen sluit ze zich volledig af. Vandaag zei ze nog tegen me dat ze veel geld verloren had met het DSB en SNS echeck, maar toen ik vroeg "moet ik hier wat aan doen ?"" zei ze "Nee laat maar dat lukt toch niet meer" .

hu
door hugomulder - Oct 25, 2014 om 08:21
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 22:37]Een beetje slimme (oud-)notaris zou geadviseerd hebben om een redelijke reconstructie te maken van de toenmalige nalatenschap en op basis daarvan een vaststellingsovereenkomst hebben getekend.

Vandaag ben ik bij een "new-age" notaris geweest en die stelde hetzelfde als de "oude stempel notaris" Kortom zoals gesteld door de "oude stempel notaris" : De boedel is in onverdeelde staat gelaten en moet dus per heden getaxeerd worden ik heb zelfs al een concept overeenkomst dienaangaande ontvangen" .

marcel75
door marcel75 - Oct 25, 2014 om 11:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hugo,
Wel grappig dat je dit schrijft voor een vriendin en zelf naar een notaris bent geweest.

Succes en veel plezier met het betalen van schenkbelasting.

Ik vind het ook heel knap dat de notaris al binnen een dag een concept overeenkomst (wat voor overeenkomst? heeft kunnen opstellen. Had hij soms al alle gegevens zowel banksaldi, waarde woning, schulden etc? En weet hij al welke schulden op het moment van overlijden er waren en welke later aangegaan zijn?

Ik krijg eerlijk gezegd steeds meer vraagtekens bij dit topic, maar dat kan mijn argwanendheid zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2014 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=hugomulder schreef op zaterdag 25 okt 2014, 08:21][quote=marcel75 schreef op vrijdag 24 okt 2014, 22:37]Een beetje slimme (oud-)notaris zou geadviseerd hebben om een redelijke reconstructie te maken van de toenmalige nalatenschap en op basis daarvan een vaststellingsovereenkomst hebben getekend.

Vandaag ben ik bij een "new-age" notaris geweest en die stelde hetzelfde als de "oude stempel notaris" Kortom zoals gesteld door de "oude stempel notaris" : De boedel is in onverdeelde staat gelaten en moet dus per heden getaxeerd worden ik heb zelfs al een concept overeenkomst dienaangaande ontvangen" .

Een notaris die op zaterdag vóór half negen al een afspraak heeft en al een concept overeenkomst heeft opgesteld?

Lijkt me heel ongeloofwaardig.

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2014 om 12:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Komt nog iets anders bij, dit topic begint met

** ik schrijf dit voor een vriendin **

Beetje vreemd toch als het om zijn moeder gaat waar hij bijna iedere dag naartoe gaat?

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2014 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus een brave borst die iedere dag zijn oude moedertje bezoekt, die niet meer weet wat er dertig jaar geleden gebeurd is.

Aandoenlijk toch?;-)

marcel75
door marcel75 - Oct 25, 2014 om 12:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nu is de herfst wel al een in het land...daarmee ook de trollen???

hu
door hugomulder - Oct 25, 2014 om 14:18
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 25 okt 2014, 11:17]Hugo,
Wel grappig dat je dit schrijft voor een vriendin en zelf naar een notaris bent geweest.

Succes en veel plezier met het betalen van schenkbelasting.

Ik vind het ook heel knap dat de notaris al binnen een dag een concept overeenkomst (wat voor overeenkomst? heeft kunnen opstellen. Had hij soms al alle gegevens zowel banksaldi, waarde woning, schulden etc? En weet hij al welke schulden op het moment van overlijden er waren en welke later aangegaan zijn?

Ik krijg eerlijk gezegd steeds meer vraagtekens bij dit topic, maar dat kan mijn argwanendheid zijn.

|Je kunt natuurlijk hoog van de toren blazen, maar dit topic is zeer valide. Een klein stukje uit het concept :

"Als datum van de verdeling en de vaststelling van ieders rechten en verplichtingen aangaande de onverdeeldheid zal gelden ../../...., doch wat het registergoed betreft, zal gelden de waarde per heden."

hu
door hugomulder - Oct 25, 2014 om 14:20
11 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 25 okt 2014, 12:34]Dus een brave borst die iedere dag zijn oude moedertje bezoekt, die niet meer weet wat er dertig jaar geleden gebeurd is.

Aandoenlijk toch?;-)

Mijn moeder is helaas al dertig jaar dood, ik schrijf dit in naam van een goede vriendin !!

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2014 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeer valide?

Als men uit naam van iemand anders schrijft, formuleert men de zinnen anders.

En vanmorgen vroeg naar een notaris? En het pand was toch verkocht? Daar was uw "vriendin" toch uiteindelijk mee akkoord gegaan?

marcel75
door marcel75 - Oct 25, 2014 om 17:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De zin die u hebt gepost is een standaard bepaling die relatief eenvoudig via internet te vinden is. Het is ook maar de vraag of moeders hier aan mee wil werken. Een notaris kan niet zomaar op verzoek van een van de erfgenamen een ontwerp van een akte van verdeling opmaken zonder te weten welke afspraken er onderling gemaakt.

Daarvoor moet de notaris dus zowel u als uw moeder gesproken hebben en een waarde overzicht hebben gehad waar iedereen het over eens is. En voorzover ik uw bijdragen lees, is er geen onderlinge overeenstemming.