J. Schipper
door J. Schipper Nov 3, 2014 om 13:33
Computers & telefonie

Onverklaarbare geschiedenis

Gisteren opende ik pas tegen de avond mijn pc en keek even op "geschiedenis". Tot mijn verbazing stonden daar 7 berichten dat ik enkele uren eerder tussen 15.20/15.27 uur 3 sites dubbel bezocht zou hebben (Zalando, Score en T-shirts met Print). Met geen van die 3 heb ik ooit contact gehad. Niemand anders heeft mijn pc gisteren gebruikt. Weet iemand hoe zo'n geschiedenis kan zijn ontstaan??

4748 36 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 3, 2014 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jaripam,

Dat is echt niet door de 'kaboutertjes' gekomen, naar ik aanneem.

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 3, 2014 om 14:06
64 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=jaripam schreef op maandag 3 nov 2014, 13:33]Gisteren opende ik pas tegen de avond mijn pc en keek even op "geschiedenis". Tot mijn verbazing stonden daar 7 berichten dat ik enkele uren eerder tussen 15.20/15.27 uur 3 sites dubbel bezocht zou hebben (Zalando, Score en T-shirts met Print). Met geen van die 3 heb ik ooit contact gehad. Niemand anders heeft mijn pc gisteren gebruikt. Weet iemand hoe zo'n geschiedenis kan zijn ontstaan??

Beste edrick3, ik kan me goed voorstellen dat je denkt dat dat door 'kaboutertjes' zou zijn gekomen m.a.w. dat dat absoluut onmogelijk is maar wat ik beschrijf is echt zo gebeurd. Ik hoop dat er iemand is die zoiets ook heeft meegemaakt, juist omdat mijn verhaal zo ongeloofwaardig overkomt.

aurora1
door aurora1 - Nov 3, 2014 om 14:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stel eens bij uw browser(s) in dat ze bij afsluiten geschiedenis e.d. verwijderen, ik zou ook AdBlockPlus en DoNotTrackMe installeren.
Misschien de pc ook even scannen op malware?

edrick3
door edrick3 - Nov 3, 2014 om 14:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jaripam,

Vind het maar een vreemde zaak.

Zou voor de zekerheid de computer eens goed scannen:
Zowel met AdwCleaner (even naar beneden scrollen) als met MBAM. (klik op ghroene downloadlink).
Wie weet wat er gevonden wordt.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Nov 3, 2014 om 14:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@aurora1,

Het gaat er hier om dat TS een browsergeschiedenis op de computer vindt staan terwijl TS zegt dat de computer NIET in gebruik is geweest.

Het kan natuurlijk zijn dat er EERDER naar die sites is gesurft als de geschiedenis niet automatisch gewist wordt bij afsluiten.
Denk eigenlijk dat dat wel het geval zal zijn geweest.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 3, 2014 om 14:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De computer voordat u hem afzet de geschiedenis van u internet bezoek wissen. Maar computer die werkelijk is afgesloten en zonder dat de voeding aan is dat onmogelijk om daar iets mee te doen.

mahadma
door mahadma - Nov 3, 2014 om 14:39
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Welke internetbeveiliging gebruikt U? En is die recent?

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 3, 2014 om 14:41
64 Antwoorden / 30 Vragen

Zaterdag komt mijn broer en samen met hem zal ik jullie adviezen opvolgen. Maar echt edrick3, ik ben nog nooit op die sites geweest en ook verwijder ik nagenoeg elke dag mijn geschiedenis via instellingen. Alleen de geschiedenis van zaterdag stond er nog op. Maar die van zondag is en blijft een raadsel. Maar desalniettemin: zaterdag gaan we ermee aan de slag. Daarna zal ik even laten weten of het gelukt is en wat we gevonden hebben.

aurora1
door aurora1 - Nov 3, 2014 om 15:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@edrick3, mijn reactie was voor TS bedoeld, ik had de vraag nl gelezen.

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 3, 2014 om 16:41
64 Antwoorden / 30 Vragen

mahadma, ik gebruik Windows defender als virus scanner, sinds aankoop pc maart 2014.
Ik ga de pc straks volledig scannen. Voor het overige zal ik (als gezegd) alle adviezen zaterdag opvolgen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 3, 2014 om 18:02
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Jaripam,
het zou ook kunnen dat iemand door dunne muren meelift op uw internet.
Ben benieuwd wat er zaterdag uitkomt.
Vr. gr.

diumenge
door diumenge - Nov 3, 2014 om 18:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Welke browser gebruik je?

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 3, 2014 om 18:10
7187 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 3 nov 2014, 14:29]@aurora1,

Het gaat er hier om dat TS een browsergeschiedenis op de computer vindt staan terwijl TS zegt dat de computer NIET in gebruik is geweest.

Het kan natuurlijk zijn dat er EERDER naar die sites is gesurft als de geschiedenis niet automatisch gewist wordt bij afsluiten.
Denk eigenlijk dat dat wel het geval zal zijn geweest.

Met vr.gr.
Gisteren opende ik pas tegen de avond mijn pc en keek even op "geschiedenis". Tot mijn verbazing stonden daar 7 berichten dat ik enkele uren eerder tussen 15.20/15.27 uur 3 sites dubbel bezocht zou hebben (Zalando, Score en T-shirts met Print).
Dus dezelfde dag.

diumenge
door diumenge - Nov 3, 2014 om 18:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sjoppie schreef op maandag 3 nov 2014, 18:02]Hallo Jaripam,
het zou ook kunnen dat iemand door dunne muren meelift op uw internet.
Ben benieuwd wat er zaterdag uitkomt.
Vr. gr.Dan zou dat niet in de browser geschiedenis van TS verschijnen, tenzij ze ook de laptop / tablet of PC fysiek lenen....

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 3, 2014 om 18:17
7187 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 3 nov 2014, 18:12][quote=sjoppie schreef op maandag 3 nov 2014, 18:02]Hallo Jaripam,
het zou ook kunnen dat iemand door dunne muren meelift op uw internet.
Ben benieuwd wat er zaterdag uitkomt.
Vr. gr.Dan zou dat niet in de browser geschiedenis van TS verschijnen, tenzij ze ook de laptop / tablet of PC fysiek lenen....
Aha,dank, ik dacht dat dat kon.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 4, 2014 om 12:05
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jaripam schreef op maandag 3 nov 2014, 16:41]gebruik Windows defender als virus scanner
Echter biedt dit weinig veiligheid.

Zijn er meer mensen die jouw hotmai/live/outlook mail adres kunnen gebruiken?
Gebruik jij jouw hotmai/live/outlook mail adres op andere systemen?

mahadma
door mahadma - Nov 4, 2014 om 12:07
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Staan er mogelijk meerdere pc's op één internetaansluiting?

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 4, 2014 om 12:33
64 Antwoorden / 30 Vragen

Bericht aan allen die gereageerd hebben op mijn onverklaarbare geschiedenis: dank daarvoor maar het wordt nu nog gekker: vanmorgen had ik er 2 berichten in staan: 1 m.b.t. de universiteit van Wageningen en 1 m.b.t. La Place. Nu weet ik dat mijn kleinzoon Mats met beide te maken heeft. Zodoende mailde ik vanmorgen naar mijn dochter (die ver weg van ons woont) met de vraag of Mats gisteravond om 19.07 u met of naar beide instanties gemaild heeft. JA , was haar verbijsterde reactie. Zij begrijpt er ook helemaal niets van en gaat vanmiddag navraag doen op de ICT afdeling op haar werk.

Ik heb maar 1 pc en geen laptop of i-pad en niemand anders maakt er gebruik van.

Ik ben gisteravond niet meer aan scannen toegekomen maar ga dat vanavond uiteraard wel doen.

Vriendelijke groet aan allen,
jaripam

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 4, 2014 om 14:55
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt of uw kleinzoon Team Viewer heeft gebruikt.

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2014 om 15:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar dacht ik ook aan. Kijk eens via het Configuratiescherm of het bij de programma's staat, verwijder het dan daar.

diumenge
door diumenge - Nov 4, 2014 om 15:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nogmaals de vraag welke browser het betreft.

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2014 om 15:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Toevoeging: u zult als het de Teamviewer is, vermoedelijk het programma dan eerst moeten uitschakelen. Dat kan in de Teamviewer zelf via extra, en dan met Windows mee opstarten uitschakelen of via Start - zoeken - msconfig intikken, in de lijst die u dan ziet msconfig.exe aanklikken en in het venstertje dat dan verschijnt Opstarten aanklikken en vervolgens in het lijstje het vinkje voor de Teamviewer weghalen en toepassen/ok aanklikken.

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 4, 2014 om 16:17
64 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 4 nov 2014, 15:48]Nogmaals de vraag welke browser het betreft.

diumenge, sorry voor mijn trage reactie: ik heb Internet Explorer.

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 4, 2014 om 16:21
64 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 4 nov 2014, 12:05][quote=jaripam schreef op maandag 3 nov 2014, 16:41]gebruik Windows defender als virus scanner
Echter biedt dit weinig veiligheid.

Zijn er meer mensen die jouw hotmai/live/outlook mail adres kunnen gebruiken?
Gebruik jij jouw hotmai/live/outlook mail adres op andere systemen?

Ik schrik ervan dat Windows defender weinig veiligheid biedt.....
Ik gebruik geen Hotmail en outlook, wel Windows live mail.
Andere systemen gebruik ik niet.
Is dit wat je bedoelt?

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 4, 2014 om 16:31
64 Antwoorden / 30 Vragen

lekkerisdat: ik vergat nog te zeggen dat er niemand anders is die mijn hotmail/live/outlook mail- adressen gebruikt. Mijn kleinzoon zeker niet en die 3 bedrijven waar ik dit onderwerp mee begon, al helemaal niet.

diumenge
door diumenge - Nov 4, 2014 om 17:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gaat het nu om niet door u verstuurde e-mail of om niet bezochte websites? In het begin gaat het namelijk om geschiedenis, maar later gaat het om ontvangen (?) berichten van een universiteit en van La Place en in de laatste reactie wordt aangegeven dat het met hotmail/live/outlook te maken heeft?

Ik vroeg naar de browser omdat het bij Chrome mogelijk is om in te loggen op de browser, dan wordt de geschiedenis ook op andere computer waar Chrome opdraait en je ingelogd bent weergegeven, maar dat is dus niet het geval.

Als het om mail gaat, dan lijkt het mij eerder dat er accounts aan elkaar gekoppeld zijn op dit moment. Maar omschrijf het probleem nog eens duidelijk. Ontvangt u nu berichten van de universiteit en La Place en aan wie zijn deze dan gericht? Betreft dat uw hotmail/live/outlook adres?

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 5, 2014 om 07:24
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hebt u al gevraagd of uw kleinzoon TeamViewer gebruikt? Helpt hij u dus weleens op afstand bij een probleempje?

TeamViewer - de alles-in-een oplossing voor
toegang op afstand en support via het internet

TeamViewer brengt binnen enkele seconden over de hele wereld een verbinding tot stand met elke PC of server. U kunt de PC van uw partner op afstand bedienen alsof u er zelf voor zit.

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 5, 2014 om 10:14
64 Antwoorden / 30 Vragen

Aan allen die op mijn "onverklaarbare geschiedenis" gereageerd hebben. Sowieso heel veel dank daarvoor! Gisteravond heb ik tel. contact met mijn dochter gehad en nu blijkt dat de in mijn geschiedenis terechtgekomen bedrijven en UvW (dus als door mij bezochte sites daarvan) van de computer van mijn dochter en gezin komen. Dat heeft ze nu ook per e-mail bevestigd.
diumenge: het gaat om door mijn kleinzoon bezochte sites die in mijn geschiedenis kwamen.
Het gaat niet om e-mail verkeer van/naar die bedrijven en univ. van Wageningen.
sjoppie en aurora: zij hebben geen Team Viewer. Ik weet hoe dat werkt maar gebruik dat nooit.
Kleinzoon Mats werkt serieus op het internet op hun gezinscomputer.
Ik heb ook vaak op hun PC gewerkt (tijdens huis oppas tijdens hun vakanties) dus ook sites bezocht en daarmee contact gehad maar er is nooit iets in mijn geschiedenis terechtgekomen.
Wij gaan er dit weekend met beide gezinnen mee aan de slag om te proberen de oorzaak te vinden en mogelijk/hopelijk het probleem te kunnen verhelpen. Voor de goede orde: ik ben wel heel gerust dat de "onverklaarbare geschiedenis" niet van een onbekende computer komt. Maar onverklaarbaar blijft het.
Ik zeg jullie allen toe dat ik maandag verslag van de uitkomst doe.
Mag ik het hierbij tot dan even laten?
Vriendelijke groet,
jaripam

diumenge
door diumenge - Nov 5, 2014 om 12:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Werken jullie wellicht beide met Windows 8.1 onder dezelfde Microsoft account?

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 5, 2014 om 12:30
64 Antwoorden / 30 Vragen

Nee diumenge, zij hebben Apple en wij Windows 8.1. Dus niet dezelfde Microsoft account.
Overigens: vanmorgen weer 2 vermeldingen in mijn geschiedenis waar ze vanmorgen op gegoogeld hebben: in de zoekbalk op 'fietsen' en op een fietsenzaak in hun woonplaats.
Ik heb dit gelijk naar mijn dochter gemaild. Daar zal ze vanmiddag op reageren en daar ook vanaf willen. We houden je en de andere reageerders op de hoogte.

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 10, 2014 om 14:09
64 Antwoorden / 30 Vragen

Bericht aan allen die mijn vraag over de onverklaarbare geschiedenis die van de Apple PC van mijn dochter die in mijn geschiedenis terechtkwam: ik zou jullie over de uitkomst van ons onderzoekje informeren.
Wel, zij heeft 'alleen' de privé modus aangezet en sindsdien komt haar geschiedenis niet meer bij ons binnen......
Dus de gevolgen zijn hiermee wel verholpen maar de oorzaak kennen we nog steeds niet.
Ik weet niet hoe dat op een Apple werkt, een privé modus aan - of uitzetten.
Maar ook als die uitgezet zou zijn, dan zou er toch geen geschiedenis verplaatsing mogen plaatsvinden?? Zij heeft geluk dat dat bij mij terechtkwam en ik uitvond dat dat van haar PC afkwam. En dat dat niet bij een wildvreemde aankwam.
Voor de goede orde: het begon zomaar ineens. En wij hebben niets samen met wachtwoorden of accounts of wat ook, gemeen.

Ik dank jullie echt heel hartelijk voor het meedenken!

aurora1
door aurora1 - Nov 10, 2014 om 14:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden. Het blijft dus een raadsel en zpu ook niet mogen kunnen en zou ook opgelost moeten kunnen worden.
Lees eens klik hier of daar mogelijk aanwijzingen te vinden zijn. Of dat u en het gezin ergens dezelfde wachtwoorden toevallig gebruiken.
Ik zou overigens i.p.v. Internet Explorer liever bijv. Firefox van Mozilla gebruiken wegens betere beveiliging. U hoeft daarvoor IE niet te verwijderen, browsers kunnen naast elkaar/afwisselend gebruikt worden. klik hier.
Ook zou ik als virusbeveiliging bijv. Avast Free gebruiken i.p.v. Windows Defender wegens in de regel beter: klik hier. Opletten dat u de vinkjes uitzet bij ongewenste zaken. De installer kunt u downloaden met Windows Defender aangezet, met het installeren moet u Windows Defender uitschakelen en dan verder niet meer gebruiken.
Kies dus voor de Free versie, u moet zich met een mailadres (bijv. eentje die u niet zo vaak gebruikt) registreren voor een jaar en na een jaar krijgt u bericht dat u opnieuw moet registreren.
Kijk eventueel ook nog even naar mijn tips over AdBlockPlus en DoNotTrack me.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 10, 2014 om 17:36
7187 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jaripam schreef op maandag 10 nov 2014, 14:09]Bericht aan allen die mijn vraag over de onverklaarbare geschiedenis die van de Apple PC van mijn dochter die in mijn geschiedenis terechtkwam: ik zou jullie over de uitkomst van ons onderzoekje informeren.
Wel, zij heeft 'alleen' de privé modus aangezet en sindsdien komt haar geschiedenis niet meer bij ons binnen......
Dus de gevolgen zijn hiermee wel verholpen maar de oorzaak kennen we nog steeds niet.
Ik weet niet hoe dat op een Apple werkt, een privé modus aan - of uitzetten.
Maar ook als die uitgezet zou zijn, dan zou er toch geen geschiedenis verplaatsing mogen plaatsvinden?? Zij heeft geluk dat dat bij mij terechtkwam en ik uitvond dat dat van haar PC afkwam. En dat dat niet bij een wildvreemde aankwam.
Voor de goede orde: het begon zomaar ineens. En wij hebben niets samen met wachtwoorden of accounts of wat ook, gemeen.

Ik dank jullie echt heel hartelijk voor het meedenken!
Wie weet of het ook niet bij wildvreemden is aangekomen?
En nog een uitleg. klik

J. Schipper
door J. Schipper - Nov 14, 2014 om 10:11
64 Antwoorden / 30 Vragen

Dit kan gelukkig mijn laatste reactie aan allen zijn: het probleem is verholpen! Ik had sjoppie's verwijzing naar mijn schoonzoon doorgestuurd en hij heeft haar/zijn tip opgevolgd en zie daar: probleem kwam daarna niet meer terug. In een nieuwe virusbeveiliging gaan we ons nog verdiepen aurora1.
Nogmaals dank aan allen voor jullie meedenken en adviezen. Tóch leuk zo'n rubriek als deze he?
Groetjes, jaripam

edrick3
door edrick3 - Nov 14, 2014 om 10:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jaripam,

Mooi dat dit 'onverklaarbare' verschijnsel toch is opgelost.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 14, 2014 om 11:45
7187 Antwoorden / 3 Vragen

@Jaripan,
opluchting hè? Het onverklaarbare houd mij lange tijd bezig en door u ga ik me ook verdiepen wat de gevolgen kunnen zijn als de privémodus uitstaat,(weet niet hoe het aan te zetten).
Ook namens mij bedankt voor het melden van het goede nieuws.
Vr. gr.