Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvangen bij overschrijden dataverbruik:
Ben meer dan 30 jaar klant van KPN (telefonie, internet). Ik schrok van de laatste twee facturen maart €3637 en april €4859 voor internet verbruik van mijn mobiele abonnement terwijl dat in de voorgaande maanden 45 euro was. Mobiel internet is voor ons de enige oplossing aangezien bij ons geen ADSL, kabel of glasvezel mogelijk is.
Blijkt dat op Europees niveau een wet te zijn dat boven 50 euro aan datagebruik de consument een sms moet krijgen dat men boven zijn/haar bundel gaat. In Nederland is zelfs in november 2011 een motie aangenomen dat de provider verplicht is om de consument een sms te versturen dat men boven de bundel gaat.
Deze sms heb ik niet ontvangen anders had ik toch eerder gereageerd en niet gewacht tot dat ik deze toren hoge rekeningen zou krijgen. Omdat de provider verplicht is een waarschuwing sms te versturen als men boven de bundel gaat of het gebruik is meer dan 50 euro vind ik het niet realistisch dat deze rekeningen door mij betaald moet worden.
Wat zijn jullie ervaringen of wat is jullie advies.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Het gaat om een mobiel internet abonnement. We wonen in het buitengebied, waar geen ADSL en kabel is. We hebben van de KPN een mobiel router met een abonnement. Dus helaas zijn we nergens naar toe geweest ;-)
Zowel de normale telefoonlijn als het mobiel internet zijn beide van KPN. Internet via de telefoonlijn gaat niet, daarom heeft de KPN een kastje (mobiele router) geplaats. Deze mobiele router werkt op zelfde principe als een telefoon, je kunt hem alleen niet verplaatsen, niet meer bellen of SMS ontvangen.
Dit is een absurd hoog bedrag! KPN had u niet alleen moeten waarschuwen, maar ook uw datagebruik moeten afsluiten. Dit is gewoonweg vreselijk klantonvriendelijk.
Ik zou het bij de Geschillencommissie Telecommunicatie voorleggen.
Eerst even een technisch vraagje zodat ik de situatie beter begrijp. U hebt een mobiele router; zit de simkaart dan in de router? Kan je een sms daarnaar toe (als die wel verzonden zou zijn) wel lezen dan? Met vriendelijke groet, mr. Monique Doomernik
Ik ook niet maar toch bedacht ik deze vraag :-). Hopelijk kan iemand hier wel antwoord op geven. Op de site van de overheid (link hierboven) lees ik het volgende: U krijgt informatie over hoeveel data u heeft verbruikt. En hoeveel u nog kunt gebruiken. Deze informatie kunt u bijvoorbeeld vinden via een app of op de website van uw telefoonaanbieder. Heeft u na 1 januari 2013 een nieuw contract afgesloten of uw contract vernieuwd? Dan krijgt u altijd een waarschuwing als u het eind van uw databundel nadert. Bijvoorbeeld wanneer u 80% of 90% van uw bundel heeft verbruikt. Meestal stuurt de aanbieder hiervoor een sms. Bij echt oude contracten (ruim voor 1 januari 2013) krijgt u niet altijd een waarschuwings-sms. Met een abonnement zonder databundel wordt u minimaal 1 keer actief geïnformeerd bij overschrijding van een vooraf afgesproken bedrag of datavolume. Ik raad u aan goed uit te zoeken hoe dit bij u is geregeld omdat het niet om een mobiele telefoon maar mobiele router gaat. Hoe levert KPN die informatie dan aan? Kijk in uw overeenkomst, de voorwaarden en de site. Met vriendelijke groet, mr. Monique Doomernik
Als ik op de site van KPN kijk zou u voor € 45 ongeveer 10 Gig kunnen gebruiken. Hoeveel hebt u volgens KPN dan wel gebruikt? En hebt u niet meteen aan de bel getrokken na de nota van maart?
Bent u ook nog andere apparaten gaan gebruiken via die router?
We willen de case met alle bijbehorende informatie voor leggen aan een jurist. Het is bijna hogere wiskunde om de contract en de voorwaarden te begrijpen. Voorlopig blijven we de stekker uit de router trekken en bellen per week naar de KPN om ons verbruikt te controleren. Wie heeft goede ervaringen met bureaus of advocaten?
De hoge rekeningen zijn een ding, het andere ding is we weten niet waar het verbruik vandaan komt.
Er zijn dagen dat er 8 GB wordt gebruikt op 1 dag!!! Ik heb de totale niet bij, maar het was fors over mijn 8 GB datalimit. Er zijn twee PC op de router aangesloten. Hierop doen we geen gekke zaken. gewoon email en normaal surfen.
[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 16 jun 2015, 09:12]Zo'n mobiele router kan geen SMS ontvangen (nou ja, afhankelijk wat voor techniek er is gebruikt wel ontvangen, maar niet weergeven). De 50-euro-waarschuwing geldt alleen tijdens roaming, dus is hier niet van toepassing. . Dit is belangrijke informatie! En inderdaad is ook de vraag zoals hierboven al gesteld, waarom u niet eerder aan de bel trok (na de eerste hoge nota). De voorwaarden en de overeenkomst e.d. zijn voor een jurist een fluitje van een cent. Het gaat echter ook om de technische aspecten. Met vriendelijke groet, mr. Monique Doomernik
[quote=arthurvanroekel schreef op maandag 15 jun 2015, 23:32]Ben meer dan 30 jaar klant van KPN (telefonie, internet). Ik schrok van de laatste twee facturen maart €3637 en april €4859 voor internet verbruik van mijn mobiele abonnement terwijl dat in de voorgaande maanden 45 euro was. Mobiel internet is voor ons de enige oplossing aangezien bij ons geen ADSL, kabel of glasvezel mogelijk is. **knip**
Is er in jullie huishouden sinds januari/februari iets wezenlijks veranderd aan apparaten of zo? Andere smartphones misschien?
Wat is uw datalimiet op uw verbinding? 10 Gigabyte (Gb)?
Hier zit je snel overheen, denk eens na: -Download u sinds kort films of series? -Heeft U sinds kort internet tv of Netflix? -Gebruikt U sinds kort spotify? -Kijkt U misschien heel veel HD youtube filmpjes?
Wat is uw datalimiet op uw verbinding? 10 Gigabyte (Gb)?
Hier zit je snel overheen, denk eens na: -Download u sinds kort films of series? -Heeft U sinds kort internet tv of Netflix? -Gebruikt U sinds kort spotify? -Kijkt U misschien heel veel HD youtube filmpjes?
KPN mag u inderdaad wettelijk niet vertellen wat u heeft gedaan om deze data te verbruiken. Ze mogen alleen vertellen wanneer U hoeveel heeft verbruikt.
Verder kan die Router zoals eerder al gemeld. geen SMS jes ontvangen en geld deze regeling zowiezo meestal alleen in het buiteland. (Roaming)
[quote=arthurvanroekel schreef op dinsdag 16 jun 2015, 09:33]Er zijn dagen dat er 8 GB wordt gebruikt op 1 dag!!! Ik heb de totale niet bij, maar het was fors over mijn 8 GB datalimit. Er zijn twee PC op de router aangesloten. Hierop doen we geen gekke zaken. gewoon email en normaal surfen.
Zijn de PC's met kabel op de routes aangesloten en/of heeft de router ook wifi?
Is er recentelijk nieuwe software geïnstalleerd op (een van) de PC's? Zo ja, welke?
Ik maak ook gebruik van een router die via het mobiele net werkt. Het enige dat ik kan bedenken is dat uw router niet beveiligd is. Dus dat iemand anders ingelogd heeft op uw router. Ik heb een wifi verbinding in huis. Deze is afgeschermd. Ik ken iemand die dezelfde configuratie heeft als ik en daar is het wifi niet afgeschermd. Als ik daar in de buurt ben dan kan ik via zijn router surfen op het internet.
Graag wat meer informatie over het eventueel afgeschermd zijn van het wifi gebeuren.
Waarschijnlijk komt het hoge data verbruik vanuit audio of video streaming diensten, buiten de data bundel nemen de kosten explosief toe. Ik weet niet wanneer het veranderd is bij KPN (datum contract vergelijken met voorwaarden van KPN) maar nu gelden de volgende regels:
Voorwaarden en tarieven Mobiel Internet Premium
Meer informatie over de tarieven van het KPN Mobiele Abonnement •Nadat je MB-tegoed op is, wordt automatisch je snelheid verlaagd voor het MB verbruik voor de rest van de maand (64 Kb/s download en 32 Kb/s upload). Dit gebruik is kosteloos. Dit geldt voor zowel Alles-in-1 Mobiel, Basis Mobiel als Mobiel Internet abonnementen. •Je kunt je MB-tegoed niet meenemen naar de volgende maand. •Bij ieder KPN Mobiel en Mobiel Internet abonnement is het gebruik van KPN WiFi gratis. •Je kunt je abonnement 1 keer per 31 dagen omhoog en omlaag aanpassen maar nooit lager dan het abonnement waarop je bent ingestapt. •Gebruik in het buitenland wordt niet verrekend met je bundel. Er gelden hogere tarieven, bijvoorbeeld in zones buiten EU. •Het tarief van het mobiele abonnement wordt jaarlijks op 1 oktober aangepast met de inflatiecorrectie. De hoogte hiervan wordt bepaald door de Consumentenprijsindex van het CBS.
Het eerste punt is de belangrijkste, bij overschrijding van de data limiet moet de snelheid omlaag gaan naar slakken-nivo en is dit kosteloos. Dit is direct te merken in de snelheid met surfen, mogelijk is KPN hierin nalatig geweest.
Als deze hoge facturen juist zijn, zou ik eens kijken naar internet via de schotel, bijvoorbeeld Canal Digitaal: (HD) TV via de satelliet, maar ook internet via die zelfde verbinding.
[quote=jimmysmith schreef op woensdag 17 jun 2015, 12:59]Als deze hoge facturen juist zijn, zou ik eens kijken naar internet via de schotel, bijvoorbeeld Canal Digitaal: (HD) TV via de satelliet, maar ook internet via die zelfde verbinding.
Internet van CD gaat via Online. Dus via de telefoondraad. En de Ts heeft geen ADSL.
Buitengebied, wellicht ook een grensgebied? Dan zou het kunnen zijn dat het apparaat onbedoeld gebruik heeft gemaakt van een buitenlands netwerk en zo de kosten omhoog gejaagd heeft.
We hebben naar satelliet gekeken, is een dure oplossingen en idd ook gewoon via een telefoonlijn. We wonen gewoon in buiten gebied bij Arnhem dus buitenland is uitgesloten.
Het pad van "bij overschrijding van de data limiet moet de snelheid omlaag gaan naar slakken-nivo en is dit kosteloos." ga ik uitzoeken. Alleen reageert KPN nergens op. Het enige wat ze willen is dat ik geen negatieve berichten op Facebook plaats ;-)
We zijn in overleg met een advocaat om de vervolg stappen te bepalen
Zoals ik het begrijp wordt er 50 procent kwijtgescholden. Maar dan blijft er nog ruim 4000 euro staan. KPN facebook beweert dat u daarmee heeft ingestemd en u zegt van niet. Heeft u nu wel een idee waardoor dat hoge dataverbruik is ontstaan?
Nee geen idee waar het data verbruik vandaan komt. ik ben zelf geen IT-er. Ik heb de PC aan mijn zwager me gegeven, hij zit in de IT en onderzoekt hem.
KPN belde op een moment, ze hadden een aanbod maar dan moet ik direct beslissen. Het aanbod was alleen die dag geldig. Ik heb gezegd dat ze op het email moesten zetten en dat ik erover na wilde denken. Ik weet niet of dat een vorm van accepteren is..... In mijn optiek accepteer ik het bod als ik betaal.
We hebben een mogelijk oorzaak gevonden. Op de computer is een virus aangetroffen. PC wordt nu schoon gemaakt en opnieuw ingericht. Met een soort data monitor, die het verbruik in de gaten houd.
[quote=arthurvanroekel schreef op vrijdag 19 jun 2015, 17:39]Nee geen idee waar het data verbruik vandaan komt. ik ben zelf geen IT-er. Ik heb de PC aan mijn zwager me gegeven, hij zit in de IT en onderzoekt hem.
KPN belde op een moment, ze hadden een aanbod maar dan moet ik direct beslissen. Het aanbod was alleen die dag geldig. Ik heb gezegd dat ze op het email moesten zetten en dat ik erover na wilde denken. Ik weet niet of dat een vorm van accepteren is..... In mijn optiek accepteer ik het bod als ik betaal.
Nee, u accepteert een aanbod als u het aanvaardt. Als u zegt dat u erover nadenkt, heeft u het niet aanvaard. Overigens zet KPN u mijns inziens erg onder druk als het aanbod meteen aan de telefoon moet worden aanvaardt. Weer erg klantonvriendelijk. Wat heeft KPN geantwoord toen u zei dat u het aanbod op mail wilde hebben?
Als u via mail heeft geantwoord dat u het aanbod aanvaardt, is de overeenkomst tot stand gekomen. Dit gebeurt niet pas op het moment dat u betaalt.
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen.
Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k
...
Lees meer
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po
...
Lees meer
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten. Direc
...
Lees meer
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt.
Lees meer