pa
door pardijnvraag Jul 22, 2015 om 20:47
Geldzaken & recht

Op vrije dag naar bedrijfsarts

Ter inleiding:
Aangezien ik te lang ben doorgelopen met hoge werkdruk ben ik sinds een paar dagen thuis. Ik heb voor mezelf al allerlei plannen gemaakt over wat ik nodig denk te hebben en denk te moeten doen om over een week of 2 weer met (hopelijk) voldoende energie aan de slag te gaan. Plan lijkt gesteund door leidinggevende en coach. Daarnaast sta ik op de wachtlijst bij een psycholoog.
Nu heb ik de bedrijfsarts (medisch adviseur) telefonisch gesproken. Overigens was dit op mijn eigen verzoek. Ik heb het idee dat de bedrijfsarts mij niet helemaal serieus neemt. Hebben meer mensen hier ervaring mee? (Heb nog nooit te maken gehad met medisch adviseurs/bedrijfsartsen
Maar mijn eigenlijke vraag is de volgende.
Ik heb voor aanstaande vrijdag een aantal afspraken staan (gezin) en ben zelfs een nachtje weg. Deze afspraken en ''weekendje'' weg stonden al gepland en bovendien is vrijdag normaal gesproken mijn vrije dag. Ik kreeg het idee dat ik eventueel ook een uitnodiging met hem en mijn leidinggevende voor aanstaande vrijdag kan verwachten. Kan de bedrijfsarts dit van mij verwachten? (Dus afspraak op mijn eigenlijke vrije dag?) en indien dit zo is, is dit dan een reden om een hotelovernachting te mogen annuleren?
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

22922 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2015 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp uit uw verhaal dat u nu ziek thuis bent? als u niet kunt werken, bent u toch, normaal gesproken, ook niet in staat om die geplande afspraken na te komen en helemaal niet om een weekendje weg te gaan.

Als u door de bedrijfsarts uitgenodigd wordt voor een gesprek, wat moet die leidinggevende daarbij?, zou ik maar gaan. Dat dat normaal gesproken uw vrije dag is, is niet relevant.

Of u die hotelovernachting kosteloos kunt annuleren, kan ik niet beoordelen. Hebt u ern annuleringsverzekering? Lees dan de polis eens na.

Als u ziek bent doordat u het te druk hebt, zult u privé ook wat gas terug moeten nemen.

pa
door pardijnvraag - Jul 22, 2015 om 21:14
35 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 22 jul 2015, 20:57]Ik begrijp uit uw verhaal dat u nu ziek thuis bent? als u niet kunt werken, bent u toch, normaal gesproken, ook niet in staat om die geplande afspraken na te komen en helemaal niet om een weekendje weg te gaan.

Als u door de bedrijfsarts uitgenodigd wordt voor een gesprek, wat moet die leidinggevende daarbij?, zou ik maar gaan. Dat dat normaal gesproken uw vrije dag is, is niet relevant.

Of u die hotelovernachting kosteloos kunt annuleren, kan ik niet beoordelen. Hebt u ern annuleringsverzekering? Lees dan de polis eens na.

Als u ziek bent doordat u het te druk hebt, zult u privé ook wat gas terug moeten nemen.

Beste tijger 1, mijn werkbegeleider/coach (vanuit werkgever) geeft juist het aan dat ik nu vooral OOK moet ontspannen en dingen moet dan waarvan ik energie krijg. aanstaande weekend zie ik als ontspannen, een weekend leuke dingen doen is voor mij heel iets anders dan geconfronteerd worden met de taken die ik op mijn werk heb en die mij op het moment veel stress bezorgen.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2015 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, maar als de bedrijfsarts u oproept, hebt u masr te komen, behalve als u bedlegerig bent. En anders kunt u fluiten naar uw ziekengeld.

U had natuurlijk ook gewoon vakantie kunnen nemen om leuke dingen te doen.

pa
door pardijnvraag - Jul 22, 2015 om 21:49
35 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 22 jul 2015, 21:32]Mooi, maar als de bedrijfsarts u oproept, hebt u masr te komen, behalve als u bedlegerig bent. En anders kunt u fluiten naar uw ziekengeld.

U had natuurlijk ook gewoon vakantie kunnen nemen om leuke dingen te doen.

Wat betreft uw eerste reactie: bedankt dit was inderdaad mijn vraag!

Betreffende uw reactie over dat vakantie opnemen......waar ik dagen op heb kunnen nemen hèb ik die opgenomen. Ik vind uw reactie eerlijk gezegd wel wat kort door de bocht, helaas is niet alles zo eenvoudig!!!!!

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2015 om 22:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier en klik hier en ook klik hier.
U schrijft dat uw plan gesteund lijkt door leidinggevende en coach?
Ik ben het eens met de reacties van @tijger1.

pa
door pardijnvraag - Jul 22, 2015 om 22:15
35 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=aurora1 schreef op woensdag 22 jul 2015, 22:06]Lees eens klik hier en klik hier en ook klik hier.
U schrijft dat uw plan gesteund lijkt door leidinggevende en coach?
Ik ben het eens met de reacties van @tijger1.

Bedankt voor de tips, ik zal er direct naar kijken. Overigens schrijf ik lijkt gesteund maar ik voel me gesteund. Excuses voor mijn vaagheid.
Betreft uw laatste zin. Ik kan hier niet veel mee. Ik vind het jammer dat er zo snel een oordeel wordt gegeven zonder persoon en achtergrond te kennen. Maar dat ik daar last van heb, is mijn probleem en komt ws doordat ik nu niet bepaald in mijn gebruikelijke kracht zit......misschien had ik mij dat (inderdaad) moeten bedenken voordat ik mijn vraag hier stelde.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2015 om 22:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kort door de bocht? U hebt het veel te druk op uw werk. En dat kevert u problemen op.nu meldt u zich ziek, maar dan komt u in een heel andere situatie.

U hebt zelf al plannen gemaakt hoe het anders moet, maar raar gezegd, daar gaat u niet over. Nu is eerst de bedrijfsarts asn de beurt. Ook uw leidinggevende en coach hebben niet veel te zeggen. Als dat het geval was, had u het meteen op uw werk moeten regelen.

En die bedrijfsarts praat natuurlijk helemaal niet tegelijk met u en uw leidinggevende. Hij mag helemaal niets over uw medische toestand asn de werkgever meedelen.

pa
door pardijnvraag - Jul 22, 2015 om 22:31
35 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 22 jul 2015, 22:17]Kort door de bocht? U hebt het veel te druk op uw werk. En dat kevert u problemen op.nu meldt u zich ziek, maar dan komt u in een heel andere situatie.

U hebt zelf al plannen gemaakt hoe het anders moet, maar raar gezegd, daar gaat u niet over. Nu is eerst de bedrijfsarts asn de beurt. Ook uw leidinggevende en coach hebben niet veel te zeggen. Als dat het geval was, had u het meteen op uw werk moeten regelen.

En die bedrijfsarts praat natuurlijk helemaal niet tegelijk met u en uw leidinggevende. Hij mag helemaal niets over uw medische toestand asn de werkgever meedelen. [/quote

De hele procedure is nieuw voor mij, vandaar mijn naïviteit denk ik. Ik had ook nog helemaal nog geen contact hoeven te leggen met de bedrijfsarts maar wilde dit zelf om zoals ik aangaf zsm weer vol kracht, energie en uitgerust mijn werk aan te kunnen.
Mijn reactie over kort door de bocht was geen aanval maar ik heb in eigen tijd gedaan wat ik kon, helaas was dit niet voldoende en meer niet mogelijk.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2015 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vroeger mocht je zelfs de deur niet uit voordat de "controlerend geneesheer" bij je thuis was geweest.

En hoewel ik mij kan voorstellen dat een gezellig weekendje weg u weer wat fut geeft, is het zeer onverstandig dat te doen.

En al helemaal omdat u aangeeft dat u het gevoel had niet serieus genomen te worden.

En waar hebben we het nu over? Uw leidinggevende en coach lijken u te steunen, waarom doen ze dat dan niet als u werkt? En pakken zij samen met u de werksituaties aan?

pa
door pardijnvraag - Jul 22, 2015 om 23:03
35 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 22 jul 2015, 22:47]Vroeger mocht je zelfs de deur niet uit voordat de "controlerend geneesheer" bij je thuis was geweest.

En hoewel ik mij kan voorstellen dat een gezellig weekendje weg u weer wat fut geeft, is het zeer onverstandig dat te doen.

En al helemaal omdat u aangeeft dat u het gevoel had niet serieus genomen te worden.

En waar hebben we het nu over? Uw leidinggevende en coach lijken u te steunen, waarom doen ze dat dan niet als u werkt? En pakken zij samen met u de werksituaties aan?

Oke, duidelijk en dat laatste gaat ook gebeuren hoor. De coach heb ik nav het hele gebeuren en leidinggevende zal waar mogelijk ook meekijken/meedenken. Wat dat betreft dus echt wel geluk!Verder wordt het breder getrokken omdat het niet alleen mij overkomt.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

gerbera
door gerbera - Jul 22, 2015 om 23:21
7361 Antwoorden / 14 Vragen

In uw geval zou ik contact opnemen met uw huisarts. U kunt dan, naar aanleriding van een gesprek met hem, uw bedrijfarts misschien overtuigen wat u werkelijk mankeerd. Eventueel kunt u dan de bedrijfarts toestemming vragen van het weekend te genieten. Wat uw vrije dag betreft die vervalt als u zich heeft ziek gemeld. U meent zelf een burnout te hebben, die is met 2 weken niet verdwenen.
Zelf ook ooit met een bedrijfarts in de clince gelegen over het al dan niet aan het werk gaan. Uiteindelijk heeft mijn arts hem aan het verstand kunnen peuteren dat hij de behandelend arts is en dus bepaald of en wanneer ik weer aan het werk kon en dit niet een bedrijfarts bepaald.

pa
door pardijnvraag - Jul 22, 2015 om 23:37
35 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 22 jul 2015, 23:21]In uw geval zou ik contact opnemen met uw huisarts. U kunt dan, naar aanleriding van een gesprek met hem, uw bedrijfarts misschien overtuigen wat u werkelijk mankeerd. Eventueel kunt u dan de bedrijfarts toestemming vragen van het weekend te genieten. Wat uw vrije dag betreft die vervalt als u zich heeft ziek gemeld. U meent zelf een burnout te hebben, die is met 2 weken niet verdwenen.
Zelf ook ooit met een bedrijfarts in de clince gelegen over het al dan niet aan het werk gaan. Uiteindelijk heeft mijn arts hem aan het verstand kunnen peuteren dat hij de behandelend arts is en dus bepaald of en wanneer ik weer aan het werk kon en dit niet een bedrijfarts bepaald.

Oke, dank voor je reactie Gerbera. Mijn vaste huisarts zat helaas vol maar ik heb arts in opleiding gesproken. Die gaf aan dat zij niet mocht zeggen of ik wel of niet kon werken maar dat mijn klachten eigenlijk wel het antwoord waren. Goed ook on te weten dat vaste vrije dagen vervallen en dat de bedrijfsarts dus niet 100% bepalend is maar ook huisarts (geldt dit ook voor een psycholoog voor zover u weet)

aurora1
door aurora1 - Jul 23, 2015 om 00:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou in ieder geval toch ook maar een afspraak met de huisarts maken. Dat had u n.m.m. al lang moeten doen en de problemen daar voorleggen. Een co-assistent of aio heeft u verder weinig aan.
U bent nu allerhande op eigen houtje aan het doen en aan het beslissen voor zover ik het begrijp, en dat lijkt me niet zo verstandig.
Er zal op uw werk toch ook een procedure zijn voor hoe te handelen bij ziekte/ziek melden enz.?

Cookies
door Cookies - Jul 23, 2015 om 00:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Iemand die net een paar dagen thuis is, maar wel leuke familie dingen kan gaan doen, heeft op 100% zeker geen burn-out. Van een burn-out herstel je ook echt niet binnen een paar weken. Daar ben je al gauw maanden en soms zelfs jaren mee zoet.

Cookies
door Cookies - Jul 23, 2015 om 00:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sterker nog: iemand met een burn-out is niet eens in staat hier een topic neer te zetten en een plan van aanpak op te stellen.

pa
door pardijnvraag - Jul 23, 2015 om 05:20
35 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 23 jul 2015, 00:32]Iemand die net een paar dagen thuis is, maar wel leuke familie dingen kan gaan doen, heeft op 100% zeker geen burn-out. Van een burn-out herstel je ook echt niet binnen een paar weken. Daar ben je al gauw maanden en soms zelfs jaren mee zoet.

Mag ik u vragen van waaruit uw reacties? Zij zijn geen antwoord op mijn gestelde vraag (waarop ik inmiddels gelukkig wel antwoord), wellicht had ik de term burn out niet in trefwoorden moeten zetten en is dat wat onhandig geweest. In mijn vraag noem ik echter dat ik door hoge werkdruk thuis zit.

ge
door gerboe - Jul 23, 2015 om 07:49
806 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst sterkte met uw gezondheid. Hopelijk komt er op niet al te lange termijn verbetering en kunt u weer ontspannen door het leven.
Wat betreft die oproep op een dag dat u een uitje gepland hebt: die situatie heeft zich niet voorgedaan. Probeer u niet bij voorbaat al druk te maken over eventualiteiten.
En als het zich voordoet, pak dan de telefoon en maak een nieuwe afspraak. U hoeft niets uit te leggen, alleen eventueel op verzoek. Dat een afspraak niet uitkomt is heel normaal.

En verder: zoals wel vaker krijgt u oordelen voor uw kiezen op dit forum van mensen die even vergeten zijn wat empathie is. U hebt daar niets aan behalve dat het eerdere een negatieve uitwerking op uw gezondheid heeft. Ik zou dit forum in uw situatie laten voor wat het is.
Nogmaals sterkte.

pa
door pardijnvraag - Jul 23, 2015 om 08:09
35 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 23 jul 2015, 07:49]Allereerst sterkte met uw gezondheid. Hopelijk komt er op niet al te lange termijn verbetering en kunt u weer ontspannen door het leven.
Wat betreft die oproep op een dag dat u een uitje gepland hebt: die situatie heeft zich niet voorgedaan. Probeer u niet bij voorbaat al druk te maken over eventualiteiten.
En als het zich voordoet, pak dan de telefoon en maak een nieuwe afspraak. U hoeft niets uit te leggen, alleen eventueel op verzoek. Dat een afspraak niet uitkomt is heel normaal.

En verder: zoals wel vaker krijgt u oordelen voor uw kiezen op dit forum van mensen die even vergeten zijn wat empathie is. U hebt daar niets aan behalve dat het eerdere een negatieve uitwerking op uw gezondheid heeft. Ik zou dit forum in uw situatie laten voor wat het is.
Nogmaals sterkte.

Vriendelijk dank voor de tips! En voor de empathie! Niet dat je daarvoor op een forum moet gaan maar de oordelen doen zeker niet goed! Ik realiseer mij dat ik dit inderdaad beter niet had kunnen doen.....Tevens herken ik het bij voorbaat druk maken......
Nogmaals: bedankt voor het empathische meedenken en de tips!!

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2015 om 08:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerboe

Het is nog geen vrijdag.

En als men zich ziek meldt en een oproep krijgt om bij de bedrijfsarts te komen, kan men niet simpel bellen voor een nieuwe afspraak met als reden een uitje.

jo
door jorisw - Jul 23, 2015 om 09:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pardijnvraag schreef op woensdag 22 jul 2015, 20:47]
Ik heb voor aanstaande vrijdag een aantal afspraken staan (gezin) en ben zelfs een nachtje weg. Deze afspraken en ''weekendje'' weg stonden al gepland en bovendien is vrijdag normaal gesproken mijn vrije dag. Ik kreeg het idee dat ik eventueel ook een uitnodiging met hem en mijn leidinggevende voor aanstaande vrijdag kan verwachten. Kan de bedrijfsarts dit van mij verwachten? (Dus afspraak op mijn eigenlijke vrije dag?) en indien dit zo is, is dit dan een reden om een hotelovernachting te mogen annuleren?

Heb je gevraagd of de afspraak ook op een andere dag kan? Ik kan me voorstellen dat de (secretaresse van de) bedrijfsarts niet weet op welke dagen jij werkt en dat hij gewoon een voorstel heeft gedaan op basis van een tijdslot in de agenda. Gewoon even bellen en afstemmen.

me
door mein33 - Jul 23, 2015 om 10:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=pardijnvraag schreef op woensdag 22 jul 2015, 20:47]
Maar mijn eigenlijke vraag is de volgende.
Ik heb voor aanstaande vrijdag een aantal afspraken staan (gezin) en ben zelfs een nachtje weg. Deze afspraken en ''weekendje'' weg stonden al gepland en bovendien is vrijdag normaal gesproken mijn vrije dag. Ik kreeg het idee dat ik eventueel ook een uitnodiging met hem en mijn leidinggevende voor aanstaande vrijdag kan verwachten. Kan de bedrijfsarts dit van mij verwachten? (Dus afspraak op mijn eigenlijke vrije dag?) en indien dit zo is, is dit dan een reden om een hotelovernachting te mogen annuleren?
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

@pardijnvraag,

Vanaf het moment dat u zich ziek meldt vervalt uw werkrooster, u dient alle reguliere werkdagen (ma t/m vr) ter beschikking te staan van de bedrijfsarts en/of uw werkgever.
Het recht om alle afspraken met hen te plannen naar uw werkrooster bestaat niet.
M.a.w. : opdraven als dat van u gevraagd wordt of toestemming vragen en krijgen over een eventuele wijziging.
Ook voor de geplande uitjes moet u toestemming vragen en krijgen en als de bedrijfsarts hier vanwege uw ziekmelding en/of gesteldheid geen toestemming voor geeft dan heeft u zich daar maar naar te schikken.
Uw leidinggevende heeft, namens uw werkgever, vanuit het re-integratie traject alleen maar het doel om u weer zo snel als mogelijk op uw werk te laten verschijnen.

costnix
door costnix - Jul 23, 2015 om 16:19
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit ook bij de hand gehad. Ik kon mijn afspraak gewoon mijn afspraak naar een andere dag verpkaatsen en weg gaan voor het weekend. Wel vragen aan de bedrijfsarts, niet zo maar wegblijven