kriekra
door kriekra Jun 8, 2011 om 22:24
Computers & telefonie

Opdringerige online reclame

Omdat ik weinig vrije tijd heb, koop ik regelmatig produkten online. Als ik online iets bekijk of gekocht heb, en nadien ga ik naar bepaalde websites, krijg ik in mijn scherm heel opdringerig reclame van vergelijkbare produkten als die ik voor het laatst online bekeken of besteld heb. Dit wordt onthouden tot mijn volgende bezoek aan verkoopsites. Dus stel ik bestel kleding, dan krijg ik steeds kledingreclame, en na een paar weken bestel/ bekijk ik kattenluikjes, dan krijg ik steeds reclame voor kattenluikjes, tot ik weer iets anders bekijk/ bestel, dan presenteert dat produkt zich weer opdringerig in mijn scherm. Best storend! Ik heb gewoon de standaard beveilgingsinstellingen, en daarnaast extra (betaalde) anti-virus en spyware software. Dit blijkt dus niet afdoende. Hoe kan ik dit stoppen zonder dat mijn computer al te gebruiksonvriendelijk wordt? Alvast bedankt voor de tips en adviezen.

6793 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo krielra,

Ligt aan je browser.

Bij Firefox kun je een add-on downloaden: Adblock Plus.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje overkill - maar wel zeer efficient, en werkt op alle browsers (sterker nog, is in te stellen op alles wat WinSock gebruikt.. dus for all means and purposes alles..)

Privoxy

ve
door verwijderd - Jun 8, 2011 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

En anders je hier afmelden voor de meeste X-domain trackers.. dat werkt op zich beter en netter, maar alleen als je niet de huidige tendens van cookies weggooien volgt..

(dit is de nette methode om een "don't identity me" cookie te zetten in plaats van je eigen guid.. je krijgt nog wel ads, maar niet specifiek op jou gericht omdat je expliciet een onbekende gebruiker bent)..

http://www.networkadvertising.org/managing/opt_out.asp dus voluit..

ve
door verwijderd - Jun 9, 2011 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de tips, als ik vanavond thuis ben, zal ik het gelijk proberen :-)

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe het altijd wat simpel: ik maak het scherm niet beeldvullend en als er ergens reclame "aan de gang" is dan schuif ik het venster zo dat de reclame niet meer zichtbaar is op mijn beeldscherm.
Tot nu toe is dat altijd zo goed gegaan.
Maar ik verwacht dat het beter kan dan ik doe.
Ik houd helemaal niet van reclame dus het mag wat mij betreft verboden worden...
In deze maatschappij is dat onmogelijk.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ,

Een oplossing is ga naar het configuratiescherm> klik met je rechtermuisknop op internetoptie>klik op openen.
Klik bij browsergeschiedenis op de knop verwijderen.Zet na het verwijderen van de browswer geschiedenis een vinkje bij browsergeschiedenis verwijderen bij afsluiten.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

jantom schreef op vrijdag 10 jun 2011, 10:59:
Ik houd helemaal niet van reclame dus het mag wat mij betreft verboden worden...
In deze maatschappij is dat onmogelijk.

Ben je wel bereid te betalen voor de content op internet? Want dat is de keerzijde.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

rjw schreef op vrijdag 10 jun 2011, 11:20:
jantom schreef op vrijdag 10 jun 2011, 10:59:
Ik houd helemaal niet van reclame dus het mag wat mij betreft verboden worden...
In deze maatschappij is dat onmogelijk.

Ben je wel bereid te betalen voor de content op internet? Want dat is de keerzijde.

Ik heb internet genomen om te kunnen emailen. Maar omdat internet ook een bron van kennis is gebruik ik internet ook daarvoor. Maar dat was een geleidelijke ontwikkeling. Eerst werd ik geconfronteerd met problemen die te maken hebben met hardware in mijn computers. Ik zag steeds minder bereidheid bij mijn computerwinkel om voor mij drivers te downloaden. Daar had ik begrip voor (en nog steeds). En aangezien ik zelf de regisseur wil zijn wil ik ook dit soort zaken ook zelf in de hand hebben. Vandaar dat ik toegang tot internet zocht en vond.
Van mijn provider Ziggo krijg ik gevraagd en ongevraagd nieuws. Lang geleden kreeg ik van de Volkskrant een uitnodiging om Nieuwsklikker te installeren om gratis nieuws te krijgen. Uiteindelijk -zo zag ik later- is de opzet geweest om veel advertenties over me heen uit te gieten.
Waar ik ook koop, ik weet dat ik overal ook betaal voor sponsoring en adverteren. Als het even kan dan ga ik niet naar een winkel die professionele sport sponsert. Professionele sport is geen sport maar amusement. Ik betaal wel graag voor amateurvoetbalclubjes (is slechts een voorbeeld). Zie het verschil. Het gaat erom om zelf actief te zijn en niet om een ander te laten doen wat jezelf zou kunnen doen.
Terug naar adverteren: uiteindelijk betalen we dat allemaal (consument zijnde) zelf. En als een bedrijf teveel adverteert (zeg maar: teveel uitgaven doet in verhouding tot de inkomsten) dan komt het aan de weet dat het wat verkeerd heeft gedaan.

Veel bedrijven hebben bewust gekozen voor het internet en dat doen ze om er wijs van te worden en niet om geld kwijt te raken. Het is een kostenpost waar inkomsten tegenover staan. Consumenten betalen altijd (soms ook het gelag).
Als het anders is verneem ik dat graag. Altijd bereid om te leren.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

kriekra schreef op woensdag 8 jun 2011, 22:24: Dus stel ik bestel kleding, dan krijg ik steeds kledingreclame, en na een paar weken bestel/ bekijk ik kattenluikjes, dan krijg ik steeds reclame voor kattenluikjes, tot ik weer iets anders bekijk/ bestel, dan presenteert dat produkt zich weer opdringerig in mijn scherm. Best storend! Ik heb gewoon de standaard beveilgingsinstellingen, en daarnaast extra (betaalde) anti-virus en spyware software. Dit blijkt dus niet afdoende. Hoe kan ik dit stoppen zonder dat mijn computer al te gebruiksonvriendelijk wordt? Alvast bedankt voor de tips en adviezen.

Dit heeft niet met virussen of spyware te maken, maar met cookies die op uw computer bewaard blijven.
Advies:
Cookies, zoek, download en geschiedenis-beheer in uw browser veranderen.
Of;
Download een gratis opruimtool (CCleaner) en draai even voor het afsluiten van uw PC een opruim-sessie, of 1 keer per 2 dagen of zo.
Uitleg over CCleaner, klik hier

(De gewone standaard-instelling van CCleaner voldoet goed)

Klik hier voor de site van CCleaner

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@janton

Zoveel mensen zoveel wensen.Het voordeel van internet is je,dat zelf uitmaakt wat je wil zien en/of gebruiken en je niets hoeft aan te trekken hoe een ander met internet e.d. omgaat.Het gebruik maken van gratis informatie gaat nou eenmaal gepaard met gratis reclame.Voor wat hoort wat noemen ze dat.

jantom schreef op vrijdag 10 jun 2011, 11:48:

rjw schreef op vrijdag 10 jun 2011, 11:20:
jantom schreef op vrijdag 10 jun 2011, 10:59:
Ik houd helemaal niet van reclame dus het mag wat mij betreft verboden worden...
In deze maatschappij is dat onmogelijk.

Ben je wel bereid te betalen voor de content op internet? Want dat is de keerzijde.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan vr1944

Ik weet hoe de wereld in elkaar zit. Ik zie ook dat er enige mensen zijn die bij mijn commentaar de duim naar beneden laten wijzen.
Als ze dat doen moeten ze ook aangeven wat er aan schort maar dat gaat op deze site niet altijd zo. Het is een beetje laf vind ik zelf maar ik ken de wereld en de mensen die daar op wonen.
Ik geef - en dat is mijn bedoeling- aan wat ik er van vind (dat doe ik ook naar aanleiding van een vraag over storende advertenties enz) en als een ander daar anders over denkt dan accepteer ik dat gewoon (ik zou niet anders willen).
Maar wat ik schrijf is geen onzin. Maar we worden zo ontzettend uitgemolken en ik zie dat veel mensen daar geen probleem mee hebben. En dat snap ik dan weer niet.
Maar ik ben het zeker wel met je eens. Je schrijft gratis reclame en dat vind ik leuk gevonden. Maar weet dat ik me er vaak zo aan stoor dat het bedrijf naar mijn gevoel anti-reclame voor zichzelf maakt en dat zal toch niet de bedoeling zijn..

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Jantom

Aan dat duimen drukkerij gebeuren doe ik niet mee en ik respecteer je mening.
Het bezoeken van internet pagina's is nog steeds gratis in ruil voor soms wat te uitbundige reclames.Hopelijk ben je nog wel baas over je portemonee en laat je je niet verleiden door het kopen van spullen naar aanleiding van dit soort reclames.Hierboven staan een paar goede tips hoe je het kunt beperken .

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op vrijdag 10 jun 2011, 14:32: @Jantom

Aan dat duimen drukkerij gebeuren doe ik niet mee en ik respecteer je mening.
Het bezoeken van internet pagina's is nog steeds gratis in ruil voor soms wat te uitbundige reclames.Hopelijk ben je nog wel baas over je portemonee en laat je je niet verleiden door het kopen van spullen naar aanleiding van dit soort reclames.Hierboven staan een paar goede tips hoe je het kunt beperken .

Dat is zo. Ik krijg wel met mijn uitdrukkelijke instemming reclame (over fotografie en computers en reizen) en dat gaat dan via email.
Maar je geeft goed aan dat er wat aan te doen is (en hoe).
Zo moeten we met elkaar omgaan.
De groeten van Jan

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

kriekra schreef op donderdag 9 jun 2011, 13:00: Bedankt voor de tips, als ik vanavond thuis ben, zal ik het gelijk proberen :-)

Het is wel de bedoeling dat je op je werk ook WERKT.
En thuis met zulke problemen aan de gang gaat.

afz. "je baas"

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb hetzelfde probleem (uiteraard) als Krieka met het volgen door de zaak die je het laatst hebt bezocht. Alleen gaat het bij mij nog iets verder: alle antwoorden met oplossingen daar begrijp ik niets van. Wenste dat er iemand in mijn buurt woonde die dat voor mij zou kunnen oplossen, maar ja, waar vind je zo iemand? M.a.w. ik heb totaal geen idee wat coockies zijn; wat een browser is en ga zo maar door.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bridgen,

Natuurlijk weet u eigenlijk wel wat een browser is want anders had u niet op dit Vara-Kassa-forum kunnen komen.
Dat kan via Internet explorer,firefox of (bijv) Google Chrome zijn geweest en dat zijn dus Browsers.
Klik je daarna naar een site dan wordt er een heel klein bestandje mee opgestart om te "onthouden" zodat je in zo'n browser al bij het begin van een naam vaak al gelijk ziet wat u wilde hebben (zoals bij mij b.v. de) waarna er gelijk De Telegraaf (online) verschijnt.
Cookies slaan bijvoorbeeld ook wachtwoorden op en zoals bij reclame dat wat u recentelijk heeft opgevraagd.

Het advies, hierboven gegeven is dan ook een prima advies om (via uw browser) Ccleaner te downloaden (op uw PC te zetten) omdat u met dat programma's ingetoetste wachtwoorden en die cookies kunt verwijderen en meer.

Als u daarvoor instructies wil hebben hoe dat te gebruiken dan komt u nog maar eens terug.
Wij zijn gaarne bereid tot helpen al zijn wij géén padvinders
maar.....................................

1 van die Vrije (rooie) Vogels

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartstikke lief, grootvader maar mijn probleem is dat ik niet kan lezen. Dat heb ik met ALLE apparaten. Ik kan ze alleen maar aan en uit zetten en aan de knoppen van het toetsenbord durf ik niets aan te raken. Voorbeelde? Ik heb tijden lang geen geluid gehad als ik een gemist t.v. wilde zien. Had ik per ongeluk op aan/uit knop gedrukt en had geen idee wat er loos was. Zo stom ben ik dus. Dus nogmaals, heel erg aardig aangeboden maar verspilde moeite voor U.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

brigden schreef op vrijdag 10 jun 2011, 19:39: Hartstikke lief, grootvader maar mijn probleem is dat ik niet kan lezen. Dat heb ik met ALLE apparaten. Ik kan ze alleen maar aan en uit zetten en aan de knoppen van het toetsenbord durf ik niets aan te raken. Voorbeelde? Ik heb tijden lang geen geluid gehad als ik een gemist t.v. wilde zien. Had ik per ongeluk op aan/uit knop gedrukt en had geen idee wat er loos was. Zo stom ben ik dus. Dus nogmaals, heel erg aardig aangeboden maar verspilde moeite voor U.

Dat wordt lastig... Maar ik neem aan dat je wel je muis kan gebruiken. Wat doe je zoal als je niet kan lezen? Volgens mij kan je wel lezen maar weet je niet hoe je een computer moet bedienen. Is er geen cursus in een buurthuis bij jou (of zo)?

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jantom, ik heb een soort kortsluiting om instructies te lezen. Ik spreek Nederlands, Frans, Duits, Engels, Spaans en Italiaans en lees dat ook, maar dat is niet technisch. Ik heb er nooit iets van gesnapt. Stukje hersenen ontbreekt kennelijk. Mijn man b.v. was flight simulator ontwerper in Engeland en die wist van alles behalve "normale" boeken lezen, daar snapte hij niets van, alleen maar tecnische boeken. We pasten dus best bij elkaar, haha.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag brigden

Ik ken jouw probleem wel - ik wilde eerst niet geloven dat het zo sterk bij je aanwezig is.
Je kan kennelijk niets met instructies van technische aard - misschien raak je al meteen in paniek. Maar het valt allemaal wel mee. ik heb zelf ooit negatieve ervaringen met videorecorders gehad.... Een bediening moet logisch zijn maar er zijn wel gebruiksaanwijzingen die je soms het bos insturen.
Lees eens wat over computers. Je zal zien dat het wel meevalt mits je in staat bent om jezelf te geven. Doe dat als je er klaar voor bent.
Ik ben technisch en houd ook van talen dus ik heb op zich geen problemen zoals jij die heeft maar het gaat hier om concentratie (of het gebrek daaraan). Als je je dat kan aanleren ben je al op de helft.
En nu de vraag hoe je kan worden geholpen...
En ik voel dat je ook wat anders mist... vervelend.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kriekra,
Laatst bekeek ik een paar videofilmpjes, en voor ieder filmpje verscheen steeds weer hetzelfde reclamefilmpje. Ik vond dat erg storend. Ik heb toen een email gestuurd naar de adverteerder, en na nog een verduidelijking gaf die toe dat dat niet de bedoeling was; ze zouden het veranderen, en de volgende dag kreeg ik een fles wijn als goedmakertje.
Zo kan het dus ook. De reclamemaker moet het weten als hij zijn doel voorbijschiet.
Dus laat je stem horen.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan raymund

Je stem laten horen! Mee eens.
En wie het daar ook mee eens is mag zijn duim opsteken.
Of geef commentaar maar doe niets negatiefs.
Zo heeft de reclamemaker ook ingezien dat het anders moest.
Zo zouden meer reclamemakers moeten doen (nadenken over hoe een eventuele klant te paaien in plaats van hem te pesten).

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het hier gaat om adds van Google kun je het volgende doen:
Klik rechts op de tekst "add van google" en kies "eigenschappen".
In dit veld zie je de URL van deze reclame.
Kopieer deze, ga nu naar internet opties en kies het tabblad "beveiliging".
Kies in de iconen het verbods icoon "Websites met beperkte toegang".
Klik daarna op websites en plak hier de url bij "websites toevoegen".
Je kunt dus op alle reclames rechtsklikken en de daaraan verbonden url
kopieren en plakken op deze manier.
Zelf heb ik Kaspersky Internet Security, hier kun je de reclames uitvinken.
Succes

ve
door verwijderd - Jun 11, 2011 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kriekra,

Voor Firefox de volgende add-ons instaleren
-Add-block plus, deze voorkomt dat je allerlei reclame banners ziet, deze worden ook niet gedownload dus surfen gaat sneller.
-Betterprivacy, Deze verwijderd bij het afsluiten van de browser ook de zogenaamde supercookies die op de normale manier niet zijn te verwijderen.

In Firefox naar Extra, vervolgens Add-ons klikken en deze add-ons zoeken en instaleren.

Succes

Patrick