kr
door krukel Dec 11, 2014 om 20:35
Geldzaken & recht

Openbarre verkoop inboedel

Mag justitie de hele inboedel van je huis leeghalen als je je boetes niet kunt betalen als je in de schuldsanering zit? En je na aftrek van je vaste lasten ten hoogste €50 Per week te bereden hebt en bij de voedselbank loopt? De boetes zijn zo hoog opgelopen ivm incassobureaus en deurwaarders. Het gaat hier over een gezin vader, moeder en dochter en 2 kinderen uit een eerder huwelijk die elk weekend aanwezig zijn.

1124 15 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 11, 2014 om 20:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat mag. De koelkast, een bank, kleding en een voedselvoorraad voor 1 week mogen ze niet verkopen. De computer, de platte tv, de smartphone etc wel.

aurora1
door aurora1 - Dec 11, 2014 om 20:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders ook dit klik hier eens door.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 11, 2014 om 23:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja hoor dat mogen zomaar in dit soor gevallen.

sw
door swat1500 - Dec 12, 2014 om 10:14
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens doen ze dit alleen als de waarde van de boedel deze actie lucratief maakt. Als inning op traditionele wijze of via een loonbeslag niet lukt dan stuurt de deurwaarder de opdracht van justitie terug.
Justitie kan dan besluiten tot gijzeling, 7 dagen per openstaande boete tenzij er sprake is van een door de rechter opgelegde vervangende hechtenis.
Bij gijzeling vervalt door het "zitten" niet de boete. Bij een vervangende hechtenis wel.

zoekster
door zoekster - Dec 12, 2014 om 11:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit mag niet als u op dit moment in de WSNP zit. Na afloop mag er wel weer gevorderd worden. U vertelt er niet bij in wat voor schuldsaneringstraject u zit. Neem ook eens contact op met uw bewindvoerder.

Ik heb boetes bij het CJIB. Gaan die gewoon mee in de schuldsanering?

In principe worden alle boetes en strafrechtelijke veroordelingen (deze laatste wanneer ze niet hebben plaatsgevonden binnen de periode van vijf jaar voorafgaand aan het verzoek) meegenomen in de Wsnp. Echter, de strafrechtelijke veroordelingen vallen niet onder de werking van de schone lei. Dat betekent dat u, als u na afloop van de Wsnp de schone lei krijgt, de restantschuld hiervan alsnog aan het CJIB moet betalen..

Alle schulden die ontstaan zijn voor de datum dat u bent toegelaten tot de schuldsanering vallen onder de werking van de Wsnp. Artikel 299 van de Faillissementswet geeft u hier meer informatie over.
De enige uitzondering hierop is de langlopende studieschulden bij de Informatie Beheer Groep (artikel 299a van de Faillissementswet). De schulden betreffende strafrechtelijk boetes, wederrechtelijk verkregen voordeel en schadevergoedingen voor slachtoffers van misdrijven (art. 358 lid 4 van de Faillissementswet) worden wel meegenomen in de toepassing van de Wsnp, maar vallen niet onder de werking van de schone lei. Het onbetaald gebleven gedeelte van deze schulden dient u daarom na afloop van de Wsnp nog te betalen.

bron

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 12, 2014 om 16:27
2189 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft te laat gereageerd en boetes betaald dus veroorzaakt deze problemen helaas zelf.

U moest tijdig contract opnemen en Uw Schuldsanering melden en niet wachten of verhogingen en incasso maatregelen.

Nu is de schuld hoger dus nog lastiger, U regelde erg veel achteraf en hoewel de oorspronkelijke schuld of boete nog wel was te voldoen, en waarom heeft U deze boete waar het nu om gaat niet gemeld bij de schuld saneerder?

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of zijn het soms nieuwe boetes, terwijl u al in de WSNP zit?

ma
door manwijf - Dec 12, 2014 om 17:58
574 Antwoorden / 1 Vragen

Als het inderdaad nieuwe boetes zijn, dan zijn dat dus nieuwe schulden. Als je in de WSNP zit, mag je geen nieuwe schulden maken. Dat is een van de voorwaarden. Dat zou dus betekenen dat u die schuldsanering kunt vergeten.

ro
door ron530 - Dec 12, 2014 om 18:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Betreft het een wettelijk WSNP traject of is er een instantie bezig uw schulden te saneren. Mocht het zo zijn dat u bent toegelaten tot het wettelijke traject dan zijn de spreekwoordelijke rapen gaar want behalve het achterhouden van cruciale informatie heeft u nieuwe schulden gemaakt en dat betekent heel triest einde oefening. Beetje mosterd na de maaltijd maar als u direct openheid van alle lopende schulden had gegeven was er nog een heleboel te regelen zoals uitstel van de opgelegde boetes en misschien wel een stempel als zijnde oninbaar.

target
door target - Dec 15, 2014 om 15:05
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 11 dec 2014, 20:53]De computer,

Computer hoort tegenswoordig toch tot de eerste levensbehoeften? Ivm de huidige digitalisering.
Ik dacht dat ze één computer lieten staan?

re
door respondent - Dec 15, 2014 om 15:24
73 Antwoorden / 8 Vragen

Als je de jeugd van tegenwoordig mag geloven, hoort zelfs een smartphone tot de 1e levensbehoeften :D

ma
door manwijf - Dec 16, 2014 om 10:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet uit ervaring dat bv. bij een faillissement alles mag worden verkocht behalve een aantal (reeds genoemde) eerste levensbehoeften zoals tafel en stoel, bed en bank. Maar ook een flatscreen, een telefoon (in mijn geval zelfs 2!) en de computer mocht worden behouden. Idioot als je bedenkt dat de telefoonprovider niet werd betaald.

Dat is NL! Als je een minimum verdient wordt je achterna gezeten tot in de sterren om alles te betalen en maken ze je bang met een deurwaarder. Ben je echter met betalen gestopt, en dat bedoel ik gestopt met alles (!) dan wordt het opeens heel anders. Je gas- licht- en water gaan gewoon door en je telefoon mag niet worden afgesloten. Het oplichten van de nutsbedrijven en telecomproviders kan daarom ook gewoon doorgaan. Zo kom je dus ook nooit meer uit de schulden, want het blijft maar oplopen en oplopen.

Denk maar niet dat zo iemand ondertussen moet werken of op zn minst moet solliciteren. Met een goeie smoezendoos en een zak met leugens kom je een heel eind. Zover in ieder geval, dat je met een uitkering, extra bijstand, kinderbijslag, huursubsidie en nog een aantal kleinere douceurtjes vaak meer hebt, dan iemand met een minimum salaris. Tel daarbij op dat je geen vaste lasten hebt, omdat je iedereen tilt en daar geen controle op is en je weet alles. En als klap op de vuurpijl kan zo iemand ook nog in de WSNP komen! Tot 3 keer toe wel te verstaan. En als dat lukt, ben je opeens schuldenvrij (de schuldeisers met een kater achterlatend) en kun je weer van voor af aan beginnen. De WSNP is echt niet alleen voor iemand die per ongeluk de fout is in gegaan. Niemand zou zo iemand dat niet gunnen.

Een goedwillende Nederlander betaalt zich een ongeluk, maar dat geldt echt niet voor iedereen. Links Nederland houdt een hele grote groep die daar echt niet altijd 'recht' op hebben, in de zin die wij er aan plegen te geven. Profiteurs, oplichters en klaplopers zijn hier heel goed af. Veel beter dan de meeste Nederlanders ook maar kunnen vermoeden. Daar lopen er inmiddels veel meer van rond, dan die 600.000 werkelozen. En die groep groeit ook nog eens. Waarvan akte!

marcel75
door marcel75 - Dec 16, 2014 om 21:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Manwijf,
Er is een hele simpele oplossing voor het geval je ergens bent waar je eigenlijk niet wilt zijn: ga daar weg! In simpele Nederlands: vertrek naar een ander land.

ma
door manwijf - Dec 17, 2014 om 08:53
574 Antwoorden / 1 Vragen

@marcel75 Typische reactie van iemand van de linkse kerk, die vindt dat hij overal recht op heeft, maar het wel door een ander laat bekostigen.
Ik zal je opmerking onthouden voor het geval je ooit nog iets hebt aan te merken over hoe zaken geregeld zijn in NL.

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2014 om 20:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En dat is een typische PVV-redenering. Als je ergens niet mee eens bent en daarop wordt gewezen, is het een uitspraak van links. De PVV heeft in het partijprogramma (voor zover je feitelijk van een partij kunt spreken) bijna communistische zaken staan (over links gesproken).

Het zou juist een zeer rechtse uitspraak om te stellen dat als iets je niet bevalt, je eigen initiatief moet ontplooien. Verre van links dus. Maar ja, omdat te snappen moet je wel hebben opgelet bij geschiedenis en staatsinrichting en een eigen mening hebben.