ho
door hobester Jun 26, 2015 om 23:45
Geldzaken & recht

Openingstijden fitness veranderen

Goedendag,

Bij ons in het dorp zit een fitness die 3 dagen van te voren aankondigd dat ze in de zomer maanden (1 juli tot 31 augustus) de openingstijden door de weeks veranderen van 8:00 tot 21:00 wat voor heen 8:00 tot 22:00 was. Is dit wettelijk toegestaan? Ik kan qua werk altijd pas laat sporten en zo wordt het bijna onmogelijk. Weet iemand daar wat meer van af ?

2747 18 Rapporteer

fi
door fisbel - Jun 26, 2015 om 23:58
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou niet weten waarom een ondernemer zijn openingstijden niet zou mogen wijzigen. Zeker wat betreft de zomerperiode. Het is alleen niet attent, dat er zo laat pas bekendheid aan gegeven wordt. Dat getuigt van enige minachting van de klant. In elk geval niet klantgericht handelen.

U heeft als consument altijd het machtsmiddel om de fitness op te zeggen zodra dit mogelijk is. Dat heet 'met de voeten stemmen' Daar zijn ondernemers benauwd voor. Een gesprek met de ondernemer kan zeker zin hebben voor de toekomst nu het serviceniveau wordt verlaagd. Want als er geen tegengeluiden zijn en de klanten blijven komen kan de sluitingstijd ook nog wel verder worden ingekrompen.

zoekster
door zoekster - Jun 26, 2015 om 23:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ze mogen het wel doen, maar u mag dan de overeenkomst ontbinden. U krijgt immers minder voor hetzelfde geld.

fi
door fisbel - Jun 27, 2015 om 00:20
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 26 jun 2015, 23:59]Ze mogen het wel doen, maar u mag dan de overeenkomst ontbinden. U krijgt immers minder voor hetzelfde geld.
Eerst maar eens de voorwaarden van het contract lezen. Er wordt in het contract dat hobster heeft afgesloten met de fitnessclub vast wel iets gezegd over openingstijden. Lees maar eens hier onder 4 - openingstijden van een willekeurig van internet geplukt contract.

zoekster
door zoekster - Jun 27, 2015 om 01:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=fisbel schreef op zaterdag 27 jun 2015, 00:20][quote=zoekster schreef op vrijdag 26 jun 2015, 23:59]Ze mogen het wel doen, maar u mag dan de overeenkomst ontbinden. U krijgt immers minder voor hetzelfde geld.
Eerst maar eens de voorwaarden van het contract lezen. Er wordt in het contract dat hobster heeft afgesloten met de fitnessclub vast wel iets gezegd over openingstijden. Lees maar eens hier onder 4 - openingstijden van een willekeurig van internet geplukt contract.
Nou én, denk je dat alle AV heilig zijn? Als je plotseling minder krijgt voor hetzelfde geld, dan kun je gewoon je contract ontbinden.

Een ondernemer (zoals Basic Fit in je voorbeeld) mag zich gerechtigd voelen tot van alles, maar dat betekent niet dat de klant zich daar altijd naar hoeft te schikken.

uwjurist
door uwjurist - Jun 27, 2015 om 08:00
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ontbinding (deels of geheel) kan gerechtvaardigd zijn, wat er ook in de voorwaarden staat, maar dat hangt van de omstandigheden af. Het lijkt mij goed dat vraagsteller aan geeft tot hoe laat hij/zij moet werken en wat de reistijd naar de club is.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

pi
door pieterwolters - Jun 27, 2015 om 20:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=uwjurist schreef op zaterdag 27 jun 2015, 08:00] Het lijkt mij goed dat vraagsteller aan geeft tot hoe laat hij/zij moet werken en wat de reistijd naar de club is.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Dat is totaal irrelevant voor de vraag.

user123
door user123 - Jun 28, 2015 om 07:47
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat om een tijdelijke aanpassing van slechts 1 uurtje, u maakt geen schijn van kans.

uwjurist
door uwjurist - Jun 28, 2015 om 09:20
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 27 jun 2015, 20:34][quote=uwjurist schreef op zaterdag 27 jun 2015, 08:00] Het lijkt mij goed dat vraagsteller aan geeft tot hoe laat hij/zij moet werken en wat de reistijd naar de club is.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Dat is totaal irrelevant voor de vraag.

Dat is wel degelijk relevant. Stel dat vraagsteller er vanuit het werk pas na 8 uur kan zijn (en ook altijd op dergelijke tijden binnen komt in het centrum), is het nauwelijks de moeite waard/onmogelijk goed te trainen. Dan is er een geldige reden voor ontbinding.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

zoekster
door zoekster - Jun 28, 2015 om 09:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik sluit me bij @uwjurist aan. Dat was ook waar de vraagsteller het over had. Dat deze nu nauwelijks nog kan trainen, omdat die pas laat kan beginnen.

me
door mein33 - Jun 28, 2015 om 11:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hobester,

Blijkbaar was uw adrenalinepeil nog dusdanig hoog dat u hier maar gelijk bij uw thuiskomst, speciaal voor dit probleempje, rond middernacht nog een account heeft aangemaakt om te informeren of het "wettelijk" wel is toegestaan om de openingstijden tijdelijk aan te passen.
En tussen aanhalingstekens, de door u aangegeven 3 dgn. klopt niet.
Hopelijk kijkt u nu, na een nachtje slapen, iets anders aan tegen dit onrecht en ziet u het e.e.a. in een iets ander perspectief.
Ben wel benieuwd wat de eigenaar van het fitnesscentrum voor verklaring heeft gegeven voor wijzigen van de openingstijd. Durf er bijna op te wedden dat het met de vakantie van het personeel te maken heeft.
Ik vraag mij af :
Sport u werkelijk 5 dgn per week !!
U gaat, per ongeluk, niet zelf in deze periode met vakantie?

Advies: pak eens s'avonds de fiets en ga een heerlijke ontspannen rit maken in de vrije natuur en de frisse lucht i.p.v. u in het zweet te werken in een muffe ruimte van een fitnesscentrum.
U kunt u dan heerlijk ontspannen en zult ervaren hoe fijn uw lichaam en geest dat zullen vinden.

vr.gr. mein33

zoekster
door zoekster - Jun 28, 2015 om 12:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 28 jun 2015, 11:34]
En tussen aanhalingstekens, de door u aangegeven 3 dgn. klopt niet.

Sport u werkelijk 5 dgn per week !!
U gaat, per ongeluk, niet zelf in deze periode met vakantie?

Advies: pak eens s'avonds de fiets en ga een heerlijke ontspannen rit maken in de vrije natuur en de frisse lucht i.p.v. u in het zweet te werken in een muffe ruimte van een fitnesscentrum.
U kunt u dan heerlijk ontspannen en zult ervaren hoe fijn uw lichaam en geest dat zullen vinden.

vr.gr. mein33
Mag ik je wat vragen?

Is dat niet een beetje muggenziften over 3 of 4 dagen?

Moet je in het hoogseizoen op vakantie gaan, omdat het sportcentrum in die tijden een uur eerder sluit?

Moet hij evengoed betalen aan de sportschool voor het door jou bejubelde 'openlucht' fietsen of niet?

uwjurist
door uwjurist - Jun 28, 2015 om 12:20
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit me bij zoekster aan.

me
door mein33 - Jun 28, 2015 om 14:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 28 jun 2015, 12:07]
Mag ik je wat vragen?

Is dat niet een beetje muggenziften over 3 of 4 dagen?

Moet je in het hoogseizoen op vakantie gaan, omdat het sportcentrum in die tijden een uur eerder sluit?

Moet hij evengoed betalen aan de sportschool voor het door jou bejubelde 'openlucht' fietsen of niet?

@zoekster,

Natuurlijk mag u mij iets vragen en ik zal proberen kort en bondig te antwoorden.

Antw. vr 1 : ja.
Antw. vr. 2 : nee.
Antw. vr. 3 : nee, ik ga er vanuit dat Ts niet 7 dgn per week in het fitnesscentrum zal zijn.

Ik hoop dat ik uw vragen naar tevredenheid heb beantwoord.

Fijne zondag verder en een vriendelijke groet, mein33

pi
door pieterwolters - Jun 28, 2015 om 20:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=uwjurist schreef op zondag 28 jun 2015, 09:20][quote=pieterwolters schreef op zaterdag 27 jun 2015, 20:34][quote=uwjurist schreef op zaterdag 27 jun 2015, 08:00] Het lijkt mij goed dat vraagsteller aan geeft tot hoe laat hij/zij moet werken en wat de reistijd naar de club is.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Dat is totaal irrelevant voor de vraag.

Dat is wel degelijk relevant. Stel dat vraagsteller er vanuit het werk pas na 8 uur kan zijn (en ook altijd op dergelijke tijden binnen komt in het centrum), is het nauwelijks de moeite waard/onmogelijk goed te trainen. Dan is er een geldige reden voor ontbinding.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Dat is natuurlijk onzin. Nederland is wel helemaal regelziek, maar het zou toch van de zotte zijn als een ondernemer rekening moet gaan houden met waar zijn klanten werken. Welke reistijd moet je dan aan gaan houden en wie moet dat allemaal weer gaan controleren?

Sommige mensen zijn echt in staat om simpele dingen tot ongelofelijk complexe non-onderwerpen te maken. Het is heel simpel: leverancier verandert de voorwaarden, klant kan de overeenkomst ontbinden.

uwjurist
door uwjurist - Jun 28, 2015 om 22:41
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote] Het is heel simpel: leverancier verandert de voorwaarden, klant kan de overeenkomst ontbinden.
Ja hoor. Dan zou zelfs een voor de klant betere voorwaarde een reden voor ontbinding kunnen zijn. Wat een ongefundeerde onzin. Ontbinding, al dan niet geheel, moet gerechtvaardigd zijn. Dus als iemand aantoonbaar volgens het inlogsysteem altijd om bijv. rond 15 uur komt sporten kun je niet ontbinden omdat de zaak plots enkele maanden om 21 uur gesloten wordt i.p.v. om 22 uur...
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2015 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk bedoelt @Pieterwolters niet een verbetering van de voorwaarden.

Maar als je altijd kon sporten tussen 10.00 en 22.00 en daarna wordt dat tussen 10.00 en 20.00, dan maakt het volgens mij niet uit dat je altijd om 11.09 kwam. Dat is een aanzienlijke verslechtering en reden voor ontbinding,

uwjurist
door uwjurist - Jun 29, 2015 om 08:28
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Men sluit niet 2 uur eerder, maar 1 uur en dat alleen door de week. En dat bovendien voor een korte periode: 2 maanden.
Echt niet zo maar reden voor gehele ontbinding.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het was slechts ern voorbeeld.