ha
door hawk8748 Feb 14, 2007 om 22:00
Huishouden & energie

Operatiekosten

Een week terug heb ik mijn hond laten operen aan een gezwel aan haar tepel klieren. De dieren arts maakte en positieve schatting van een operatie van 1 uur incl verdoving en medicatie voor 435 euro. Hiervoor zouden de gezwellen bij de tepels verwijderd worden en de eierstokken. Als er tijd over was zou men ook gelijk het overgroeid tandvlees weghalen, zodat we niet nog een verdoving hoeven te betalen.

Vanwege de hoogte van het bedrag en de leeftijd van de hond 12 jaar , moesten we even denken maar wilden het toch laten doen.  Maandagochtend gebracht en s’avonds opgehaald. De operatie had nogal tegengezeten het duurde allemaal WAT langer.

Bleek dat de operatie 2x zo lang duurde omdat ook de baarmoeder eruit moest. 1 extra uur opereren kost 325 euro. Totaal kwam de rekening op 820 euro.  Als troost werd het verwijderen van het overgroeid tandvlees niet in rekening gebracht.

Moet ik dit betalen??

29143 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 22:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat moet u gewoon betalen of had hij hem moeten laten inslapen ?

Daar is geen afspraak overgemaakt met u. U had betere afspraken moeten maken voor de operatie zodat ze u konden bellen als het zo uit de hand liep zoals het is gelopen. Dan had u passende maatregelen kunnen nemen

Maar opratie is gelukt en het beesie leeft nog ! Dus wat is dan u meer waard , een leven van uw hond of die rekening

Hij zal waarschijnlijk nog wel een paar jaren leven en niet een paar maanden dus het is wel het waard vindt ik.

labswans

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hawk8748,

Je schrijft:

Moet ik dit betalen??

Het risico bij een operatie is altijd dat er meer zaken gevonden worden die niet in orde zijn. Als dat zo is, dan wordt dat indien medisch verantwoord tijdens zo'n operatie meegenomen, waardoor de duur van de operatie aanmerkelijk kan uitlopen. Uiteraard krijg je dan een rekening gepresenteerd die tegen kan vallen. Mits goed gespecificeerd dien je de rekening echter gewoon te betalen.

Vriendelijke groet en het beste met je maatje, Read2.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2007 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Bij mijn dierenarts wordt altijd afgesproken, als er andere zaken aan het licht komen tijdens een operatie, dat hij dan kontakt opneemt.

Maar dan komt een andere vraag er natuurlijk achteraan, wat doe je in zo'n geval? Niet verder opereren, dichtmaken en in laten slapen? Dat is ook een hele lastige vraag om zo maar 123 te beantwoorden tijdens zo'n gesprek. Uit ervaring weet ik dat je dan ook zegt, doe maar wat nodig is.

Ik geef toe dat het verschil in prijs een flinke duit is. Maar wel logisch.
Als 1 uur al €435,- kost, dat de dubbele tijd ook bijna de dubbele prijs is. Het is heel schappelijk dat u het verwijderen van dat tandvlees niet hoefde te betalen. Daar is hij namelijk ook wel een poosje mee bezig geweest.

Het was netter geweest, als hij u hiervan op de hoogte had gesteld, maar ik ben bang dat u het gewoon moet betalen.
Als het bedrag een probleem voor u is, kunt u ook vragen of u het in 2 keer mag betalen, omdat u hier niet op gerekend had. En een wijze les voor de volgende keer, maak zeer goede afspraken voor u een operatie laat uitvoeren.

Groeten en beterschap voor de hond
Gnarfje

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ik beginnen te zeggen dat ik de operatie uberhaubt erg duur vind. Sommige dierenartsen weten er ook wel een prijskaartje aan te hangen zeg! Een teef van 7,5 jaar van mij heeft ook een soortgelijke operatie ondergaan, tumorweefsel in het borstklierweefsel weggehaald. Het verwijderen van de eierstokken op de leeftijd van 12 jaar is kolder, ALS je al iets wil doen om melkklierkanker te voorkomen zou je de teef moeten laten helpen op jonge leeftijd (na de eerste of tweede loopsheid), maar zelfs dan heb je absoluut geen garantie. Het verwijderen van eierstokken een baarmoeder op deze leeftijd heeft het totaal geen zin meer w.b. tumorontwikkeling in het melkklierweefsel. Ik durf bijna niet te zeggen wat ik betaald heb voor de operatie...... nog geen 100 euro. Bij mijn teef zijn de eierstokken en baaroeder dus niet verwijderd, reden zie boven. Als ik de prijs van een sterilisatie en de prijs van het verwijderen van het tumorweefsel bij elkaar op zou tellen zou ik iets boven de 300 euro uitgekomen zijn.... dat is wel even iets anders als 820 euro.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2007 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja natuurlijk. Je had betere afsprken moeten maken, net zoals je vermoedelijk bij een garage doet als je auto gerepareerd wordt.
Gek dat mensen altijd denken dat dierenartsen maar voor niks of voor weinig moeten werken, weet je wat voor investeringen die mensen moeten doen?
aak hebben ze oook nog personeel rondlopen wat betaald moet worden.
Dierenartsen die zwaar onder de tarieven gaan zitten, zuinigen dit meestal ergens op uit: werken bijvoorbeeld met onveilige=goedkope narcose, hebben weinig of geen assistentie en investeren niet in innovaties.
Als je een huisdier wilt is het een goed idee om een spaarrekening achter de hand te houden die speciaal voor problemen is.
Een van mijn katten kreeg diabetes, en ik was 2000 euro verder voor ze helemaal ingesteld was.
Maar ze leeft al 3 jaar door. Gelukkig.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas zul je de rekening moeten betalen. Je kunt eventueel nog een gesprek aangaan met je dierenarts en vragen waarom hij tussendoor niet heeft gebeld om aan te geven dat het eindbedrag op het dubbele uit zou komen. Misschien kan hij nog iets aan de prijs doen. Verplicht is hij het niet. Zitten de nabehandelingen ook bij deze prijs? Die kunnen namelijk behoorlijk oplopen. Ik zou er in ieder geval wel even naar informeren.

Wellicht een leer voor de volgende keer? Bij mijn dierenarts heb ik trouwens de mogelijkheid om dit soort kosten in bv. maandelijkse termijnen te betalen. Als je het bedrag even niet hebt kun je een voorstel doen.

Tenslotte: natuurlijk laat je een oude hond niet zomaar inslapen als hij iets heeft. Ik zou alleen wel heel goed informeren over de risico's  van uitzaaiingen. Zeker bij een oudere hond loop je echt het risico dat er over een paar maanden ergens anders weer een gezwel ontstaat en dan begint alles opnieuw.

Veel succes en vooral veel plezier met jou dappere oudje.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2007 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mag ik vragen waar de hond is geopereerd? Onze hond heeft een gebroken pootje, moet morgen beslissen hoe en wat. Alleen al gips aanbrengen kost al 200 euro en het consult van gisteravond 146,00.

Dus ben even aan het zoeken op Internet naar alternatieve dierenartsen.

Mvg,

Lara van Gelderen