el
door elena86 Apr 17, 2014 om 22:05
Auto & vervoer

Opgelicht door Opel Garage?

Ik heb mijn Opel corsa van 2004 naar de opelgarage gebracht nadat mijn olielampje begon te branden. In eerste instantie zeiden zij dat het de ketting was en hebben zij een nieuwe ketting erin gezet; kosten 800 euro. Ze belde me op om te zeggen dat ze problemen waren tegengekomen met de druk aslagers, die zouden afgeschaafd zijn en slijpsel daarvan zou in de motor terecht zijn gekomen. Optie; nieuwe of een nieuwe motor, ze gaven aan dat zij het risico wel zouden durven te nemen om alleen nieuwe druk aslagers erin te zetten. zo gezegd zo gedaan, kosten zouden oplopen tot 1400,-.
Nu belde ze vandaag weer dat het olielampje nog steeds bleef branden en er teveel speling op de motor zou zitten, ze konden er niets meer aan doen behalve een nieuwe motor erin zetten maar dat zou in de 3000 euro lopen.

Al met al; is mijn probleem niet opgelost maar moet ik wel betalen voor de nieuwe onderdelen (ketting en drukaslagers) en werkuren van 1400,-.

Wat is nu mijn recht? Moet ik deze rekening betalen? Terwijl mijn probleem niet is opgelost, ik kan niet eens rijden met deze auto.....

ik ben absoluut geen kenner, maar heb wel het gevoel dat ik opgelicht wordt waar ik bij sta. Wat raden jullie mij aan?

7120 9 Rapporteer

sw
door swat1500 - Apr 18, 2014 om 09:59
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Opgelicht bent u niet. Wel kan gesteld worden dat de garage een slechte diagnose heeft uitgevoerd voordat zij aan de slag ging. De garage heeft kosten gemaakt en daar zult aan mee moeten betalen maar het volledige bedrag lijkt mij niet terecht. Een tegemoetkoming bij het plaatsen van een nieuwe (tweedehands) motor lijkt mij ook op zijn plaats.
Ga eens praten met het juridisch loket of wellicht heeft u een rechtsbijstandsverzekering.

pi
door pieterwolters - Apr 18, 2014 om 11:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als de ketting en drukaslagers vervangen moesten worden ben je niet opgelicht. Je bent wel opgelicht als deze onderdelen niet hoefde te worden vervangen en de garage heeft BEWUST deze onderdelen vervangen terwijl ze wisten dat het niet nodig was. Dus als zij serieus meende dat het wel vervangen moest worden terwijl dit niet het geval was, dan is het ook geen oplichting, hoogstens incompetentie. Maar dat is niet strafbaar.

me
door mein33 - Apr 19, 2014 om 14:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij een brandend oliedruklampje denk je eerst aan te weinig olie in de motor en dat er olie moet worden bijgevuld. Is er recentelijk olie bijgevuld of ververst, controleer dan de viscositeit van de olie, te dunne olie kan een reden zijn.
Als dat niet het geval is denk je aan de oliedruksensor, deze dient gecontroleerd worden op z'n werking en/of vervangen worden om deze uit te sluiten van de oorzaak.
Het oliefilter vervangen om uit te sluiten dat deze gedeeltelijk verstopt is.
Vervolgens komt de oliepomp in aanmerking voor controle. Een verstopt filter of slechte werking van de pomp kan de oorzaak zijn.
Blijkbaar is uw garage, na onzorgvuldig onderzoek, gelijk gaan sleutelen, met alle financiële gevolgen van dien.
De auto door een andere garage of de importeur laten controleren, second opinion, is misschien een optie. Een motor vervangen, zonder dat het echt duidelijk of het draaiende gedeelte echt de oorzaak is van het probleem, gaat wel heel erg ver.

Gelet de huidige marktwaarde van de auto lijkt het weggegooid geld om nog € 3000,00 te spenderen aan een nieuwe/andere motor.

Heeft u een rechtsbijstandverzekering, dan zou u daar eens kunnen informeren wat uw recht is en anders informeren bij het Juridisch loket.

ro
door ron530 - Apr 19, 2014 om 14:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een olielampje dat tijdens het rijden gaat branden betekend dat er geen oliedruk meer is, de smering valt weg en voor dat je aan de kant staat is er al een behoorlijke schade ontstaan. Krukas en drijfstang lagers gaan als eerste hemelen, een goede erkende Opeldealer begint er niet eens aan want een ruilmotor is veel goedkoper. Edoch als de dealer een prijsafspraak heeft gemaakt voor de totale reparatie dient de dealer zich daar ook aan te houden.

grindweg
door grindweg - Apr 20, 2014 om 11:44
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ten eerste stel u inverbinding met de bovag geschillen commissie.
uw auto is met het verhaal en de genoemde bedragen het repareren niet waard.
maar dat is uw keuze.
we kunnen stellen zoals u het schrijft dat de diagnose onjuist is gesteld.
maar wat is er afgesproken en in welke volgorde en bedragen.
elk verhaal heeft twee kanten natuurlijk.
.

door 1953 - Apr 20, 2014 om 14:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Olielampje en ketting?! Waar slaat deze combinaties op? Ondeskundigheid van de monteurs!

Olielampje = oliepeil controleren en zonodig de vereiste olie bijvullen of vervangen.

ro
door ron530 - Apr 20, 2014 om 14:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik had al eerder aangegeven dat het oliedruk lampje niets met de hoeveelheid olie te maken heeft. Moderne auto's geven wel de hoeveelheid olie aan maar die staat los van de oliedruk lamp. Het is vrij simpel als de oliedruk weg valt is er geen smering meer met grote schade van dien.

h.
door h.terpstra - May 8, 2014 om 23:02
202 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=elena86 schreef op donderdag 17 apr 2014, 22:05]Ik heb mijn Opel corsa van 2004 naar de opelgarage gebracht nadat mijn olielampje begon te branden. In eerste instantie zeiden zij dat het de ketting was en hebben zij een nieuwe ketting erin gezet; kosten 800 euro. Ze belde me op om te zeggen dat ze problemen waren tegengekomen met de druk aslagers, die zouden afgeschaafd zijn en slijpsel daarvan zou in de motor terecht zijn gekomen. Optie; nieuwe of een nieuwe motor, ze gaven aan dat zij het risico wel zouden durven te nemen om alleen nieuwe druk aslagers erin te zetten. zo gezegd zo gedaan, kosten zouden oplopen tot 1400,-.
Nu belde ze vandaag weer dat het olielampje nog steeds bleef branden en er teveel speling op de motor zou zitten, ze konden er niets meer aan doen behalve een nieuwe motor erin zetten maar dat zou in de 3000 euro lopen.

Al met al; is mijn probleem niet opgelost maar moet ik wel betalen voor de nieuwe onderdelen (ketting en drukaslagers) en werkuren van 1400,-.

Wat is nu mijn recht? Moet ik deze rekening betalen? Terwijl mijn probleem niet is opgelost, ik kan niet eens rijden met deze auto.....

ik ben absoluut geen kenner, maar heb wel het gevoel dat ik opgelicht wordt waar ik bij sta. Wat raden jullie mij aan?

h.
door h.terpstra - May 8, 2014 om 23:27
202 Antwoorden / 1 Vragen

Elena 86.
ik ben misschien wat laat, maar niets betalen op voorhand.
U informatie is vaag. Speling op de motor? Ketting vervangen. Druk aslagers???
Heeft u werkelijk de tekst over genomen van het garage bedrijf.?
Geef de km. stand van de auto aan.Bij 120 000 km moet bij de meeste auto merken de ketting of de distributie snaar vervangen worden.Een goede garage vervangt dan ook de rollen en de koelvloeistof.
Zal op de rekening moeten staan.
Natuurlijk zit er speling op / in de motor. Het is een Opel.!
Elena , feit. Hier klopt iets niet.! U bent niet verplicht het gebrek aan kennis van dit auto bedrijf te betalen. Ik spreek uit meerdere ervaringen. Dat lampje heeft een onschuldige oorzaak waarschijnlijk..
Meet het olie peill. Is het voldoende, ga lekker rijden. Ook bij overjarige olie, zal het lampje niet branden.
De tip van de oliedruk meter is een waardevolle.