gr
door gromit Feb 2, 2015 om 10:41
Elektronica & tv

Oplader Oral B

Ik heb drieënhalf jaar geleden een Oral-B Triumph elektrische tandenborstel gekocht. Een tijdje terug merkte ik dat de bedrading vlak bij het laadgedeelte beschadigd was, nu een paar maanden later is de bedrading helemaal zichtbaar. Ik wilde een nieuwe bestellen, maar ze zijn uit de handel gehaald. Een telefoontje naar Proctor en Gamble leerde mij waarom. Ze mogen deze laders wegens bepaalde redenen ( en ik heb wel een idee waarom niet) niet meer produceren van de overheid, en blijkbaar is dit wereldwijd, want ik kan er nergens op internet eentje bestellen.
Ze raden mij aan een nieuwe tandenborstel te kopen, wat ik zonde vind, de tandenborstel koste bijna €150,- en doet het verder goed.
Ik heb twee vragen:
1. Als er bij auto's iets mis is, is er een terugroep actie en wordt het defect verholpen, waarom gaat dit niet op voor dit probleem?
2. Heb ik niet ergens recht op? De garantie is weliswaar verlopen, maar bij normaal gebruik zou de lader toch niet zo beschadigd mogen raken?

7567 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed uitgerekend heb, kunt u voor de prijs van een Volkswagen Golf ongeveer 15.000 Oral B tandenborstels kopen. Dat verklaart waarschijnlijk dat Oral B niet doet aan "terughalen acties' doet.

Maar het type dat u zoekt, kunt u NIET kopen, want die zijn niet meer toegestaan.
Bovendien, 3 jaar oud. Geen garantie.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op maandag 2 feb 2015, 11:08: Als ik het goed uitgerekend heb, kunt u voor de prijs van een Volkswagen Golf ongeveer 15.000 Oral B tandenborstels kopen. Dat verklaart waarschijnlijk dat Oral B niet doet aan "terughalen acties' doet.

Waarschijnlijk geen rekentoets gehad.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar het type dat u zoekt, kunt u NIET kopen, want die zijn niet meer toegestaan.
Bovendien, 3 jaar oud. Geen garantie.
Dit is dus onzin.

Klik en lees wat er staat over fabrieksfout.( even naar onder scrollen.)

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jugendstil,

OT
.....Als ik het goed uitgerekend heb.....
Niet dus! ;-)

@carola.83,

.....Waarschijnlijk geen rekentoets gehad.....
En/of gezakt voor de leestest. ;-)

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nieuwe lader kopen dan maar? Klik hier.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op maandag 2 feb 2015, 12:04: Nieuwe lader kopen dan maar? Klik hier.

Moet TS maar net het type borstel hebben die op deze lader kan. TS zou kunnen kijken op Marktplaats.

Over welke Oral-b borstel hebben we het precies? Ik heb hier namelijk diverse modellen liggen, misschien kan ik wat betekenen voor je.

Neemt niet weg dat ik vind dat Oral-b zich er wel erg gemakkelijk vanaf maakt. Een kortingsaanbod was wel het minste wat ze zouden kunnen doen. We hebben het hier tenslotte niet over een borstel van 25 euro.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de oplader nog werkt, heel voorzichtig ermee omgaan en het beschadigde deel van de bedrading dan maar omwikkelen met (isolatie) tape.
De meeste oral b opladers zijn niet geschikt omdat de triumph in de oplader staat en niet erop.
De triumph tandenborstel heeft dan ook niet zo'n diepe uitsparing aan de onderzijde dat deze over het opstaande midden van andere opladers past.
Alleen het type A, F en R tandenborstels (staat aan onderzijde) hebben blijkbaar een voldoende diepe uitsparing.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op maandag 2 feb 2015, 12:16:
Moet TS maar net het type borstel hebben die op deze lader kan. TS zou kunnen kijken op Marktplaats.
...

Uiteraard, maar TS geeft het type niet aan en deze lader is geschikt voor de Oral-B Triumph 5000 SmartGuide D.34 en de Oral-B Triumph 7000. Dus er bestaat in ieder geval een kleine kans dat de lader geschikt is, zo niet dan kunnen ze TS op de site misschien wel helpen. Je weet tenslotte maar nooit.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de oplader nog werkt, heel voorzichtig ermee omgaan en het beschadigde deel van de bedrading dan maar omwikkelen met (isolatie) tape. Sorry maar dit is een onverantwoordt advies als het gaat om het netsnoer. Hiervan is de bedrading vermoedelijk te dun waardoor deze warm wordt en de isolatie gaat smelten. Doordat een deel in de voeding zit kan er sluiting ontstaan. Mocht u niet aan een andere oplader kunnen komen probeer deze dan te openen, zit meestal aan de onderzijde gelijmd, en vervang het netsnoer.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2015 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerbera

Met voorzichting ermee omgaan bedoel ik dat er niet nog meer snoer beschadigd wordt en niet vanwege de 230V netspanning.
In de stekker van de oplader wordt de spanning teruggebracht naar een veilige laagspanning.
Als de isolatie van beide draden beschadigd is kan er kortsluiting ontstaan maar de TS schrijft dat de bedrading zichtbaar is, dus blijkbaar is hiervan de isolatie niet beschadigd.

Wat u voorstelt om het oplaadgedeelte maar open te maken lijkt me geen eenvoudige klus.
En dan bestaat nog de kans dat met het openen het tere spoeltje wat in dat gedeelte van de oplader zit, beschadigd wordt en kun je de oplader weggooien.

Dus lijkt me dat ze wat isolatietape om het snoer moet doen om verdere beschadiging van het snoer te voorkomen.
Als het maar enigszins onveilig zou zijn had ik dit advies niet gegeven.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2015 om 02:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het het netsnoer dat zo beschadigd is?
Hoe kan dat gebeurd zijn?

Als dat snoer beschadigd is door uw eigen onzorgvuldigheid, vind ik dat u redelijkerwijs zelf een oplossing moet zoeken.

Bij een zo dure tandenborstel zou ik de importeur zelf gaan mailen, mogelijk kan de winkel waar u 'm gekocht heeft u aan de site van de importeur helpen, of zelfs een mailadres geven. Die van uw OralB is als ik u goed begrijp: Procter & Gamble.

Bellen zou tweede optie zijn omdat dat mijn geduld meestal tergt.

Achteloos het woord 'Consumentenbond' laten vallen wil nog wel wonderen doen voor de bereidwilligheid van die importeur.

Als het enkel het netsnoer is waarvan de blauwe/bruine aderen zichtbaar zijn, is dat op zichzelf niet gevaarlijk en zou u met wat (goede!) isolatietape de oplader weer bruikbaar kunnen maken voor gebruik in een droge ruimte.

Als het koper van de 220V draden te zien is, zou ik liever zelf proberen de oplader (met zorg) open peuteren. Die zijn meestal dichtgelijmd, moet met een scherp mes de naad rondom los 'gesneden' worden.

Een dergelijke klus kunt u beter niet doen als u zich geen slimme doehetzelver voelt, want uw vingers zijn meer waard dan het apparaatje.

Als het lukt de oplader zonder al te erg breekwerk open te krijgen, is het netsnoer vervangen niet moeilijk meer.
Wel moet u inderdaad heel voorzichtig zijn met het oplaadspoeltje, maar ook het transformatortje is kwetsbaar voor beschadiging.

Een laatste tip is om te gaan vragen bij een kringloopwinkel.
De kunst is dan een oplader te vinden waarop uw model tandenborstel past,
want er zijn veel verschillende 'aansluitingen'. Verschillende diepte, vorm van 'pen en gat'.

Sukses.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2015 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie adviezen en tips. Ik heb inmiddels contact opgenomen met consuwijzer. En ondanks het feit dat de garantie verlopen is heb ik toch recht op een oplossing. Je mag er namelijk vanuit gaan dat bij normaal gebruik ( en ik er geen mee touwtje gesprongen of een touwtrekwedstrijd mee gehouden) ik toch rechten heb, omdat je er vanuit kan gaan dat zoiets als een oplader niet zo snel kapot kan gaan. Ik ben er inmiddels ook achter gekomen dat deze lader twee jaar geleden uit de handel is gehaald. Dus de persoon die suggereerde dat ik er niet netjes mee om ben gegaan mag mij antwoord geven op de vraag waarom P&G deze lader niet meer op de (Nederlandse) markt mag brengen. Op consuwijzer staan standaard brieven voor dit soort problemen, dus er is er eentje onderweg naar Mediamarkt die denkt dat hun voorwaarden boven de Nederlandse wet staan.