ri
door rickvandervliet Jul 10, 2015 om 20:38
Geldzaken & recht

Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Het appartement waar ik voor getekend heb is een ex-koophuis wat nu door de Makelaar verhuurd wordt. (Waarschijnlijk omdat ze het niet verkocht kregen) Het is nu permanent een huurhuis, het is niet zo dat het huis later weer in de verkoop gezet wordt (naar mijn wetens :P)

Bij het tekenen van het huurcontract is aangegeven dat ik vandaag gebreken aan kon geven en dat deze dan opgepakt zouden worden. We hebben het toen ook over de muren gehad, die ik bij een eerste bezichtiging al gezien heb.

Vandaag heb ik de oplevering gehad. Hier constateerde ik dat de muren gekleurd en erg smerig zijn. Volgens de algemene voorwaarden dienen deze wit afgeleverd te worden, al geeft de verhuurder aan dat 'deze regel niet zo nauw gevolgd wordt'. De muren zijn bruin en blauw geverfd. Hiernaast zitten deze vol met gaten waar de vorige eigenaren iets opgehangen hebben. Ook zitten er veel vlekken op de muren. Onder andere bij de keuken en boven de verwarmingen (deze zijn het ergst zichtbaar, grote zwarte vlekken).

Ik heb aangegeven dat ik dit als gebreken zie en dat ik graag de gaten gevuld en de muren geverfd wil hebben. De mevrouw die de oplevering verzorgde gaf echter aan dat zij dit niet op gingen pakken aangezien het een ex-koopwoning is.

Ik wil graag weten wat mijn rechten hierin zijn. Volgens rijkswaterstaat is de huurder verantwoordelijk voor klein onderhoud aan o.a. de binnenmuren. Echter is dit niet door mijn toedoen en heb ik dit aangegeven voor ik de sleutel ontving. Ik heb aangegeven dat ik niet met de staat van de muren akkoord ga, dit wordt door de Makelaar intern verder uitgezocht en ze komen later bij mij terug.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
Rick

1846 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 10, 2015 om 20:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Volgens de algemene voorwaarden dienen deze wit afgeleverd te worden, al geeft de verhuurder aan dat 'deze regel niet zo nauw gevolgd wordt'........

Dat klopt. De ene verhuurder maakt van gekleurde muren en/of boorgaten geen enkel probleem. De andere verhuurder eist van de vertrekkende bewoner dat muren in een lichte kleur gesaust worden en alle gaatjes gedicht.

Ik ben in mijn leven heel vaak verhuist en in alle woningen heb ik moeten verven, sauzen, behangen, gaten dichten enz. enz. enz.

2x een goede muurverf er over heen en de muren zijn weer spierwit.

Cookies
door Cookies - Jul 10, 2015 om 21:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. Je zou kunnen proberen een deal te sluiten: zij betalen de muurverf en jij smeert het er op.

ph
door philip36 - Jul 10, 2015 om 21:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat hun het niet zo nauw nemen heeft u geen boodschap aan.
De vorige bewoner was natuurlijk de eigenaar van de woning.
De makelaar zal het huis wel gekocht hebben in de staat waarin u het gezien hebt.
Het is iets anders als de vorige bewoner een huurder was geweest.
Dan had de makelaar van die huurder kunnen eisen dat de muren gaaf en wit opgeleverd zouden worden.

Hoe kan de makelaar zeggen dat die regel niet zo nauw gevolgd wordt?
Dit is toch een heel andere situatie, u bent de eerste huurder in dit huis en als u eruit gaat eist hij van u dat de muren wit opgeleverd moeten worden want dat staat in de algemene voorwaarden.
Bruin en blauw krijg je niet zo makkelijk bedekt.

Als de algemene voorwaarden bij het huurcontract horen wat u getekend heeft kunt u eisen dat de muren gaaf en wit afgeleverd worden.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt helemaal niets te eisen. Maakt een staat op van de woning zoals hij er uit ziet, dan ligt het vast dat u die bij vertrek ook zo weer kan achterlaten.

Ik zou niet weten waarom alle muren wit gesausd zouden moeten zijn.

ph
door philip36 - Jul 10, 2015 om 22:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1

Moet de TS bij vertrek de muren blauw en bruin achterlaten en nog vol met gaten ook nog.
Lijkt me nog een heel karwei als hij ze nu gaaf en wit gaat maken.
Wat als TS de muren nu rose wil hebben, hoe moeten ze dan opgeleverd worden bij vertrek?
Als het in de algemene voorwaarden staat dat ze wit afgeleverd moeten worden is het niet meer dan billijk dat de TS dan ook met witte muren kan starten.

tenormin
door tenormin - Jul 10, 2015 om 23:04
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Denk toch dat bij huren van een koopwoning er andere normen gelden. Dus zelf aan de slag gaan lijkt me wel een normale optie. Van diverse koopwoningen die ik had was deze "claim" niet: alleen 'take it or leave it'. Huurwoning moet men toch echt zelf aan de slag. Men kan natuurlijk eisen stellen, denk dat er voldoende belangstelling is als huis een redelijke huurprijs heeft. Kan alleen maar zeggen me ook slagen in de rondte te hebben geverfd, gesausd enz. Zelfs al zag het er goed uit, smaken verschillen in kleur e.d. Weet ook dat donkerblauw!! wat meer werk bezorgt dan... Maar opknappen doet/moet iedereen, denk ik dan.

Cookies
door Cookies - Jul 10, 2015 om 23:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........Bruin en blauw krijg je niet zo makkelijk bedekt.......

Met goede (dus geen goedkope troep) dekt het in 2x. Ik heb alle kleuren van de regenboog zo'n beetje gehad in woningen, zijn allemaal netjes wit geworden.

En boorgaten (want daar heeft topicstarter het over), is toch het werk niet om even te dichten.

Ik vermoed dat het een 'take it or leave it' kwestie is.

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2015 om 23:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb dezelfde ervaringen als @carola.83 en mensen uit eigen kring idem.
Ik zou proberen de deal te maken zoals @carola.83 voorstelt als de verhuurder verder niet over de brug komt.

zoekster
door zoekster - Jul 10, 2015 om 23:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de muren wit moeten worden afgeleverd bij het verlaten van de huurwoning, dan moeten ze ook wit worden opgeleverd. Indien niet, dan moet u de muren van de woning in welke staat dan ook moeten kunnen afleveren als u zelf weer vertrekt. Laat dat optekenen.

Overigens kan het geen kwaad een balletje op te gooien bij de verhuurder. Ik heb eens een woning gehad waarbij de vloer kapot was door uitgetrokken verlijmd tapijt. Nadat ik de woning had bemachtigd heb ik de opzichter erbij gehaald en toen kreeg ik door het hele huis prachtig nieuwe strakke betonnen vloeren.
Je kunt altijd nog de handdoek in de ring gooien.

uwjurist
door uwjurist - Jul 11, 2015 om 09:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het eens met zoekster.

• Het uitgangspunt bij opleveren van de woning is dat de huurder de woning moet opleveren zoals deze was bij het aangaan van de huurovereenkomst (behoudens normale slijtage e.d.)

Verder geldt bij huurovereenkomsten van op of ná 1 augustus 2003 het volgende:
• Bij oplevering zonder opnamestaat, mag de u de woning opleveren zoals deze is. Als de verhuurder het hier niet mee eens is, dan moet de verhuurder bewijzen dat de woning in betere staat was bij het begin van het contract.
• Bij oplevering met opnamestaat, moet u de woning opleveren zoals beschreven op de opnamestaat. Zaken die door normaal gebruik en slijtage zijn verouderd of stuk zijn gegaan hoeft u niet te repareren. Als u het achteraf niet eens bent met de opnamestaat dan moet u zelf bewijzen dat de woning slechter was dan vermeld in de opnamestaat.

Vraagsteller treft de woning in abominabele staat aan, moet deze zelf opknappen (verven en boorgaten dichten) en bij vertrek na jaren weer verven en gaten dichten als hij hiermee akkoord gaat. Ik adviseer dus om hiermee niet akkoord te gaan. En om te eisen dat de woning wit geschilderd en zonder boorgaten wordt opgeleverd. Wil verhuurder dat per se niet dan adviseer ik om tenminste vast te laten leggen hoe de staat van de woning nu is (incl. foto’s) en dat de woning ook weer met de verf die er dan op zit en met boorgaten enz. mag worden opgeleverd.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2015 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In elk huis zitten wel gaatjes in de muur waar iets gehangen heeft en iedereen heeft wel een ander kleurtje op de muur.

Als ik de vraag zo lees, zou ik haast denken dat de woningnood opgeheven is. Mooi.

Doet de makelaar niet wat u wilt, dan huurt u toch een ander appartement?

ri
door rickvandervliet - Jul 11, 2015 om 11:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Ik weet dat als ik het zo laat, ik het ook zo weer mag achter laten. Maar dat is niet wat ik wil. De grote zwarte vlekken (het gaat niet alleen om de kleur van de muur) en de gaten zijn dusdanig aanwezig dat het storend is. Woongenot wordt altijd benoemd in contracten, en dit stoort mij in mijn woongenot.

Desondanks ben ik heel erg blij dat ik dit appartement in kan trekken, ik wilde gewoon ervaringen van anderen horen. Dat er altijd wel werk moet gebeuren, snap ik. Dit zijn echter gebreken die zijn achtergelaten door de vorige eigenaar, die de makelaar niet op wil pakken omdat het de vorige 'huurder' dus geen huurder was.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2015 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die vorige huurder was blijkbaar de eigenaar. Dit is geen huis van een WBV dat standaard is. Zorg er alleen voor dat niet in het contract staat dat u per se alles wit en gladjes moet achterlaten en steek dan de handen uit de mouwen en ga aan de slag.