li
door liselottebrand Oct 6, 2015 om 21:03
Huishouden & energie

Oplevering huurwoning

Wij gaan binnenkort onze huurwoning verlaten. Toen we de woning huurde waren 2 muren in de slaapkamer donkergrijs geschilderd door de vorige bewoner. Omdat er in het regelement stond dat na de huurperiode de woning opgeleverd moest worden zoals bij aanvang van de huur zijn wij akkoord gegaan met deze kleur op de muur. We hebben de grijze kleur gewoon op de muur laten zitten.

De woonstichting eist echter nu dat wij deze muren wit opleveren. In het nieuwe regelement staat namelijk dat de huurwoning opgeleverd moet worden met muurkleuren die in 1 laag te witten zijn.

Staan wij als huurder in ons recht omdat het oude regelement ( die bij aanvang van de huur van toepassing was) zegt dat we de huurwoning moeten opleveren zoals bij aanvang, of geldt het nieuwe regelement, ondanks dat wij toen al geruime tijd de woning huurden?

1627 13 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Oct 6, 2015 om 21:08
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste liselottebrand,

bent u schriftelijk op de hoogte gesteld van het gewijzigde huurreglement door de verhuurder of komt het gewijzigde huurreglement voor u nu uit de lucht vallen ?

li
door liselottebrand - Oct 6, 2015 om 21:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het nieuwe regelement is niet bekend gesteld aan ons.

ho
door hopetobehelping - Oct 6, 2015 om 21:30
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste liselottebrand,

over het algemeen maakt het huurreglement deel uit van uw huurovereenkomst.
Een wijziging dient dan ook door uw verhuurder te worden aangegeven. Dat het nieuwe reglement niet bekend is gesteld aan u klopt natuurlijk niet.
Als ik u was zou ik de verhuurder daar op aanspreken. Bij de huurovereenkomst kan nadat u de huur heeft opgezegd kan men natuurlijk niet zomaar met een nieuw huurreglement op de proppen komen.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 6, 2015 om 22:12
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hebben ze ook al aangegeven wanneer dat is ingevoerd?

Uw contract is nog geldig en als je niets ontving is het hun probleem en gelden oude regels nog.
Zij moeten bewijzen dat U ooit iets heeft ontvangen.

Gewoon negeren en niet betalen voor witten....

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2015 om 22:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier over oude en nieuwe huurreglementen en oplevering woning.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2015 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor u is dat nieuwe reglement natuurlijk niet van toepassing. Toen grijs, nu ook grijs.

door 1953 - Oct 7, 2015 om 02:11
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt het allicht voorleggen aan de Huurcommissie.

Als in de loop der tijd het huurreglement eenzijdig is gewijzigd, dan bent u ten tijde van het afsluiten van het huurcontact het huurreglement dat toen gold aangegaan. M.a.w. het huurreglement van toen is van toepassing op uw situatie. U hebt nimmer voor het nieuwe huurreglement getekend.

De woonstichting moet zich houden aan de huurreglement wat destijds werd ondertekend en die geldt nog steeds.

"Dit is mijn oordeel en daarmee moet u het mee doen".

uwjurist
door uwjurist - Oct 7, 2015 om 09:02
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Uw verhuurder kan hier niet ineens mee aankomen. Bepalend zijn de afspraken en gang van zaken bij aangaan van de huurovereenkomst:

• Het uitgangspunt bij opleveren van de woning is dat de huurder de woning moet opleveren zoals deze was bij het aangaan van de huurovereenkomst
• Veranderingen die u zelf met schriftelijke toestemming van de verhuurder heeft aangebracht mag u laten zitten, tenzij destijds is afgesproken dat u deze moet verwijderen bij het einde van de huurovereenkomst.
• Zaken die door normaal gebruik en normale slijtage zijn verouderd vallen hier buiten. Het is logisch dat bijvoorbeeld een keuken na 10 of 20 jaar deels of geheel versleten is.

De vraag is uiteraard hoe bepaald wordt, in welke staat de woning was bij het begin van het huurcontract. Welke regels daarvoor gelden hangt van 2 dingen af:

1. Is er bij het aangaan van de huurovereenkomst een opnamestaat gemaakt? Dat is opnamestaat is een beschrijving van de eigenschappen en alle eventuele gebreken of mankementen in- of aan de woning die door huurder en verhuurder moet zijn ondertekend bij het aangaan van het huurcontract.
2. De regels over oplevering zijn in het nieuwe huurrecht van 1 augustus 2003 veranderd. Voor huurcontracten die vóór 1 augustus 2003 zijn ingegaan gelden nog de oude regels, voor
contracten die 1 augustus 2003 of later zijn ingegaan gelden de nieuwe regels.

Contracten van vóór 1 augustus 2003
• Bij oplevering zonder opnamestaat bij aanvang van de huur, moet u er van uitgaan dat de woning bij het begin van het contract in goede staat was. U moet de woning dan ook in goede staat opleveren (behalve normale slijtage).
• Bij oplevering mét opnamestaat bij aanvang van de huur moet u er van uitgaan dat de woning in goede staat was behalve de zaken die in de opnamestaat staan. U moet de woning in goede staat opleveren. Met uitzondering van de gebreken op de opnamestaat en normale slijtage.
• Bij contracten van voor 1 augustus 2003 ligt de bewijslast over de staat van de woning bij de huurder. Als de opnamestaat niet klopt moet de huurder dit kunnen aantonen. Dit is niet makkelijk. U zult dit moeten bewijzen met bijv. foto’s en verklaringen van getuigen, zoals buren of een aannemer die in de woning heeft gewerkt.

Contracten van op of ná 1 augustus 2003
• De bewijslast is voor deze contracten omgekeerd. Bij oplevering zonder opnamestaat, mag de u de woning opleveren zoals deze is. Als de verhuurder het hier niet mee eens is, dan moet de verhuurder bewijzen dat de woning in betere staat was bij het begin van het contract.
• Bij oplevering met opnamestaat, moet u de woning opleveren zoals beschreven op de opnamestaat. Zaken die door normaal gebruik en slijtage zijn verouderd of stuk zijn gegaan hoeft u niet te repareren. Als u het achteraf niet eens bent met de opnamestaat dan moet u zelf bewijzen dat de woning slechter was dan vermeld in de opnamestaat.

Opleveringsprocedure
Als u bepaalde zaken moet herstellen (niet de kleur van de muren!) dan moet de verhuurder wel een zorgvuldige procedure in acht nemen. U moet de kans krijgen om de gebreken zelf te verhelpen. Daarom moet de verhuurder zowel een voorinspectie als een eindinspectie houden.
Als dat niet is gebeurd kan verhuurder daar niet achteraf mee aankomen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uwjurist

Wel zo netjes om de bron te vermelden.

uwjurist
door uwjurist - Oct 7, 2015 om 09:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 09:08]@uwjurist
Wel zo netjes om de bron te vermelden.
Ik ben de bron. Mijn teksten zijn al jaren oud en overal te vinden en worden ook al jaren gekopieerd. Ook door uw zogenaamde bron.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 09:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hier maar de bron.

http://www.huurders.info/beeindiging-huurcontract/oplevering-woning/

uwjurist
door uwjurist - Oct 7, 2015 om 09:33
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 okt 2015, 09:18]Dan hier maar de bron.

http://www.huurders.info/beeindiging-huurcontract/oplevering-woning/.
Onzin. Zie - bijvoorbeeld - mijn antwoord van begin 2010 op : http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=127520.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uwjurist

Inderdaad, doorslaggevend.:-))