ka
door kambiz Oct 6, 2015 om 23:01
Geldzaken & recht

Oplevering huurwoning verkregen door woningruil

Onlangs hebben we onze huurwoning opgeleverd in een zo goed en schoon mogelijke staat. De woning hadden we 3,5 jaar geleden via woningruil verkregen. De woningcorporatie vond bij de oplevering allerlei gebreken en wil dat we 700,- euro vergoeden plus daarnaast 1000,- euro voor verwijdering van een laminaatvloer die ze niet goed genoeg vinden maar dat even ter zijde. Bij de gebreken gaat het om kleine zaken die veroorzaakt zijn door de vorige bewoner (veelal onzorgvuldig verfwerk of verf op tegels) maar ook zeer verouderde sanitair die niet schoner te krijgen is verwachten ze brandschoon te zien. Sinds wij er zijn gaan wonen hebben we de algemene staat van de woning sterk verbeterd maar niet alle onvolkomenheden veroorzaakt door de vorige bewoner hersteld. De argumentatie van de woningcorporatie is steeds: "heb je bij een woningruil de lusten dan ook de lasten" of "u hebt de woning destijds geaccepteerd." Daarmee schuiven ze alle onvolkomenheden aan de woning in onze schoenen. Het is verbijsterend om mee te maken en volgens mij zitten ze juridisch erg zwak. Maar de zaak lijkt mij zo belachelijk dat het volgens mij niet eens zo ver moet komen. Mijn vraag is wat te doen als ze volhouden met hun standpunt. Heeft de huurder een zwakkere positie bij woningruil? ik kan het nergens vinden. Uiteraard heb ik al een uitgebreide brief geschreven aan de klachtenafdeling van de woningcorporatie maar ideeën of ervaringen die kunnen helpen zijn welkom.

1743 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 6, 2015 om 23:52
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Bij het accepteren van een huurwoning accepteer je deze zoals de staat is, op dàt moment, eventueel na (op papier gezette en ondertekende) herstellingen. Wie die "defecten/storingen" ook heeft veroorzaakt. Heb je je handtekening gezet, samen met de vertegenwoordiger van de verhuurder, op het huurcontract, dan is dat een rechtsgeldig contract met alle plus en min punten denkbaar.

Het begrip "woningruil" doet totaal niet terzake, je accepteert de woning zoals deze is/wordt na beloofde herstellingen.

door 1953 - Oct 7, 2015 om 02:18
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Laminaatvloer kunt u allicht zelf verwijderen, scheelt dan weer sowieso € 1000,00.

Zogenaamde gebreken, heb altijd het gevoel: u staat met de rug tegen de muur en men wil er een slaatje uitslaan. Verhuurder moet u wel een redelijke termijn geven om de gebreken alsnog zelf te doen oplossen.

En wat u mogelijk onredelijk dan onbillijk vindt kunt dan voorleggen aan de Huurcommissie.

Het helpt ook om bij de aanvang, voor het tekenen van het huurcontract, foto's te verzamelen en zonodig bij het huurcontract te voegen als aparte clausule.

diumenge
door diumenge - Oct 7, 2015 om 06:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 7 okt 2015, 02:18]Laminaatvloer kunt u allicht zelf verwijderen, scheelt dan weer sowieso € 1000,00.

Zogenaamde gebreken, heb altijd het gevoel: u staat met de rug tegen de muur en men wil er een slaatje uitslaan. Verhuurder moet u wel een redelijke termijn geven om de gebreken alsnog zelf te doen oplossen.

En wat u mogelijk onredelijk dan onbillijk vindt kunt dan voorleggen aan de Huurcommissie.

Het helpt ook om bij de aanvang, voor het tekenen van het huurcontract, foto's te verzamelen en zonodig bij het huurcontract te voegen als aparte clausule.
En hoe gaan ze dat doen bij een reeds opgeleverde woning?

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2015 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u hier wat aan.

http://www.huurders.info/beeindiging-huurcontract/oplevering-woning/

Ruilen maakt helemaal niets uit.

ka
door kambiz - Oct 8, 2015 om 22:25
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 6 okt 2015, 23:52]Bij het accepteren van een huurwoning accepteer je deze zoals de staat is, op dàt moment, eventueel na (op papier gezette en ondertekende) herstellingen. Wie die "defecten/storingen" ook heeft veroorzaakt. Heb je je handtekening gezet, samen met de vertegenwoordiger van de verhuurder, op het huurcontract, dan is dat een rechtsgeldig contract met alle plus en min punten denkbaar.

Het begrip "woningruil" doet totaal niet terzake, je accepteert de woning zoals deze is/wordt na beloofde herstellingen.

ka
door kambiz - Oct 8, 2015 om 22:32
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 6 okt 2015, 23:52]Bij het accepteren van een huurwoning accepteer je deze zoals de staat is, op dàt moment, eventueel na (op papier gezette en ondertekende) herstellingen. Wie die "defecten/storingen" ook heeft veroorzaakt. Heb je je handtekening gezet, samen met de vertegenwoordiger van de verhuurder, op het huurcontract, dan is dat een rechtsgeldig contract met alle plus en min punten denkbaar.

Er is destijds door ons getekend dat de woning geen schade of gebreken toonde. Waar ze het nu over hebben zijn veelal onzorgvuldig verfwerk (veroorzaakt door de vorigen bewoner), hier en daar verf op tegels e.d., verouderde wc die niet wit te krijgen is en zo nog meer zaken. Dat lijken mij geen schade of gebreken. We leveren de woning dus op in dezelfde staat (en zelfs beter) dan we hem gekregen hebben maar dat vinden ze blijkbaar niet goed genoeg.

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2015 om 22:36
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Je hebt eindcontroles en eindcontroles. De ene is een ze***rd, de andere vind het wel best. Je hebt waarschijnlijk de super kritische uitvoering "getroffen".

ka
door kambiz - Oct 8, 2015 om 22:47
9 Antwoorden / 2 Vragen

Super kritisch inderdaad: voorbeeld: aantal kleine verfspatten op deurknoppen die mij niet waren opgevallen en die ik niet eens heb veroorzaakt. Kosten: 125,- euro en ga zo maar door....
Ik heb wel overal foto's en video's van gemaakt.