linda82
door linda82 May 8, 2006 om 13:22
Voeding & gezondheid

Oppas opa & oma

Hallo,

Ik stel deze vraag namens een vriendin. Zij wil binnenkort de ouders van haar man op haar kinderen laten passen zodra ze weer gaat werken.

Opa en oma gaan dus een aantal dagen in de week oppassen. Ze wil duidelijke afspraken maken met opa en oma. De meest voor de hand liggende zaken zoals de tijden en de voeding zijn al besproken. Zijn er nog zaken die toch wel handig zijn om te bespreken zodat daar later geen onenigheid van kan komen waar men niet zo snel aan denkt?

Is het handig om zulke afspraken schrifelijk vast te leggen of zou mondeling goed zijn?

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Linda

4124 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het grootste nadeel van opa en oma's is dat zij de opvoeding van je over gaan nemen. Hun kinderen zijn ook zo goed terecht gekomen en dat gaan ze nu weer op dezelfde wijze doen. Maak daar duidelijke afspraken over. Zeg dat je blij bent hoe hun dit toen hebben gedaan, maar dat jullie zelf over bepaalde dingen anders denken. Geef duidelijk aan wat jullie willen en dat ze dat dan ook volledig en zonder gezeur accepteren. Als ze dat niet willen is het beter om een andere oppas te zoeken, hoe lullig dit ook kan zijn. Maar het ergste is als jullie met elkaar ruzie krijgen over ideën over opvoeding. Dat kan je de relatie met de ouders en de relatie tussen man en vrouw kosten. Veel gezond verstand hiermee. Groetjes, P.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Linda, Ik ga er vanuit dat uw vriendin echt wel weet hoe schoonmoeder funktioneerd .Anders eerst de kinderen bij Oma en Oma laten logeren .( ook de kinderen hebben een zekere inspraak) Om nu een soort contract te maken m.b.t. het oppassen vind ik wat te ver gaan ,wat wel wordt gedaan is het vastleggen van een eventuele vergoeding.Het volgende reken voorbeeld zou daar bij kunnen helpen.

Rekenvoorbeeld - oppas door oma of opa

Stel, u heeft een belastbaar gezinsverzamelinkomen (dus na aftrek van b.v. hypotheeklasten e.d.) van €40.000,- en uw 2 kinderen gaan 2 dagen per week naar de oppas

  • U betaalt voor de oppas € 5,68 per uur per kind. Dit kost u slechts € 1,06 per uur per kind, omdat de overheid en eventueel de werkgever de kosten voor circa 81% subsidiëren.
  • Oma of opa ontvangen van Via Trumpy voor de opvang € 4,97 per uur per kind, waarvan zij na belasting netto circa € 3,49 overhouden.
  • In dit voorbeeld is dus uw € 1,06 voor oma of opa € 3,49 waard geworden! Per saldo levert dit de familie een winst op van € 2,43 per uur per kind.

Op jaarbasis is het financiële voordeel groot. Oma of opa verdienen in dit voorbeeld € 7.252,-. De ouders betalen slechts € 2.207,-. Het totale familievoordeel is dus netto € 5.045,- per jaar!

Financieel voordeel Via Trumpy

per jaar (netto)

per uur per kind (netto)

opbrengsten oma of opa

€ 7.252,-

€ 3,49

kosten ouders

€ 2.207,-

€ 1,06

totale familievoordeel

€ 5.045,-

€ 2,43

De rekensom is voor elk gezin anders en is o.a. afhankelijk van het aantal uren opvang en uw gezinsinkomen. Voor de meeste gezinnen is er een flink financieel voordeel.In ieder geval een praatstuk ,trouwens hebt u al een vergunning voor het plaatsen van een dakkapel ?? F.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Meer reacties zijn natuurlijk welkom!

Off topic...

De vergunning is gelukkig rond! Half juni gaan we bouwen... dus het is achteraf allemaal nog best goed verlopen.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit laatste slaat volgens mij op deze eerdere vraag:

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=25472&qid=137832

Vladja

ve
door verwijderd - May 10, 2006 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil toch even reageren op de prachtige berekening van Speeltuin. Echt mooi, maar aan dat antwoord kleeft een bezwaar. Het gaat namelijk alleen maar over centjes, en waar ik bang voor ben over kind en relaties. Toch hebben die meerdere antwoorden ook hun functie. Kan de vriendin toch nog beter beslissen, eventueel. Groetjes, P

ve
door verwijderd - May 10, 2006 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Pekogi, De kinderen zijn in de gegeven situatie de belangrijkste factor. Daar valt niet aan te tornen .Maar u moest eens weten wat er gaande is ,vooral als er meer kleinkinderen zijn. Gelukkig speelt dat gedoe niet bij ons .A hebben wij twee kleinzonen en B passen wij al jaren op (indien nodig) met plezier en liefde,zonder over de centjes te praten .fred

ve
door verwijderd - May 11, 2006 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Fred (ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik deze naam gebruik, maar speeltuin.... nou ja. Mijn opmerking was geen aanval op jou. Ik ben nog maar zo'n ruim jaartje op deze site en heb door je antwoorden geen enkele twijfel aan je integriteit. Heel wat jaartjes hebben we nu al opgepast en heel veel liefde kunnen geven en krijgen. Ook op, voor en door andermans kinderen. En dat is ontstaan door een geval waar ik op doelde. Oppassen door (schoon)ouders wordt door de kinderen maar al te vaak als vanzelfsprekend ervaren. Dat kan best wel eens niet goed gaan. Ook gebeurt het dat de kinderen gedurende de zwangerschap langzaam in die richting worden gedreven zodat als het oppassen moet gebeuren ze geen andere kant meer uit kunnen. Er zijn vaak verschillen in opvoeding tussen wat de kinderen voor hun kind willen en wat de oppas(schoon)ouders willen. Dat kan veel problemen en zelfs breuken in de familie opleveren. Maar ja, je kind naar vreemde mensen brengen is ook niet alles. Ook dan moet je precies weten wat je doet. Blijft een kwestie van afwegen. Ik wens ze veel wijsheid toe. En jullie nog veel en lang plezier van je kleinkinderen. Groetjes, Peter.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2006 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat je in de gaten moet houden is ook de opvoeding.Idereen heeft zijn of haar eigen regels.Ik merk zelf ook wel dat als opa en oma geregeld langs komen ze bepaalde regels toch wat versoepelen of aanscherpen waar ik het ook niet altijd mee eens ben..Want het blijven tenslotte mijn of jouw kinderen.Raad geven is prima maar daar moet het wel bij blijven vind ik

                    DENJET

ve
door verwijderd - Oct 10, 2006 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo linda,

Ik wilde eerst ook mijn ouders laten oppassen op de kleine, maar heb uiteindelijk toch besloten om de kleine naar een kinderdag verblijf te brengen. Ik wilde hiermee ruzies verkomen. Het is zeer belangrijk om duidelijke afspraken te maken met de opa en oma, ze hebben namelijk de neiging om alles toe te laten zodat hun bij de kleine in het goede daglicht staan. Uiteindelijk ben jij de dupe als je kleine verwend en vervelend thuiskomt, want bij opa en oma mag dat en bij jou niet.

veel succes met je keuze die je maakt

groetjes nicole

ve
door verwijderd - Oct 10, 2006 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beaudine,

Ik denk dat alles allang geregeld is. Deze vraag is van mei 2006.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 29, 2007 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

heej linda,

ik zou regels maken over wat voor straffen als het kind niet luistert en als het kind ziek is. Opa's en oma's denken daar vaak anders over dan de ouders zelf. Voor het kind is onduidelijkheid zeer irritant. Zeker als ze later dingen moeten gaan plannen. Zorg ook dat het ind duidelijk weet wanneer de grootouders oppassen. Ik zou er overigens geen geld voor betalen want het is toch tijd die ze doorbrengen met hun kleinkind. De grootouders moeten ook zelf duidelijk grensen stellen en elke "oppasser" en opvoeder moet op dezelfde golflengte zitten wat betreft normen en waarden.

veel succes ermee.

-xxx-

allisa