di
door dirk23 Jul 19, 2015 om 08:06
Geldzaken & recht

Optiehandel, zzp, huurtoeslag

Ik ben sinds 4 maanden totaal afhankelijk van een bijstandsuitkering. Dit is geen pretje. Van de 950 euro per maand kan ik leven omdat ik mijn kosten altijd laag heb gehouden. Met de helft daarvan zou het eigenlijk ook nog lukken, zolang ik mijn zorg/huurtoeslag kan behouden.

De Participatiewet waar ik nu onder val, is meer een gevangenis dan een noodvoorziening. Hier zullen mensen door onderdoor gaan maar dat is een ander verhaal.
Om mijn leven niet te laten vergallen wil ik hier zo snel mogelijk uit en heb het plan opgevat om mijn jarenlange interesse te gelde te maken en te gaan handelen op de optiebeurs.
Nu vraag ik me af of ik dan perse ZZPer moet worden omdat vermogenswinsten belastingvrij zijn en ik met btw niks te maken zou hebben. Of kan ik gewoon de maandwinst opgeven en evt een aanvulling krijgen op deze inkomsten binnen de bijstand. Wat zou er gebeuren bij een maandverlies?

Kortom, hoe kan ik het voor mezelf zo voordelig en eenvoudig mogelijk regelen?

Nou, morgen weer verplicht vrijwillig papierprikken en daarna nog proberen een verplichte sollicitatie te doen. En overmorgen weer, met HEAO op zak....

1616 20 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 19, 2015 om 10:02
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Overleg eens met uw uitkeringsambtenaar, die kent alle valkuilen.

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2015 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u bijstand hebt, mag u masr een heel beperkt vermogen hebben en dan overweegt u te gaan handelen op de optiebeurs? Terwijl u afhankelijk bent van huur- en zorgtoeslag? Komisch.

ge
door gerboe - Jul 19, 2015 om 10:15
806 Antwoorden / 0 Vragen

De allerbeste optie is het blijven zoeken van een baan.
En de handel er naast te doen.

ge
door gerboe - Jul 19, 2015 om 10:18
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 jul 2015, 10:15]Als u bijstand hebt, mag u masr een heel beperkt vermogen hebben en dan overweegt u te gaan handelen op de optiebeurs? Terwijl u afhankelijk bent van huur- en zorgtoeslag? Komisch.

Als je met een vrijgesteld bedrag van € 5.895,- een maandinkomen kunt verwerven dan ben je een topper op de beursvloer ;)

reflecs
door reflecs - Jul 19, 2015 om 11:11
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=dirk23 schreef op zondag 19 jul 2015, 08:06]...Nou, morgen weer verplicht vrijwillig papierprikken en daarna nog proberen een verplichte sollicitatie te doen. En overmorgen weer, met HEAO op zak....
Een beetje OT
Papierprikken? Is het dan niet mogelijk om ander vrijwilligerswerk te doen?

valerius-2
door valerius-2 - Jul 19, 2015 om 11:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zoek een baan hoe weinig het ook opbrengt, maar om nu gelijk in de optie handel gaan mee doen is gewoon een vorm van gokken of u moet e3en vooruitziende blik hebben dan kan u beter waarzegger worden.

ho
door hopetobehelping - Jul 19, 2015 om 12:53
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste dirk23,

als ik u was zou ik het toch nog eens een keer goed overdenken.
Met optiehandel kunt u met een redelijk kleine inleg een grote winst behalen maar ook een groot verlies voor uw kiezen krijgen. Het is maar net hoeveel risico u neemt en hoe goed u uw posities al dan niet afdekt.
Zoals door anderen ook al aangegeven, probeer een passende baan te vinden. Gezien uw passie voor beleggen is het misschien een idee om wat professionele beleggers aan te schrijven.

In antwoord op uw vragen, zie geen reden waarom u als ZZP'er zou moeten gaan beleggen. Als u verlies maakt wordt dat uiteraard niet vergoed door de bijstand.

di
door dirk23 - Jul 19, 2015 om 16:42
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik hoef geen duizenden euros per maand te verdienen. Met 400 a 500 euro winst pmnd kan ik al leven. Met een paar duizend euro als werkkapitaal is dit in principe mogelijk. Al teveel risico hoef ik dus niet te nemen. Geen kantoorruimte nodig , geen aquisitie maar alles in eigen hand.

Ik ben mensen tegengekomen die -meer dan ik- ten einde raad maar zzper worden om aan de gemeenteketens te ontsnappen en die al die dingen wel moeten doen. Dan is mijn manier in principe makkelijker.

Ik zal niks doen voordat ik precies weet waar ik aan toe ben. Pfff, met een basisinkomen was ik allang begonnen!

jo
door jorisw - Jul 19, 2015 om 16:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt een HEAO opleiding en komt hier vragen hoe je beroepsmatig te werk moet gaan?

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2015 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jorisw schreef op zondag 19 jul 2015, 16:47]Je hebt een HEAO opleiding en komt hier vragen hoe je beroepsmatig te werk moet gaan?

Maar die is blijkbaar wel van heel lang geleden.;-))

@dirk23

Maar u hebt toch al 4 maanden een basisinkomen? Dus wat let u.

di
door dirk23 - Jul 20, 2015 om 22:25
249 Antwoorden / 137 Vragen

@ tijger

Nee hoor, het iijktt meer op vier maanden gevangenis. Ik voel me geketend en psychologisch onder druk gezet, Ik moet altijd tussen 9 en 5 bereikbaar zijn ( doet me denken aan een elektronische enkelband), en ik moet.dwangarbeid verrichten.

@ jorisw

Ik ben hier om met de.reageerders te brainstormen niet om sneren te ontvangen. Dus als je nog iets van waarde toe te voegen hebt, ik luister.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat dan nog, dat is acht uur. Een dag heeft er 24. En van papierprikken zult u niets krijgen, hoiguit blaren in uw hand of een zere rug. Maar u bent lekker in de buitenlucht met gezonde beweging. Spaart een sportschool uit.

aurora1
door aurora1 - Jul 21, 2015 om 01:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ach, u hoeft niet in alle vroegte zwaar werk in een fabriek, op een veld of in kassen o.i.d. uit te voeren voor een laag loon en dat 8 uur per dag, jarenlang en dit gerekend zonder soms lange reistijden v.v. Dat is iets anders dan 8 uren bereikbaarheid en papier prikken.
Is de 950 euro inclusief of exclusief zorg- en huurtoeslag? Anders zou u die bedragen erbij moeten optellen als totaal maandinkomen, dat geeft dan een beter beeld.
Ik zou nog maar eens goed overdenken of u dit gemakkelijker verdienmodel wel zult beginnen, of dat wel een wijs besluit is.
Ik zou eerder tijd en energie in solliciteren steken, ook voor werk waar lagere eisen voor zijn. Van uzelf een project maken dat u gaat verkopen. U heeft dan straks helemaal niets meer met bijstand te maken en met gemeenteketens te maken.
Abonneer u op de nieuwsbrief van Intermediair en zoek daar eventueel sollicitatietips op en ik zou ook kijken op de site van Binnenlands Bestuur voor vacatures.

zoekster
door zoekster - Jul 21, 2015 om 09:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 20 jul 2015, 22:29]En wat dan nog, dat is acht uur. Een dag heeft er 24. En van papierprikken zult u niets krijgen, hoiguit blaren in uw hand of een zere rug. Maar u bent lekker in de buitenlucht met gezonde beweging. Spaart een sportschool uit.
Doe niet zo suf, ben je aan het pesten of zo?

Als je HEAO hebt dan heb je een goed verstand en dan is 8 uur per dag blaadjes prikken gewoonweg geestdodend en geeft een gevoel van nutteloosheid. En juist dat is wat een mens helemaal onderuit kan halen.

@dirk. Ik weet niet waar u woont, maar ga eens praten met degene van de sociale dienst die u begeleid naar werk. Probeer dan vrijwilligers werk te vinden in de lijn van werk die bij u past. Bijvoorbeeld op een administratie van een leuke organisatie, bijv. Greenpeace, Amnesty international, museum, asiel of iets wat u aanspreekt.
Als u zelf met iets aankomt, dan komt u in ieder geval onder het juk van een of ander re-integratiebedrijf uit.
Ik weet niet hoe oud u bent, daar hangt veel vanaf of u nog kunt doorstromen naar een betaalde baan.

Wat die opties betreft: begin er niet aan. Een vriend van mij doet dat ook in zijn vrije tijd, het is geen zekere handel. De ene keer winst, de andere keer verlies.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2015 om 10:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Suf? Pesten?

Doe niet zo opgeblazen. Hoeveel anderen zijn niet afhankelijk van een bijstanduitkering en moeten daar verplicht iets voor doen. En hier zullen wel tijden van WW aan vooraf gegaan zijn. En juist iemand met HEAO zou beter moeten weten.

Dus iemand met MBO of nog lagere opleiding moet dan papierprikken wel leuk vinden?

Iedereen moet nu na verloop van tijd doen wat hem of haar opgedragen wordt om die bijstanduitkering te behouden.

En dan plannetjes om in de optiehandel te gaan, en dan hier vragen wat de soos doet bij verlies. Het moet niet gekker worden.

zoekster
door zoekster - Jul 21, 2015 om 10:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 21 jul 2015, 10:01]@zoekster

Suf? Pesten?

Doe niet zo opgeblazen. Hoeveel anderen zijn niet afhankelijk van een bijstanduitkering en moeten daar verplicht iets voor doen. En hier zullen wel tijden van WW aan vooraf gegaan zijn. En juist iemand met HEAO zou beter moeten weten.

Dus iemand met MBO of nog lagere opleiding moet dan papierprikken wel leuk vinden?

Iedereen moet nu na verloop van tijd doen wat hem of haar opgedragen wordt om die bijstanduitkering te behouden.

En dan plannetjes om in de optiehandel te gaan, en dan hier vragen wat de soos doet bij verlies. Het moet niet gekker worden.
Daar gaat het me niet om, je begint over lekker in de buitenlucht en sportschool, dat vind ik pesterige opmerkingen.

En van mij hoeft niemand voor zijn bijstanduitkering papier te prikken. Vroeger werden dat soort banen betaalt. Nu is er een manier gevonden om mensen onder het minimumloon werk op te laten knappen. En dat geldt voor allerlei werk waar vroeger mensen gewoon voor werden betaald.

Dat optieverhaal daar geloof ik ook niet in, mensen denken zo snel te kunnen verdienen, maar dat kan vies tegenvallen.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2015 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat was dus juist helemaal niet pesterig bedoeld, dat lekker in de buitenlucht. Hier in Rotterdam moeten bijstandsklanten ook papierprikken. Geen 40 uur per week hoor. Ik zie ze rondwandelen in mijn wijk en in het bos om de hoek. Lijkt mij persoonlijk gunstiger dan ergens in een bedompt hok werkzaamheden verrichten.

Ik heb de nieuwe regels voor die participatiewet niet gemaakt, maar persoonlijk lijkt het mij wel zo eerlijk dat die geldt voor iedereen die uitgetrokken is van een loongerelateerde uitkering.

Dus of iemand nu HEAO gehad heeft of LBO, als men uiteindelijk bijstand krijgt, kan men niet in zijn eigen onderhoud voorzien en is men gelijk voor de wet.

di
door dirk23 - Jul 25, 2015 om 07:42
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik heb de knoop doorgehakt, ik ga mijn lang gekoesterde droom volgen na jaren van studie op dit gebied. Ik ben van de week begonnen. Ik begin klein zodat ik de risico's ook klein hou. Ik heb van nature een risicomijdende persoonlijkheid en dat zal me helpen bij het handelen. Het is weer lekker wakker worden tegenwoordig.

Dat is ook de reden waarom ik hier de vraag heb geplaatst, om de risico's duidelijker in kaart te krijgen maar ik heb helaas weinig of geen relevante antwoorden gekregen. Wel de nodige meningen en sneren.
Dit forum lbegint meer en meer op Geenstijl te lijken.

@ Zoekster

Dank je, jij snapt het en zit niet vast in het oude denken in een nieuwe tijd.

#kapitaalvernietiging, #(de)motivatietechnieken, #gedowngen ZZP, #Verdringing, #Minimumloon, #Melkertbanen, #Crisis, # Structurele werkloosheid, # Robotisering
# Automatisering, # Calvinisme, # Basisinkomen.

di
door dirk23 - Jul 25, 2015 om 08:07
249 Antwoorden / 137 Vragen

@ Aurora

Goede adviezen weer, ik zal ze zoveel mogelijk opvolgen. Maar wel als optiehandelaar want ik heb jarenlang onder mijn kunnen gewerkt puur om uit de klauwen van de gemeente te blijven. Maar als je terug valt, val je toch in de armen van de gemeente. Die begint dan langzaam de lucht uit je longen te knijpen door de levensvreugde uit je bestaan te wissen.

Gelukkig heb ik in die jaren in mezelf geinvesteerd zodat ik nu met een goede kennis en enige praktijkervaring kan beginnen aan mijn droombaan die ik na veel sollicitaties nooit gekregen heb. Ook niet als twintiger met HBO op zak.

Ik ga me vrijwillig inzetten voor het Basisinkomen waar ik vier of vijf jaar geleden voor het eerst van hoorde maar nog weinig aandacht aan besteedde. Na zoveel jaar van Neo Liberaal beleid zag ik zoiets niet gebeuren. Ik ben dan ook aangenaam verrast door de vele experimenten hiermee die elkaar nu in korte tijd opvolgen.

www.basisinkomen.nl

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2015 om 08:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dirk23

"Wel de nodige meningen....."

Boven het vak om te reageren staat: "Laat hieronder uw mening horen".

Daar vraagt u dus om als u hier een vraag stelt.