pe
door pennersr Oct 2, 2013 om 10:48
Geldzaken & recht

Opzeggen huurcontract

Op 1 oktober kreeg ik te horen dat ik gekozen was om een nieuwe studentenkamer te betrekken. Nu zit ik nog met mijn oude kamer welke ik opzeggen moet. De nieuwe kamer is beschikbaar vanaf 15 oktober.

Volgens mijn huurcontract is dit opgenomen als opzegregeling: De opzegtermijn van de huurder is één maand en moet plaats vinden vóór de betalingsdag van de eerstvolgende maand. De opzegging moet gedaan worden door middel van een aangetekende brief of deurwaardersexploot. De huurder kan de huur zonder reden van opgaaf opzeggen. Door opzegging van de huur wordt de huurovereenkomst beëindigd.

Nu wil ik graag dat de kamer zo spoedig mogelijk wordt opgezegd. Nu geeft mijn huurbaas aan dat ik de hele maand november ook nog betalen moet. Ik zou graag willen dat ik de helft van november nog betalen moet om zo de kosten nog enigszins te beperken.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? en zijn er wettelijke regels waaraan ik kan refereren zodat ik bijvoorbeeld tot 15 november huur moet betalen op mijn oude studentenkamer?
het betreft een huurcontract voor onbepaalde tijd.

alvast bedankt

2053 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2013 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat uw huisbaas voor uw kamer al wel een nieuwe huurder zal hebben. Is daar niets iets mee te regelen?

pe
door pennersr - Oct 2, 2013 om 11:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 2 okt 2013, 10:59]Ik neem aan dat uw huisbaas voor uw kamer al wel een nieuwe huurder zal hebben. Is daar niets iets mee te regelen?

Helaas is dit niet het geval.

pe
door pennersr - Oct 2, 2013 om 11:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Overigen heb ik wel mijn kamer op 18 augustus 2012 kunnen betrekken. Dus half maandelijks betrekken is wel mogelijk. Hierbij moest ik ook half maandelijks betalen.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2013 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is nu pas 2 oktober. Dus als u pas per 1 december kunt opzeggen, niet eerder de sleutel inleveren. De huisbaas weet ook nu pas dat hij een andere huurder kan zoeken. Normaal gesproken zal dat geen probleem zijn en als die nieuwe huurder er eerder dan 1 december in wil, moet er natuurlijk iets te regelen zijn.

pe
door pennersr - Oct 2, 2013 om 11:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 2 okt 2013, 11:12]Maar het is nu pas 2 oktober. Dus als u pas per 1 december kunt opzeggen, niet eerder de sleutel inleveren. De huisbaas weet ook nu pas dat hij een andere huurder kan zoeken. Normaal gesproken zal dat geen probleem zijn en als die nieuwe huurder er eerder dan 1 december in wil, moet er natuurlijk iets te regelen zijn.

De reden dat ik deze kamer vertrek is omdat de overige kamers met veel moeite verhuurd worden en ik dus meer dan 3 maanden hier alleen gezeten heb. Er liggen in het huis nu nog 2 kamers vrij en 1 is net pas sinds deze week verhuurd. Dus helaas zie ik hier weinig perspectief in.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2013 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas valt er aan die regel in het contract niets te doen. Is rechtsgeldig. Misschien zelf voor uw kamer naar een nieuwe huurder zoeken? Moeten wel slechte en of dure kamers zijn dat die leeg staan. Jammer van het geld, maar succes met zoeken.

zoekster
door zoekster - Oct 2, 2013 om 12:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Voor de duidelijkheid, lees dit klik HIER

Zoals tijger1 al aangeeft, u kunt hier niets tegen doen.