av
door aviep Jul 27, 2014 om 10:07
Vrije tijd & tuin

Opzegging sportschool abonnement

De sportschool (eenmanszaak) waar ik sport is in de zomer altijd 2 maanden dicht. Het sportjaar loopt van 1 september t/m 30 juni. Nu heb ik opgezegd voor het begin van het nieuwe jaar in september, mijns inziens ruim een maand voor het nieuwe jaar. Nu stelt de sportleraar in zijn voorwaarden dat ik op had moeten zeggen een maand voor het einde van sportjaar dus al voor eind mei. Is dit correct en zo niet waar kan ik dat dan terugvinden, welk artikel?

1361 36 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u nu al opgezegd hebt voor 1 september as, is dat mijns inziens ruim op tijd. Het is toch geen vereniging met een jaarlijks lidmaatschap?

Hij kan wel zo veel in zijn voorwaarden zetten. Hebt u dat wel schriftelijk gedaan?

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees hier klik

av
door aviep - Jul 27, 2014 om 10:24
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dat dacht ik ook dat ik op tijd was, voor 1 september. Het geschilpunt is nu: 1 maand voor einde seizoen of 1 maand voor begin nieuwe seizoen. We zitten dus met die twee maanden zomersluiting. Ik het stukje waarnaar u verwijst kom ik daar ook niet helemaal uit.

av
door aviep - Jul 27, 2014 om 10:29
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb idd schriftelijk opgezegd en ook bevestiging van hem gehad dat het is opgezegd, maar wel met de mededeling dat ik nog een maand moet nabetalen. Dat is wat ik een beetje vreemd vind. En dan nog niet eens het jaarbedrag gedeeld door de 10 maanden wat we normaal sporten, maar op eens krijg ik voor deze maand losse lessen berekend, wat ongeveer eens zo duur is????

ro
door ron530 - Jul 27, 2014 om 10:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het sportjaar loopt van 1 september tot 30 juni de looptijd is dus 10 maanden. Als in de voorwaarden staat geschreven dat er een maand opzegtermijn is dan betekend dat niets meer dan 1 maand voor einde looptijd in dit geval voor 1 mei opgezegd kan worden. Is ook wel te verklaren want de sportschoolhouder wil weten wie er na de zomer weer gaat beginnen. Als er sprake is van een contract van onbepaalde tijd kunt u op 1 september opzeggen met in acht neming van de opzeggingstermijn van 1 maand.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dat bedrijf maar verder lekker laten kletsen. U hebt ruim voor de tijd opgezegd. Heel simpel.

Ik weet natuurlijk niet hoe u betaalde, maar als dat via automatische incasso ging, zou ik mijn bankrekening goed in de gaten houden en eventuele incasso's direct storneren en dan het bankrekeningnummer laten blokkeren.

ro
door ron530 - Jul 27, 2014 om 10:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als u er een principe kwestie van wil maken komt u bedrogen uit want u heeft met de voorwaarden ingestemd. Die extra maand betalen zal de wereld niet kosten maar niet betalen kost dat weer wel.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de voorwaarden niet correct zijn, maakt het niet uit dat men daar mee ingestemd heeft.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt Consuwijzer ook simpel even bellen.

ro
door ron530 - Jul 27, 2014 om 11:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De voorwaarden zijn niet buitensporig want er wordt een opzegtermijn van 1 maand gehanteerd daar is niets mis mee. Vraagsteller had kunnen/moeten weten wanneer de opzegtermijn van toepassing is, in dit geval 1 maand voor afloop sportjaar. Vraagsteller heeft pas na einde sportjaar opgezegd dus simpelweg te laat.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar door die constructie moet hij nu drie maanden van te voren opzeggen.

ro
door ron530 - Jul 27, 2014 om 11:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Niet waar want het sportjaar loopt 10 maanden met inbegrip van 1 maand opzegtermijn.

zoekster
door zoekster - Jul 27, 2014 om 12:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De voorwaarden van deze sportschool zijn echt absolute flauwekul. U heeft ruim van te voren opgezegd en dat de eigenaar dan op vakantie is, dat is zijn eigen zaak. Het zit zo, na de eerste contractsduur mag u per direct opzeggen, waarbij een maximale termijn van 1 maand mag worden berekend als het contract over is gegaan in een contract voor onbepaalde duur.

Dus 1 juli opzeggen, dan per maximaal 1 augustus is het contract afgelopen. Zo staat het in de wet. Dus na uw 10 maandencontract mocht u per direct opzeggen, waarbij er vanaf dat moment nog maximaal een maand opzegtermijn geldt. Dat er dan toevallig geen lessen zijn doet daar verder niets aan af.

Het is sowieso al twijfelachtig of deze constructie zo mag met die 2 maanden stop en dan toch een verlenging voor onbepaalde duur. Ik vermoed van niet.

Stuur heb een mail met dat u de vordering betwist en dat u een eventuele gang naar de rechter met vertrouwen tegemoet zien.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juni, juli, augustus. Drie maanden.

zoekster
door zoekster - Jul 27, 2014 om 12:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De reden dat ik zeg ALS het contract is overgegaan in een contract voor onbepaalde duur, is dat het in de algemene voorwaarden moet staan. Staat het er niet in, dan hoeft u niet eens 1 maand opzegtermijn in acht te nemen.

ro
door ron530 - Jul 27, 2014 om 12:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Flauwe kul dat dacht ik dus niet, het sportjaar (seizoen) loopt 10 maanden voor die maanden wordt er dus ook betaald. Vanaf 30 juni tot 1 september dus de volledige maanden juli en augustus is de sportschool gesloten dat zijn twee maanden. Als je voor het einde van het sportjaar met in achtneming van de opzegtermijn niet opzegt verwacht de sportleraar je in september gewoon weer terug. De voorwaarden lijken mij helder want de sportleraar moet zijn sporters wel in kunnen plannen.

zoekster
door zoekster - Jul 27, 2014 om 12:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat die sportleraar wel of niet moet kunnen inplannen en verwacht staat geheel los van de wet. Er kunnen op 1 septermber wel 100 nieuwe aanmeldingen zijn, dan gaat de planning ook de mist in. Ook met opzeggingen van 1 maand zullen die planningen niet lekker lopen, de een zegt in oktober op, de ander in december. Niet dat dat er verder iets toe doet, de wet heeft regels opgesteld en ook deze ZZP-er moet. zich aan die regels houden. Of hij dat nu leuk, lastig of jammer vindt.

Je hebt de ballen verstand van de wet Ron503 en dat toon je keer op keer.

av
door aviep - Jul 27, 2014 om 12:58
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had ook al zoiets van ik ben ruim op tijd voor 1 september om op te zeggen. Dit wil ik hem nu ook gaan terug mailen met de mededeling dat zijn voorwaarden tegenstrijdig zijn met het consumenten recht. Graag zou ik hem dan ook een artikel meesturen waarin dat staat. Kunnen jullie mij aan zo'n artikel of verwijzing helpen wat ik hem dan kan toesturen zodat mijn mail naar hem onderbouwd is?

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volg het advies van Zoekster van 12.05 op en stuur de link naar Consuwijzer mee.

En dan verder klaar met die club.

ro
door ron530 - Jul 27, 2014 om 13:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Helaas volgens de voorwaarden waar u mee accoord gegaan bent heeft u niet tijdig het contract opgezegd. De voorwaarden zijn niet tegenstrijdig maar u geeft er een draai aan in uw voordeel. Zeg per 1 september op en betaal die maand ook dan bent u overal van af dat is de goedkoopste oplossing.

alfatrion
door alfatrion - Jul 27, 2014 om 14:19
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het met zoekster eens. Deze sportschool hanteert kennelijk als algemene voorwaarde dat er stilzwijgend wordt verlengt met een jaar. De overeenkomst is van rechtswege geëindigd, omdat dit in strijd is met de wet (art. 6:236 BW). Ik adviseer je aan te geven dat je de vordering betwist op grond van het feit dat de stilzwijgende verlenging in strijd is met de wet en dat men direct tot dagvaarden mag overgaan indien hij meent het recht aan zijn zijde te hebben.

=ron530 schreef op zondag 27 jul 2014, 12:33: (...) want de sportleraar moet zijn sporters wel in kunnen plannen.

Dat ondernemersrisico moet hij maar incalculeren in zijn prijzen. Iedereen in Nederland heeft zich te houden aan de wet, ook deze sportleraar.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

U bent de ideale klant, u betaalt, ook als het onterecht is, om er maar vanaf te wezen.

ro
door ron530 - Jul 27, 2014 om 16:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik is geen ideale klant maar voordat ik een contract afsluit lees ik de voorwaarden goed door zodat ik weet wanneer ik er weer van af kan. Voorwaarden werken twee kanten op, enerzijds richting klant anderzijds richting ondernemer. Als één van de twee die zeg maar spelregels niet na komt kan de ander zich beroepen op die spelregels, zo simpel is het.
@alfatrion, het contract wordt niet stilzwijgend verlengt maar is opzegbaar met een maandelijkse termijn, vraagsteller was te laat met opzeggen dus gaat een nieuwe maandtermijn in waarin opgezegd kan worden. In mijn optiek geeft iedereen de consument altijd gelijk terwijl hier sprake is van nalatigheid in het nadeel van de ondernemer.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou wees gerust. Ik geef de klant helemaal niet altijd gelijk. Kijk maar naar alle verwijten dat ik wel bij dat, of dat bedrijf zal werken.

Maar een contract is niet altijd een contract.

Soms is er namelijk sprake van dwingend recht en dat gaat voor het contract. En daar kan een klant zich dan op beroepen.

Cookies
door Cookies - Jul 27, 2014 om 17:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......... maar voordat ik een contract afsluit lees ik de voorwaarden goed door zodat ik weet wanneer ik er weer van af kan. .........

Maar die voorwaarden moeten dan wel conform de wetgeving zijn! En dat zijn ze in dit geval niet.

alfatrion
door alfatrion - Jul 27, 2014 om 18:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 27 jul 2014, 16:50]het contract wordt niet stilzwijgend verlengt maar is opzegbaar met een maandelijkse termijn, (...).
Waar staat of waar volgt uit dat TS een overeenkomst heeft voor onbepaalde duur waarbij TS op ieder moment kan opzeggen met een opzegtermijn van een maand?

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als dat contract tot 1 september loopt, kan hij dus één maand van tevoren opzeggen. Heel simpel.

zoekster
door zoekster - Jul 27, 2014 om 23:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Burgerlijk wetboek deel 6

artikel 236 onder j.

Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit, warmte en koude daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften niet daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;

bron

Dat wil dus zeggen dat een algemene voorwaarde die een stilzwijgende voortzetting voor onbepaalde duur hanteert ten alle tijde moet zijn op te zeggen (met opzegtermijn max 1 maand), dus ook in de zomerstop. Anders zou het een onredelijk bezwarend beding zijn. (dat is een te vernietigen voorwaarde).
Nu is het ten eerste al niet duidelijk dat deze stilzwijgende voortzetting voor onbepaalde duur in zijn AV staat.

Maar dan nog blijf ik ermee zitten dat deze overeenkomst helemaal niet overgaat in een een overeenkomst voor onbepaalde duur, omdat de overeenkomst wordt beëindigd per 30 juni en dus niet op 1 juli overgaat in een een overeenkomst voor onbepaalde duur.
Er worden gewoon nieuwe overeenkomsten afgesloten per 1 september. Dus wat mij betreft klopt die hele constructie van geen kant.

alfatrion
door alfatrion - Jul 27, 2014 om 23:45
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Laten we deze ook maar gelijk meenemen.

Artikel 6:246 BW

Noch van de artikelen 231-244, noch van de bepalingen van de in artikel 239 lid 1 bedoelde algemene maatregelen van bestuur kan worden afgeweken. De bevoegdheid om een beding krachtens deze afdeling door een buitengerechtelijke verklaring te vernietigen, kan niet worden uitgesloten.

av
door aviep - Jul 28, 2014 om 00:13
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben al een jaar of 4 lid van deze sportschool en wil nu dus opzeggen. Ik heb zijn oude voorwaarden doorgelezen en dar staat in dat je 1 maand voor einde seizoen moet opzeggen en seizoen eindigt op 30 juni en ik had dus voor 31 mei moeten opzeggen. Ik moet nu maar 1 maand bijbetalen, dat doet de sportschoolhouder wel goed, gelukkig wordt mij niet een jaar berekend. Alleen het vervelende over deze bijbetaling: ik zou dus 10/12 van het jaarbedrag verwachten omdat ik normaal voor een jaar betaal en nu gaat hij mij voor de maand september allemaal losse lessen berekenen wat bijna op het dubbele uitkomt, dat vind ik wel heel raar. Plus het feit dat je dus voor 31 mei moet opzeggen terwijl het nieuwe seizoen pas op 1 september begint. Dit blijft denk ik een moeilijk punt of de datum opzegging 31 mei dus in strijd is met het consumenten recht.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat u de reactie hebt gelezen en dat u nu ook weet dat u helemaal geen maand hoeft te betalen. Ook uiteraard die dubbele prijs niet.

Dat is dus helemaal geen moeilijk punt. Die sportschool staat niet in zijn recht. U kunt toch lezen?

zoekster
door zoekster - Jul 28, 2014 om 00:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Weet je wat je doet? Je belt/chat of gaat langs bij het juridisch loket morgen

klik HIER

Gratis advies van juristen. Dan zullen ze je het wel duidelijk maken. Misschien voel je je wat zekerder als van daaruit wat back-up hebt gekregen.

(die wetsartikelen zijn waarschijnlijk wat moeilijk voor je te begrijpen, dat vreesde ik al en daarom aarzelde ik om ze je voor te schotelen)

av
door aviep - Aug 5, 2014 om 15:11
8 Antwoorden / 1 Vragen

En hierbij het onderbouwde antwoord van het Juridisch loket:
het Juridisch Loket: Uw contract voor bepaalde tijd is stilzwijgend verlengd, u heeft nu een contract voor onbepaalde tijd. Volgens artikel 236 onder j van het zesde boek van het burgerlijk wetboek, kan een contract voor onbepaalde tijd 'ten alle tijden' worden opgezegd met een opzegtermijn van 1 maand. Andere bepalingen die in een contract zouden staan, zijn onredelijk bezwarend. Dit betekent dat, nu u in julli hebt opgezegd, het abonnement eindigt in augustus.
het Juridisch Loket U hoeft niet nog een maand aan de sportschool te betalen.
Ans OK, dank u voor het uitzoeken

Allen bedankt voor de reacties

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2014 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan weet u het dubbel zeker ;-)

alfatrion
door alfatrion - Aug 5, 2014 om 17:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aviep schreef op dinsdag 5 aug 2014, 15:11]Uw contract voor bepaalde tijd is stilzwijgend verlengd, u heeft nu een contract voor onbepaalde tijd.
Wacht even: u had een jaarcontract en heeft binnen de eerste elf maanden opzegt, toch? Dit doet er dan helemaal niet toe.

[quote=aviep schreef op dinsdag 5 aug 2014, 15:11]Volgens artikel 236 onder j van het zesde boek van het burgerlijk wetboek, kan een contract voor onbepaalde tijd 'ten alle tijden' worden opgezegd met een opzegtermijn van 1 maand.
Dat heeft het Juridisch Loket dan niet goed begrepen. Artikel 6:236 onder j BW regelt niet iets, maar verbied iets.

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2014 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

Maar je mag natuurlijk ook een jaarcontract per einde looptijd van dat contract opzeggen. Je hoeft het niet eerst over te laten gaan in een contract voor onbepaalde tijd.

En het contract is opgezegd meer dan een maand voor1 september, per 1 september.