alfatrion
door alfatrion Jul 14, 2014 om 00:17
Auto & vervoer

Opzegtermijn ANWB

De ANWB hanteert voor het lidmaatschap van haar vereniging een stilzwijgende verlenging met de duur van 12 maanden en een opzegtermijn van een een maand en 16 dagen. Welke goede reden zouden hier voor aangedragen kunnen worden?

="Artikel 6:237 aanhef en onder o BW": Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

dat de wederpartij bij overeenkomsten, (...), aan een opzegtermijn bindt die langer is dan een maand.

5972 27 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 14, 2014 om 00:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Verenigingen mogen hun eigen regels hanteren.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2014 om 00:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

Maar wat let u om naar de rechter te stappen, als u het er niet mee eens bent.

door 14peter - Jul 14, 2014 om 00:50
567 Antwoorden / 2 Vragen

Alfatrion, je citeert maar de helft van het bewuste wetsartikel. En uitgerekend dat wat je weglaat geeft jou het antwoord op de vraag de stelt. In dat deel wat je weglaat word verwezen naar overeenkomsten die genoemd worden in art 6:236 onder de letters J, P en Q. Zoals je daar kunt lezen gaat het dan om overeenkomst mbt aflevering van energie, tijdschriften en kranten.

Nou weet ik niet of jij via de ANWB ook de krant in de bus krijgt ofzo...

door 14peter - Jul 14, 2014 om 00:55
567 Antwoorden / 2 Vragen

Moet nog aan toegevoegd worden dat je citeert bij letter K, en niet O.

door 1953 - Jul 14, 2014 om 01:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op maandag 14 jul 2014, 00:17]De ANWB hanteert voor het lidmaatschap van haar vereniging een stilzwijgende verlenging met de duur van 12 maanden en een opzegtermijn van een een maand en 16 dagen. Welke goede reden zouden hier voor aangedragen kunnen worden?

[quote="Artikel 6:237 aanhef en onder o BW"]Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

dat de wederpartij bij overeenkomsten, (...), aan een opzegtermijn bindt die langer is dan een maand.

ANWB is een vereniging (met een BV karakter).

Als lid van een vereniging zit je (minimaal) 1 (kalender)jaar aan vast, het huishoudelijk reglement en statutair vastgelegd.

In het geval als lid van de ANWB, een kalenderjaar t.w. van 1 januari tot en met 31 december van het lopend jaar. [u]Opzegging moet plaatsvinden vóór 15 november en uiterlijk op 14 november van het lopend jaar binnen zijn bij de ANWB[/u].

door 14peter - Jul 14, 2014 om 01:15
567 Antwoorden / 2 Vragen

Zit ik nog 's zo te lezen, en kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik het mis heb...

En dat Alfatrion zelfs wel eens een punt zou kunnen hebben...

Ik ook altijd met m'n grote mond :(

door 14peter - Jul 14, 2014 om 01:17
567 Antwoorden / 2 Vragen

@1953 Dat klopt niet wat je nu zegt. ANWB noemt zichzelf in heer voorwarden een BV en is als BV ingeschreven bij de kvk. Het gaat dus gewoon om een BV en niet om een vereniging.

alfatrion
door alfatrion - Jul 14, 2014 om 01:25
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik citeer toch echt onder o. K gaat over de duur, o over de opzegtermijn. De bijzin geeft de type overeenkomsten aan aan waar deze bepaling niet voor opgaat. Het gaat hier niet om een "verlengde, vernieuwde of voortgezette overeenkomsten als bedoeld in artikel 236, onder j of p respectievelijk q", dus gaat de hoofdzin op.

Art. 2:36 BW bepaald dat opzegging alleen kan geschieden tegen het einde van het boekjaar met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken, tenzij de statuten anders bepalen. Het lijkt er op dat statuten geen algemene voorwaarden zijn (bron).

door 14peter - Jul 14, 2014 om 01:28
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=alfatrion schreef op maandag 14 jul 2014, 01:25]Ik citeer toch echt onder o. K gaat over de duur, o over de opzegtermijn. De bijzin geeft de type overeenkomsten aan aan waar deze bepaling niet voor opgaat. Het gaat hier niet om een "verlengde, vernieuwde of voortgezette overeenkomsten als bedoeld in artikel 236, onder j of p respectievelijk q", dus gaat de hoofdzin op.

Art. 2:36 BW bepaald dat opzegging alleen kan geschieden tegen het einde van het boekjaar met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken, tenzij de statuten anders bepalen. Het lijkt er op dat statuten geen algemene voorwaarden zijn (bron).

Dat zeg in ik mijn reactie van 1:15u...

door 1953 - Jul 14, 2014 om 01:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=14peter schreef op maandag 14 jul 2014, 01:17]@1953 Dat klopt niet wat je nu zegt. ANWB noemt zichzelf in heer voorwarden een BV en is als BV ingeschreven bij de kvk. Het gaat dus gewoon om een BV en niet om een vereniging.

Bedoeld werd: "... [u]in haar voorwaarden[/u] een BV ..."

Vandaar dat ze ook een Bondsraad hebben.

alfatrion
door alfatrion - Jul 14, 2014 om 01:34
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=14peter schreef op maandag 14 jul 2014, 01:28]Dat zeg in ik mijn reactie van 1:15u...
He? Dat statuten geen AV zijn?

door 14peter - Jul 14, 2014 om 01:37
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 14 jul 2014, 01:30][quote=14peter schreef op maandag 14 jul 2014, 01:17]@1953 Dat klopt niet wat je nu zegt. ANWB noemt zichzelf in heer voorwarden een BV en is als BV ingeschreven bij de kvk. Het gaat dus gewoon om een BV en niet om een vereniging.

Bedoeld werd: "... [u]in haar voorwaarden[/u] een BV ..."

Vandaar dat ze ook een Bondsraad hebben.

Het is laat, ik weet het.

Wat voor structuur ze aan die BV geven doet niets af aan het feit dat dat nummer 27157000 een BV is. Kun je zien als je dat nummer zoekt op www.kvk.nl

door 14peter - Jul 14, 2014 om 01:37
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=alfatrion schreef op maandag 14 jul 2014, 01:34][quote=14peter schreef op maandag 14 jul 2014, 01:28]Dat zeg in ik mijn reactie van 1:15u...
He? Dat statuten geen AV zijn?

Dat ik het mis had.

zoekster
door zoekster - Jul 14, 2014 om 01:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Verenigingen
Het lidmaatschap van verenigingen valt buiten de Wet Van Dam. Een vereniging mag dus nog steeds bepalen dat het lidmaatschap met een jaar wordt verlengd tenzij men tijdig opzegt met bijvoorbeeld één of twee maanden opzegtermijn. De gedachte achter deze uitzondering is dat een vereniging zelf via een algemene ledenvergadering kan bepalen hoe de verlengings- en opzegregelingen moeten luiden. Vaak zal wel een statutenwijziging nodig zijn hiervoor.

bron HIER

door 1953 - Jul 14, 2014 om 02:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=14peter schreef op maandag 14 jul 2014, 01:37][quote=1953 schreef op maandag 14 jul 2014, 01:30][quote=14peter schreef op maandag 14 jul 2014, 01:17]@1953 Dat klopt niet wat je nu zegt. ANWB noemt zichzelf in heer voorwarden een BV en is als BV ingeschreven bij de kvk. Het gaat dus gewoon om een BV en niet om een vereniging.

Bedoeld werd: "... [u]in haar voorwaarden[/u] een BV ..."

Vandaar dat ze ook een Bondsraad hebben.

Het is laat, ik weet het.

Wat voor structuur ze aan die BV geven doet niets af aan het feit dat dat nummer 27157000 een BV is. Kun je zien als je dat nummer zoekt op www.kvk.nl

Dan spreekt de ANWB toch tegen, integendeel! Zij spreekt over De Vereniging ANWB De vereniging ANWB

Het is tenslotte komkommertijd (of kwamkwammertijd)! Noch (non-)conformiteit(beginsels) ten berde brengen.

costnix
door costnix - Jul 14, 2014 om 08:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@1953

Er zit een essentieel verschil tussen "noch" en "nog" :-)

ta
door tamara81 - Jul 14, 2014 om 12:58
11 Antwoorden / 1 Vragen

Het lidmaatschap van de ANWB is in 2 gedeeltes opgebouwd; Het lidmaatschap van de vereniging ANWB en de Wegenwacht.
De Wegenwacht valt onder de BV, het lidmaatschap valt onder de Vereniging.
Aangezien je lid moet zijn van de Vereniging ANWB om het Wegenwacht gedeelte te kunnen afsluiten, kan je dit niet los koppelen.
De Bondsraad en daarmee de Vereniging heeft bepaalt dat alles per kalenderjaar gaat.
Dus wijzigingen en opzeggingen voor 15 november voor het komende jaar 2015 doen!

Wie overigens een beetje het nieuws heeft gevolgd, heeft gelezen dat in 2016 het kalenderjaar wordt losgelaten.
Dat betekent dat je als je lid wordt in mei 2016, het lidmaatschap loopt t/m mei 2017.
Deze discussie is dus nog 1,5 jaar van toepassing.

shepu
door shepu - Jul 14, 2014 om 13:09
33 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heeft het iets te maken met het aanmaken van de ledenpas. Het zijn er per slot van rekening een paar miljoen en dat kost even tijd.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 14, 2014 om 22:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik denk dat de BV en de vereniging twee verschillende organisaties zijn.
Zoals zovaak bij een vereniging met aan de zijkant grote commerciele activiteiten wordt er een aparte BV opgericht voor de verkoop organisatie.
Dat is belastingtechnisch beter zo, maar ook om de leden te vrijwaren als de BV failliet gaat.
Want in een vereniging is ieder lid aansprakelijk voor de schulden.

ma
door manwijf - Jul 15, 2014 om 09:47
574 Antwoorden / 1 Vragen

Er van uitgaande dat het dus mag, vind ik 1 maand en 16 dagen een zeer merkwaardige termijn. Kan alleen maar bedenken dat dit gedaan is om het lekker verwarrend te maken, anders kies je wel voor 1 of 2 maanden. Ben benieuwd of iemand hier daarvoor een plausibele reden kan geven.

pi
door pieterwolters - Jul 15, 2014 om 09:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De BV is de uitvoerende organisatie van de ANWB. De vereniging heeft bepaalde operationele taken uitbesteed aan die BV. Je bent lid van de vereniging en geen klant van de BV. Op zich is dat niet zo vreemd: er zijn immers genoeg verenigingen die bepaalde activiteiten uitbesteden aan bedrijven.

En het leuke is: omdat je lid bent van de vereniging kan je je actief inzetten voor de vereniging om op die manier de voorwaarden te veranderen (mits je genoeg medestanders kunt vinden).

labren
door labren - Jul 25, 2014 om 23:27
862 Antwoorden / 0 Vragen

deze vraag snap ik niet ????? ben je wel lid van de ANWB!!! je krijg 4 maanden voor aanvang van het nieuwe jaar altijd de rekening van de ANWB , als je die niet betaalt ben je gewoon geen lid meer en krijg je ook je nieuwe pasje niet en anders heb je nog genoeg tijd om op te zeggen

ge
door gerboe - Jul 26, 2014 om 08:24
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 25 jul 2014, 23:27]deze vraag snap ik niet ????? ben je wel lid van de ANWB!!! je krijg 4 maanden voor aanvang van het nieuwe jaar altijd de rekening van de ANWB , als je die niet betaalt ben je gewoon geen lid meer en krijg je ook je nieuwe pasje niet en anders heb je nog genoeg tijd om op te zeggen

Hier klopt helemaal niks van.

door 1953 - Jul 27, 2014 om 01:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tamara81 schreef op maandag 14 jul 2014, 12:58]Het lidmaatschap van de ANWB is in 2 gedeeltes opgebouwd; Het lidmaatschap van de vereniging ANWB en de Wegenwacht.
De Wegenwacht valt onder de BV, het lidmaatschap valt onder de Vereniging.
Aangezien je lid moet zijn van de Vereniging ANWB om het Wegenwacht gedeelte te kunnen afsluiten, kan je dit niet los koppelen.
De Bondsraad en daarmee de Vereniging heeft bepaalt dat alles per kalenderjaar gaat.
Dus wijzigingen en opzeggingen voor 15 november voor het komende jaar 2015 doen!

Wie overigens een beetje het nieuws heeft gevolgd, heeft gelezen dat in 2016 het kalenderjaar wordt losgelaten.
Dat betekent dat je als je lid wordt in mei 2016, het lidmaatschap loopt t/m mei 2017.
Deze discussie is dus nog 1,5 jaar van toepassing.

Dat nog zeker velen vertwijfelde vragen opleveren tot 2016!

door 1953 - Jul 27, 2014 om 01:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 25 jul 2014, 23:27]deze vraag snap ik niet ????? ben je wel lid van de ANWB!!! je krijg 4 maanden voor aanvang van het nieuwe jaar altijd de rekening van de ANWB , als je die niet betaalt ben je gewoon geen lid meer en krijg je ook je nieuwe pasje niet en anders heb je nog genoeg tijd om op te zeggen

Vier maanden van te voren de rekening? Moet de factuur naar Antarctica op zo?

Medio december wordt automatisch het lidmaatschapsgeld geïncasseerd middel automatische incasso en de nieuwe lidmaatschapskaart voor het volgend jaar is dan ook ontvangen.

Gr
door Grunn1 - Jul 27, 2014 om 12:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 27 jul 2014, 01:27][quote=labren schreef op vrijdag 25 jul 2014, 23:27]deze vraag snap ik niet ????? ben je wel lid van de ANWB!!! je krijg 4 maanden voor aanvang van het nieuwe jaar altijd de rekening van de ANWB , als je die niet betaalt ben je gewoon geen lid meer en krijg je ook je nieuwe pasje niet en anders heb je nog genoeg tijd om op te zeggen

Vier maanden van te voren de rekening? Moet de factuur naar Antarctica op zo?

Medio december wordt automatisch het lidmaatschapsgeld geïncasseerd middel automatische incasso en de nieuwe lidmaatschapskaart voor het volgend jaar is dan ook ontvangen.

Ben al vele jaren lid van de ANWB en krijg altijd een maand of 2 voor het verstrijken van het jaar een acceptgiro en geen automatische incasso. Als je de acceptgiro voor een bepaalde datum betaald krijg je je nieuwe pasje voor 1 januari thuis gestuurd en anders erna. In principe is het zo dat je bij pech een geldig pasje moet kunnen laten zien dus als je laat of te laat betaald heb je bij pech na 1 januari geen geldig nieuw pasje. Nou zouden ze dat als je in Nederland pech krijgt wel kunnen nakijken of je al betaald hebt maar als je in het buitenland bent en je maakt gebruik van de buitenlandse "anwb" kunnen ze dat niet en gaan ze af op welke geldigheidsdatum er op je pasje staat.

door 1953 - Jul 27, 2014 om 19:29
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=epcot schreef op zondag 27 jul 2014, 12:02][quote=1953 schreef op zondag 27 jul 2014, 01:27][quote=labren schreef op vrijdag 25 jul 2014, 23:27]deze vraag snap ik niet ????? ben je wel lid van de ANWB!!! je krijg 4 maanden voor aanvang van het nieuwe jaar altijd de rekening van de ANWB , als je die niet betaalt ben je gewoon geen lid meer en krijg je ook je nieuwe pasje niet en anders heb je nog genoeg tijd om op te zeggen

Vier maanden van te voren de rekening? Moet de factuur naar Antarctica op zo?

Medio december wordt automatisch het lidmaatschapsgeld geïncasseerd middel automatische incasso en de nieuwe lidmaatschapskaart voor het volgend jaar is dan ook ontvangen.

Ben al vele jaren lid van de ANWB en krijg altijd een maand of 2 voor het verstrijken van het jaar een acceptgiro en geen automatische incasso. Als je de acceptgiro voor een bepaalde datum betaald krijg je je nieuwe pasje voor 1 januari thuis gestuurd en anders erna. In principe is het zo dat je bij pech een geldig pasje moet kunnen laten zien dus als je laat of te laat betaald heb je bij pech na 1 januari geen geldig nieuw pasje. Nou zouden ze dat als je in Nederland pech krijgt wel kunnen nakijken of je al betaald hebt maar als je in het buitenland bent en je maakt gebruik van de buitenlandse "anwb" kunnen ze dat niet en gaan ze af op welke geldigheidsdatum er op je pasje staat.

Lijkt mij onwaarschijnlijk om een rekening te sturen als tot 15 november van het jaar de tijd heeft op te zeggen. Na 15 november a.s. dan lijkt mij redelijker om de factuur te sturen.