dv
door dvdb Apr 8, 2013 om 16:08
Geldzaken & recht

Opzegtermijn huurcontract 1 of 2 maanden?!

Hallo,

Ik ben student en woonachtig in een studentenhuis. Nu ben ik van plan om binnenkort mijn huurovereenkomst op te zeggen vanwege een buitenlandse stage.

Nu vroeg ik mij af wat precies mijn rechten zijn op it gebied?

In mijn contract staat namelijk dat ik een opzegtermijn van 2 maanden heb. Maar ik lees op verschillende sites dat dat niet mag aangezien ik per maand mijn huur betaal (opzegtermijn zou gelijk moeten zijn aan de betalingstermijn).

Nu vraag ik mij af of dat klopt, aangezien ik feitelijk heb toegestemd (mijn handtekening staat onder het huurcontract) met de opzegtermijn van 2 maanden?!

Het gaat voor mij (als student) om redelijk veel geld, dus als iemand het antwoord heeft zou ik dat erg op prijs stellen.

m.v.g.

89075 13 Rapporteer

ro
door ron530 - Apr 8, 2013 om 16:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als in het contract een opzegtermijn van twee maanden gehanteerd wordt en u heeft dat contract ondertekend dan is de opzegtermijn ook twee maanden. In de sociale huursector worden andere voorwaarden gehanteerd maar u huurt waarschijnlijk van particulier of beleggingsmaatschappij. Edoch u gaat toch niet op stip en sprong naar het buitenland.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2013 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig. De huur moet per de eerste van de maand worden opgezegd, tenzij dat in het huurcontract anders geregeld is.

De opzegtermijn van de huurder is gelijk aan één betalingstermijn; meestal één maand.
Bron woonhelpdesk

Regels voor huurder
Voor de huurder gelden de volgende regels:

U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn: minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden.
U moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. U hoeft geen reden op te geven.
Als de huur voor een vaste periode is aangegaan (huurcontract voor bepaalde tijd), kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat.
Bron Rijsoverheid

Hieruit blijkt dat u één maand opzegtermijn hebt.

bi
door biels - Apr 8, 2013 om 17:07
55 Antwoorden / 0 Vragen

Het komt niet bij je op om problemen en gezeur te voorkomen en gewoon 2 maanden van tevoren op te zeggen?

dv
door dvdb - Apr 8, 2013 om 17:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 8 apr 2013, 16:33]De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig. De huur moet per de eerste van de maand worden opgezegd, tenzij dat in het huurcontract anders geregeld is.

De opzegtermijn van de huurder is gelijk aan één betalingstermijn; meestal één maand.
Bron woonhelpdesk

Regels voor huurder
Voor de huurder gelden de volgende regels:

U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn: minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden.
U moet de huur schriftelijk en per aangetekende brief opzeggen. U hoeft geen reden op te geven.
Als de huur voor een vaste periode is aangegaan (huurcontract voor bepaalde tijd), kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat.
Bron Rijsoverheid

Hieruit blijkt dat u één maand opzegtermijn hebt.

Super bedankt, ik had iets dergelijks ook op andere sites gelezen, maar daar stond niet bij of dat ook klopte als een afwijkende opzegtermijn in het contract stond.

@Ron530 en @biels:

Ik hoor (hopelijk) komende 2 weken of ik aangenomen ben op mijn stage, die begin tot half mei (over ongeveer een maand) zal beginnen. Voor die tijd kan ik nog geen definitieve datum aan mijn huisbaas doorgeven dat ik er uit ga, anders heb ik straks geen kamer of stageplek.

1 maand opzegtermijn kan ik nog wel betalen, maar 2 maanden hoop ik liever te vermijden.

ro
door ron530 - Apr 8, 2013 om 17:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Pas er wel een beetje mee op want als u nog geen 9 maanden in de kamer woont heeft u geen huurbescherming dus heeft u zich aan het contract te houden. Toch kunt in goed overleg met de verhuurder veel meer bereiken dan schermen met wetten en regels.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2013 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530
Dat niet hebben van huurbescherming de eerste negen maanden is alleen van toepassing bij het huren van een kamer bij een hospita of zo. Niet als er gewoon kamers verhuurd worden in een pand zonder dat de originele bewoner daar woont.
Ts vraagt ook niet om huurbescherming, maar over regels voor het opzeggen van de huur.

alfatrion
door alfatrion - Apr 8, 2013 om 17:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=Artikel 7:271 lid 3 BW]De opzegging moet geschieden bij exploot of bij aangetekende brief. Is in gevolge artikel 266 de echtgenoot of geregistreerde partner van de huurder medehuurder, dan moet de opzegging aan beide echtgenoten of geregistreerde partners afzonderlijk worden gedaan.Je moet per aangetekende brief opzeggen. Opzeggen per exploot kost 78 euro.

[quote=Artikel 7:271 lid 5 aanhef en onder a BW]Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden.Als je per maand betaald is de opzegtermijn één maand. Als je per kwartaal betaald dan is de opzegtermijn drie maanden. De opzegtermijn is nooit minder dan één maand en nooit meer dan drie maanden.

[quote=Artikel 7:271 lid 7 BW]Elk beding waarbij in strijd met lid 5 onder a een langere opzegtermijn of waarbij in strijd met lid 5 onder b een kortere opzegtermijn wordt overeengekomen of waarbij van andere bepalingen van dit artikel wordt afgeweken, is nietig. Eveneens is nietig elk beding dat de huur zonder opzegging doet eindigen.Dit is een hele ingewikkelde manier om te zeggen dat van de wettelijke opzegtermijn niet in het nadeel van de huurder kan worden afgeweken.

[quote=Artikel 7:323 lid 3 BW]De artikelen 206 lid 3, 270, 271 lid 4, 272, 273, 274, 275, 276, 277 en 281 zijn gedurende negen maanden na het ingaan van de overeenkomst niet van toepassing op huur van woonruimte die niet een zelfstandige woning vormt en deel uitmaakt van een woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf heeft en waarin niet eerder aan dezelfde huurder deze of andere woonruimte is verhuurd geweest.Dus geniet u deze huurdersbescherming ook indien u korter dan negen maanden de kamer huurt. (Art. 7:271 lid 4 BW gaat over huurdersbescherming in het geval de verhuurder de overeenkomst wilt opzeggen. De eerste negen maanden is dat makkelijker. De verhuurder kan het de huurder de eerste negen maanden niet moeilijker maken om op te zeggen.)

valerius-2
door valerius-2 - Apr 8, 2013 om 19:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op maandag 8 apr 2013, 17:33][quote=Artikel 7:271 lid 3 BW]De opzegging moet geschieden bij exploot of bij aangetekende brief. Is in gevolge artikel 266 de echtgenoot of geregistreerde partner van de huurder medehuurder, dan moet de opzegging aan beide echtgenoten of geregistreerde partners afzonderlijk worden gedaan.Je moet per aangetekende brief opzeggen. Opzeggen per exploot kost 78 euro.

[quote=Artikel 7:271 lid 5 aanhef en onder a BW]Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden.Als je per maand betaald is de opzegtermijn één maand. Als je per kwartaal betaald dan is de opzegtermijn drie maanden. De opzegtermijn is nooit minder dan één maand en nooit meer dan drie maanden.

[quote=Artikel 7:271 lid 7 BW]Elk beding waarbij in strijd met lid 5 onder a een langere opzegtermijn of waarbij in strijd met lid 5 onder b een kortere opzegtermijn wordt overeengekomen of waarbij van andere bepalingen van dit artikel wordt afgeweken, is nietig. Eveneens is nietig elk beding dat de huur zonder opzegging doet eindigen.Dit is een hele ingewikkelde manier om te zeggen dat van de wettelijke opzegtermijn niet in het nadeel van de huurder kan worden afgeweken.

[quote=Artikel 7:323 lid 3 BW]De artikelen 206 lid 3, 270, 271 lid 4, 272, 273, 274, 275, 276, 277 en 281 zijn gedurende negen maanden na het ingaan van de overeenkomst niet van toepassing op huur van woonruimte die niet een zelfstandige woning vormt en deel uitmaakt van een woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf heeft en waarin niet eerder aan dezelfde huurder deze of andere woonruimte is verhuurd geweest.Dus geniet u deze huurdersbescherming ook indien u korter dan negen maanden de kamer huurt. (Art. 7:271 lid 4 BW gaat over huurdersbescherming in het geval de verhuurder de overeenkomst wilt opzeggen. De eerste negen maanden is dat makkelijker. De verhuurder kan het de huurder de eerste negen maanden niet moeilijker maken om op te zeggen.)

Beter dan dit ksn het niet worden dit zegt precies hoe het is.

pi
door pieter289586 - Apr 24, 2014 om 10:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

Zit er hierbij nog verschil in of er wordt gehuurd in de vrije sector? Onze huurder claimt dan het recht te hebben om zelf de voorwaarden in het contract op te stellen en dus ook een opzegtermijn van twee maanden.

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2014 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Betaalt hij dan per twee maanden de huur?

pi
door pieter289586 - Apr 24, 2014 om 10:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik betaal nu per maand. Maar het gaat meer om het stukje vrije sector, waar de verhuurder dus zijn rechten aan claimt te ontlenen.

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2014 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het dus niet over de huurder maar over de verhuurder blijkbaar.

De wet is duidelijk, ook voor de vrije sector.

Kijk maar eens op de site van de overheid en die woonhelpdesk. Ga anders even langs het Juridisch Loket, dan weet u het zeker.

pi
door pieter289586 - Apr 24, 2014 om 11:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt ik had het over de verhuurder. Dank voor de reacties!