ja
door jagovds Sep 10, 2014 om 20:38
Geldzaken & recht

Opzegtermijn PostNL Postbus van vereniging

Wij hebben met onze muziekvereniging jarenlang een Postbus van PostNL gehuurd. Deze postbus werd afgelopen jaar in augustus weer stilzwijgend verlengd verlengd en we hebben toen voor een jaar vooruit betaald.
Op 13 januari hebben we opgezegd en in een brief de bevestiging gekregen dat de postbus per 13 februari opgezegd is.
Daarin stond ook: "Postbuscontracten gaan we altijd aan voor een jaar. We kunnen daarom bij tussentijdse beëindiging geen deel van het bedrag terug geven"
Mag dit wel? Volgens mij zijn postbuscontracten helemaal niet seizoensgebonden o.i.d. Geldt de bescherming van de Wet van Dam niet ook voor ons als vereniging? En moeten wij dus restitutie krijgen van het teveel betaalde?

Zie ook:
http://www.postnl.nl/ontvangen/post-ontvangen/postbus/stilzwijgende-verlenging-postbus/
https://www.opzeggen.nl/overig/postnl/postbus/opzeggen

Wat er op opzeggen.nl staat; vanwaar is het een zakelijke overeenkomst? Particulieren kunnen ook een postbus aanvragen.

4536 10 Rapporteer

czar
door czar - Sep 10, 2014 om 20:46
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Consumenten genieten bescherming van de wet.
Zakelijke overeenkomsten kennen die bescherming niet.

Als een consument een Postbus aanvraagt valt dat dus wel onder de consumentenbescherming.
Is het een zakelijke overeenkomst, dan geldt die bescherming niet. Zakelijke partners worden geacht zelf voldoende in staat te zijn een goede overeenkomst aan te gaan en de gevolgen daarvan in te schatten.

door 1953 - Sep 10, 2014 om 21:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ja! Het zijn de algemene voorwaarden van PostNL specifiek gericht op verhuur van een postbus.

door 1953 - Sep 10, 2014 om 21:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 10 sep 2014, 20:46]
Consumenten genieten bescherming van de wet.
Zakelijke overeenkomsten kennen die bescherming niet.

Als een consument een Postbus aanvraagt valt dat dus wel onder de consumentenbescherming.
Is het een zakelijke overeenkomst, dan geldt die bescherming niet. Zakelijke partners worden geacht zelf voldoende in staat te zijn een goede overeenkomst aan te gaan en de gevolgen daarvan in te schatten.

Je sloeg van daag de plank mis!

Een vereniging is allerminst geen consument, een vereniging is een niet-natuurlijk rechtspersoon, een vereniging heeft statuten en een huishoudelijk regelement.

Bij een vereniging geldt (gold) niet voor de Wet van Dam.

alfatrion
door alfatrion - Sep 10, 2014 om 21:14
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De WVD geldt voor consumenten. Een consument is een natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een (vrij) beroep op bedrijf. Een vereniging is geen natuurlijk persoon. Soms kunnen regels die op consumenten van toepassing zijn toch op derden van toepassing worden verklaart. Dit staat bekent als de reflexwerking. Maar of dat voor een vereniging opgaat....

ja
door jagovds - Sep 10, 2014 om 21:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Inderdaad, helaas geen consumentenrecht voor een muziekvereniging (rechtspersoon), dus ook geen Wet van Dam.

Toch vermoed ik dat PostNl geen onderscheid maakt, en ook consumenten geen restitutie aanbiedt (standaardbrief).
Al zal dit weinig voorvallen.
Of je de Wet van Dam mag ontlopen via je algemene voorwaarden weet ik ook niet, maargoed daar gaat het nu ook niet om :-)

Nogmaals bedankt voor de hulp.

aurora1
door aurora1 - Sep 10, 2014 om 21:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp van wat op de die site staat over postbus opzeggen dat je alleen restitutie kunt vragen als sprake is van verhuizen en dan elders een nieuwe postbus nemen. Dat zou dan voor zowel zakelijke als niet-zakelijke postbussen gelden.

alfatrion
door alfatrion - Sep 10, 2014 om 21:56
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt de WVD alleen ontlopen door een individuele afspraak te maken.

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2014 om 22:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jagovds schreef op woensdag 10 sep 2014, 20:38]
Op 13 januari hebben we opgezegd en in een brief de bevestiging gekregen dat de postbus per 13 februari opgezegd is.
Daarin stond ook: "Postbuscontracten gaan we altijd aan voor een jaar. We kunnen daarom bij tussentijdse beëindiging geen deel van het bedrag terug geven"
Mag dit wel?

Denk dat de opzegging Postbus per 13 Februari 2015 geldt. En is correct. Verenigingen en Stichtingen vallen niet onder de wet van Dam. Zoals u het schrijft "lijkt het" op een maand, maar is dus een jaar.

zoekster
door zoekster - Sep 10, 2014 om 22:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het doet er niet toe of u consument bent of niet. Huur valt nl niet onder de Wet van Dam.

En daarmee is de kous eigenlijk wel af.

klik HIER voor uitleg. Waaruit het volgende:

Daaronder vallen geen huurovereenkomsten. Huur wordt namelijk anders beschreven in de wet. Het gaat om het door de verhuurder in gebruik geven van (een deel van) een zaak in ruil voor een tegenprestatie door de huurder. Het hoeft hier niet te gaan om een huis, het kan ook gaan om een auto of een zaagmachine. “In gebruik geven” is wat anders dan “geregeld afleveren”. U krijgt niet wekelijks een nieuwe zaagmachine afgeleverd. Indien u een zaagmachine huurt, dan krijgt u de machine mee voor een bepaalde duur waarna u hem weer teruggeeft.

alfatrion
door alfatrion - Sep 12, 2014 om 14:19
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Verhip, zoekster heeft natuurlijk helemaal gelijk.