er
door eric1965 Jan 6, 2010 om 17:42
Geldzaken & recht

Oude lening opeisen??

In September 1999 ben ik in het huwelijk getreden en in Oktober 2004 heb ik die partner toen verlaten. Door een langlopende scheidingsprocedure is onze scheiding in September 2007 pas uitgesproken door de Rechter omdat mijn ex steeds in hoger beroep ging. Tijdens ons huwelijk was ik erachter gekomen dat mijn ex vreemd ging en daar ook een keer zwanger van is geraakt en achter mijn rug om dus een abortus heeft laten plegen. Nu komt ze na twee jaar na de officiele scheiding er ineens mee dat zij een lening had bij haar oudste dochter uit een eerder huwelijk. Ik wist hier helemaal niks van en mijn ex heeft voor die lening ook een onderlinge akte ondertekend samen met haar dochter. Die lening zou ze tijdens ons huwelijk hebben gedaan en mijn gedachten zijn dus dat ze daar de abortus van betaald heeft gedeeltelijk. Nu wil ze mij na ruim twee jaar aansprakelijk stellen voor de helft van deze lening. Ik weet nergens iets van en heb hier ook NOOIT voor getekend. Ook tijdens de drie zittingen voor de Rechtbank heeft ze die lening nooit aangegeven dat die er was. Kan ze mij hiervoor nu ineens AANSPRAKELIJK stellen????

3448 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed heb dan moet er dus voor een lening als je onder huwelijkswaarden getrouwd bent door de gezamlijke echtgenoten mede ondertekend worden. Ik zou dat maar eens navragen bij een juridisch loket.
Misschien dat een notaris hier meer van weet.
Groet Valerius.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was vergeten te vertellen dat we in "Gemeenschap van goederen" waren getrouwd....en niet op "Huwelijkse Voorwaarden".

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je een kopie van de akte?

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leest hier onder het kopje Gemeenschap van Goederen en Echtscheidingsconvenant.

Als ik het goed begrijp kan niet uw ex, maar de schuldeiser, in dit geval haar oudste dochter, het recht de helft van de schuld op u te verhalen. :(

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee helaas heb ik geen kopie daarvan anders had ik zelf wel een bewijs dat ik niet getekend heb. Ik heb er laatst mijn ex wel over aangesproken toen ze van mij eiste wanneer ik ging betalen. Ik heb haar gezegd dat ik van de lening niks van af weet, en dat ik eerst die akte wilde zien en ook hebben. Toen zei ze, die ligt bij mijn dochter. Ze zei toen zelf... Die lening is uit ons huwelijk, dus jij bent ook voor de helft aansprakelijk, ondanks dat alleen ik getekend heb, want jouw handtekening staat er niet onder.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tdehond

Maar ja, ik heb toch nergens voor getekend, dus wat zou ze in principe op mij kunnen verhalen.
Kan ik ook wel naar een broer van mij gaan en een schuldbekentenis laten opmaken en ondertekenen met de datum van bijv 3 maart 2002 dat we een lening hebben gehad tijdens ons huwelijk en mijn ex daarvoor de helft aansprakelijk stellen terwijl ze NIET getekend heeft.
Volgens mij spelen mijn ex en haar dochter een heel vies spelletje!! om zo aan geld te komen ofzo.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een schuld in een huwelijk is het zo dat als de ene echtgenoot deze volledig betaald heeft, die een vordering heeft op de ex. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat dit een rechtsgeldig vordering is. Als zij niet met bewijs wilt komen en u twijfelt aan de waarheid is mijn advies niet betalen. Ze kan dreigen met een deurwaarder of incassoburo, maar wil ze echt kunnen invorderen dat heeft ze een vonnis van de rechter nodig. Ze moet dus bewijzen dat u mede verantwoordelijk bent en dit dus aan de rechter vragen om uit te spreken. Pas als dit is gebeurd kan bv een deurwaarder beslag leggen. Eerder zijn er geen officiele invorderingsmogelijkheden en zijn ze afhankelijk van uw goodwil.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang ze geen originele akte kan laten zien, heeft ze helemaal geen poot om op te staan. Zeg haar dat u de originele akte wil zien en dat u de inkt zal laten testen op ouderdom. En dat - mocht de ouderdom niet kloppen - u dan overweegt om een aanklacht tegen haar en haar dochter uit een eerder huwelijk in te dienen wegens valsheid in geschrifte en poging tot afpersing.

Ik krijg de indruk - op grond van wat hier geschreven is - dat geprobeerd wordt u een poot uit te draaien.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ook nog tegen uw ex zeggen, dat u eventueel een gesprek wil met de betreffende dochter, omdat de zaken rechtstreeks met de schuldeiser wenst te regelen en niet met haar. Laat die dochter dan maar een afspraak met u maken.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier

staat het nog eens uitgelegd. Nogmaals niet uw vrouw kan de schuld op u verhalen omdat zij de schuld is aangegaan.

Alleen degene die het geleende geld terug wil zien. Uiteraard hoort deze u een rechtsgeldig bewijs van lenen te overhandigen.

Zeg haar dat er pas wat kan gebeuren als u een aangetekend schrijven van de Schuldeiser ( dochter) ontvangt waarin zij de vordering kan voorleggen met een rechtsgeldig bewijs van de lening.

Geeft in het gesprek met ex aan dat u verder NIET onderhandelt met ex.
Herhaal dit zo nodig tot u een ons weegt en ga verder niet inhoudelijk in op wat men denkt te vorderen. Blijft dus herhalen dat u in afwachting bent van de aangetekende brief met daarin het overtuigend bewijs van de lening.

Ondertussen kunt u gaan onderzoeken wie u het beste kunt bijstaan mocht u niet akkoord gaan met de vordering. Omdat u b.v. twijfelt aan dat hier sprake is van een rechtsgeldig document waaruit blijkt dat een lening is aangegaan.

Misschien komt u eruit na bezoek aan een Juridisch Loket, zoals al is aangegeven. Het kan ook zijn dat u een advocaat wilt inschakelen.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2010 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht u tot een overeenkomst komen tot aflossing van het deel van de lening wat u op u verhaald zou mogen worden. Zorg dan a.u.b. dat hier een rechtsgeldig document over opgemaakt wordt, b.v. bij een notaris als geen rechtszaak nodig is, ( kosten v.d. notaris delen) zodat over een paar jaar niet nogmaals dezelfde lening gedeclareerd wordt!

ve
door verwijderd - Jan 7, 2010 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of er wel of geen huwelijkse voorwaarden zijn maakt niet voor het aantal benodigde handtekeningen in dit geval.

Daarnaast kunnen er nu 2 wegen bewandelt worden. Door de schuldeiser (de dochter dus) de weg van art. 1:102 BW. Daarin staat met zoveel woorden dat u ook hoofdelijk aansprakelijk bent voor de helft van de schulden van uw ex als deze in de gemeenschap van goederen zijn gevallen. Dat laatste is overigens het geval.

Daarnaast kan uw ex zich op het standpunt stellen dat zij een schuld van de gemeenschap voldaan heeft en nu een reprise op u heeft. In dat geval kan ze de helft van de schuld op u verhalen. Hoe groot de kans van slagen daarop is, kan ik op voorhand niet aangeven. Zij is immers de schuld aangegaan en dus is de schuld ook van haar zijde in de gemeenschap gevallen. Er is, m.i., geen gemeenschapsschuld (gezamenlijk schuld) voldaan door haar uit eigen vermogen of een lening aangegaan ter voldoening van de dagelijkse kosten. Maar proberen kun je het altijd.

Bewijstechnisch zal het lastig zijn als er niets op papier staat, maar niet onmogelijk. Een rechtszaak beginnen kan bijna altijd.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering en geef het uit handen zou mijn advies zijn.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2010 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een aanvulling: zal vast wel een notaris geregeld kunnen worden, maar echt noodzakelijk is het niet. Kost wel aardig wat en ga uit van een uurtarief aangezien dit een dusdanig specifieke akte zal worden, dat het nodige uitgezocht en uitgewerkt zal moeten worden.