ma
door magnolia2244 Jan 15, 2015 om 00:37
Geldzaken & recht

Ouderenkorting

Op 1 november 2013 ben ik 65 jaar geworden. Twee maanden later ontving ik mijn eerste aow.
Maar ik moest in 2014 nog wel mijn inkomsten over 2013 doorgeven aan mijn uitkerings instantie. Sociale zaken.
Niet kort daarna kreeg ik een brief dat ik de ouderen korting die ik zou ontvangen moest terug betalen aan mijn uitkerings instantie. Dat was 1.032 euro. Is het juist dat ik dit moet terug betalen, zij zien dit als inkomen en zeggen dat ik daar geen recht op had voor dat jaar. Is dit juist?

26510 29 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jan 15, 2015 om 08:30
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U bent op 1 november 2013 65 geworden. Uw recht op AOW is dus op 1 december 2013 ingegaan en uw eerste uitkering van de AOW heeft dus op 22-12 2013 plaatsgevonden en niet dus na 2 maanden later. Verder schrijft u over een uitkering. Bij mij weten heeft u alleen recht op ouderen korting bij inkomen uit arbeid.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2015 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kreeg dus vanaf 1 december 2013 AOW en het hele bedrag aan ouderenkorting.

Dat is een extra heffingskorting voor 65 plussers. Mijns inziens zou u 11/12 deel daarvan aan uw uitkeringsinstantie moeten terugbetalen.

@jantje7

Een ouderenkorting heeft niets met inkomen uit arbeid van doen.

ma
door magnolia2244 - Jan 15, 2015 om 16:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reacties. Wellicht begrijp ik niets van de situatie. Jantje7 u hebt gelijk dat ik 22-12-2013 mijn eerste aow heb ontvangen. Voordien had ik een abw uitkering vanaf 1997.
Mijn uitkeringsinstantie droeg mij op belastingaangifte te doen over 2013 waarop ik van de belastingdienst een brief kreeg dat ik ouderenkorting over 2013 gestort zou krijgen. 1034 euro.
Daarna kreeg ik van mijn uitkeringsinstantie te horen dat ik geen recht had op dat bedrag omdat zij dat rekende als extra inkomsten over 2013. Terug betalen dus.
Ik begrijp uit het tweede antwoord dat ik 11/12 deel daarvan terug moet betalen. Dan is mij dat duidelijk.
Hartelijk dank .

jantje7
door jantje7 - Jan 15, 2015 om 17:00
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Een ouderenkorting is een bedrag waar mee uw belastbaar inkomen wordt verlaagd, zodat u minder inkomstenbelasting moet betalen. Waarschijnlijk heeft u gedacht dat dit bedrag aan u zou worden uitgekeerd. U heeft pas vanaf uw AOW gerechtigde leeftijd (in u geval dus vanaf 1 dec 2013) recht op deze ouderenkorting. Vandaar maar 1/12 van de € 1.032,- die u toegezegd door de belasting.
De SVB houd voor 2014 wel rekening met deze ouderenkorting, hierdoor betaald u dus minder belasting.

ma
door magnolia2244 - Jan 15, 2015 om 17:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp het nu, heel hartelijk dank voor uw reactie.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2015 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus neem met de sociale dienst op, dat u zelf recht hebt op 1/12 deel.

ma
door magnolia2244 - Jan 15, 2015 om 17:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 15 jan 2015, 17:07]Dus neem met de sociale dienst op, dat u zelf recht hebt op 1/12 deel.

Dat ga ik zeker doen. nogmaals hartelijk dank. Ook fijn om te weten dat ik hier terecht kan met vragen en daarop zo snel antwoord krijg.

re
door reg - Jan 16, 2015 om 15:13
12 Antwoorden / 0 Vragen

Wat wordt er weer een hoop onzin verkondigd door mensen die totaal niet op de hoogte zijn van met de materie. Door al die foute antwoorden zet je de vragensteller alleen maar op het verkeerde been.

De ouderenkorting is een korting op de te betalen belasting en heeft niets te maken met korting op inkomen op arbeid of korting op belastbaar inkomen.Ook bestaat er geen recht op een gedeelde van de ouderkorting.

De voorwaarden voor de ouderenkorting in 2013 zijn:
U bereikt uiterlijk op 31 december 2013 de AOW gerechtigde leeftijd.
U hebt recht op een ouderenkorting van € 1.032 als uw verzamelinkomen in 2013 niet meer bedraagt dan € 35.450.
U hebt recht op een ouderenkorting van € 150 als uw verzamelinkomen in 2013 meer is dan € 35.450.

Het lijkt mij niet logisch dat een uitkeringsinstantie ouderenkorting gaat terugvorderen. Als er door een instantie bij de uitbetaling niet de juiste kortingen zijn toegepast waardoor er te veel of te weinig belasting is betaald zal dit na het doen van een aangifte over 2013 door de belastingdienst gecorrigeerd worden.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@reg

Misschien dan de vraag nog maar eens lezen? Dan geeft u geen verkeerd antwoord.

De Ts had tot en met november bijstand. Over december kreeg hij AOW. De sociale dienst kon helemaal geen rekening houden met de ouderenkorting, want toen had hij daar nog geen recht op.

Als iemand op in de loop van een jaar recht krijgt op ouderenkorting, wordt het gehele bedrag verrekend.

Bij de Ts is tot en met november de normale loonheffingskorting verrekend voor 65 minners, en op de AOW wordt de loonheffingskorting verrekend voor 65 plus, inclusief één-twaalfde deel van de ouderenkorting.

Door het doen van aangifte kreeg hij de hele ouderenkorting. Dus 11/12 deel daarvan komt de sociale dienst toe.

re
door reg - Jan 16, 2015 om 15:57
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 15:25]@reg

Misschien dan de vraag nog maar eens lezen? Dan geeft u geen verkeerd antwoord.

De Ts had tot en met november bijstand. Over december kreeg hij AOW. De sociale dienst kon helemaal geen rekening houden met de ouderenkorting, want toen had hij daar nog geen recht op.

Als iemand op in de loop van een jaar recht krijgt op ouderenkorting, wordt het gehele bedrag verrekend.

Bij de Ts is tot en met november de normale loonheffingskorting verrekend voor 65 minners, en op de AOW wordt de loonheffingskorting verrekend voor 65 plus, inclusief één-twaalfde deel van de ouderenkorting.

Door het doen van aangifte kreeg hij de hele ouderenkorting. Dus 11/12 deel daarvan komt de sociale dienst toe.

re
door reg - Jan 16, 2015 om 16:09
12 Antwoorden / 0 Vragen

De sociale dienst is inhoudingsplicht.Dat wil zeggen dat zij de loonbelasting, premieheffing etc. inhoud en dit afdracht aan de belastingdienst. De sociale dienst komt niets toe Zou de sociale dienst ten onrechte rekening gehouden hebben met ouderenkorting dan is daardoor te weinig belsting ingehouden. Dit kan het jaar daarop alleen verrekend worden met de belastingdienst door het doen van aangifte

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@reg

U begrijpt er niets van. De sociale dienst kan geen rekening houden met de ouderenkorting en doet dat ook niet.

Die ouderenkorting is voor de Ts inkomen over dat jaar.

re
door reg - Jan 16, 2015 om 17:11
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 16:14]@reg

U begrijpt er niets van. De sociale dienst kan geen rekening houden met de ouderenkorting en doet dat ook niet.

Die ouderenkorting is voor de Ts inkomen over dat jaar.

Je adviseert om contact op te nemen met de Sociale dienst. Letterlijk schijf je: "Dus neem met de sociale dienst op, dat u zelf recht hebt op 1/12 deel".
In je laatste bericht stel je dat de Sociale dienst geen rekening kan houden met de ouderenkorting en doet dat ook niet.
Ik vind dit tegenstrijdig.

Advies: ga eens na de site van de Belastingdienst en kijk eens wat daar staat over heffingskortingen en in het bijzonder over ouderenkorting. Ik denk dat je dan tot een andere conclusie komt.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@reg

Dan nog maar een keer. Lees de vraag van de Ts. Hij heeft een brief gekregen dat hij de ouderenkorting moet inleveren.

Ik heb hem geadviseerd contact op te nemen, omdat hij zelf recht heeft op 1/12 gedeelte.

De sociale dienst kan helemaal geen rekening houden met de ouderenkorting zolang zij een bijstanduitkering overmaakt aan een 65 minner.

Zeeg
door Zeeg - Jan 16, 2015 om 17:56
39 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad een hoop niet ter zake doende antwoorden en ook Reg slaat de plank mis. Het is niet zo dat de Sociale Dienst de ouderenkorting terugvordert, maar zij ziet dit als inkomen waardoor de bijstandsuitkering die uitbetaald werd te hoog was. Daarom vordert zij het teveel ontvangen deel van de uitkering terug.
Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde maar de achterliggende gedachte is anders.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jongkoen

"Ook @reg slaat de plank mis".

Waar sla ik de plank dan mis?

re
door reg - Jan 16, 2015 om 19:07
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jongkoen schreef op vrijdag 16 jan 2015, 17:56]Inderdaad een hoop niet ter zake doende antwoorden en ook Reg slaat de plank mis. Het is niet zo dat de Sociale Dienst de ouderenkorting terugvordert, maar zij ziet dit als inkomen waardoor de bijstandsuitkering die uitbetaald werd te hoog was. Daarom vordert zij het teveel ontvangen deel van de uitkering terug.
Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde maar de achterliggende gedachte is anders.

Nu wordt mij het een en ander duidelijk. De vraagsteller heeft mij op het verkeerde been gezet door te stellen dat hij aan de Sociale dienst ouderenkorting moet terugbetalen.
Hij had moeten schrijven dat er door het toepassen van de ouderenkorting zijn nettoinkomen hoger was dan waar men aanvankelijk van uit is gegaan. Gevolg hiervan is dat hij aan de sociale dienst een gedeelte van zijn uitkering moet terug betalen ter grootte van de ouderenkorting.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 19:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@reg

Als de Ts dat had geschreven, dan had hij de vraag niet hoeven stellen en zelf al begrepen hoe de vork in de steel zat.

re
door reg - Jan 16, 2015 om 19:40
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 18:03]@jongkoen

"Ook @reg slaat de plank mis".

Waar sla ik de plank dan mis?[/quote

Als je recht heb op ouderenkorting wordt het volledige bedrag in dit geval €1032,-- in mindering gebracht op de te betalen belasting. Met andere woorden je heb recht op de hele ouderenheffingskorting of niets. Gedeeltelijk recht op ouderenkorting van 1/12 is niet mogelijk.
Het is niet de ouderenkorting die terug betaald moet worden aan de Sociale dienst maar de te veel ontvangen uitkering.
Door het toepassen van de ouderenkorting is er minder belasting ingehouden waardoor het nettoinkomen hoger is dan waar aanvankelijk van uit werd gegaan door de Sociale dienst.

re
door reg - Jan 16, 2015 om 19:53
12 Antwoorden / 0 Vragen

Conclusie:

De steller van de vraag is niet duidelijk geweest bij het stellen van de vraag. Hij heeft enkele zaken anders benoemd dan in werkelijkheid was.Hierdoor wordt er bij het beantwoorden van de vraag niet uitgegaan van de juiste feiten.

Cookies
door Cookies - Jan 16, 2015 om 21:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=reg schreef op vrijdag 16 jan 2015, 19:53]Conclusie:

De steller van de vraag is niet duidelijk geweest bij het stellen van de vraag. Hij heeft enkele zaken anders benoemd dan in werkelijkheid was.Hierdoor wordt er bij het beantwoorden van de vraag niet uitgegaan van de juiste feiten.

Conclusie: al jouw antwoorden waren overbodig . Conclusie: tijger1 had de vraag goed begrepen. Conclusie: onnodig verwarring gezaaid.

pk49
door pk49 - Jan 16, 2015 om 21:36
243 Antwoorden / 2 Vragen

afgelopen juli 65 geworden weet ik nog steed niet waar ik recht op heb.Ik woon samen met een dame die vervroegd met pensioen is gegaan en de brieven blijven maar komen van de SVB.Ik krijg de ene maand wél partnertoeslag dat de volgende maand evenzovrolijk weer vanaf getrokken wordt.Ik en mijn vriendin,beide uit het onderwijs afkomstig,vallen regelmatig in op onze oude scholen.Ik heb vervolgens gebeld naar de SVB omdat ik eindelijk eens wou weten hoe het zit,maar de persoon aan de lijn wist het ook niet meer.Schijnbaar verlies je je partnertoeslag als je zelf wat bijverdient,maar krijgt je partner dan meer.Hij deelde mee dat ik maar op het eind van de maand maar moest afwachten wat ik kreeg en naar aanleiding daarvan maar moest bellen over het hoe en wat.Lekker duidelijk allemaal.........

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo moeilijk is het anders niet.

Toen u AOW ging krijgen, kon u eventueel partnertoeslag krijgen. Die toeslag hangt af van de hoogte van het inkomen van uw partner en van het soort inkomen. En of die persoon nog niet AOW gerechtigd is.

Inkomen uit VUT en prepensioen worden volkedig gekort op de toeslag. Inkomen uit arbeid is deels vrijgesteld en wordt verder deels gekort. De inkomens van de partner die VUT heeft en bijwerkt worden uiteraard wel samengeteld.

Dan kan het ook nog zijn dat u zelf heel verl bijverdiend, als gevolg waarvan de toeslag deels gekort wordt.

Uw partner krijgt natuurlijk nooit meer als u minder of geen partnertoeslag krijgt.

Maar de SVB heeft een hele duidelijke site waarop alles precies wordt uitgelegd. Lees dat erns op een regenachtige middag.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 17, 2015 om 02:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ pk49, off topic:

=pk49 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 21:36: afgelopen juli 65 geworden weet ik nog steed niet waar ik recht op heb.Ik woon samen met een dame die vervroegd met pensioen is gegaan en de brieven blijven maar komen van de SVB.Ik krijg de ene maand wél partnertoeslag dat de volgende maand evenzovrolijk weer vanaf getrokken wordt.Ik en mijn vriendin,beide uit het onderwijs afkomstig,vallen regelmatig in op onze oude scholen.Ik heb vervolgens gebeld naar de SVB omdat ik eindelijk eens wou weten hoe het zit,maar de persoon aan de lijn wist het ook niet meer.Schijnbaar verlies je je partnertoeslag als je zelf wat bijverdient,maar krijgt je partner dan meer.Hij deelde mee dat ik maar op het eind van de maand maar moest afwachten wat ik kreeg en naar aanleiding daarvan maar moest bellen over het hoe en wat.Lekker duidelijk allemaal.........

Deze rubriek heet "Vraag en Beantwoord", dus wat is je vraag?
Je schrijft:
Ik en mijn vriendin,beide uit het onderwijs afkomstig,vallen regelmatig in op onze oude scholen.
.Ik woon
.Ik krijg
.Ik heb

Zielig voor de kinderen die onderwijs van je krijgen..... ze konden je stijlfouten eens overnemen..... denkende dat het zo hoort. Een sollicitatiebrief met zoiets wordt snel aan de kant gelegd!

"Ik" aan het begin van een zin en b.v. "ik en mijn vriendje" werd ons snel afgeleerd met het voorbeeld: "Stront voorop".
En wie wil er nu stront zijn: ik niet!

Overigens is het ook niet netjes om een nieuw probleem in het topic van iemand anders aan de orde te stellen, ook al lijkt het nieuwe probleem enigszins op dat van TopicStarter magnolia2244.
Deze rubriek dient ook als naslagwerk voor problemen. Wanneer iemand anders een antwoord zoekt op een probleem als dat van jouw, komt deze nooit bij het antwoord hierop van tijger1 terecht wanneer jij in het topic van een ander zit te knoeien met jouw probleem.

Zelf een topic starten voor jouw probleem is de normale gang van zaken hier.

HardwareERrorMAN.

vr1944
door vr1944 Dec 25, 2015 om 10:12
1210 Antwoorden / 5 Vragen

e

vrijmark
door vrijmark - Dec 25, 2015 om 11:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

In Nederland worden de 65 plussers aan alle kanten gepakt dankzij P v/d Allachtone en D 66 ( pechtold)

gerbera
door gerbera Dec 25, 2015 om 13:41
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje gefrustreerd geloof ik, heeft totaal niets met het onderwerp te maken.

Ba
door Baarendse - Dec 25, 2015 om 13:56
1 Antwoorden / Vragen

Hierbij de reden van het niet recht hebben op de ouderenkorting.
uw inkomen zal waarschijnlijk hoger zijn dan € 35450,-
zie hieronder het schema.
groetjes ,
Mart Baarendse.

Heffingskortingen voor AOW-gerechtigden

Bereikt u in het jaar van aangifte de AOW-leeftijd? Dan krijgt u de ouderenkorting en misschien ook de alleenstaandeouderenkorting.

Ouderenkorting

U krijgt de ouderenkorting als u op 31 december van het jaar van aangifte de AOW-leeftijd hebt.

Verzamelinkomen
hoger dan
Verzamelinkomen
niet hoger dan
Ouderenkorting

-

€ 35.770

€ 1042

€ 35.770

-

€ 152

2014 en 2013

Verzamelinkomen
hoger dan
Verzamelinkomen
niet hoger dan
Ouderenkorting

-

€ 35.450

€ 1032

€ 35.450

-

€ 150

Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen, zonder uw verrekenbare verliezen over vorige jaren. U krijgt de korting automatisch als u aangifte doet.

po
door postduif54 - Dec 26, 2015 om 03:38
51 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is dan wel van de zotte zeg. Je ontvangt nu al weinig AOW. Als je in een verpleeghuis bent hou je van je AOW nog 167 euro over. Daarvan moet je de verplichte zorgverzekering betalen en de zorgverzekering, dan is er al niks meer over om elke maand de voetpedicure te laten komen, wat geen luxe is en de kapper kan ook om de 2 maanden. Dan hebben we het nog niet over kleding kopen of je kleinkind wat geven. Het Nederlandse Kabinet, vangt rente over de AOW, dat werd vroeger in de AOW pot gestopt, deze rente gaat nu naar de Staatskast, maar de AOW-ers mogen over hun AOW ook nog belasting betalen. Die belasting moet Dijsselbloem zelf aan de belastingdienst betalen. Want nu vangen ze 2x rente en belasting. Het Kabinet geeft te veel geld uit aan Brussel, 290 euro per inwoner, terwijl Duitsland dat vele malen meer inwoners heeft maar 190 euro en Belgie maar 140. En dan al die naheffingen nog. Dat heeft Vadertje Drees nooit zo bedoelt. Ondersteuning van diegene die te weinig hebben en niet naderhand weer terug vorderen. Dan hoef ik die ouderen korting ook niet te geven of die werknemerskorting. Als men die later weer terug vorderd.

tijger1
door tijger1 - Dec 26, 2015 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@baarendse

Niet gezien dat het een vraag van januari 2015 was? En die vraagsteller heeft in 2014 11 maanden bijstand gehad.

Verder is uw veronderstelling ook onjuist.

lottesanne
door lottesanne - Jan 6, 2016 om 19:38
438 Antwoorden / 47 Vragen

Tijger1 heeft het bij het juiste eind. Men heeft recht op ouderenkorting in het jaar waarin men de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. De ouderenkorting kan niet eerder te gelde worden gemaakt dan vanaf het momen dat men pensioengerechtigd is. Dit wordt automatisch  verrekend met de AOW, bij Mangnolia dus eerst in december. Maar je hebt wel het hele jaar recht op de ouderenkorting, dus ook over de periode waarover Mangnolia nog bijstand kreeg. Het restant van januari tot en met november kan hij terugkrijgen via een aangifte.
De bijstand dient rekening te houden met de verworven inkomsten. Kan men die inkomsten niet direcht te gelde maken, maar bijvoorbeeld achteraf via een aanslag, kan de Sociale Dienst op grond van artikel 58 lid 2 sub f deze inkomsten alsnog terugvorderen (achteraf verworven inkomsten die betrekking hebben over de periode waarover men bijstand genoot). Dus de ouderentoeslag van januari tot en met november komt de Sociale Dienst toe, omdat de bijstandsgerechtigde achteraf recht had op een lagere bijstand. De Sociale Dienst staat dus in haar recht om van Magnolia te eisen dat hij aangifte deed en de ouderenkorting voor 11/12e deel terug te vorderen. Niet alle Sociale Diensten doen dit, maar de gemeente waar Mangnolia woont doet dit dus wel