to
door tonyvanwaas Jul 28, 2014 om 19:28
Auto & vervoer

OV chipcard met NS

Zijn in en uitcheckpoortjes bekend bij iedereen?
Van en naar Zandvoort vanaf Amsterdam ging prima, bij de poortjes in Zandvoort kan men in en uitchecken bij alle poortjes(paaltjes). Maar vanaf perron 14/15 ga je naar beneden, je checkt uit (denk je, maar je checkt weer in!) en 20 Euro armer die je weer moet zien terug te krijgen. Ik vertelde het in de trein, niemand wist het (20 mensen ongeveer). De baliemedewerker zei op het station al grappend; u weer toch dat de NS daar graag geld mee binnenhaalt! Goed uitkijken iedereen dus en leesbril op bij alles (je denkt dat dat niet nodig is als de de chipcard langs het poortje schuift).

1701 21 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 28, 2014 om 19:51
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de duidelijkheid; je wilt eigenlijk zeggen dat je dan aan de verkeerde kant van de poortjes 'uit' checkt, en dit dan 20 euro kost?

to
door tonyvanwaas - Jul 28, 2014 om 20:35
9 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 28 jul 2014, 19:51]Voor de duidelijkheid; je wilt eigenlijk zeggen dat je dan aan de verkeerde kant van de poortjes 'uit' checkt, en dit dan 20 euro kost?
Ja er zijn incheckpoortjes en uitcheckpoortjes (in Amsterdam) gebruik je per ongeluk de incheckpoort omdat je niet goed kijkt op het display, dan check je weer, nogmaals in en ga je naar huis. In kleinere plaatsen staan incheckpaaltjes zoals in Zandvoort, daar kan je op in én uitchecken.
Maar.... dan check je dus nergens meer uit en is het incheckbedrag van 20 Euro er af, dat kan je dan weer terugvragen, dat is toch veel werk.

costnix
door costnix - Jul 29, 2014 om 15:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Altijd naar binnen gaan bij een poortje met een GROENE pijl en het kan niet misgaan. Wel de kaart STIL houden bij het in-/uitchecken.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 29, 2014 om 16:43
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tonyvanwaas schreef op maandag 28 jul 2014, 20:35]Maar.... dan check je dus nergens meer uit en is het incheckbedrag van 20 Euro er af, dat kan je dan weer terugvragen, dat is toch veel werk.

Helemaal duidelijk nu, klopt precies wat je zegt (in de toekomst zullen er nog veel volgen). Dit is geheel volgens de logica en klantvriendelijkheid van de NS. Als je nu nog heel eenvoudig online jouw centjes terug kon krijgen, ook dat hebben ze zo omslachtig mogelijk gemaakt.
Overigens is het ook vreemd dat zo'n baliemedewerkster niet verder komt dan enkel bijdehante opmerkingen (niet beseffende dat jij haar salaris mogelijk maakt), een benevolent bedrijf die de zaakjes wel in orde heeft, zou linea recta terugboeken. Maar die mogelijkheid is er niet, je moet maar gaan bellen naar hun 09x nummer..

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2014 om 16:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tonyvanwaas schreef op maandag 28 jul 2014, 20:35][quote=lekkerisdat schreef op maandag 28 jul 2014, 19:51]Voor de duidelijkheid; je wilt eigenlijk zeggen dat je dan aan de verkeerde kant van de poortjes 'uit' checkt, en dit dan 20 euro kost?
Ja er zijn incheckpoortjes en uitcheckpoortjes (in Amsterdam) gebruik je per ongeluk de incheckpoort omdat je niet goed kijkt op het display, dan check je weer, nogmaals in en ga je naar huis. In kleinere plaatsen staan incheckpaaltjes zoals in Zandvoort, daar kan je op in én uitchecken.
Maar.... dan check je dus nergens meer uit en is het incheckbedrag van 20 Euro er af, dat kan je dan weer terugvragen, dat is toch veel werk.

Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb dit overigens nog niet opgemerkt en ik woon in Amsterdam. In mijn beleving zijn er alleen in- en uitcheckpaaltjes bij de ingang van het station en bij het IJ.

Maar ik zal er een volgende keer dat ik met de trein reis eens op letten.

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2014 om 17:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het nodige gezanik met dat in en uitchecken bij het juiste poortje is inderdaad al gaande en niet alleen in Amsterdam is het een probleem begrijp ik nu. Ook in Leiden leidt dit tot ongemak.

klik HIER

Misschien ook een idee om je klacht op het NS forum te zetten?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 29, 2014 om 17:14
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Algehele waarschuwing; om o.a. bovenstaande beweeggrond daarom ook nooit automatisch opwaarderen aanzetten. Als je dit overkomt ben je totaal het overzicht kwijt, sowieso is deze al niet overzichtelijk, qua afschrijvingen. Mocht je toch met de NS op pad gaan, zorg altijd dat je je pinpas bij hebt (of een flinke zak met kleingeld), anders kom je niet meer thuis of met 'n boete van 35 euro.. En het woordje coulance komt niet in het vocabulaire voor van NS.

Daarom is deze slogan ook volstrekte nonsens.

diumenge
door diumenge - Jul 29, 2014 om 17:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 29 jul 2014, 16:43]
Helemaal duidelijk nu, klopt precies wat je zegt (in de toekomst zullen er nog veel volgen). Dit is geheel volgens de logica en klantvriendelijkheid van de NS. Als je nu nog heel eenvoudig online jouw centjes terug kon krijgen, ook dat hebben ze zo omslachtig mogelijk gemaakt.
...
Je kan je geld gewoon online terug vragen...

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 29, 2014 om 18:21
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 29 jul 2014, 17:58]Je kan je geld gewoon online terug vragen...
In de situatie die TS omschrijft, is dit niet mogelijk in 'mijn ns'. Wel schijnt het te kunnen wanneer je vergeet uit te checken, echter heb ik deze optie binnen 'mijn ns' nog niet kunnen vinden.
Daarnaast kun je wel omslachtig via Eva contact opnemen met de klanten'service' van NS en het vragen of ze het terugstorten. Daar zijn ze enkel niet zo happig op.

diumenge
door diumenge - Jul 29, 2014 om 19:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is het verschil tussen per ongeluk inchecken of vergeten uit te checken? In beide gevallen check je niet uit. Lijkt me dus dat je gewoon de volledige 20 euro terug kan vragen.

fl
door flessebon - Jul 29, 2014 om 19:31
418 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een gez**k die kaart. Kon in Utrecht niet vinden waar je uit moet checken (geen Nederlands woord voor?).
Hoorde dat in Den Helder de automaten stuk waren vandaag. Opladen moest bij Connexxion? Dit systeem is super klantonvriendelijk.

ma
door marijke1953 - Jul 29, 2014 om 20:30
136 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=flessebon schreef op dinsdag 29 jul 2014, 19:31]
Hoorde dat in Den Helder de automaten stuk waren vandaag. Opladen moest bij Connexxion? Dit systeem is super klantonvriendelijk.

Automaten met papieren kaartjes gingen gelukkig nooit stuk.

to
door tonyvanwaas - Jul 30, 2014 om 08:53
9 Antwoorden / 9 Vragen

Ja, het is een kwestie van leren en doen, bij de goede poortjes naar binnen lopen en als je dat nog niet weet dan check je per ongeluk 'in' in plaats van 'uit'. Ik heb het dan ook over leesbril opzetten en goed kijken.
En natuurlijk vraag je het dan 'gewoon' terug mocht het misgaan, maar dat 'gewoon' kost werk/tijd. Zoals ik ook in de tram dat deed nadat ik in de volle tram met mijn rugzak tegen een incheckpaaltje stond, ook dan krijg je het geld gewoon terug, het is alleen meer werk dan je wilt, dus inderdaad; opletten!

fl
door flessebon - Jul 30, 2014 om 09:25
418 Antwoorden / 7 Vragen

Op kleine stations is er geen balie meer, enkel een praatpaal. Als de automaat niet werkt dan kun je geen kaartje meer kopen bij het loket. Daarbij is de prijs van een kaartje gestegen van 0 cent naar 50 cent en nu naar een euro. Volgens een voorlichter van de NS zijn daarin de distributiekosten verwerkt. Je moet dus betalen voor de automaten. Zo komt er heel wat geld binnen bij de NS. De organisatie die daarmee heeft ingestemd heet Rover. Haha. Een plastic kaart zonder reistegoed kost 7.50. Telecomproviders geven je dan nog beltegoed maar de spoorwegen verkopen een lege kaart zonder reistegoed.

costnix
door costnix - Jul 30, 2014 om 10:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben zelf heek blij met de OVchip. Het maakt andere abonnementen mogelijk zoal de Weekend Vrij.
Neen, ik werk NIET bij de NS.

di
door diemenees - Aug 2, 2014 om 14:05
196 Antwoorden / 15 Vragen

het is doodsimpel: NET als bij de metro. Systeem is afgestemd op de toekomst, als die poortjes net als bij metro dicht zijn. Dan zijn in principe dit soort vergissingen niet meer mogelijk.
Wat nu nog wel gebeurt is dat onwetende mensen het weer eens vergeten en dan nadenken en snel terugkeren naar poortjes en dan de uitsjek verkeerd gebruiken als insjek.
Is al vele, vele keren op forum.ns (waar lekkerisdat het blijkbaar niet aandurft om negatief alles af te kraken) aan de orde gekomen,. je kan dit NIET online recht zetten als je mijnNS hebt-dat kan enkel bij vergeten checkUIT en max 3x per jaar.
Personeel van NS wordt trouwens ook niet voorgelicht over alles wat mis kan gaan en hoe op te lossen. Dat loont de moeite niet, want het is uiteraard de bedoeling dat NS net als een grote metro zal gaan functioneren. Maar niet hardop zeggen, dan gaan de bonden weer opstandig worden.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 2, 2014 om 17:45
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diemenees schreef op zaterdag 2 aug 2014, 14:05](waar lekkerisdat het blijkbaar niet aandurft om negatief alles af te kraken)
Onderbouwende kritiek en suggesties worden keihard genegeerd opdat forum (sowieso ook bij de klantenservice van NS en bij de heer Timo Huges zelf, die is nog te lui om zijn email te beantwoorden..).

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 2, 2014 om 17:49
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diemenees schreef op zaterdag 2 aug 2014, 14:05]als die poortjes net als bij metro dicht zijn.
Bekijk eens 'n willekeurig station, afsluiten is in de meeste gevallen vrijwel onmogelijk.
Overigens de poortjes zullen nooit gesloten gaan worden en in 'n later stadium weer verwijderd worden. Dit nadat, zoals jij al suggereert, 'n massa ontslag is geweest bij de NS.

to
door tonyvanwaas - Aug 3, 2014 om 10:15
9 Antwoorden / 9 Vragen

Iemand schrijft dat de onwetenden onder ons niet weten van de IN En UIT-checkpoortjes maar ik heb geen brief van de NS ontvangen waar dat in stond. Deze persoon rijdt waarschijnlijk elke dag met de trein en/of is zo ervaren dat hij dat wel weet en daarom zijn geld niet kwijtraakt aan dit soort zaken.
Nou zou het kunnen dat die brief hier in Amsterdam niet aankomt want een deel van de post in mijn huis in Amsterdam wordt fout bezorgd (hier ligt een brief voor de Linaeusstraat terwijl ik op een gracht woon, dit dan maar terzijde).
Het is gewoon zo dat veel mensen die af en toe met de trein moeten, zeker veel ouderen, niet weten van poortjes die verschillend zijn en dus hun leesbril moeten opzetten om het te kunnen zien en OPLETTEN.!

door 1953 - Aug 3, 2014 om 14:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Via de OV/chipkaart kunt u een uitdraai maken van uw ritten en betalingen.

Via NS/formulier het teveel betaalde bedrag)en terugvorderen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 3, 2014 om 19:22
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 3 aug 2014, 14:35]Via NS/formulier het teveel betaalde bedrag)en terugvorderen.
Heb je ook 'n linkje naar dat formulier?