tienvliet
door tienvliet Jan 11, 2015 om 12:24
Auto & vervoer

OV kaart (anoniem) loopt vanzelf leeg

Wat ons hogelijk verbaast is het volgende, vermoedelijk in September 2009 voor mijn echtgenote en mijzelf een anonieme OV kaart aangeschaft. Dit omdat wij door onze woonomgeving nauwelijks van het OV gebruik maken. Destijds er 10 Euro op verkregen, waarna wij een dag later in Utrecht met de tram naar de 50 plus jaarbeurs zijn gereden. Alles verliep tot in de puntjes, inloggen uitchecken geen probleem. Na een saldo controle (was onze eerste ervaring met dit ding) bleek er per pas een paar dubbeltjes afgeschreven voor de ritten vise versa, niets mis. Vanaf dat moment “nooit” de kaart gebruikt. Vorige week liet zich aanzien dat wij mogelijk een busrit moesten maken, dus even de kaart uitgelezen bij een oplaadpunt. Bleek er inmiddels op beide kaarten nog maar ongeveer 6 Euro saldo te resteren. Mijn vraag is dus, hoe kan dit nu. Dat de kaart op een moment verlopen is begrijp ik, hoewel mij onduidelijk is “waarom”. Zoals reeds eerder op dit forum vermeld, geen foto, geen persoonlijk gegevens, anoniem dus en toch zonder de kaart te gebruiken daalt de waarde, voor mij is dit stiekeme diefstal. Graag verneem ik van mensen, die het kunnen of moeten weten, waar de legaliteit van deze vermindering zich bevind.

2451 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 12:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijk. De kaarten zouden sowieso verlopen moeten zijn.

Cookies
door Cookies - Jan 11, 2015 om 12:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OV kaart is maar 5 jaar geldig, dus september 2009 = tot september 2014.

Denk dat je je vergist wat saldo betreft, want een paar dubbeltjes er af kan helemaal niet. Er wordt 4 euro afgeschreven bij niet uitchecken en dat lijkt hier gebeurd te zijn.

varabas
door varabas - Jan 11, 2015 om 12:39
450 Antwoorden / 35 Vragen

Beste tienvliet,
Zoals tijger1 al meldt is ze kaart zo ie zo al verlopen, deze is namelijk 5 jaar geldig en wat het afwaarderen van het saldo betreft, ik weet niet hoe gevoelig deze kaarten zijn, maar misschien met een kaart op zak dicht langs in incheckpunt gelopen? Lijkt mij overigens niet mogelijk, maar je weet maar nooit.

Bassie

edrick3
door edrick3 - Jan 11, 2015 om 12:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo tienvliet,

Lijkt me niet dat de kaarten saldo 'lekken'.
Denk eerder dat je het saldo bij het eerste gebruik niet goed gezien hebt.
Zo'n stadsrit kost 'iets' meer dan een paar dubbeltjes.
Dat zal wel het verschil maken.
Is de kaart trouwens na 5 jaar niet verlopen?

Met vr.gr.

di
door diemenees - Jan 11, 2015 om 12:41
196 Antwoorden / 15 Vragen

op de kaart staat tot welke datum hij gebruikt kan worden. Na afloop kan je een verzoek indienen nog resterend saldo terug te boeken via ov-chipkaart, dan verlies je uiteraard meteen die anonimiteit.
Een paar dubbeltjes kan geen enkele rit kosten-bovendien schrijft u niet duidelijk vanaf waar die JBs is bezocht. In de praktijk kost een kort ritje al minimaal 1 eur-hoe langer de rit, hoe hoger de prijs.
Als er precies 4 eur minder op staat, dan is, zoals reeds gemeld, het 99,99% waarschijnlijk dat U of een in/of uitsjek bent vergeten of niet goed hebt gedaan (ik zie heel vaak dat mensen wat zwaaien zonder te kijken).
Helaas is het nu niet meer mogelijk, wegens anoniem en allang verlopen om de precieze reishistorie nog op te vragen. Of de termijn van geldterug al is verstreken moet u zelf nakijken op de site van ov-chipkaart.

edrick3
door edrick3 - Jan 11, 2015 om 12:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tienvliet,

Kijk trouwens eens hier voor eventueel vernieuwen van de kaart en terugkrijgen van saldo,

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u controleren tot wanneer uw kaart geldig is.

Klik

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 12:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de site van de OV kaart staat niet op elke kaart tot wanneer hij geldig is.

Cookies
door Cookies - Jan 11, 2015 om 12:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 11 jan 2015, 12:46]Hier kunt u controleren tot wanneer uw kaart geldig is.

Klik

Datum staat gewoon op de card vermeldt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 11, 2015 om 15:45
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Jammer dit u niet vermeldt waar u ongeveer woonachtig bent (nu echt niemand hier die op dat idee komt om dit te vragen?).

Stel dat u in Nieuwegein woont, kost 'n ritje, met de tram, naar CS 2 euro 14, dus die 6 euro kan dan precies kloppen.

tienvliet
door tienvliet - Jan 11, 2015 om 17:11
72 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u allen voor uw reacties, ik zal deze naar volgorde van binnenkomst proberen te beantwoorden.:

1 Ik schreef “vermoedelijk” September 2009 nu ik lees, dat deze 5 jaar geldig is (m.i. onzin) blijkt deze datum dus later gelegen te zijn. Geldig tot 01-03-2017
2 In rekenen ben ik redelijk vaardig, eveneens in het aflezen van cijfers. Na de tramrit gaven de kaarten aan dat er nog €9,12 Euro als restsaldo op stond, ook mijn geheugen is goed dus ga er van uit dat dit klopt. Het was trouwens een ritje van 3 haltes dus voor ons kwam dit niet vreemd over.
3 Wij hebben wel degelijk uitgecheckt ander was de kaart wel leeg geweest, de controle vond twee dagen later plaats.
4 Beide kaarten vertonen een ongelijk saldo mijn kaart 0,90 Euro hoger dan die van mijn echtgenote, ????? ondanks het feit dat wij nooit in de buurt komen van in of uitcheck punten en nog veel minder ooit nog een o.v. rit gemaakt hebben. “Nergens”, geen tram, geen bus en geen trein.
5 Tot slot, de rit was niet in onze woonplaats doch in Utrecht “DE” 50 plusbeurs. Drie haltes bij de beurs vandaan hadden wij een logeeradres. De kaart aangeschaft omdat wij liever niet rijden en parkeren in Utrecht, die grootscheepse verbouwing van station en omgeving is ons net iets te veel. Het gaat voor alle duidelijkheid niet om het geld terug te krijgen, zal ons een worst zijn, nee er verdwijnt saldo buiten ons medeweten. Dit is mij nooit eerder ter ore gekomen, de problematiek van uitchecken is mij geheel duidelijk, indien de apparatuur goed functioneert is dit eigen schuld. Weliswaar is de afstraffing fors, doch als men de portemonnee verliest is dat ook niet misselijk. Nu zie ik dat ondanks een geldige kaart mijn saldo afneemt en op beide kaarten in ongelijk mate. Dit komt mij heel vreemd voor en wij zijn voornemens om, als het even kan, nooit meer zo’n onbetrouwbaar ding aan te schaffen.

diumenge
door diumenge - Jan 11, 2015 om 17:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tienvliet schreef op zondag 11 jan 2015, 12:24]...
Dat de kaart op een moment verlopen is begrijp ik, hoewel mij onduidelijk is “waarom”.
...
Wanneer de kaart verloopt staat op de kaart zelf. Waarom een kaart überhaupt moet verlopen vraag ik mij ook af, Translink verdient er goed aan in ieder geval.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien stiekeme loge's die uw kaarten gebruikt hebben? Ze lopen echt niet zomaar leeg.

tienvliet
door tienvliet - Jan 11, 2015 om 18:21
72 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 11 jan 2015, 18:10]Misschien stiekeme loge's die uw kaarten gebruikt hebben? Ze lopen echt niet zomaar leeg.

Aardig bedacht tijger1, helaas niet aan de orde. Wij zullen over een aantal weken nog eens controleren, ben benieuwd wat we dan zien, wordt vervolgd. :-)

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt zich met die kaarten registreren, dan kunt u een verder e eventuele afgang volgen. Oude verminderingen zijn niet meer te zien.

tienvliet
door tienvliet - Jan 11, 2015 om 18:30
72 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u hartelijk tijger1, ik pas er feestelijk voor. Zolang dit geklungel aan de gang blijft voor mij geen o.v. Als het niet anders kan neem ik wel een taxi. Dan "weet" ik tenminste waar mijn geld blijft.

costnix
door costnix - Jan 11, 2015 om 21:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij taxi kunt u nog meer getild worden.