he
door heel Jun 1, 2014 om 09:10
Geldzaken & recht

Overbruggings krediet

Mijn ex partner heeft 3 jaar geleden een woning gekocht.
Ik vroeg me af hoe dat kon en vroeg het de rabobank, maar die deed geheimzinnig. vorig jaar is er bij een rechtzaak uitgekomen dat mijn ex met de rabobank een overbruggingsfinancieëring heeft afgesloten. Ik had in maart de boeterente op gevraagd en inmiddels heb ik ook een hypotheek kunnen krijgen om mijn ex partner uit te kopen van de gezamenlijke woning . Maar nu we op 4 juni naar de noteris moeten heeft de rabobank de overbrugging van mijn ex op mijn aflosnota gezet, omdat ze de gezamlijke woning als onderpand hadden gezet zonder mij in te lichten. Moet ik nu boeten voor de fouten van mijn ex en de rabobank?
met vr gr Marco van Heel
p.s. de overdracht kan niet plaatsvinden.

4803 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2014 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat kan natuurlijk helemaal niet. En financiering waarbij de woning als onderpand dient moet uiteraard door beide eigenaren ondertekend worden. Dien een klacht in.

he
door heel - Jun 1, 2014 om 12:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

waar moet je dan een klacht indienen het rabobank kantoor geeft geen gehoor sterker nog heb ik daar ook een hypotheek berekening aan gevraagd zo'n 7 weken geleden en heb daar nog niets van vernomen nog niet een telelfoontje, ze hebben mij door die overbrugging van mijn ex onder bijzonder toezicht gezet op het hoofdkantoor van rabo nederland.

diumenge
door diumenge - Jun 1, 2014 om 12:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klacht indienen bij Kifid denk ik.

sw
door swat1500 - Jun 1, 2014 om 12:53
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U spreekt over uw ex-partner. De vraag is of u beiden een officiele relatie heeft gehad. Was u gehuwd of was er sprake van een geregistreerd partnerschap?
Zo niet, dan heeft uw ex het huis op persoonlijke titel gekocht en stond het huis uitsluitend op zijn naam. Hij heeft dan inderdaad geen toestemming nodig van u om een overbruggingskrediet af te sluiten met de woning als onderpand. Dat laatste lukt volgens mij echter alleen als een behoorlijke overwaarde is als er al een hypotheek op het huis rust.

he
door heel - Jun 1, 2014 om 13:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik was gehuwd in gemeenschap van goederen, maar dit alles is pas geregeld na de echtscheiding.
de rabo heeft mij er niet van op de hoogte gebracht.
Toen ik de rabo om info vroeg deden ze er allemaal heel vaag over.
Ik ben er pas achter gekomen met de laatste rechtzaak toen moesten de stukken op tafel komen

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2014 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet eerst schriftelijk een klacht indienen bij de Rabo en een termijn stellen waarbinnen ze u moeten antwoorden hoe ze het gaan oplossen, bv 14 dagen. Wordt de zaak niet tot tevredenheid opgelost of krijgt u helemaal geen antwoord, dan pas kunt u een klacht indienen bij het Kifid.

ph
door philip36 - Jun 1, 2014 om 13:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het handelt, als ik het goed begrijp om 2 woningen.
Een woning van 3 jaar geleden welke op naam van uw ex staat en een gezamenlijke woning op naam van u en uw ex .
Er is een overbruggingsfinanciering voor het huis van 3 jaar geleden met als onderpand de gezamenlijke woning.
Als u niets van de aankoop van de eerste woning wist is het dan niet mogelijk dat uw ex, uw handtekening heeft gebruikt voor deze financiering?

marcel75
door marcel75 - Jun 1, 2014 om 18:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De gezamenlijke woning is niet als onderpand gegeven. Er zal een onderhandse overbruggingslening verstrekt zijn met een zogenaamde "positieve/negatieve hypotheekverklaring". Daarmee spreek je met je bank af dat als de bank dat wil, je me zult werken aan de vestiging van een hypotheekrecht en de woning niet zult verkopen of een extra hypotheek op zult vestigen zonder toestemming van de bank.

Maar van de vestiging van een hypotheekrecht voor de overbruggingslening zal hier geen sprake zijn.

De Rabobank wil nu de eigendom van de woning verandert inderdaad dat de overbruggingslening terugbetaald wordt. Dat is ook wel logisch aangezien jij als uiteindelijk enig eigenaar ook niet opgezadeld wilt worden met die mogelijk toekomstige hypotheekvestiging voor de overbruggingslening.

Doordat de Rabobank nu de aflossing op jouw aflosnota zet, lijkt vreemd, maar is het niet. De overbrugging komt namelijk nog steeds volledig voor rekening van je ex. Bij de verdeling zal namelijk op overwaardeberekening, de overbruggingslening van je ex in mindering op de vordering die je ex op jouw heeft moeten worden gebracht.

Op die manier betaald je ex nog steeds zelf de overbruggingslening.

Als dit tot een negatief bedrag leidt, dan zal je ex aan jouw een bedrag moeten betalen.

Een beetje notaris zal dit (moeten) snappen en ook zeer waarschijnlijk zo op de nota van afrekening zetten.

Dat de verdeling nu niet door kan gaan, is dan een gevolg van de financiële positie van je ex. En die zal het moeten oplossen met de bank.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2014 om 19:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar een

Het komt mij voor dat de Rabo hier toch een steek heeft laten vallen. onderhandse lening op een gezamenlijk eigendom, zonder medeweten en toestemming van de andere eigenaar?

ho
door hopetobehelping - Jun 1, 2014 om 19:46
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

met interesse heb ik de vraag en de antwoorden gelezen.
Het klinkt voor mij als een ingewikkeld verhaal en moet ook eerlijk toegeven dat ik het niet helemaal snap.
Een huis als onderpand voor een lening waarvan één der eigenaren niets af weet mag toch wettelijk gezien helemaal niet. Dan overtreed de Rabobank of de ex (als de handtekening is vervalst) toch gewoon de wet.

Het antwoord van Marcel75 lezende vraag ik mezelf af wat er nodig is om dit tot een goede oplossing te brengen.
Zou het helpen als Rabobank een schriftelijke verklaring afgeeft dat Marcel75 geen partij is in de overbruggingshypotheek en de aflossing ervan dus voor rekening van zijn ex komt ? (hij heeft er niet voor getekend)
De beschrijving 'Rabobank deed geheimzinnig' spreekt niet echt in het voordeel van de Rabobank. Is het inschakelen van een financieel adviseur/jurist (of wat er voor nodig is, uiteraard wel jammer van de kosten, maar de overbruggingshypotheek zal om meer dan een paar honderd euro gaan) een goede zet ?

Sorry, geen antwoord op de vraag, maar hopelijk toch een zetje in de goede richting.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2014 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hopetobehelping

Ik kan u verzekeren dat Marcel 75 echt geen partij is in deze zaak.

ho
door hopetobehelping - Jun 1, 2014 om 20:00
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 1 jun 2014, 19:52]@hopetobehelping

Ik kan u verzekeren dat Marcel 75 echt geen partij is in deze zaak.

Oeps, sorry foutje, dank u wel voor uw opmerkzaamheid.
Bedoelde uiteraard vraagsteller heel.

marcel75
door marcel75 - Jun 1, 2014 om 21:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zal het nog een keer uitleggen:de woning dient helemaal niet als onderpand. Daarom is er ook sprake van een onderhandse lening en niet van een hypothecaire geldlening. Dus zonder medeweten van de andere woning eigenaar kon deze overbruggingslening worden verstrekt.

Klacht indienen tegen de Rabobank is dus zonde van de tijd en kansloos.

De Rabobank hoeft ook niets te verklaren. Dat TS jegens de Rabobank niet aansprakelijk is, blijkt al uit de geldleningsovereenkomst. Tenzij de overbruggingslening aangegaan is ten tijde van het huwelijk.

Dat de Rabobank `geheimzinnig` deed is op zich ook wel logisch. Als je de bank belt krijg je hoog uit informatie over je eigen zaken, niet over die van anderen.