vlinders
door vlinders Jun 14, 2015 om 17:59
Huishouden & energie

Overdadig rooklucht verwijderen

We hebben een ander huis gekocht waar 20 jaar enorm gerookt is en wij daar beslist niet tegen deze lucht kunnen maar voorafgaande aan de koop aan een erkende schilder advies gevraagd of hij ervoor kan zorgen dat de lucht werkelijk zou kunnen verdwijnen.
De schilder was er zeker van en op zijn zeer herhaaldelijke geruststelling zijn we over gegaan tot kopen.
Toen het huis leeg was hebben we alle sanitair en keuken opnieuw laten zetten en heeft de schilder alle muren, deuren etc geheel opnieuw geschilderd waarbij hij eeen isolerende onderlaag heeft aangebracht en extra isolerende verf gebruikt. Na 4 weken bij onze intrek is de lucht langzaamaan terug gekomen en na nu 6 maanden kan ik wel huilen van teleurstelling.
De schilder is zeer verbaasd en gaat enkele stukken overschilderen omdat deze niet geheel zijn gedekt maar ja... De rooklucht is dan nog niet weg..
We willen de schilder aansprakelijk stellen voor zijn advies destijds maar ja... Tot hoever is dat redelijk.
We zijn met diverse luchtjes aan t uitproberen maar niets lost het tot op heden op.
Bij warm weer, we hebben een zonnig huis dus door de warmte wordt de rooklucht sterker.
We balen en ik vind het O naar om bezoek te ontvangen in ons vieE rookhuis.
Wie kan ons echt een oplossing aanreiken die werkelijk Ou kunnen helpen.

13512 71 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 14, 2015 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, natuurlijk kunt u de schilder niet aansprakelijk stellen. U maakt zelf de afweging om wel of niet te kopen. U heeft vast niet zwart op wit van de schilder dat hij deze geurgarantie geeft?
Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat de rooklucht na alle genomen maatregelen er nog is. En al helemaal niet dat bezoek het ruikt.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2015 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Getty,
Natuurlijk zijn wij de naïeve kopers die vertrouwd hebben op de vakkundigheid en stelligheid van de schilder die overigens ook zeer verbaasd was dat de rook weer sterk aanweIg is.
Gelukkig is de schilder direct gekomen om te aanschouwen en zelf te ervaren en constateerde dat niet overal de verf op de muren had gedekt. Ook hij vind het heel vervelend en zal gaan informeren om dan met een oplossing te komen.
We hadden dit huis beslist niet gekocht als het risico te groot zou zijn de lucht niet weg te krijgen en dat hebben we hem ook duidelijk aangegeven.
Bedankt voor je mening maar we zijn nog steeds opzoek naar een goede oplossing om de rooklucht voorgoed weg te krijgen.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2015 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoveel mogelijk door laten tochten, zou ik zeggen. Misschien (ook) een luchtreiniger proberen?

ve
door verwijderd - Jun 14, 2015 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vlinders,

de schilder kunt u niet aansprakelijk stellen maar dat was u inmiddels waarschijnlijk wel duidelijk.
Hoop dat u nog iets heeft aan de informatie in deze link, klik hier.
Wie weet heeft u het al geprobeerd maar anders zou ik het gewoon proberen, u wilt er vanaf dus alles wat dat kan doen is meegeholpen.
Een 'geurtje' zal het niet verhelpen, u heeft zeg maar 'geur vreters' nodig.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2015 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

mischien is dit wat?

http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/121004-brandlucht-verwijderen-uit-huis.html

ve
door verwijderd - Jun 14, 2015 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

laaglander schreef op zondag 14 jun 2015, 21:19: mischien is dit wat?

http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/121004-brandlucht-verwijderen-uit-huis.html

Het gaat om rooklucht en het antwoordt vindt je met de link van @hopetobehelping

ve
door verwijderd - Jun 14, 2015 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Inmiddels staan de schaaltjes azijn in alle vertrekken en hoop ik dat het werkt. We gaan verder met t onderzoeken van alle middeltjes.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2015 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zelf goede ervaring met schaaltjes spiritus. Let uiteraard wel op met kinderen, dat ze het niet voor limonade aanzien.

Maar zoals gezegd kunt u de schilder niet asnsprakelijk stellen. Als alles geschilderd is, ook het plafond?, kan ik mij nauwelijks voorstellen dat het rooklucht is wat u ruikt.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zomaar een vraag: zit er in jullie huis soms een rookkanaal/schoorsteen of schoorsteenmantel die bij een oude kachel of open haard hoort/heeft behoord? Dat kan in elke willekeurige kamer of zelfs keuken zijn of provisorisch zijn dichtgemaakt Dan zou de rooklucht daardoor misschien veroorzaakt kunnen worden en zou de schoorsteen latenvegen een optie zijn. Succes

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als stevige roker zou ik zelf ook meteen denken aan azijn (zoals in de link van @hopetobehelping staat). In mijn ogen had de schilder de muren en het houtwerk goed moeten afnemen alvorens er een isolerende laag overheen aan te brengen. Verf en coatings houden erg slecht op teer (dat kan een reden zijn dat het niet goed heeft gedekt).
Enige definitieve oplossing lijkt mij: afschuren/afbranden die verflagen, dan ondergrond goed schoonmaken met geschikte ontvetter, desnoods 2-3 keer, goed laten drogen en dan opnieuw gronden en verven.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 07:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tijgert,
Het is weldegelijk rooklucht en mijn vermoeden is dat alles eerst met ammonia afgedaan had moeten worden. Ik heb nog aan de schilder gevraagd of hij eerst ging schoonmaken en hij antwoordde met ja. En steeds het komt goed.

Beste digioma,
Goede vraag hoor. We hebben geen schoorsteen of luchtkanaal alleen een afzuig systeem die naar buiten afzuigt. En alleen beneden verdieping.
We wonen in een patio woning met boven twee kleine kamertjes en in een kamertje is het nu het alter ergste. Vanaf het begin na al het schilder werk heb ik al aangegeven dat het nog steeds naar rook ruikt. Mijn scherpe neus is goed te vertrouwen.
een groot deel van het afzuigkanaal is niet aangelegd en zuigt perfect af wat we merken aan het vocht tijdens het douche waardoor de spiegel niet een beslaat. Er zit ook een sterker afzuigsysteem in huis.

Beste kassaop1
Begrijp je advies maar wanneer dit de enige optie Ou Ijn wordt ik daar niet blij van. Allessnafbranden en opnieuw schilderen is en duur kosten plaatje. Al het schilderwerk heeft ons 10.000 euro gekost en dan alleen binnen. Het buitenschilderwerk werk moet nog gedaan .
Ik dank jullie voor de advieN en het doet mij goed dat mensen zo bereid zijn mee te denken. Super bedankt.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar moet natuurlijk heel iets anders asn de hand zijn. Dat kan echt geen rooklucht zijn die onder de verf vandaan komt.

Als her alleen afnemen met ammonia geholpen zou hebben, was die schilder zo klaar geweest. Maar er is voorstrijk en extra dekkende verf gebruikt.

Ik zou die afzuig maar eens nakijken.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

vlinders schreef op maandag 15 jun 2015, 07:49: Het is weldegelijk rooklucht en mijn vermoeden is dat alles eerst met ammonia afgedaan had moeten worden.

Ammonia is een prima oplossing, maar ook nogal vrij giftig. Het is maar de vraag of schilders daar binnenshuis nog wel mee mogen werken. Daarbij laat Ammonia een residu achter dat eerst moet worden afgenomen (met veel water) alvorens er geschilderd kan worden. Er zijn andere middelen, zoals Alabastine Schilderschoon, die vrijwel reukloos zijn en die geen residu achter laten.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo vlinders,

Dat is allemaal heel vervelend.
Een gelijksoortige vraag is al eens eerder gesteld.
Lees de reacties daar eens ter info.
Klik hier.

Suc6

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

O, zie net bij de desbetreffende vraag dat je daar al gereageerd hebt.
Had je dus al gevonden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad de rook/ ventilatiekanaal van cv en afzuigkap controleren of ventilatieroosters v/d ramen. Is de vloer ook zo rigoureus aangepakt? Wellicht nog al het schakelmateriaal in het huis vervangen.
En hoe zit het met de meterkast? Is die ook aangepakt? De pijpen in het huis waar de bedrading doorheen wordt getrokken, zijn die ook vervangen? Mijn inziens is de schilder niets te verwijten. Hij heeft voor wat betreft zijn vakmanschap alles gedaan om het probleem te verhelpen.
U had beter aan de vorige bewoner een 'rooklucht weg'- garantie moeten vragen

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ndejong

Wat is een 'rooklucht weg garantie'?

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou kunnen proberen om in de ruimtes die nog naar rook ruiken schaaltjes met baking soda neer te zetten. Baking soda neutraliseert vieze luchtjes fantastisch. Zelf heb ik er hondenlucht mee uit tapijten gekregen, nadat mij door iedereen verzekerd werd dat ik ze beter weg kon doen omdat die lucht er nooit meer uit gaat. Wél dus. Als de azijn niet werkt dan heb je dus nog een optie.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle raamprostitutie heb ikzelf uiterst grondig schoongemaakt. Ook de plavuizen vloer grondig geboend waar ik achteraf superslim pvoir gen omdat mijn man het in eerste instantie overbodig vond omdat we laminaat en onder lier gingen leggen. Stopcontacten ook schoongemaakt.
Nu hoor ik van veel bezoekers dat ze mensen in onze situatie kennen waar de rook in huizen jaren later nog aanwezig is. De moed zinkt in mijn schoenen.

Voor degene die twijfelen is het beslist rooklucht van sigarettenrook van 18 jaar.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raamprostitutie?;-))

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien ook een oplossing : ecodor.nl
Zelf heb ik het gebruikt tegen katten urine en dat werkte perfect.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tjeetje mijn iPad maakt zijn eigen woorden

Ik bedoel in vorige posting raamfentilatieroosters

Maar dat begrijpen jullie vast wel

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vlinders

Dat begreep ik wel. Kunt u in instellingen veranderen onder Algemeen: autocorrectie uitschakelen. Is heel hinderlijk.;-))

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rooklucht weg garantie heb ik ook aan gedacht... Nu achteraf.

Ik blijf er bij dat als de schilder, waarvan ik toch heb verwacht meer ervaring mee te hebben, had aangegeven zijn uiterste best te doen maar dat de rooklucht wellicht terug zou kunnen komen.. Ik zeer zeker nog over nagedacht zou hebben om met de verkoopster iets af te spreken en zeker niet de hoofrijs voor t huis zou hebben betaald.

Tuurlijk is het achteraf .

Ik zou ook hebben na gedacht om eerst t huis een week lang dagelijks te luchten, alle werkzaamheden niet in drie weken maar twee maanden tijd en voordat we ons intrek zouden nemen nogmaals alle later luchten.
Dat luchten is gebeurd net na onze verhuizing waarbij ons huis 5 dagen open heeft gestaan wegens de tuinaanleg en alle deuren open hebben gestaan en alles lekker heeft kunnen door waaien. Dat was tweede week van januari.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ventilatie kanalen worden vaak vergeten.
Die ventilatie kanalen , je hebt ze voor frisse lucht maar ook voor de warmte verspreiding. Resultaat zijn gezondheid klachten.
Tussen de radiator platen kan veel vuil ophopen in de loop der jaren als ze niet 1 x per jaar gereinigd worden.
Je hebt ook van die convector putten in de vloer zitten waar het nodige in terecht komt.
Kan mij niet voorstellen dat er verder iets overgeslagen is.
Of er moet nog zo'n natuurstenen muur in huis zijn.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na 20 jaar roken is de lucht echt in de muren gaan zitten. Veel laten doortochten is een landurige optie. Als iemand rookschade heeft gehad door brand regelt de verzekeraar een profesioneel luchtverversings apparaat.. Dat ding moet alleen vele dagen aan staan en kost een vracht aan stroom. Bij een familielid van mij duurde dat 3 weken.
Er is een paardemiddel wat wij op de vaart gebruikten t.w. na losing van vismeel en aansluitend graanladen werd door ons in een oud vat gewoon een paar kilo koffiebonen smeulent verbrand. Dit zou je op zeer kleine schaal ook kunnen doen met een terraskacheltje. Alle chemische middelen hebben vrijwel geen resultaat. Ook het bakken van de bekende appeltaart kan de rooklucht overtreffen.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als oud schilder had ik nogal vaak met rooklucht-aanslag toemaken, wat ik altijd deed was alles en dan ook alles schoon wassen met ammoniak en natuurlijk als het mogelijk het Oude behang verwijderen, nicotine geeft een vette aanslag op alles, als deze niet of niet goed word verwijderd blijft de viesen rooklucht altijd terug komen, niet roken dus in huis, ik heb meer als 40 jaar als zelfstandige gewerkt en kwam bij mensen die rookte bijna elk jaar wel eens een keer terug, bij niet rokers soms na 10 jaar , en dan was het nog schoon, deze mensen wouden het opnieuw fris hebben of wat nieuws , maar was beslist niet nodig !!!!

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste loenic,
Heb je als oud schilder voor mij de ' gouden Tip'. Om van de rooklucht af te komen.
Ik zal nog even toelichten dat alle muren gestucte muren zijn, nergems behang opzat toen we het kochten en in de kamertjes boven laminaat lag en beneden plavuizen vloer.

Het huis is geheel, muren en al het houtwerk en deuren geschilderd.
Keuken verwijderd en al het sanitair geheel opnieuw vloeren, muren, plafonfds en meubels.
Radiatoren zorgvuldig en grondig geboend en gesopt. Raamroosters ook gesopt en gereinigd als nieuw.
Alle laminaat verwijderd tot betonnen vloer ook geboend. Plavuizen vloer ook geboend.
Ik kan kij niets meer bedenken waar de rook nog zichtbaar zou kunnen zitten en er geen plekje meer in huis is wat niet grondig onder handen is genomen.

De schilder zegt, en hebben we ook gedeeltelijk zelf gezien, een isoleremde laag aangebracht, en isolerende latex gebruikt. Al t houtwerk is geschuurd n gegrondverft waarna alles is geschilderd.
De meeste muren zijn 2 x gespoten ( omdat het huis toch leeg was) . Enkele muren zijn met de roller gedaan. Deze hebben niet goed gedekt en zien we de rookmuur tussen de gaatjes door.
De schilder gaat deze muren nog,aals behandelen en we hopen zo dat dan de rooklucht weg zal zijn maar heb weinig hoop.
Hoogswaarschijnlijk hebben we ons hiermee kiskocht en houden we deze rooklucht voor jaren in het huis.

Zelf roken wij helemaal niet en niemand anders rookt ook niet in ons huis. Dus dat is niet t probleem.

Als 40 jarige ze
Fstandige schilder hoop ik dat je voor kij de gouden tip hebt hoelang we deze vieze rooklucht in ons huis Ou kunnen blijven hangen voordat het eindelijk weg is?

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik stel alle tips, ideen en ervaringen zeer op prijs en waardeer de moeite die iemand neemt om mee te denken.

Enige vorm van onderlinge niet opbouwende kritiek vind ik niet echt nodig. Wanneer een posting mij niet aanstaat ben ik zelf mans ... Vrouw... Genoeg om er iets van te zeggen.

Wanneer er twijfel aan mijn vraag wordt gesteld en men niet wil of kan aanmenen dat ik over een zeer overdadige overlast van rookgeur ervaar in ons huis is het aan diegene en niet aan mij om de ander te overtuigen.

Ik respecteer ieders mening en posting

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het allemaal nogal onzinverhalen. Bij ons in huis wordt gerookt en ik heb nog nooit meegemaakt dat er bezoek kwam die zeiden: "Wat stinkt het hier naar rook". Ook van degenen die niet roken hebben wij dit nog nooit gehoord.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben erg verbaasd dat u zegt niet tegen rooklucht te kunnen. Toch bent u dit huis gaan bezichtigen, toen heeft u dus enige tijd in het huis rondgelopen. Heeft u daar toen geen last van gehad? Er zijn speciale bedrijven die huizen kunnen zuiveren van doordringende geuren, zoals bijvoorbeeld nadat er ergens brand is geweest. Ik kan me voorstellen dat die misschien iets voor u kunnen doen. Vraag eens na bij de politie of de gemeente wat ze doen met een huis waar een wietplantage is opgerold? Ook zo'n huis moet immers "ontstonken" worden voordat het opnieuw kan worden verhuurd, dus de gemeente of de woningbouw weten daar vast wel iets op.
Rooklucht is walgelijk, ik durf te wedden dat ik, als ik daar was geweest, meteen zou zijn weggegaan. Op het moment dat de voordeur opengaat komt de stank je tegemoet, getverderrie! Ik zou de makelaar hebben bedankt voor zijn moeite en hem zeggen dat ik deze kelk aan mij zou laten voorbijgaan. Ik moet er niet aan denken om zo'n kiet te kopen.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor een auto, caravan, camper of boot, en misschien zelfs wel voor een tent, want die kan in opgevouwen staat ook zijn stank niet kwijt.
Ik heb zelf heel lang geleden (eind jaren 1980) eens een gebruikte TV gekocht, in een winkel nota bene! In de winkel niets gemerkt, maar toen het ding thuis stond en warm werd begon het toch te stinken! Ik heb hem teruggebracht naar de winkel en, in hemelsnaam en een beetje boven mijn budget, een nieuwe gekocht.
Voorkomen is beter dan genezen: rookt de verkopende partij, ruikt het naar rook? Laten staan, wegwezen!

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

misty&moos schreef op maandag 15 jun 2015, 12:52: Ik vind het allemaal nogal onzinverhalen. Bij ons in huis wordt gerookt en ik heb nog nooit meegemaakt dat er bezoek kwam die zeiden: "Wat stinkt het hier naar rook". Ook van degenen die niet roken hebben wij dit nog nooit gehoord.

Nou, ik kan je het tegendeel vertellen, het enige huis waar ik binnenga waar wordt gerookt is dat van mijn zoon. Het is mij niet gelukt om hem van het roken af te houden, wat ik als persoonlijk falen voel. Als ik daar ben geweest dan gaan bij thuiskomst alle kleren meteen de wasmachine in en ikzelf onder de douche. Omdat het mijn zoon en zijn gezin zijn ga ik er wel heen, maar na afloop meteen doorpakken met was en douche.
Ergens anders waar wordt gerookt ga ik als het even kan niet naar binnen. Ik heb geen zin om iedere keer stinkend als een gerookte paling thuis te komen, al mijn kleren te moeten wassen en extra te moeten douchen.
En de stank is niet het enige: meeroken in even ongezond als zelf roken, dus ga ik met een boogje om rokerige ruimtes heen.

Zou het kunnen dat uw bezoek uit beleefdheid niets zegt van de rooklucht, of dat zij zelf ook roken? Ik ken zat mensen die zelf niet roken maar er geen moeite mee hebben om zich te laten onder roken. Dat stadium ben ik dus voorbij, als ik kennis maak met mensen en ik merk dat ze roken dan bekoelt mijn enthousiasme heel snel. Ik twijfel er niet aan dat jullie erg sympathieke mensen zijn. Ik zeg ook altijd: ik heb geen hekel aan mensen die roken, ik heb een hekel aan de rook en kan er ook niet tegen, en die rook wens ik niet in te ademen.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat daar stinkt in dat huis kan dus echt niet meer komen doordat er gerookt is. De Ts zou dan geen enkel huis meer kunnen binnengaan of restaurant of foyer van een bioscoop, zonder door walging overmand te worden.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het zeer op prijs stellen wanneer ieder in mijn topic over mijn probleem met rooklucht in ons aangekochte zich aan kijn vraag willen houden en verdere uitlatingen gewoon elders plaatsen of voor zich houden.
Wanneer mensen roken en er nooit gasten over horen reken zal dat puur uit beleefdheid Zijnof inderdaad roken ze zelf ook.
Ik heb alle reden om rook te vermijden en iedereen is vrij om wel te roken of in rookruimtes te komen

Inderdaad toen we voor de eerste keer het huis gingen bezichtigen moesten we door de rooklucht heen direct naar de patio. Zelfs de plaatsvervangende makelaar moest zijn hand voor de mond houden Zo erg was t.

Het is dat het een heel bijonder huis is, geen doorsnee en zelden te koop, was ons het overdenken waard en is bij ons niet in gedachten gekomen dat na advies van de schilder enige twijfel Ou zijn over het resultaat.

En beste tijger, ke mag van mij best twijfelen aan mijn reukvermogen en dat van vele anderen... Zelfs de schilder erkent de geur... Maar eenmaal gezegd laat het daar dan bij en herhaal het niet steeds opnieuw. Het heeft geen toegevoegde waarde meer.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Misty&Moos
Dat je mijn topic met vraag gevuld vind met onzinverhalen mag je best vinden maar om dat ook te femtileren en O te regeren heeft dan geen toegevoegde waarde.
Wellicht voel je je aangesproken door ons probleem maar ook dat hoort niet in mijn tpoic thuis.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het over schoonmaken gaat: zo'n ventilatiesysteem moet je waarschijnlijk helemaal, inclusief de motor en alles, reinigen of laten reinigen, want die rooklucht kruipt overal tussen.
Er is een schoonmaakproduct dat heet St.Marc (of St.Mark, dat ben ik even kwijt), waarschijnlijk ook bij schilders bekend. Het is niet goedkoop, maar het werkt als een trein, de bruine troep druipt zó van de muren af. Misschien helpt het om daar alles mee af te soppen, maar denk er ook eens aan om dat spul (aangemaakt volgens de gebruiksaanwijzing) in een plantenspuit te doen en dan alle kieren en gleuven goed in te spuiten, zodat je ook spul op plekken krijgt waar je anders niet bij kunt. En vooral niet te krenterig zijn, je zult verbaasd zijn wat er nog uit die kieren tevoorschijn komt.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

.
H o i !

Het meest simpele : zet een paar kommetjes natuur azijn enkele dagen overal in het huis neer en GEGARANDEERD zijn A L L E vieze luchten verdwenen !!!
.
Werkt ook in de auto .

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste boosje,
We hebben alles laten schilderen zoals in kijn postings vermeld. Er zijn geen kuren meer om te aoppen en kieren en gaten zijn ook geachilderd.
Het probleem is juist adat alles niet heeft gewerkt en doordt het allemaal is geschilderd kan ik niets meer schoonmaken van wat onderde lagen verf verstopt zit.

Ik ga alle middeltjes uitproberen en momenteel zit in elk vertrek een geurtje van brice in stopcontacten. Het werkt gedeeltelijk maar waneer we een dagdeel uit huis zijn geweest. Alles is afgesloten en we komen binnen is er een enorme rookluchtalsof velen in huso hebben Itten roken.

Er blijven geen gasten weg maar ik geneer mij wel als er gasten komen en verotschuldig mij voor de geur.
Wanneer ik bij mijn zus op de hoek komen haar huis O heerlijk ruikt voel ik verdrietig

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wordt uw verse lucht niet asngezogen uit een huis waar gerookt wordt? Want anders kan het echt niet zoals u het beschrijft.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

vlinders schreef op maandag 15 jun 2015, 13:27: Ik zou het zeer op prijs stellen wanneer ieder in mijn topic over mijn probleem met rooklucht in ons aangekochte zich aan kijn vraag willen houden en verdere uitlatingen gewoon elders plaatsen of voor zich houden.
Wanneer mensen roken en er nooit gasten over horen reken zal dat puur uit beleefdheid Zijnof inderdaad roken ze zelf ook.
Ik heb alle reden om rook te vermijden en iedereen is vrij om wel te roken of in rookruimtes te komen

Inderdaad toen we voor de eerste keer het huis gingen bezichtigen moesten we door de rooklucht heen direct naar de patio. Zelfs de plaatsvervangende makelaar moest zijn hand voor de mond houden Zo erg was t.

Het is dat het een heel bijonder huis is, geen doorsnee en zelden te koop, was ons het overdenken waard en is bij ons niet in gedachten gekomen dat na advies van de schilder enige twijfel Ou zijn over het resultaat.

En beste tijger, ke mag van mij best twijfelen aan mijn reukvermogen en dat van vele anderen... Zelfs de schilder erkent de geur... Maar eenmaal gezegd laat het daar dan bij en herhaal het niet steeds opnieuw. Het heeft geen toegevoegde waarde meer.

Beste vlinders, ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het ontzettend erg voor je, maar had die makelaar zo'n overtuigende babbel? Als ik hierboven lees dat jullie meteen doorgesluisd zijn naar de patio (om de aandacht af te leiden???) en de man zelfs zijn hand voor zijn mond deed, dan zou ik denken dat er bij jullie toch een paar alarmbellen zouden afgaan? Waren die rokende mensen ook zelf thuis?
Het huis moet wel heel aparte bijzonderheden gehad hebben dat het ondanks die lucht toch gekocht hebben. Ik zou toch eens een gespecialiseerd bedrijf raadplegen, dat kost waarschijnlijk veel geld, maar als zij je echt kunnen helpen dan is dat het geld wel waard.

En ja, zolang nietrokers uit beleefdheid geen bezwaar maken tegen roken in hun omgeving zal die vieze gewoonte blijven bestaan. Je zult mij in de zomer nooit op een terras vinden, dat vind ik jammer, maar ik doen geen of heel weinig concessies, ik heb maar één paar longen voor mijn hele leven. Daar ben ik heel erg zuinig op.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

De aanschaf van ons huis hoeft niet meer ter discussie te staan.. Ben er nu zelf achter dat we beter hadden moeten informeren voordat we tot koop over gingen. T is een zeer bijzonder huis in een rustige omgeving en precies zoals goed voor onze situatie is.
We waren ervan uit gegaan dat de rook te verwijderen was door alle maatregelingen die we hebben ondernomen maar blijkt niet zo te zijn.

De rokende mensen waren soms thuis maar rookte niet in ons aanwezigheid.
We hebben de schilder geloofd om zijn woord en ervaring dat hij alles schoon en rookvrij kon krijgen. Dat is dus niet gebleken.
We zijn nu opzoek naar een goede oplossing om de rooklucht voorgoed te verwijderen.
Alle tips zijn welkom maar graag wel gericht op t probleem graag.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

En de rooklucht kan niet bij de buren vandaan komen?

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 15 jun 2015, 13:47: Wordt uw verse lucht niet asngezogen uit een huis waar gerookt wordt? Want anders kan het echt niet zoals u het beschrijft.

Tijger het wordt nu echt vervelend wanneer u steeds blijft herhalen dat mijn ervaring niet klopt.
De rook komt niet door de muren van de buren. We hebben spouwmuren dus is ook onmogelijk.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de goede orde Vlinders, u stelt hier een vraag en daar komen reacties op. U kunt niet zelf bepalen wie er reageert.

Zoals u het probleem beschrijft en wat er allemasl aan gedaan is, kan het niet zijn dat die lucht nog uit uw huis komt.

En het hebben van spouwmuren heeft daar helemaal niets mee van doen.

Uw lucht wordt afgezogen, dus ergens vandaan moet verse lucht komen. Vaak zitten er in kruipruimtes openingen naar het buurhuis. Als uw aanzuig van verse lucht bijvoorbeeld een verbinding hebt met het buurhuis, kan de lucht daar vandaan komen.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een luchtreiniger is het meest effectief om van de lucht af te komen.
Je kan het ook verdoezelen door andere luchtjes toe te voegen.
Ook kun je zelf beginnen met roken maar dat is niet jouw bedoeling neem ik aan.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

vlinders schreef op maandag 15 jun 2015, 12:36: ....De meeste muren zijn 2 x gespoten ( omdat het huis toch leeg was) . Enkele muren zijn met de roller gedaan. Deze hebben niet goed gedekt en zien we de rookmuur tussen de gaatjes door.
De schilder gaat deze muren nog,aals behandelen en we hopen zo dat dan de rooklucht weg zal zijn maar heb weinig hoop.....

Als de aanslag zelfs nog zichtbaar is, zal een op de juiste wijze manier behandelen/schilderen toch wel effect hebben.

vlinders schreef op maandag 15 jun 2015, 13:43: ...Ik ga alle middeltjes uitproberen en momenteel zit in elk vertrek een geurtje van brice in stopcontacten. Het werkt gedeeltelijk maar waneer we een dagdeel uit huis zijn geweest. Alles is afgesloten en we komen binnen is er een enorme rookluchtalsof velen in huso hebben Itten roken...

Alles is gereinigd, vervangen en overgeschilderd. Wanneer er dan nog "een enorme rooklucht" hangt zou je toch aan iets anders denken.
Een aantal mensen heeft over ventilatiekokers/ventilatiesystemen geschreven.
Heeft u al gekeken hoe het daarmee gesteld is?

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vlinders, wat voor plafonds zitten er in je huis, gipsplaat of beton, onder gipsplaat kan isolatie zitten zoals glaswol of wat anders, daar trekt de rook in, dus bij zulke plafonds zul je alles moeten verwijderen en nieuwe isolatie en gipsplaat aanbrengen, Ook een eventuele isolatiewand die vaak tegen een buitenmuur zit , als daar ook een raamwerk met glaswol isolatie zit, ook verwijderen, wij hebben ook 20 jaar gerookt in ons huis, maar we hebben het huis opgeknapt (huurhuis) plafon in de keuken en bijkeuken zat isolatie, en dat stonk enorm naar rook, isolatie en gipsplaat vernieuwd, in de woonkamer zat geen isolatie, die heb ik gesaust met alabastine synthetische verf 2 in 1 dat dekt in 1 keer en verzegelt, verkrijgbaar bij de bekende bouwmarkten, (plafon hoef je niet eerst af te nemen) kun je ook op een gestukt plafond doen, deuren en muren heb ik eerst schoongemaakt met Cetamet W 15 verkrijgbaar bij een schoonmaak artikelen groothandel, je moet eens zien wat daar dan van afkomt, dan een paar keer goed met schoon water nadoen, deuren en ander houtwerk daarna geschuurd en geschilderd, je ruikt daarna niks meer, bij mij al 5 jaar niet meer, geen spoortje van rooklucht meer, Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vorige bewoners van mijn huis waren zware rokers, die er ca. 40 jaar lang hebben gewoond. Het huis stond al een paar jaar leeg tot ik het kocht. Toen ik het kwam bezichtigen stonk het erg naar rook. Ik ging ervan uit dat die lucht wel weg te krijgen was, en dat is ook gelukt. "Mijn"' schilder heeft de muren en plafond een aantal keer met ammoniak afgedaan, zo uit de fles, dus niet verdund met water. Een ongezonde klus, maar het heeft wel gewerkt, de rooklucht verdween. Het rook toen wel een tijdje naar ammoniak, maar dat verdween redelijk snel. Verschil is wel dat ik in die tijd nog niet over verhuisd was, dus niet in de ammoniakdamp hoefde te zitten.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2015 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een misselijke opmerking "zelf gaan roken" of dat de oplossing is.
Veel mensen hebben last van roken , denk maar eens aan cara en aanverwanten.
Niet ieder kan bepaalde luchtjes op dezelfde manier verdragen.
Zelf boven een cafetaria gewoond voor een poosje.
Alles stonk een uur in de wind naar frituur zolang je het niet luchtdicht inpakte.
Het enige wat ik kan bedenken is , als de lucht niet bij de buren vandaan komt en alles in huis is gedaan , een clubje niet rokers uitnodigen en naar hun mening te vragen.
Volgende is niet kwaad bedoeld. Ken iemand daar hoef je alleen een nieuwe ongebruikte asbak neer te zetten bij afwezigheid. Bij terugkomst gelijk klachten over rooklucht. Neem aan dat vragensteller hier geen last van heeft.
Maar je neus kan je soms ook bedriegen helaas.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het schilderen hadden de muren schoongemaakt moeten worden met een ammoniakoplossing. Dan ben je 100% zeker dat al de rookluchten verdwenen zijn...

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ionisator was voor mij de OPLOSSING van rookluchtprobleem

Hallo , ik heb prima ervaringen met deze Ionisator , het is een kleine investering maar hij houd mijn kamer vrij van luchtjes. Ik heb er veel plezier van gehad en zet hem zo nu en dan nog aan als er iemand is geweest die een sigaretje heeft gerookt.

Dit model is gemaakt voor een grotere ruimte en is heel efficiënt in gebruik. Zet hem hoog op een kast of zo dan functioneert hij het beste. Ik heb hem midden in de kamer staan zodat hij beide zijden van de ruimte kan ontdoen. Het ruikt heel fris in huis. Proberen is het in ieder geval waard als ik je mag raden.
Hier kun je hem zien..ik heb de nieuwe uitvoering Cloud met blauw licht.(is er ook in groen en roze licht) prijs 159,00 euro.
Hopelijk heb je er baat bij...Ik hoop dat ik de link geplaatst krijg want dat is niet zo mijn ding hier op dit forum. Mocht het niet goed lukken dan moet je de link even in je browser zetten.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps de link is niet gelukt...http://consumenten.fitnessgroothandel.nl/Webwinkel-Product-83495723/80-m2--The-Space-Cloud-Ionisatie-Blauw-licht.html

Nog een poging voor je link die bij mijn tekst hoort.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

lovebird schreef op woensdag 17 jun 2015, 12:21: Oeps de link is niet gelukt...

Voor linkjes hebben ze een knopje en dan kun je het testen in de preview.
Als zware roker heb ik zelf nergens last van, maar als chemicus denk ik dat u een goede oplossing aandraagt. Een ionisator kan die deeltjes wel uit de lucht halen. Top antwoord!

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, goede tips en de link.
Gaan we zeker proberen.

Dat de muren eerst met amonia schoongemaakt had moeten worden zijn we inderdaad ook achter maar is nu niet meer te veranderen. De schilder gar aan dat een structuur muur moelijk schoon te mken is met amonia en eerder pluisjes vasthoud. Hij had een andere werkwijze waar we op hebben vertrouwd.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af ; is het rooklucht na al wat gedaan is ? even dit, toilet geeft door het waterslot veel gassen af in de woning zeker als er geen goede verluchting is ! dan de chemicaliën die in alles verwerkt is in de bouw ; bij warm weer dampen die allemaal uit, en dat heet gezond wonen ? Dan lees ik ; ( heb geurverspreider in het stopcontact de hele dag ) en dat is gezond ? ik heb het zwaar aan mijn longen maar van die rotzooi moet ik gaan lopen ( krijg ik geen lucht meer ) Van rokers heb ik geen last ; maar van vrouwen die naar parfum stinken moet ik gaan lopen ; zo heeft een mes twee kanten ! De woning waar ik woon stond tien jaar toen ik er ging wonen, en als ik een paar dagen weg was, liepen de tranen uit mijn ogen van alle chemicaliën die in alles verwerkt zitten. Mijn mening ; er is meer loos dan rooklucht.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt er toch op dat een gespecialiseerd bedrijf op zijn minst een goed advies kan geven. Ik denk dat het toch wel te vergelijken is met brandlucht, dus zal zo'n bedrijf ook kijken naar het ventilatiesysteem.
Sterkte en ik hoop dat je gauw een oplossing vindt!

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

gorter3 schreef op woensdag 17 jun 2015, 12:56:
lovebird schreef op woensdag 17 jun 2015, 12:21: Oeps de link is niet gelukt...

Voor linkjes hebben ze een knopje en dan kun je het testen in de preview.
Als zware roker heb ik zelf nergens last van, maar als chemicus denk ik dat u een goede oplossing aandraagt. Een ionisator kan die deeltjes wel uit de lucht halen. Top antwoord!

Dank je wel Gorter3 ik ga de link hier meteen even proberen met nogmaals dat link-knopje waar je over schrijft , hoewel de 1e poging lukte niet. Maar ik probeer het nog een keer.
2e poging plaatsen link:
http://consumenten.fitnessgroothandel.nl/Webwinkel-Product-83495723/80-m2--The-Space-Cloud-Ionisatie-Blauw-licht.html]
YES gelukt maar ik merk dat er een foutje zit in het LINKKNOPJE daar mist het tekentje van het 2e "haakje" zoals dit " ] " achter het =teken van de URL , daarom lukt het mensen niet. Misschien een tip voor de ICT van kassa (is dit probleem ook meteen opgelost..hi..hi.

Wat betreft mijn antwoord (door mij geplaatst, dank dat je het een TOP antwoord vind. Het is vanuit mijn eigen positieve ervaring met dit apparaat. even een investering maar dan heb je ook iets dat werkt!
Mijn tandarts heeft mede door mijn ervaring ook deze CLOUD met blauw licht aangeschaft voor in zijn praktijk en is er erg over tevreden.
Werkt overigens ook prima met mensen die allergisch zijn voor mijn katten..die kunnen nu met een gerust hart op visite komen zodra de ionisator aan staat. (zet hem dan 1 uurtje van tevoren even aan..en het werkt!!!

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 17 jun 2015, 13:46: De link.

Oh..nog meer hulp , mijn dank is groot, hoe doen jullie dat toch ..dit krijg ik helemaal niet voor elkaar.
Fijn hoor zoveel medewerking. Super

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lovebird

Er is niets mis met het "linkknopje".

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lovebird

U gaat naar de site waarnaar u wilt linken. Klik in de balk zodat die helemaal blauw is. Klik op kopieer.

Dan tikt u in het reageer vak een woord, bijvoorbeeld: Klik hier.

Dan kikt u op het woord hier. Dan komt een regel met als eerste woord : Selecteer, dan klikt u op die liggende acht.

In het schermpje wat dan verschijnt verwijdert u de letters die er al instaan, dan klik u in die regel en verschijnt het woord Plak. Daar klikt u op, dan staat het adres van de site in die regel en u klikt op OK.

Met preview kunt u het controleren.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 17 jun 2015, 19:22: @lovebird

Er is niets mis met het "linkknopje".

Oh..mijn excuses dan !
Ik snap er niets van..nu staat er wel iets maar als ik dat haakje niet had gezet komt er niets te staan en bleef alles blanco als ik de link had aangeklikt
.
Geeft niet ..ik ben niet zo'n wonder met computers maar help wel graag iemand ..de bedoeling was goed!
Denk dat men het wel kan vinden, ook al staat het niet helemaal zoals het hoort.
Dank voor je hulp met het plaatsen van de juiste link naar de CLOUD ionisator.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lovebird

Het heeft mij ook de nodige moeite gekost, maar als u het eenmaal onder de knie hebt, is het heel handig.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 17 jun 2015, 19:29: @lovebird

U gaat naar de site waarnaar u wilt linken. Klik in de balk zodat die helemaal blauw is. Klik op kopieer.

Dan tikt u in het reageer vak een woord, bijvoorbeeld: Klik hier.

Dan kikt u op het woord hier. Dan komt een regel met als eerste woord : Selecteer, dan klikt u op die liggende acht.

In het schermpje wat dan verschijnt verwijdert u de letters die er al instaan, dan klik u in die regel en verschijnt het woord Plak. Daar klikt u op, dan staat het adres van de site in die regel en u klikt op OK.

Met preview kunt u het controleren.

Zoals dit?

Oh..ja, super het is gelukt. Nu moet ik het zien te onthouden voor de toekomst.
Dank je wel hoor! Weer wat geleerd.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2015 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lovenird

Goed zo!!

Gewoon altijd even met review controleren als u een link neerzet. Kan het niet fout gaan.;-)

ve
door verwijderd - Jun 18, 2015 om 01:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 15 jun 2015, 14:12:
Zoals u het probleem beschrijft en wat er allemasl aan gedaan is, kan het niet zijn dat die lucht nog uit uw huis komt.

En het hebben van spouwmuren heeft daar helemaal niets mee van doen.
Uw lucht wordt afgezogen, dus ergens vandaan moet verse lucht komen. Vaak zitten er in kruipruimtes openingen naar het buurhuis. Als uw aanzuig van verse lucht bijvoorbeeld een verbinding hebt met het buurhuis, kan de lucht daar vandaan komen.

Dit is heel zeker weten een optie.
Mijn meterkast staat in verbinding met de bovenburen. Als er boven werd gerookt zou je zweren dat er iemand bij mij in de hal had staan roken.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2015 om 02:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees dat een luchtreiniger en/of ionisator ook geen oplossing is. Dat is bedoeld voor 'losse' geurtjes die in je huis ontstaan (roken van een sigaret) of van buiten naar binnen (barbeque) komen. Als de stank echt in de muren, houtwerk, vloer of plafond zit blijft de oorzaak bestaan en bestrijd je met een luchtreiniger en/of ionisator enkel de symptomen.

Een luchtreiniger onder de 300 euro kan een feestje waar flink gerookt wordt niet eens aan. De rook die de luchtreiniger niet bereikt slaat neer. De geur die daar in zit krijg je alleen weg door schoon te maken.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2015 om 08:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf rook ik ook maar niet zo erg als de buurman: zijn nicotinedampen komen mijn huis binnen door de meterkast, echt waar.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2015 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

U weet 100% zeker dat indien u niet aanwezig bent er NIET wordt gerookt!!!

Indien u dat zeker weet is het misschien een idee naar uw huisarts te gaan.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2015 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

tacky schreef op dinsdag 30 jun 2015, 08:22: Zelf rook ik ook maar niet zo erg als de buurman: zijn nicotinedampen komen mijn huis binnen door de meterkast, echt waar.

Gebruik je toch silicone kit rond de buizen en kabels tussen jouw en de flat van de buurman.