mo
door moes Oct 29, 2014 om 20:48
Huishouden & energie

Overmatig likken kat

mijn zwerfkat (buitenkat) zit overmatig te likken en te wassen,

1693 4 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 29, 2014 om 21:13
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Moes,
in het zwervend leven van uw kat zal hij vaak iets op zijn huid gekregen hebben wat er niet hoort en dat moest eraf.Nu dat niet meer zoveel hoeft gaat het likken en wassen gewoon door. (Gewenning)? Ik zie katten zich vaak wassen en heb het idee dat ze zich er behaaglijk bij voelen.
Vr. gr.

aurora1
door aurora1 - Oct 29, 2014 om 21:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat kan allerhande verschillende oorzaken hebben. Lees eens klik hier.
Er is nog wel meer over te vinden op internet en zoek dan op wat u als onderwerp getikt heeft. Kijk ook eens op kattenforums.
Ga anders met de kat naar de dierenarts.

kathy1978
door kathy1978 - Oct 29, 2014 om 22:03
69 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn kattebeesten hebben dat ook een keer gehad. Wat bleek ik had resistente vlooien. Dat betekende dat ondanks gebruik van anti vlooien middelen mijn katten die vaak buiten komen toch vlooien hadden. De katten proberen dan de vlooien als het ware uit de vacht te likken. Je ziet ook dan vaak dat ze op bepaalde plekken zoveel gelikt en gekauwd hebben aan de haren dat deze korter zijn op die plekken.

Hierbij een link van de dierenkliniek. Daar staat heel interessante informatie in over de werking van bepaalde vlooienmiddelstoffen.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/vlooien.html

Vlooienmiddelen waar alleen fipronil in zit zijn dus bij een plaag redelijk kansloos.
Het standaard frontline (merknaam) wat heel veel mensen gebruiken is dus redelijk kansloos bij een uitbraak. Bij mij werkte dat voor geen meter omdat het alleen de vlooien dood maar niet de voorstadia, de eitjes. Een vlo die overleeft legt een paar eitjes en voila weer een uitbraak.

Vergeet ook niet de omgeving schoon te maken, minimaal 60gr wassen van kussens etc en vloer met iets zuurs dweilen zoals azijn of antikalk. Van een gewoon sopje worden ze juist hebben en laten ze niet het loodje.

Eerste ingeving is dus vlooien als dat het niet is kan het nog allergie voor het vlooienmiddel zelf zijn als u dit recent gegeven heeft. Of geeft u kattensnoepjes? Daar kunnen sommigen ook heftig op reageren. Het kan ook nog een voedselallergie zijn of bij meerdere katten in huis of in de buurt een stress situatie.

Ben benieuwd wat het is.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 30, 2014 om 08:44
7187 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=kathy1978 schreef op woensdag 29 okt 2014, 22:03]Mijn kattebeesten hebben dat ook een keer gehad. Wat bleek ik had resistente vlooien. Dat betekende dat ondanks gebruik van anti vlooien middelen mijn katten die vaak buiten komen toch vlooien hadden. De katten proberen dan de vlooien als het ware uit de vacht te likken. Je ziet ook dan vaak dat ze op bepaalde plekken zoveel gelikt en gekauwd hebben aan de haren dat deze korter zijn op die plekken.

Hierbij een link van de dierenkliniek. Daar staat heel interessante informatie in over de werking van bepaalde vlooienmiddelstoffen.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/vlooien.html

Vlooienmiddelen waar alleen fipronil in zit zijn dus bij een plaag redelijk kansloos.
Het standaard frontline (merknaam) wat heel veel mensen gebruiken is dus redelijk kansloos bij een uitbraak. Bij mij werkte dat voor geen meter omdat het alleen de vlooien dood maar niet de voorstadia, de eitjes. Een vlo die overleeft legt een paar eitjes en voila weer een uitbraak.

Vergeet ook niet de omgeving schoon te maken, minimaal 60gr wassen van kussens etc en vloer met iets zuurs dweilen zoals azijn of antikalk. Van een gewoon sopje worden ze juist hebben en laten ze niet het loodje.

Eerste ingeving is dus vlooien als dat het niet is kan het nog allergie voor het vlooienmiddel zelf zijn als u dit recent gegeven heeft. Of geeft u kattensnoepjes? Daar kunnen sommigen ook heftig op reageren. Het kan ook nog een voedselallergie zijn of bij meerdere katten in huis of in de buurt een stress situatie.

Ben benieuwd wat het is.
KLIK