st
door stefan86zwolle Apr 22, 2015 om 19:42
Huishouden & energie

Overname ketel contract Energiewacht

In de woning die ik heb gekocht hebben de vorige bewoners eind 2014 een ketel laten plaatsen door de Energiewacht. Hiervoor hebben zij een huur- en onderhoudscontract afgesloten. Tijdens de koop ben ik met de vorige eigenaren overeengekomen deze ketel + contract over te nemen.

Dit contract loopt 12,5 jaar, voor maandelijkse kosten van €42,26. Dit komt neer op een totaal bedrag van € 6.339,-. Als ik dit wil afkopen ben ik maar liefst € 4.200,- kwijt. Dit terwijl deze ketel voor +/- € 1.000,- incl. installatiekosten door diverse bedrijven wordt aangeboden.

Zijn er meer mensen die deze gang van zaken van Energiewacht kent?

Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met Energiewacht. Ik krijg daar nauwelijks antwoorden op mijn vragen, één van deze vragen was wat de werkelijk aanschafkosten van de ketel is. Dit wilde ik graag weten ivm de waarde van mijn woning. De meneer aan de telefoon was in eerste instantie geen zins van plan hier antwoord op te geven. Na lang aandringen zei hij dat de ketel incl. installatiekosten ongeveer tussen de € 1.500,- en € 2.000,- was.

8891 13 Rapporteer

bo
door boiler - Apr 22, 2015 om 20:10
64 Antwoorden / 0 Vragen

En dit inzicht had je eind 2014 niet?
Ongeacht of de lange huurtermijn acceptabel is, je neemt toch zelf de lusten en lasten over?

Leasen is op termijn altijd duurder....

st
door stefan86zwolle - Apr 22, 2015 om 20:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik ben dit contract niet aangegaan, dit zijn de vorige bewoners aangegaan. Het was dit accepteren of de koop van mijn woning ging niet door.

Ik wil nu alleen weten of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. De kosten lijken mij namelijk niet acceptabel voor hetgeen er geleverd is.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 20:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt de woning gekocht, incl. Huur- en onderhoudscontract. Dus u zit eraan vast. Hoeveel die ketel ook ook slechts gekost heeft.

Ga dus ook vast maar sparen, want over 12 jaar moet u ern ketel kopen.

ho
door hopetobehelping - Apr 22, 2015 om 20:38
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste stefan86zwolle,

begrijp dat u (ondanks dat het achteraf misschien niet verstandig was) akkoord bent gegaan met de overname van het huurcontract voor de ketel omdat u de woning wilde kopen.
Heeft u onder de overname van het huurcontract ook uw handtekening geplaatst ?

Als ik uw vraag lees kan ik alleen maar zeggen dat ik gelukkig Energiewacht niet ken.
Een contract van 12,5 jaar wat, zoals u ook al aangeeft, in totaal 12,5 * 12 * 42,26 = € 6339,- kost is te gek voor woorden naar mijn idee. De kosten van het daadwerkelijke onderhoud kan ik niet inschatten maar u wilt wel van dit contract af verwacht ik.

Normaliter is de bedenktijd voor het contract van de ketel al lang verlopen, tenzij u zelf nog ruimte ziet in de volgende informatie (is aan de mensen waarvan u het huurcontract heeft overgenomen wel netjes de bedenktermijn vermeld door Energiewacht ?)
Mocht u geen handtekening onder de overname van het huurcontract gezet hebben dan bied dat wellicht ook nog een mogelijkheid om van het contract af te komen.

me
door mein33 - Apr 23, 2015 om 18:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=stefan86zwolle schreef op woensdag 22 apr 2015, 19:42]In de woning die ik heb gekocht hebben de vorige bewoners eind 2014 een ketel laten plaatsen door de Energiewacht. Hiervoor hebben zij een huur- en onderhoudscontract afgesloten. Tijdens de koop ben ik met de vorige eigenaren overeengekomen deze ketel + contract over te nemen.

Dit contract loopt 12,5 jaar, voor maandelijkse kosten van €42,26. Dit komt neer op een totaal bedrag van € 6.339,-. Als ik dit wil afkopen ben ik maar liefst € 4.200,- kwijt. Dit terwijl deze ketel voor +/- € 1.000,- incl. installatiekosten door diverse bedrijven wordt aangeboden.

U heeft, zonder de consequenties van het huurcontract te kunnen overzien, de overname van dit contract geaccepteerd. U was op de hoogte van de maandelijkse lasten, waarin onderhoud en reparatiekosten tijdens de duur van het contract zijn opgenomen.
Nu wilt u van het contract af en u weet als ieder ander dat het opzeggen van een contract kosten met zich mee brengt en die zijn een afspiegeling van wat de ondernemer niet ontvangt vanwege de beëindiging.
U kunt door het opzeggen van het contract (bruto) € 2100,00 besparen, ware het niet dat u vanaf de datum dat het contract afloopt, zelf het jaarlijkse onderhoud moet gaan betalen en eventuele reparatiekosten ook voor uw rekening komen.
U kunt voor het onderhoud en reparatie(s) natuurlijk elders weer een ander contract afsluiten, dat toch al snel geschat op tenminste € 125,00 p.jr. zal uitkomen.
Misschien nog eens goed te overwegen hoeveel u nu daadwerkelijk kunt overhouden van die € 2100,00 die u bespaart op het beëindigen van het huurcontract.

st
door stefan86zwolle - Apr 23, 2015 om 23:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Met deze in het achterhoofd ga ik met Energiewacht in gesprek over het contract.

door 1953 - Apr 24, 2015 om 03:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=stefan86zwolle schreef op woensdag 22 apr 2015, 19:42]In de woning die ik heb gekocht hebben de vorige bewoners eind 2014 een ketel laten plaatsen door de Energiewacht. Hiervoor hebben zij een huur- en onderhoudscontract afgesloten. Tijdens de koop ben ik met de vorige eigenaren overeengekomen deze ketel + contract over te nemen.

Dit contract loopt 12,5 jaar, voor maandelijkse kosten van €42,26. Dit komt neer op een totaal bedrag van € 6.339,-. Als ik dit wil afkopen ben ik maar liefst € 4.200,- kwijt. Dit terwijl deze ketel voor +/- € 1.000,- incl. installatiekosten door diverse bedrijven wordt aangeboden.

Zijn er meer mensen die deze gang van zaken van Energiewacht kent?

Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met Energiewacht. Ik krijg daar nauwelijks antwoorden op mijn vragen, één van deze vragen was wat de werkelijk aanschafkosten van de ketel is. Dit wilde ik graag weten ivm de waarde van mijn woning. De meneer aan de telefoon was in eerste instantie geen zins van plan hier antwoord op te geven. Na lang aandringen zei hij dat de ketel incl. installatiekosten ongeveer tussen de € 1.500,- en € 2.000,- was.

FOUT om die verplichting over te nemen van de vorige eigenaar van het pand.

Onlangs in een consumentenprogramma aan de orde geweest, dat een ketel op huurbasis u de hoofdprijs betaald, namelijk 4 x de ketelwaarde tijdens de huurperiode.

sl
door slobberbone - Apr 24, 2015 om 08:00
508 Antwoorden / 2 Vragen

Wat die ketel kost kun je zelf toch ook uitzoeken en ik neem aan dat dit ook allemaal in de verkoopprijs is meegenomen dus dat oude bewoners dit voor u betaald hebben.

Ik vindt erg duur, beetje ketel heb je wel voor 1000 euro hangen.

Welke ketel heeft u ?

st
door stefan86zwolle - Apr 28, 2015 om 11:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

@slobberbone, ik heb het opgezocht de ketel wordt door verschillende bedrijven aangeboden voor €1.000,- incl. montage.

@1953, welk consumentenprogramma was dit? En wanneer werd dit ongeveer uitgezonden?

Zoals gezegd had ik dit inderdaad kunnen voorzien. Er was geen ruimte om de ketel en bijbehorende contract niet over te nemen aangezien de vorige bewoners deze kosten niet konden dragen. Dit zou de koop dus in de weg hebben gestaan.

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2015 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan is er toch geen probleem? De koopprijs zal door dat huurcontract ook wel aangepast zijn.

me
door mein33 - Apr 28, 2015 om 14:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=stefan86zwolle schreef op dinsdag 28 apr 2015, 11:48]Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Ik heb het opgezocht de ketel wordt door verschillende bedrijven aangeboden voor €1.000,- incl. montage.

@stefan86zwolle,

Het verkoop bedrag in- of exclusief de montage welke bij andere bedrijven wordt gerekend is niet relevant, alleen de inhoud van het contract is van toepassing, hoe vervelend dit ook klinkt.
U heeft zich geconformeerd aan een lopend contract bij Energiewacht.
Aan dit contract zijn ontbindende voorwaarden verbonden en die kunt u accepteren of uw contract uitdienen.
U zult er echt een kwestie van plussen en minnen van moeten maken om inzicht te krijgen of beëindiging van het lopende contract u voordeel zal opleveren.

koekeloer
door koekeloer - Apr 29, 2015 om 12:03
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom heeft U geen lagere verkoopprijs bedongen als U verplicht was dit dure contract over te nemen ? Het lijkt er op dat U niet overzien heeft wat de gevolgen waren en nu probeert dit op Energiewacht te verhalen. U kunt beter naar de verkopers gaan van Uw huis en daar proberen geld terug te krijgen. Of Uw verlies nemen.

me
door mein33 - Apr 29, 2015 om 15:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@koekeloer,

Er valt bij de verkoper niets te verhalen, aangezien de overname van het huurcontract voor de CV-installatie onderdeel was van de verkoopovereenkomst.
Ts. heeft dit contract dus heel bewust overgenomen en wil nu zo goedkoop mogelijk vanaf, maar zal daarbij aan de ontbindende voorwaarden in het huurcontract moeten voldoen.