vl
door vluggewillem Feb 11, 2015 om 19:41
Geldzaken & recht

Overname woning bewoonde staat door derden

Ik wil het huis van een man overnemen, maar hij is geen familie. Hij blijft het huren na de overname. Maar kan ik als niet-kind zijn woning in bewoonde staat overnemen, of geldt dit alleen voor ouder kind overdracht?[

3671 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2015 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft daar helemaal geen kind voor te zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2015 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom wilt u eigenlijk huisbaas gaan spelen? Hypotheek zal een probleem zijn.

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2015 om 20:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat vluggewillem zonder tussenkomst van bank het huis in wil, als het tenminste een eigen woning betreft. De oude "eigenaar" blijft het huren dus zal het benodigde geld gewoon van zijn bankrekening overgaan naar bank? verhuurder?
En hij, vlugge wlllem, betaald dan kennelijk weer de huur/hypotheek aan "een man". Geen idee, de gegevens zijn te summier.

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2015 om 20:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Betaalt met een T?

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2015 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 11 feb 2015, 20:55]Betaalt met een T?

"Vlugge Willem" wil de koper zijn. En betaalt (met een t) dus geen huur/hypotheek aan een man.

vl
door vluggewillem - Feb 12, 2015 om 08:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

De overname middelen zouden komen uit het verhogen van hypotheek op huidige woning. Het gewin is de lage overnameprijs in bewoonde staat. De huur overtreft de rente, en zou voor een deel ook aflossing zijn. Waar het mij om gaat is of ik de woning als niet-kind over kan nemen, in alle gegooglede voorbeelden kom ik alleen ouder kind situatie tegen.

me
door mein33 - Feb 12, 2015 om 09:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Indien u over voldoende eigen vermogen beschikt is er geen enkel probleem.
Indien u voor het in eigendom krijgen van de woning een hypotheek moet nemen dan zal dit, voor een woning waar u zelf niet gaat wonen, bij de bank of verzekeraar die de geldelijke lening moet verstrekken op bezwaren stuiten zo niet onacceptabel zijn.
Om definitief uitsluitsel te krijgen kunt u het beste bij een bank een eerste oriënterend hypotheek advies inwinnen. Meestal is het eerste gesprek kosteloos.

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2015 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U komt alleen maar ouder-kind situatie tegen, omdat, normaal gesproken, een particulier maar zelden een bewoond pand koopt als investering van zijn geld.

U zegt de huur overtreft de rente en zou voor een deel ook aflossing zijn. Hebt u wel rekening gehouden met de eigenaarslasten? Verzekering, OZB, rioolbelasting enzovoort?

marcel75
door marcel75 - Feb 12, 2015 om 13:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

U zult de woning in verhuurde staat moeten laten taxeren en dat is dan ook de koopprijs. De bank zal echter niet zomaar een hypotheek verstrekken als het verhuurd gaat worden. Menig bank financiert een dergelijke aankoop al niet eens meer.

Naast de kosten van rente en aflossing, moet u natuurlijk ook rekening houden met Box-3 heffing, onderhoudskosten etc.