door wimotten Dec 26, 2009 om 12:23
Geldzaken & recht

Oversluiten hypotheek

Geachte heer/mevr.
Ik ben in het bezit van een hypotheek.
Mijn vraag: Kan ik deze zonder tussenkomst van een notaris oversluiten naar een andere bank
i.v.m. met de rente ?
M.vr.gr. W. Otten.

1037 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 26, 2009 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte wimotten,

Nee dat kan helaas niet. Uw huidige hypotheek moet worden geroyeerd en worden uitgeschreven bij het kadaster. Vervolgens zal bij een notaris een nieuwe hypotheekakte worden opgesteld en weer worden ingeschreven bij het kadaster.

Tip: De notarissen hanteren vrije tarieven. Het loont om prijsopgave te vragen bij verschillende notarissen. Een bank zal u ongetwijfeld adviseren om e.e.a. via hun huisnotaris te regelen maar u betaalt en bepaalt de uiteindelijke keuze.

met vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Dec 26, 2009 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg advies:

Het behalen van een rentewinst wil niet altijd zeggen dat u per saldo (op de langere termijn) voordeliger uit bent.

Moet u bij uw huidige bank een boeterente betalen?

De kosten hypotheekakte zijn (deels) fiscaal aftrekbaar. Het percentage is afhankelijk van uw inkomen (schijventarief). Dat betekent dat een deel voor uw eigen rekening komt.

ve
door verwijderd - Dec 26, 2009 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ZIe hier....

De Vereniging Eigen Huis zal wel weten waar ze over praten.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 26, 2009 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,

Zat me af te vragen wat je bedoelt met je reactie.
Ver. Eigen Huis schrijft niet anders dan hetgeen door mij is geschreven.

Met vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Dec 26, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raadgever,

De Vereniging Eigen Huis geeft meer info, zoals de niet aftrekbaarheid van de rente over de meegefinancierde kosten van oversluiting en dat dat deel van de nieuwe hypotheek in box 3 valt en niet in box 1 voor de belastingaftrek.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 26, 2009 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is de vraag of je bij de notaris moet zijn voor het laten registreren van een hypotheek.
Het antwoord is dus Ja.
Groet Valerius.

ve
door verwijderd - Dec 26, 2009 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dat antwoord was al gegeven.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een vluchtige, niets zeggende antwoorden hier.
Het oversluiten van een hypotheek is vaak op de lange termijn inderdaad niet zo rooskleurig als dat het eruit ziet. Na de eerste rentevaste periode volgt vaak een extra verhoogd percentage. De banken gaan ervan uit dat men niet zomaar weer naar een andere bank gaat. Of ze verzinnen wel iets anders om toch hun geld binnen te krijgen. Soms is de afsluitprovisie "gratis". Kijk extra uit bij dit soort aanbiedingen. De banken doen echt weinig voor niets!
Vanaf 2010 is de rente van dat deel van de lening dat betrekking heeft op de financiering van de kosten (afsluitprovisie, notariskosten, kadastrale kosten en taxatiekosten) ook aftrekbaar. Voorheen was dat alleen bij starters van toepassing.
Verder is de hoogte van de boeterente van belang. Als die boeterente ook wordt gefinancierd zal de rente daarvan niet aftrekbaar zijn.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krieties,

Vanaf 2010 is de rente van dat deel van de lening dat betrekking heeft op de financiering van de kosten (afsluitprovisie, notariskosten, kadastrale kosten en taxatiekosten) ook aftrekbaar. Voorheen was dat alleen bij starters van toepassing.

Voorheen waren die meegefinancierde kosten in het hypotheekbedrag ook aftrekbaar en ook financiering van de aanschaf van een caravan of een boot uit dat hypotheekbedrag.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja: je hebt het nu over heel lang geleden, voor 2006.
Ik heb het over een wijziging per 1-1-2010.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

krieties schreef op zondag 27 dec 2009, 12:15: Wat een vluchtige, niets zeggende antwoorden hier.
Het oversluiten van een hypotheek is vaak op de lange termijn inderdaad niet zo rooskleurig als dat het eruit ziet. Na de eerste rentevaste periode volgt vaak een extra verhoogd percentage. (....) Vanaf 2010 is de rente van dat deel van de lening dat betrekking heeft op de financiering van de kosten (afsluitprovisie, notariskosten, kadastrale kosten en taxatiekosten) ook aftrekbaar. Voorheen was dat alleen bij starters van toepassing.
Verder is de hoogte van de boeterente van belang. Als die boeterente ook wordt gefinancierd zal de rente daarvan niet aftrekbaar zijn.

Krieties, uw reactie is nogal merkwaardig te noemen.

Al hetgeen u schrijft is o.a. door mij maar ook door anderen weergegeven.
Dus, uw antwoord voegt niets toe.

Overigens voor een deel ook nog pertinent ontjuist.
De kosten voor verkrijgen hytpoticare lening is altijd al, en niet alleen voor starters, aftrekbaar v.d. belastingen geweest.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat om de rente over de gefinancierde kosten.(als je de kosten ook financiert)en niet over de kosten zelf. Bestudeer eens de wijzigingen m.i.v. 2010!!