lo
door loek3000 Feb 22, 2014 om 08:05
Huishouden & energie

Overstappen energieleverancier

In een van de vorige afleveringen wat over energie ging, werd verteld dat het niet verstandig is over te stappen van energieleverancier in de winter... Is dit nog steeds zo en wanneer moet ik dan wel de overstap maken?

13997 12 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Feb 22, 2014 om 08:16
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Op de totale energierekening maakt het niet uit. Probleem is alleen dat u in de winter het meeste energie (gas) verbruikt, waardoor u een hogere eindafrekening ontvangt t.o.v. de betaalde maandelijkse voorschoten. Als u na de jaarafrekening overstapt, maakt het dus niets uit.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2014 om 08:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En voor hetzelfde geld ontvangt u de jaarafrekening al midden in de winter. Dus eigenlijk was dat een een beetje een onzin opmerking in dat programma.

Let er wel op dat als u overstapt de energieleverancier het voorschotbedrag stelt op uw gewone jaarverbruik. Dus laat u geen veel lager bedrag per maand voorspiegelen. De tarieven ontlopen elkaar nauwelijks. U kunt hooguit een beetje goedkoper zijn door een bonus.

Bij een nieuwe leverancier kan trouwens de datum waarop de jaarafrekening wordt gestuurd heel ander zijn dan bij een anders. Dus het eerste jaar kan uw nota nog wel afwijken.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2014 om 11:51
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Geef bij overstap altijd uw jaarverbruik van het jaar daarvoor door en laat je niet, zoals vele op provisie beluste liegende zich niet aan afspraken houdende call center medewerkers opjutten om je voor een lager maandtarief in te laten schalen.

Verder heb ik zelf een test gedaan en het verschil tussen de goedkoopste en de duurste in mijn situatie was € 30 op jaar basis, dus € 2,50 per maand.
Er kàn een groter verschil "lijken" te ontstaan door een cash back premie die aan het einde van jaar 1 verrekend wordt, maar in jaar 2 is dat over en betaal je vaker meer als nu.

Als je nu goed zit, blijf zitten waar je zit, en ga bij einde contract in conclaaf en zie een "vaste klanten korting" zo ik die noem los te praten, dat levert grand total het meeste op. Laat je ook niet neppen met zogenaamde gratis slimme systemen en gratis tablets en gratis energie besparende dingen die je gewoon op jaar basis op afbetaling koopt.

ro
door ron530 - Feb 22, 2014 om 15:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Overstappen kan wel maar doe dat pas als u de jaar afrekening heeft ontvangen. U heeft dan alle voorschotten betaald en op basis van het exacte verbruik in die jaarafrekening kunt u bepalen of het überhaupt wel zinvol is om over te stappen. Welkomstpremies zijn lokkertjes met vaak een contract voor een vaste energieprijs en een looptijd van meerdere jaren. Uiteindelijk bent u net zo duur of duurder uit want die premie is wel ingecalculeerd.

sh
door shera - Feb 24, 2014 om 15:17
51 Antwoorden / 7 Vragen

In de winter overstappen kan zeker nadelige gevolgen hebben.
Ik ben verleden jaar begin maart overgestapt en heb daarbij geen moment gedacht aan zomer en winter. Mijn jaar afrekening kreeg ik altijd in december. Doordat het dus verleden jaar een lange en koude winter was had ik dus veel gas gebruikt in die maanden wat er voor zorgde dat ik 600 euro moest bijbetalen.
Was ik meteen in december overgestapt dan had ik dat dus niet gehad. Nu zaten er dus 3 koude maanden van flink stoken bij.
Normaal hoef ik haast nooit bij te betalen, soms een paar euro maar meestal krijg ik terug, dus dit had ik nooit verwacht, hoe logisch achteraf ook. Was toch wel even schikken moet ik zeggen 600 euro te moeten betalen. Zelf zou ik dus nooit meer zo maar tussendoor overstappen ,zeker niet in een winterperiode dus.

sp
door spoekie999 - Feb 24, 2014 om 18:32
9 Antwoorden / 19 Vragen

Overstappen heeft allemaal niet zoveel zin: voor mijn nieuwe contract moet ik per 1 juli ongeveer 2080 euro per jaar gaan betalen. Dat is inclusief 1028 euro energiebelasting en 200 euro BTW. Aan energie gebruik is dus slechts nog geen 800 euro per jaar. Je betaalt dus meer aan belasting dan aan energie.
Schandalig dat er op energie 60 procent belasting betaalt moet worden. Het is een eerste levensbehoefte en niemand kan zonder energie, dus de overheid kan maar plukken. En wat gebeurt er met die belasting???

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2014 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Wat gebeurt er met de belasting?" Daar wordt de Staat mee gefinancierd.

ma
door mascherm - Feb 24, 2014 om 21:24
13 Antwoorden / 0 Vragen

Door anderen is het antwoord al duidelijk gegeven. Pas overstappen na ontvangst van de jaarrekening.
Een andere ontluisterende ervaring krijgen overstappers in de volgen situatie.
U heeft een Ferraris elektriciteitmeter. Dat is een draaischijfmeter met op de draaiende schijf een zwart vlakje. U heeft ook zonnepanelen op uw dak. U kunt alleen veranderen van netbeheerder. Overstappen naar een ander energiebedrijf kan NIET. U krijgt bij overstappen naar een andere netbeheerder dan een '"slimme meter" met twee telwerken. Een telwerk voor uw eigen verbruik en een telwerk het aantal teruggeleverde kW-uren.
De jaarlijkse meteropname moet u uw eigen verbruik en de teruggeleverde kW-uren van de zonnepanelen doorgeven. Het kan soms wat lang duren voor u uw energie opgewekt door de zonnepanelen uitbetaald krijgt.
Met de Ferrarismeter vindt de verrekening onmiddellijk plaats want u geeft alleen de stand van
die meter door en uw verbruik moet dus laag zijn met zonnepanelen.

jantje7
door jantje7 - Feb 24, 2014 om 21:31
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@mascherm,

Naar ik aanneem een kleine verwisseling uwerzijds.

Het moet zijn:

Overstappen van netbeheerder is niet mogelijk, in energieleverancier heeft u de vrije keuze.

ha
door harryromijn - Feb 25, 2014 om 09:06
272 Antwoorden / 0 Vragen

Het maakt letterlijk geen cent uit, wanneer u overstapt.

U moet natuurlijk wel weten, WAT u doet: u betaalt niet voor een abonnement om onafhankelijk van het gebruik energie te kunnen gebruiken, als bijv Kabel abonnement voor het aantal uren TV kijken, doch u betaalt een VOORSCHOT voor het te verwachten gebruik over een jaar = 365 dagen.
Dat voorschot is dus niets anders als sparen voor de jaarrekening. Spaart u te weinig, moet u bijbetalen, spaart u te veel, krijgt u dat terug cq wordt verrekend met de komende voorschot = spaarperiode.
Is er een koude winter geweest, verbruikt u meer, dus is aan het einde van de 365 dagen het verbruik hoger als oorspronkelijk geschat, en heeft u te weinig gespaard, moet u bijbetalen.
Idem bij een warme winter als nu, het omgekeerde.
Voor mensen, die hun eigen controle niet beheersen, is het dus wijs vaar tussentijds te kijken, hoe hun energieverbruik loopt, en dus tussentijds de voorschotbedragen te verhogen ( of .. ergens anders neer te leggen en er wel af te blijven).
Als je dus na bijv. 3 mnd in het volgende jaar van leverancier verandert, en je hebt in die 465 dg 2 zomers = weinig verbruik zitten, zal je aan het eind te weinig gespaard hebben en dus bij moeten betalen.
Omgekeerd bij 2 winters in die periode.

Sorry, hoor, maar net zoiets als sparen voor de zomervakantie, en dan niet in Aug. weg willen maar in April, en verbaasd staan, dat er dan te weinig in kas is.

ma
door mascherm - Feb 27, 2014 om 19:41
13 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn excuus aan jantje7 dat ik helaas laat reageer maar je hebt gelijk. Je kunt alleen overstappen van energieleverancier en niet van netbeheerder. Ik snap nog niet dat ik dit zelf niet onmiddellijk heb gezien. Bedankt voor je oplettendheid.

jantje7
door jantje7 - Feb 27, 2014 om 19:57
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@mascherm

Excuus aanvaard, maar beslist niet noodzakelijk om dit aan te bieden.
We leren van elkaar moet je maar van uit gaan.