mi
door minimonkey Mar 20, 2015 om 09:39
Huishouden & energie

Overstappen naar ander energieleverancier icm betalingsregeling oude leverancier

Goedemorgen,

Wij zouden graag in juni jl. Willen overstappen naar een ander energieleverancier omdat deze stukken goedkoper is dan onze huidige.
Nu hebben wij echter een betalingsregeling lopen bij onze huidige leverancier verspreid over 10maanden door een zeer hoge niet verwachte jaarafrekening.
Bij 2 maal navraag over hoe dat dan verloopt kregen wij 2 verschillende antwoorden van de klantenservice van de huidige leverancier.
Eerste keer werd gezegd dat wij niet kunnen overstappen ivm de betalingsregeling.
Tweede keer (vanochtend) werd gezegd dat dat kon, maar dat de betalingstermijn dan terug wordt gebracht naar 3 ipv 10 maanden.
Ik vroeg om de voorwaarden van deze betalingsvoorwaarden en niemand kan mij die laten zien.
Een oude medewerker van deze klantenservice zei dat de betalingstermijnen ook na het overstappen blijven lopen zoals deze zijn vastgelegd (10maanden).
Ik begrijp er niets meer van en kan noch op de site noch bij de klantenservice zelf meer info inwinnen, want dit staat nergens beschreven.

Iemand die evt. Zelf ervaring hiermee heeft of mij antwoord kan geven of ik nu wel/niet kan overstappen met de regeling zoals deze is getroffen?

Bij voorbaat dank.

4880 14 Rapporteer

me
door mein33 - Mar 20, 2015 om 09:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U zult, alvorens te kunnen overstappen, eerst uw betalingsachterstand moeten inlossen.
Pas daarna is het opzeggen van uw huidige contract mogelijk.
De kans dat een andere energieleverancier u zonder meer (direct) zal accepteren als klant hangt af van uw betalingsverleden en de verwachting voor de toekomst.
Mogelijk kan er een borgsom worden gevraagd ter garantstelling alvorens u als klant te accepteren.
U kunt hierover het beste eerst telefonisch bij de energieleverancier waarnaar u wilt overstappen informeren en moet vooral niet verzwijgen dat u nu een betalingsachterstand heeft en hoe u dat gaat oplossen. Zij controleren uw betaalgegevens nl. in een databank.

edrick3
door edrick3 - Mar 20, 2015 om 09:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees hier wat info over borg betalen.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2015 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Overstappen naar een andere energieleverancier omdat die stukken goedkoper is."

Ik zou dat ook nog maar eens goed controleren. Zoveel verschillen de tariieven onderling niet. Wel goed naar de vastrecht kosten gekeken?

Cookies
door Cookies - Mar 20, 2015 om 10:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......."Overstappen naar een andere energieleverancier omdat die stukken goedkoper is."......

Net als tijger1 vraag ik me ook af hoe je op die gedachte komt. 2/3 van de rekening staat gewoon al vast, wat betekent dat er hooguit op 1/3 van de rekening wat bezuinigd kan worden.

Overstappen kan inderdaad pas als de volledige rekening is betaald. Kans is groot dat een nieuwe leverancier borg gaat vragen aan je. Dat is al gauw enkele honderden euro's.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2015 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dit verhaal maar eens over verschllen. Deze vraagsteller ging weliswaar weg ivm een cadeautje, maar dat kwam hem duur te staan.

Klik hier

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2015 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was., zou ik dit jaar in ieder geval nog maar bij dezelfde blijven. Netjes de betalingsregeling afmaken. En als u dan na een jaar nog wilt overstappen, zult u minder of geen problemen tegenkomen.

Beter zuinig aan doen met energie en een juist maandbedrag betalen, dat voorkomt onverwachte naheffingen.

Schrijf de standen elke week op, krijgt u wat inzicht.

zoekster
door zoekster - Mar 20, 2015 om 11:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zonder borg zult u nergens anders terecht kunnen. Vroeger was dat alleen bij Nuon mogelijk, maar die is daar ook mee gestopt. Aangezien u een betalingsregeling heeft, zult u waarschijnlijk ook geen borg kunnen betalen.

Lees klik HIER over de verschillen in borg bij de energieleveranciers

waaruit:
Waarom is er geen energieleverancier zonder waarborg?

Overstappen naar een energieleverancier zonder borg is alleen mogelijk als u geen betalingsachterstanden heeft (gehad) bij een energieleverancier. Een waarborgsom geeft een energieleverancier zekerheid. Mocht de afnemer van energie onverhoopt de maandelijkse voorschotten niet kunnen betalen, dan heeft de energieleverancier altijd nog de waarborgsom achter de hand.

Daarom zegt uw huidige energieleverancier ook dat het kan als u in drie termijnen afbetaald, want dan is in juni de achterstand helemaal afbetaald en kunt u zonder borg overstappen.

zoekster
door zoekster - Mar 20, 2015 om 11:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Excuus, zelfs al heeft u alles afbetaald, zult u waarschijnlijk nog steeds borg moeten betalen. Ze doen immers allemaal een kredietcheck.

mahadma
door mahadma - Mar 20, 2015 om 12:07
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben het volledig met Tijger1 eens, "Overstappen naar een andere energieleverancier omdat die stukken goedkoper is. Ik zou dat ook nog maar eens goed controleren. Zoveel verschillen de tariieven onderling niet. Wel goed naar de vastrecht kosten gekeken?"

Ik denk dat u een te laag maandtermijn bedrag wordt voorgespiegeld, maar dat u daaraan gekoppeld ook meteen weer een betalingsregeling kunt treffen met de nieuwe leverancier, omdat u een te laag voorschotbedrag zou gaan betalen.

Kijk naar voorgaande jaren en ga met uw jaarverbruik qua gas en electra shoppen en vraag wat dan bij leverancier X, Y en Z wat u OP JAARBASIS, inclusief vastrecht enz zou gaan betalen, deel dat bedrag door 12 en u weet wat een CORRECT maandbedrag is. Houdt daarbij ook rekening met zogenaamde "welkomstpremies, die als ze er zijn éénmalig zijn.

Volgens mij wordt je door je nieuwe leverancier gewoon op zijn oud hollandsch geflessched. "Stukken" goedkoper bestaat niet!

mi
door minimonkey - Mar 20, 2015 om 13:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor alle reacties.

Ik heb de verkeerde woordkeus getroffen wbt stukken goedkoper.
Het scheelt mij op maandbasis evt 20euro. Voor menigeen niet veel maar in onze persoonlijke situatie op moment wel veel.
vandaar de overweging om over te stappen.

In een "actie" zijn wij 3 geleden inderdaad ook getrapt. Dus acties ontwijk ik tegenwoordog volledig omdat deze zich ergens toch terug moeten verdienen. Bedankt voor de waarschuwing.

Wij zitten reeds met een torenhoge maandlast voor gas/stroom daar zouden wij echt goed mee moetej zitten. Wij wonen weliswaar in een doorsnee eengezins hoekhuis maar een maandlast van bijna €260 voor gas/stroom (vóórdat de jaarnota kwam) vind ik toch echt al enorm.
Ze hadden ons eerder al lager geschat, maar uit voorzorg om NIET te hoeven bijbetalen dit bedrag dus aangepast.
Nu zal de vraag komen, weet u wel zeker of het is goed gegaan Met de jaarnota. Tja...
ja het is goed gegaan.. onze, niet nader te benoemende, woningbouw is erg nalatend wbt de onderhoud van deze woning.
tocht, rotte kozijnen, en nog veel meer... maar daar zijn wij mee bezig... feit blijft er zal toch aan de leverancier betaald moeten worden om zelf niet in de problemen te geraken.

de keus om over te stappen ligt ook bij het feit dat de communicatie met de leverancier ver te zoeken is.
alleen de betalingsregeling heeft al ruim een maand gekost. Vervolgens krijg ik na afschrijvingen herinneringen van bedragen die reeds betaald zijn en keer op keer is het weer iets anders.. als ik voor alle excuses wat zou kunnen kopen....

Wij willen gewoon overstappen naar hopenlijk een leverancier waar de communicatie naar de klant toe wel fijn verloopt.
Nu begrijp ik al dat er dus een borg zal worden gevraagd. Maar tegenwoordig word een betalingsafspraak zoals deze nu is gemaakt ook aan je kredietwaardigheid gekoppelt?

Cookies
door Cookies - Mar 20, 2015 om 13:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Het scheelt mij op maandbasis evt 20euro........

Dat is nog maar de vraag. Je moet niet kijken naar de voorschotbedragen, dat zegt 3x niks.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 20, 2015 om 13:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 13:03].......Het scheelt mij op maandbasis evt 20euro........

Dat is nog maar de vraag. Je moet niet kijken naar de voorschotbedragen, dat zegt 3x niks.

Die worden gewoon als lokkertje gedaan, maar garantie hierop kan nooit worden gegeven.

mahadma
door mahadma - Mar 20, 2015 om 13:11
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Vooral dat evt vind ik niet bepaald echt zeker klinken. En ik geloof direct dat € 20 voor de een fooi is en voor de ander een week eten. Maar u kunt (mits mogelijk) beter proberen het "lek" te dichten als een pomp aan te schaffen. Anders gezegd: probeer wat aan de oorzaak van uw verbruik te doen, kijk eens kritisch naar u zelf of laat iemand anders uit uw kennissenkring dat doen. Ik denk dat door effectief te stoken/energie te gebruiken of juist plaatselijk NIET te stoken u eerder méér kunt verdienen als door over te stappen ..........

Cookies
door Cookies - Mar 20, 2015 om 13:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=minimonkey schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 13:00]

Wij willen gewoon overstappen naar hopenlijk een leverancier waar de communicatie naar de klant toe wel fijn verloopt.
Nu begrijp ik al dat er dus een borg zal worden gevraagd. Maar tegenwoordig word een betalingsafspraak zoals deze nu is gemaakt ook aan je kredietwaardigheid gekoppelt?

Goedkoop gaat vaak/meestal ten koste van een goede klantenservice. Dus of je nou wat op schiet bij een andere leverancier? Ook nog maar de vraag of je er financieel op vooruit gaat.

Wat anderen ook al schrijven: kijk eens kritisch naar je gas- en stroomverbruik. Bij tocht kun je ook het nodige zelf doen.