ti
door tissink Nov 13, 2014 om 13:08
Geldzaken & recht

Overzetten hypotheek ivm lage rente

Beste lezer,
Ik heb een hypotheek lopen bij Direktbank. Ivm de lage rente wilde ik een offerte aanvragen voor het oversluiten van mijn hypotheek. Direktbank zegt dat dit alleen via een tussenpersoon kan. Waar dan, uiteraard, weer de nodige kosten aan verbonden zijn. Ze wijken hier niet van af en zeggen iets in de trant van advieszorgvuldigheid. Kunnen ze je dit zomaar verplichten? Ik ben prima in staat om een offerte te lezen. Zeker na de uitzending van enkele weken geleden waarin dit uitgebreid werd besproken.
Dank voor jullie reactie.

808 7 Rapporteer

sw
door swat1500 - Nov 13, 2014 om 14:20
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kunnen ze inderdaad. Nagenoeg elke hypotheekbank werkt via een tussenpersoon. Alleen bij verlenging van een lopende hypotheek wil men daar nog wel eens vanaf zien.
U kunt direktbank dus niet dwingen rechtstreeks zaken met u te doen.

ti
door tissink - Nov 14, 2014 om 23:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Maar vreemd is het wel toch? Ik ben de klant. Als ik een brood wil kopen wordt ik toch ook niet verplicht iemand mee te nemen om me te adviseren dat meergranen gezonder is dan wit, waardoor m'n brood duurder wordt. En bij verlenging gaat het over zorgplicht dus verdient er verder niemand aan dus is het voor zowel bank als tussenpersoon fijn als ik het zelf regel.

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2014 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dien ern klacht in bij de AFM of ACM.

ti
door tissink - Nov 14, 2014 om 23:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank!

door 1953 - Nov 15, 2014 om 03:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

'Advieszorgvuldigheid' is geregeld om u niet, ook al kunt u het zelf aan, in een doolhof te geraken.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2014 om 09:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Doolhof? De Ts wil dezelfde hypotheek houden, alleen ern lagere rente.

pi
door pieterwolters - Nov 15, 2014 om 10:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tissink schreef op vrijdag 14 nov 2014, 23:27]Maar vreemd is het wel toch? Ik ben de klant. Als ik een brood wil kopen wordt ik toch ook niet verplicht iemand mee te nemen om me te adviseren dat meergranen gezonder is dan wit, waardoor m'n brood duurder wordt.

Als je bij PON aanklopt om een Audi te kopen verwijzen ze je ook door naar een Audi dealer. Als een organisatie niet is ingericht op B2C activiteiten dan kan je hoog en laag springen en zwaaien met geld, maar dan kunnen ze niets voor je betekenen.