ge
door gerda13 Jan 21, 2015 om 22:26
Geldzaken & recht

Pa en ma helpen kind met hypotheek

We willen voor onze zoon geld op nemen zo dat hij een huis kan kopen. De consumenten bond schrijft er zo vlot over net of je het vraagt aan de bank en klaar ,maar nee hoor zo makkelijk gaat het niet.
De rabo bank doet aan leeftijd discriminatie ,wat je er al niet voor moet doen om het zo ver te krijgen is haast niet te geloven. Belasting papieren ,werkgevers verklaring ,loon strookje ,afschrift van de bank. en ga zo aar door het is te zot voor woorden.
wat kunnen we doen ,enig idee we hebben een goed inkomen mijn man werkt nog dus niks aan de hand. En dan de advies kosten schandalig gewoon.

966 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 21, 2015 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wilt geen geld opnemen, maar een lening aangaan. En dan moet de bank een uitgebreide controle uitvoeren of u dat wel kunt betalen.

Wat is daar voor raars asn? En de gegevens die de bank dan vraagt zijn heel normaal. Helemaal niet te zot voor woorden. Heeft u wel ern onderpand voor die lening? En wat nu leeftijds discriminatie. Dacht u dat een jongere alles zomaar kreeg?

Als uw man dus een goed inkomen heeft, zult u ook wel een flink bedrag asn spaargeld hebben. Geef of leen dat aan uw kind.

tenormin
door tenormin - Jan 21, 2015 om 23:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar de stelling die u poneert dekt eigenlijk niet de lading: Pa en Ma helpen kind met hypotheek. Dit is toch alleen maar als u dat geld geheel "vrij" zou hebben en er geen hypotheek voor moet afsluiten? Dat lijkt u wel te moeten, dus... natuurlijk wil de bank dan alle zekerheden en zicht in inkomsten. Men mag immers een kind geld geven om huis te kopen? Zonder dat uzelf een hypotheek moet nemen?

hutch
door hutch - Jan 22, 2015 om 00:13
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tja, die goede oude tijd, toen de Raiffeisenbank en de Boerenleenbank er nog voor het gewone volk waren. Toentertijd kon er nog normaal overlegd worden met die banken. Een probleem: 'no problem', kom maar langs dan proberen wij wat te regelen.
Die tijd is allang voorbij.

Voornoemde banken zijn samengesmolten tot de RABO-bank en de laatste decennia is het verworden tot een super onpersoonlijke organisatie, een bedrijf dat (letterlijk (!) en figuurlijk) over lijken gaat. Keiharde regels en heb je tegenwoordig een probleem: 'no problem', zij duwen je wel verder de afgrond in. Als je maar met geld over de brug komt.

Hopelijk gaat deze organisatie zelf een keer diep de afgrond in. Zij hebben al een paar keer een val gemaakt, o.a. door een 'kostenpost' (boete) van dik 3/4 miljard euro (voor de gulden liefhebbers: ƒ 1.700.000.000,--): het 'Libor-schandaal', waarbij zij ook betrokken waren (de RABO-bank, de enige bank in Nederland die de rente doorgeeft voor de Libor, heeft valse data aangeleverd, waardoor de Libor-rente werd gemanipuleerd).

De RABO-bank heeft vele regels overtreden, maar owee als je zelf een keer iets te laat betaalt of een probleem hebt: dan hang je!

Helaas zult u gevolg moeten gegeven aan de eisen van deze bank.

Succes......

pi
door pieterwolters - Jan 22, 2015 om 00:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hutch schreef op donderdag 22 jan 2015, 00:13]Tja, die goede oude tijd, toen de Raiffeisenbank en de Boerenleenbank er nog voor het gewone volk waren. Toentertijd kon er nog normaal overlegd worden met die banken. Een probleem: 'no problem', kom maar langs dan proberen wij wat te regelen.
Die tijd is allang voorbij.

We hebben dan ook allemaal kunnen zien wat dat geregel en geritsel in die goeie ouwe tijd voor ellende heeft opgeleverd. Daarom zijn de regels nu flink aangescherpt.

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2015 om 00:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@hutch, niemand stopt u om "de goede oude tijd te noemen" maar mag ik het gewoon onkies vinden om juist deze link te noemen? Er zijn n.l. nog veel mensen in Leiden die dit weten en hebben meegemaakt. ( Familie e.a.).

hutch
door hutch - Jan 22, 2015 om 11:56
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Tenormin,

uiteraard wil ik niemand kwetsen. Ik wil alleen maar duidelijk aangeven hoe de RABO-bank werkt. Ook ik ken bepaalde betreurenswaardige gevallen waarbij de RABO-bank,, direct dan wel indirect, zeer veel te verwijten is, puur door hun zeer starre, zeer onpersoonlijk houding.

@Pieterwolters,

de 'geboorte' van de RABO-bank heeft niets te maken met dat 'geregel en geritsel' van weleer. Eerder werd wel het één en ander geregeld (waarbij men nog als mens behandeld werd), maar niet 'geritseld' zoals u dat bedoeld.

ge
door gerda13 - Jan 22, 2015 om 12:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi dat iedereen mee denkt en voor al op deze manier.
Het gaat er om dat LEES, DE CONSUMENTEN BOND HET BESCHRIJFT OF WAS HET EEN WASSEN NEUS.
Dus niet ,het ligt niet aan ons inkomen of geen geld nee ze willen tegenwoordig alles van je weten,
Ze vragen nog net niet hoe vaak je het in de week doet.
We zijn 60+ hebben het heel goed gedaan bij deze bank nooit gezeur of wat dan ook , al 40 jaar dus ze weten wie ze voor zich hebben.

Maar helaas de mensen met de grootste mond en schulden die heeft het voor de eerlijke mensen verpest.

Dus mensen niet gelijk oordelen .

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Jan 22, 2015 om 12:28
174 Antwoorden / 1 Vragen

U oordeelt wel over mensen met de grootste monden en met schulden. Tja......

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerda

Zou u uw verwijten dan niet beter kunnen richten tot de consumentenbond?

De bank handelt mijns inziens heel zorgvuldig. Uw liefdesleven interesseert de bank niet, wel uw financiële gegoedheid.

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2015 om 12:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dus omdat iemand al 40 jaar klant is bij een bank, moet er zonder het verstrekken van informatie een hypotheek of lening worden gegeven? Te belachelijk voor woorden. Er zijn regels, die tellen voor iedereen, dus ook voor 60-plussers.

me
door mein33 - Jan 22, 2015 om 13:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerda13,

U zou veel duidelijkheid kunnen scheppen door een aanvulling te geven op de summiere informatie die u, naast uw retirade, geeft in uw topic en in uw daarop volgende reactie, waarmee het misschien makkelijker wordt u een correct antwoord en/of advies te geven.

Voor de benodigde som moet bijvoorbeeld:
a/ een geldlening worden afgesloten.
b/ gebruik worden gemaakt van de overwaarde van een eigen woning.
c/ moet spaargeld worden gebruikt dat voor langere tijd is vastgezet.
d/ moet geld worden vrijgemaakt uit een belegging of een andere renderend fonds.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 13:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Bij punt c en d, hoeven er natuurlijk geen bescheiden overlegd te worden. Bij punt c moet er hooguit boete worden betasld en bij punt d moet er opdracht worden gegeven.

Bij punt a en b iis het logisch dat men met de billen bloot moet. Dat geld voor iedereen.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 22, 2015 om 14:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Een lening afsluiten is gelukkig niet zo makkelijk te doen zonder een goede waarborg hebben of te zijn. De regels hier voor zijn ook ter bescherming van de mensen..

me
door mein33 - Jan 22, 2015 om 17:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 22 jan 2015, 13:47]@mein33

Bij punt c en d, hoeven er natuurlijk geen bescheiden overlegd te worden. Bij punt c moet er hooguit boete worden betasld en bij punt d moet er opdracht worden gegeven.

Bij punt a en b iis het logisch dat men met de billen bloot moet. Dat geld voor iedereen.

@tijger1,

De voorbeelden die ik aan Ts voorleg zijn uitsluitend bedoeld om duidelijk te krijgen waar Ts. het over heeft.
Dat bij het ene voorbeeld andere beoordelingsvormen worden gehanteerd dan bij een andere was mij reeds bekend.
Maar even afwachten of Ts nog een reactie geeft.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Volgens mij wilde de Ts alleen maar een tirade afsteken.;-)

me
door mein33 - Jan 22, 2015 om 17:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 22 jan 2015, 17:38]@mein33

Volgens mij wilde de Ts alleen maar een tirade afsteken.;-)

@tijger1,

Dat is best mogelijk, alleen schiet ze er niets mee op door dat hier te doen.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien beter op de retirade?;-)