sa
door sannetje Mar 17, 2014 om 09:13
Geldzaken & recht

Pakket afgeleverd bij buren, weg

Onlangs heb ik een online bestelling geplaatst bij Divoza, een ruitersportwinkel. Het werd verzonden met Post NL. Helaas was ik bij de levering van het pakket niet thuis. Maar, stond er op de app 'Mijn Pakket' én in mijn e-mail, het pakket is afgeleverd bij de buren. Dus toen ik thuis kwam ben ik met het briefje dat in de brievenbus lag naar de buren gelopen. Mijn buurvrouw reageerde enigszins verbaasd en zegt helemaal geen pakket aangenomen te hebben, en zelfs niet eens thuis was.

Ik dacht dat het hier om een fout van de postbode ging (verkeerd huisnummer opgeschreven) en heb ik een briefje op de deur van onze flat opgehangen met de vraag wie mijn pakket dan wel heeft aangenomen. Nooit heb ik hierop reactie gehad.

Ik heb contact opgenomen met Post NL, en zei zeggen dat de postbode zeker weet dat het bij nummer 171 is afgeleverd. Daarmee trekken ze verder hun handen van de zaak af, omdat het niet om een aangetekend pakket gaat. Pech voor de klant!

Ook heb ik contact gehad met Divoza en heb ik gemeld dat ik mijn pakket tot op de dag van vandaag niet heb mogen ontvangen, en dat het pakket zoek is. Divoza heeft navraag gedaan bij PostNL en die vertelde mij natuurlijk hetzelfde, namelijk dat het pakket bij nummer 171 ligt. Ik heb ze gemaild dat ik natuurlijk geen bewijs heb dat ik de broek niet heb, en mijn buurvrouw heeft verder ook geen bewijs. Maar Divoza heeft verder nooit meer gereageerd.

Conclusie: mijn pakket is weg, en zowel de leverancier als de webshop zijn niet in staat mij verder te helpen. Mag dit zomaar? Moet ik gewoon accepteren dat mijn buren niet te vertrouwen zijn en dat mijn geld van de aankoop door de wc gespoeld is?

8687 6 Rapporteer

sa
door sannetje - Mar 17, 2014 om 09:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

Oeps, "zei zeggen" moet zijn: "zij zeggen"
:$ dingen via je telefoon plaatsen is soms niet zo handig :)

zoekster
door zoekster - Mar 17, 2014 om 10:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u Divoza toestemming gegeven voor het afgeven van het pakket bij de buren?

costnix
door costnix - Mar 17, 2014 om 11:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster
Bij PostNL vragen ze twee Euro extra voor het NIET afleveren bij de buren.

sa
door sannetje - Mar 17, 2014 om 12:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik bestel bijna wekelijks iets op internet, waarbij vaker dingen bij buren worden afgeleverd, en dit is de eerste keer dat het fout is gegaan (liever nog kies ik ervoor om ze bij een TNT afhaalpunt te laten bezorgen, maar dat kan pas NA de eerste bezorgpoging. En tijdens die eerste bezorgpoging bellen ze ook al bij de buren aan, dit staat zelfs op hun website bij de verzendinformatie).

Je kunt helaas niet bij iedere webshop aangeven dat je je bestelling aangetekend wil versturen, of dat je het NIET bij de buren wil laten bezorgen. Maar nu mijn pakket gewoonweg zoek is geraakt, ben ik wel wat huiveriger om dingen online te bestellen en probeer ik webshops te vragen of mijn bestelling NIET bij de buren afgeleverd kan worden. Daar wordt overigens niet altijd gehoor aan gegeven, want Zooplus mailde mij terug dat ze dit helaas niet kunnen doen (hoe moeilijk is het om een sticker op het pakket te plakken: NIET bij buren afgeven......)

Maar in het geval van een niet-te-vertrouwen-postbode, hoeft dat ook niet altijd garantie tot succes te betekenen. Ik lees op het forum ook verhalen over pakketten waarbij getekend moest worden, die zelfs niet zijn aangekomen :s

sa
door sannetje - Mar 17, 2014 om 12:16
4 Antwoorden / 2 Vragen

Haha, irritant dat je je eigen bericht niet kan editen, ik schreef net TNT, maar dat moet natuurlijk Post NL zijn (hoe vaak die al niet van naam zijn veranderd....)

zoekster
door zoekster - Mar 17, 2014 om 12:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Toch blijft de verkoper verantwoordelijk voor de aflevering van het product, zo staat het in de wet.

art 7:11 BW

Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9.