ge
door gerda1_1 Mar 21, 2004 om 15:46
Voeding & gezondheid

Pannenkoek recept

Ik zoek al jaren naar het pannenkoek recept, maar dan wel van een pannenkoek die je in een pannenkoek huis kunt eten, deze pannenkoek heeft een totaal andere smaak dan de pannenkoek die je uit een pakje van de supermarkt koopt.Als iemand een goed recept heeft of iemnad die vroeger kok is geweest, of iemnad kent die in deze brance werkt, zou ik doolblij zijn meet een reactievr groet Gerda

29621 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is eigenlijk net als bij appeltaart e.d. Iedereen, of misschien beter gezegd, de meeste zijn creatief met het toevoegen van eieren, melk, zout, citroensap etc. waardoor een eigen recept ontstaat. Misschien is het een kwestie van proberen te analyseren wat u proeft bij een pannekoekenhuis en dat vervolgens thuis uit proberen. Of probeerd u het eens gewoon rechtstreeks, door brutaal te vragen hoe u een vergelijkbare pannekoek kunt maken? Suc6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je voor je antwoord, maar hier schuilt dus het probleem.
Ik kan er niet achter komen waardoor die speciale smaak wordt veroorzaakt, en vragen in een pannenkoekenhuis levert alleen maar antwoorden op zoals, dit is het geheim van de kok.
vr groet Gerda

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer het recept dat je gebruikt eens met een derde deel boekweitmeel.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank je wel voor je antwoord, ik ga het van de week gelijk doen
groetjes Gerda

ve
door verwijderd - Apr 19, 2004 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer deze eens 250 gr bloem 3 eieren 2gr zout 5 dl melk klein scheutje zonnebloemolie bakken in olie

eerst bloem zout ei en 1 dl melk zodat je de klontjes eruit kan roeren en dan de rest van de melk stap voorstap toevoegen

als laatste het scheutje olie erbij

en bakken maar

ve
door verwijderd - Apr 20, 2004 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi gerda, ik denk de oplossing te weten voor het speciale smaakje aan de panenkoeken, namelijk(oma's recept) geen dure pakken uit de winkel maar gewoon 1 liter volle melk 1 pond zelfrijzend bakmeel 2 a 3 eieren en een snufje zout en,nu komt het, 1 zakje vanillesuiker. bakken met een scheutje zonnebloemolie(niet met boter, i.v.m. veel spetters en walmende rook in de keuken in een zo heet mogelijke koekenpan...Succes, Johan

ve
door verwijderd - Nov 12, 2004 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

je bent waarschijnlijk allang uitgebakken, maar omdat ik nieuw ben op
dit  forum lees ik alle berichten nog maar even door. Ik heb ooit
bij een pannenkoekenrestaurant gewerkt en weet wel dat het hem vooral
in de verhouding van de soorten meel zat. Zelf weet ik het niet meer
precies...maar kan het misschien nog wel achterhalen mocht je er nog
naar op zoek zijn. Gr. Wilky

ve
door verwijderd - Nov 12, 2004 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilky ik heb je mail gelezen, en wil graag reageren maar ik kan bij jou reactie terug vinden.

stuur aub nog een berichtje

vr groet Gerda

ve
door verwijderd - Jun 30, 2005 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, hier komt het...

250 gr zelfrijzende bloem, 25 cl melk, 25 cl water, scheutje olie (geen olijf-), 2 soeplepels kristalsuiker, 1 à 2 zakjes vanillesuiker, snuifje zout, 4 eierdooiers - alles samen in een pot en mixen.  De eiwitten opkloppen en onder het beslag spatelen.  Je kan pannenkoeken best met 2 pannetjes bakken, invetten met boter (veel lekkerder dan olie) en de boter moet lichtjes bruin zijn als je de eerste pannenkoek bakt.  Alleen bijboteren als de bodem van de pan mat is (dan is er niet voldoende restvet).  Eet heel smakelijk: ze zijn heerlijk, dit is een oud-vlaams recept...

ve
door verwijderd - Dec 14, 2005 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het geheim van een goede pannekoek zit hem in de verhouding tussen bloem, melk, ei, boter, rijsmiddel en zoetstof. Verder zijn er een paar dingen waar je op moet letten....

De verhoudingen zijn: Bloem: 100%, melk: 270%, ei:50%, gesmolten boter:45%, bakpoeder 3%, vanillesuiker: 3%. Voor bij U thuis betekend dat: 375 gr. bloem, 1 liter volle melk, 3 eieren, 175 gr. echte roomboter(gesmolten en bijna koud), een koffielepel bakpoeder en een zakje vanillesuiker.En nu aan de slag..........

Meng alle ingrediënten, behalve de gesmolten boter, in een grote kom en met de garde. Nooit met de mixer want dan krijgt U taaie pannekoeken. Als het beslag mooi glad is doet U het even door een zeef in een andere kom om de kleine klontjes uit het beslag te halen. Dan pas voegt U de gesmolten en afgekoelde roomboter al roeren aan het beslag toe. Laat een half uur rusten en dan bakken maar...... De pan lekker heet en invetten met een stuk varkensvet wat u aan een vork heeft geprikt.....smakelijk