to
door toosmeijers Dec 13, 2014 om 19:43
Geldzaken & recht

Partner aow

Mijn man ontvangt partner aow, ik word 12 augustus 2018 65 jaar, maar ga pas in 2019 aow ontvangen. Tot welke datum ontvangt mijn man partner aow?

1091 9 Rapporteer

lb
door lbfgh - Dec 13, 2014 om 20:07
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=toosmeijers schreef op zaterdag 13 dec 2014, 19:43]Mijn man ontvangt partner aow, ik word 12 augustus 2018 65 jaar, maar ga pas in 2019 aow ontvangen. Tot welke datum ontvangt mijn man partner aow?

Ik word in juni 2015 65 jaar en ga van 2 pensioenfondsen een uitkering ontvangen maar mijn AOW wordt pas in september 2015 uitgekeerd. Van Zwitser Leven heb ik een antwoord op mijn vraag gekregen of zij ook pas in september wilden gaan uitkeren: dat kon alleen als ik nog werkte.....
Van True Blue (ICK) heb ik tot op heden geen antwoord....
Volgens onze financiële adviseur is het nu dus zo dat als je in de maand dat je 65 wordt pensioen gaat ontvangen er weer een korting gaat plaatsvinden op de partner AOW die je partner ontvangt, het is en blijft een stelletje dieven in Den Haag! Ik heb wel een éénmalige uitkering kunnen verschuiven naar september 2015 omdat daarvoor precies hetzelfde regeltje geld zoals we vanavond in Kassa zagen....het wordt tijd dat de pensioenfondsen ook wat flexibeler worden in het verschuiven van de datum van uitkering! Nu gaat het ons dus weer geld kosten!!!!

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lbfgh

De partnertoeslag is bestemd voor een AOW-er waarvan de partner geen of een laag inkomen heeft.

Dus als die partner zelf pensioen gaat ontvangen is het volkomen logisch dat de toeslag gekort wordt, of geheel komt te vervallen. Heeft dus niets met diefstal van doen.

@toosmeijers

Uw echtgenoot ontvangt die partnertoeslag tot de datum dat u AOW gaat krijgen. Vooropgesteld dat u niet gaat werken en dus inkomen gaat ontvangen, of dat u op uw 65 jarige leeftijd pensioen gaat krijgen. Wat dat wordt dan geheel of gedeeltelijk inn mindering gebracht op uw toeslag.

lb
door lbfgh - Dec 13, 2014 om 20:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 13 dec 2014, 20:20]@lbfgh

De partnertoeslag is bestemd voor een AOW-er waarvan de partner geen of een laag inkomen heeft.

Dus als die partner zelf pensioen gaat ontvangen is het volkomen logisch dat de toeslag gekort wordt, of geheel komt te vervallen. Heeft dus niets met diefstal van doen.

@toosmeijers

Maar als je al AOW hebt wordt er niet veel afgetrokken wanneer je pensioen krijgt, maar wel als je partner een partner deel krijgt...en als je vanavond naar kassa gekeken hebt weet je echt hoe erg het is...
Uw echtgenoot ontvangt die partnertoeslag tot de datum dat u AOW gaat krijgen. Vooropgesteld dat u niet gaat werken en dus inkomen gaat ontvangen, of dat u op uw 65 jarige leeftijd pensioen gaat krijgen. Wat dat wordt dan geheel of gedeeltelijk inn mindering gebracht op uw toeslag.

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat bij Kassa behandeld werd, ging over de afkoop van een klein pensioentje op de datum dat iemand 65 wordt. Dat ging dus helemasl niet over het masndelijks krijgen van een pensioen van een 65-jarige die nog geen AOW heeft.

Twee verschillende zaken.

En dat pensioen wordt uiteraard gekort op de toeslag.

lb
door lbfgh - Dec 13, 2014 om 20:36
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 13 dec 2014, 20:35]Wat bij Kassa behandeld werd, ging over de afkoop van een klein pensioentje op de datum dat iemand 65 wordt. Dat ging dus helemasl niet over het masndelijks krijgen van een pensioen van een 65-jarige die nog geen AOW heeft.

Twee verschillende zaken.

En dat pensioen wordt uiteraard gekort op de toeslag.

Als het pensioenfonds gaat uitkeren op de datum dat je AOW krijgt wordt er NIET gekort op de partnertoeslag....dus....

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 20:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, masr daar ging het niet over bij Kassa. En waarom zou u een toeslag willen krijgen als u zelf pensioenrechten hebt opgebouwd?

lb
door lbfgh - Dec 13, 2014 om 20:55
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 13 dec 2014, 20:46]Inderdaad, masr daar ging het niet over bij Kassa. En waarom zou u een toeslag willen krijgen als u zelf pensioenrechten hebt opgebouwd?

Ik vind het gewoon heel raar dat de datum van pensioenuitkering niet gelijk valt met de datum van de AOW!

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat denkt u er mee op te schieten als uw pensioen op de AOW datum wordt uitgekeerd? Die maximaal drie maanden levert een minimale verhoging op van uw pensioen, want u krijgt die maanden niet extra in september.

fi
door fisbel - Dec 14, 2014 om 13:38
851 Antwoorden / 3 Vragen

Bij het uitbetalen van een pensioen moet minimaal een bankrekeningnummer worden doorgegeven. Het is niet netjes, maar je kan de zaak traineren door de papieren pas op een (veel) later tijdstip terug te sturen. Uitbetaling kan dan pas na de pensioengerechtigde leeftijd plaasvinden. Als het jaar van uitbetaling het jaar erna is, is er behalve voordeel partnertoeslag meestal ook fiscaal voordeel. (lagere belastingtarieven)